Cadel Evans a câștigat Turul Franței

Competiția sportivă  cu cea mai mare audiență după  Jocurile Olimpice și mondialele de fotbal a fost câștigată  în premieră de un rutier din Australia; Tot în premieră, locurile  2 și 3 au fost ocupate de doi frați; Vicecampionul din 2011 ar putea deveni campionul din …2010.

Cadel Evans a întors rezultatul la contratimp 

Așa cum se anticipase încă  după primele trei-patru etape din Tur, australianul Cadel Evans se anunța practic ca fiind rutierul care alături de Andy Schleck devenea un foarte puternic contracandidat al principalului favorit la câștigarea competiției, Alberto Contador. După primele două etape din Pirinei, a fost clar pentru toată lumea că Alberto Contador nu este în cea mai bună formă și că învingătorul Turului va fi decis de duelul Andy Schleck – Cadel Evans. Apriori, luxemburghezul Schleck părea că are șanse mai mari deoarece făcea parte din cea mai puternică echipă din Tur, Leopard Trek (un fel de Manchester United din lumea ciclismului) și de ajutorul fratelui său, extrem de rutianul Frank. Totuși, specialiștii condiționau victoria finală a lui Schleck de o distanțare față de Evans de cel puțin 2 minute după etapele 18 și 19 desfășurate în Alpi, pentru că se știa, australianul avea avantajul că este mult mai puternic la contratimp. Exact așa s-au petrecut lucrurile. Finalul etapei a 19-a, pe Alpe-d’Huez, îl găsea pe Andy Schleck pe locul 1, urmat la 53 de secunde de fratele său și la 57 de secunde de Evans. Sâmbătă, în etapa de contratimp din orașul Grenoble, calculele hârtiei au fost confirmate: Evans a făcut o cursă excepțională, a terminat etapa pe locul 2 la distanță de 2,31 minute de Andy Schleck și 2,34 de Frank Schleck și astfel și-a asigurat victoria finală în Turul Franței, etapa de duminică neschimbând niciodată ierarhiile. Una peste alta, victoria lui Cadel Evans este pe deplin meritată, el fiind cel mai constant rutier din cursă: în cele 21 de etape, Evans s-a aflat în permanență pe locurile 2-4 în clasamentul general. Specialiștii susțin că Evans l-ar fi învins și pe Contador dacă acesta ar mai fi fost în cărți pentru victoria finală în ultimele 5 etape. Mai este de menționat că Evans a ocupat în 2007 și 2008 locul 2 în Turul Franței. 

Andy Schleck ar putea câștiga Turul din…2010 

Ca și marele învingător, ocupantul locului 2, Andy Schleck a fost deasemenea unul dintre cei mai constanți rutieri, „pendulând” și el între locurile 2-4 (chiar 1 după etapa 19) pe întreg parcursul cursei. Doar faptul că este un contratimpist mai slab decât Evans, l-a privat de victoria carirei lui. În 2010, înaintea etapei de contratimp Contador avea 8 secunde în fața lui Andy Schleck, dar a mai câștigat încă 31 de secunde în această etapă și a obținut astfel victoria finală la 39 de secunde distanță. Este adevărat, Andy (el a condus în clasamentul general 8 etape) nu a beneficiat de sprijinul fratelui său, care a abandonat în etapa a 3-a, în urma unei accidentări grave. Totuși, Andy Schleck (el se află la al treilea loc 2 consecutiv în Tur) ar putea obține pe 9 august titlul de câștigător al Turului Franței din 2010. El ar putea ajunge în această ipostază extraordinară în situația în care TAS va decide că Alberto Contador s-a dopat anul trecut, caz în care i se va retrage titlul obținut. Mai este de menționat comportarea extraordinară a fratelui mai mare, Franck Schleck, clasat pe locul 3. La un moment dat s-a crezut că Andy va fi locotenentul și nu invers. Este pentru prima oară când doi frați termină Turul pe podium și, mai ales, este pentru prima oară când un locotenent se clasează pe locul imediat următor căpitanului de echipă. Conform strategiei adoptate de Leopard-Trek, locotenentul Frank Schleck era programat să-și protejeze fratele, să se sacrifice și să termine pe undeva pe locul 20. Frank și-a jucat rolul, dar a reușit și o clasare extraordinară, pe locul 3. 

