Cel mai periculos angajator

Complexul Energetic Oltenia, controlat de statul român, prin Ministerul Energiei, se dovedește că este cel mai periculos angajator din țară prin prisma faptului că în ultimii ani au avut loc mai multe incidente soldate cu morți și răniți. Săptămâna trecută, 3 mineri au fost uciși iar alți 13 au fost răniți după ce un camion de transport marfă s-a prăbușit în timp ce căra 25 angajați. Șeful ITM Gorj, George Romanescu, a dezvăluit că în ultimii trei ani au avut loc 49 de accidente cu incapacitate de muncă și alte 4 mortale. Totodată, încă două cazuri în care alți doi salariați au murit în timpul programului de lucru, făcând infarct, nu au fost catalogate ca fiind accidente de muncă. În a doua zi după accidentul de săptămâna trecut de la cariera Jilț Sud, altă echipă de mineri a avut de suferit, Un salariat a căzut din tanchetă, fiind rănit, iar evenimentul nu s-a raportat. De ce nu s-a relatat? Nu se știe. Cum de altfel nu se știe câte astfel de cazuri au mai fost.

Complexul Energetic Oltenia are în concesiune minele de lignit din bazinul Oltenia precum și cele mai mari termocentrale pe cărbuni din țară. Este de altfel cel mai mare producător de energie din surse convenționale. Însă și cel mai mare producător de tragedii.

Prăbușirea camionului care a dus la moartea a trei mineri de la cariera Jilț și la rănirea altor 13 a fost cauzată de neatenția șoferului, dar și de starea proastă a drumurilor și a ploilor, susține șeful CE Oltenia, Daniel Burlan. Vocile din Gorj spun că aceste cauze sunt mult mai complex, și că un eveniment similar s-ar produce oricând. Lipsa drumurilor de acces care să aibă spărturi de piatră de munte, mai ales la podurile de traversare și pantele carierelor ce duc la utilaje, este una dintre cauze. Apoi, mașinile au mari probleme tehnice, iar cauciucurile sunt într-l stare de uzură maximă. O mare problemă o constituie cablurile electrice pentru că aceste sunt prin ape atunci când plouă. Mufele pe cablurile de 6 KW sunt adevărate capcane, mai ales că sunt greu de observat. O altă mare problemă o constituie motorina, căci fără drumuri bune aceasta se risipește și șefii companiei nu fac nimic pentru îmbunătățirea căilor de acces, măcar cu zgură. O ultimă chestiune ar fi drenarea apelor, care trebuie făcută cu maximă responsabilitate.

Angajații CEO sunt tratați ca vitele

Camionul care s-a prăbușit nu era destinat transportului de oameni ci de mărfuri, dar avea scaune, nu 25 câți erau în vehicul la momentul tragediei, ci 9. Despre condițiile inumane de transport ale angajaților de la UMC Jilț se știe încă din primăvara anului 2022, dar liderii de sindicat se pare că nu au luat nicio atitudine. Pentru că președintele Sindicatului Mine Energie Jilț, Adrian Marciuc, este chiar nașul directorului Unității Miniere de Cariere Jilț, Doru Dancău, conform unui text Gorjeanul de acum un an. În acel text s-a atras atenția că muncitorii sunt cărați ca vitele, în condiții insalubre, și oricând s-ar putea întâmpla un accident. Care s-a și întâmplat! ”Angajații Complexului Energetic Oltenia sunt transportați în cele două cariere din zona Jilț în condiții inumane, în remorcile tractoarelor sau cu mașini destinate transportului de marfă, neomologate pentru transportul de persoane. Contractul de închiriere a unor autovehicule pentru transportul salariaților de la sediul carierelor până la locul de muncă al acestora s-a finalizat, iar șeful UMC Jilț, Doru Dancău, a ținut să fie impuse, prin caietul de sarcini, în procedura de atribuire a noului contract, autovehicule cu tracțiune 6×6. Acest detaliu tehnic a scos din competiție firmele care au asigurat transportul minerilor în ultimii opt ani, iar la ultimele două proceduri organizate de CEO nu s-a prezentat niciun ofertant. Interesul, după cum susțin surse din companie, este ca o firmă din Motru, de care nu e străină liderul sindical din zona Jilț, Adrian Marciuc, angajat inspector social al companiei, și nici finul acestuia, Doru Dancău, șeful UMC Jilț”, a scris Gorjeanul, în 30 martie 2022. Tot în martie, când s-au dus să documenteze acest subiect la fața locului, jurnaliștii Claudiu