Chanson de Rolland 

Din 1985, de la “quinta”  lui Bernard Hinault, Franța nu a mai avut vreun rutier care să  câștige Turul Franței. În ultimii ani, un loc în top 10 (în partea a doua a acestuia) constituie obiectivul pentru rutieri francezi. Anul acesta, Jerome Coppel era considerat ca fiind francezul cel mai în formă și capabil de un loc bun în clasamentul general. Coppel a fost un anonim însă în 2011, însă francezii au avut parte de două super-surprize plăcute. Prima, evoluția foarte bună a lui Thomas Voeckler. El a fost deținătorul tricoului galben timp de 10 etate (10 – 19) și a ocupat un excellent loc 4 în clasamentul general. Marea “bombă” se numește însă Pierre Rolland. Acesta a câștigat de-o manieră entuziasmantă dificila etapă în cățărare de pe Alpe-d’Huez și a ocupat locul 1 în clasamentul tinerilor rutieri. În clasamentul general a venit pe locul 11 (pe locul 10 tot un francez, astfel se poate spune că Franța și-a depășit clar norma), iar prestigiosul cotidian sportive L’Equipe a titrat acum două zile:  “Chanson de Rolland”, o comparație fără perdea cu eroul francilor din secolul 8, cavalerul Rolland, comandat al avangardei lui Carol cel Mare.

Pierre Rolland este considerat marea revelație a competiției și de pe acum se spune că este marea speranță pentru un loc de clasament general în Turul din 2012.

Un alt rutier care s-a remarcat în mod deosebit în acest an, este Mark Cavendish, “regale sprinterilor”. El a câștigat 5 etape în acest Tur (ajungând la un total de 20 în 4 ani de Turul Franței) – ultima victorie, chiar pe Champs-Elysees. Cavendish a realizat duminică a treia victorie consecutivă în ultima etapă de Tur. Iar faptul că el a câștigat tricoul verde reprezintă o premieră pentru Marea Britanie.  
 

Contador: Il Giro m-a consumat mult 

Ignorat de media în ultimele trei etape (după ce până atunci a avut câte trei camere tv lângă el pe întreg parcursul), Alberto Contador a fost totuși intervievat de Eurosport Internațional după terminarea ultimei etape. “Nu sunt supărat că nu am câștigat. Nu poți să câștigi mereu. Cred că m-am consumat mult, în Il Giro (Turul Italiei – n.a.), cred că am venit oboist după acest tur”, acestea au fost principalele afirmații din interviu. Referirea la Il Giro este corectă. De regulă marii rutierii își aleg unul dintre Tururi (Franței, Italiei și Spaniei) în care să se bată pentru un loc de clasament general. Foarte, foarte rar un rutier participă la toate trei într-un singur an, și destul de rar la două tururi. Dar și atunci când o fac, obiectivul vizează un singur tur. Contador a câștigat anul acesta Turul Italiei și a venit la victorie și în Turul Franței. Chiar dacă te cheamă Contador, ambele obiective sunt greu de atins. Iar dacă mai ai și patru căzături în primele etape – așa cum a pățit spaniolul – șansele sunt și mai mici.

Viitorul tur interesant este cel al Poloniei – prima etapă duminică 31 iulie –  iar pe 20 august începe “Vuelta a Espana”. 
 

Clasamentul general individual „Tricoul galben” 

1. Cadel Evans (BMC Racing Team)    –   86 h 12’ 22”

2. Andy Schleck (Leopard Trek)                      + 1’34”

3. Frank Schleck (Leopard Trek)                     + 2’30”

4. Thomas Voeckler (Team Europcar)             + 3’20”

5. Alberto Contador (SaxoBank)                      + 3’57”

6. Samuel Sanchez (Euskaltel-Euskadi)           + 4’55”

7. Damiano Cunego (Lampre-ISD)                  + 6’05”

8. Ivan Basso (Liquigas-Cannondale)              + 7’23”

9. Tom Danielson (Garmin-Cervelo)               + 8’15”

10. Cristophe Peraud (AG2R La Mondiale)   +10’11”   

Clasamentul pe puncte “Tricoul verde” 

1. Mark Cavendish (HTC-Highroad)              334 pts.

2. Jose Rojas (Movistar Team)                       272 pts.

3. Philippe Gilbert (Omega Pharma-Lotto)    236 pts. 

Clasamentul cățărătorilor Tricoul alb cu buline roșii 

1. Samuel Sanchez (Euskaltel-Euskadi)         108 pts.

2. Andy Schleck (Leopard Trek)                      98 pts.

3. Jelle Vanendert (Omega Pharma-Lotto)       74 pts. 

Clasamentul tinerilor rutieri “Tricoul alb” 

1. Pierre Rolland (Team Europcar)              86 h 23’ 05”

2. Rein Taaramae (Cofidis)                                  00’46’

3. Jerome Coppel (Saur-Sojasun)                         07’53’ 

Clasamentul pe echipe 

1. Garmin-Cervelo                                      258 h 18’ 49”

2. Leopard-Trek                                                 + 11’04”

3.AG2R La Mondiale                                      + 11’20

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.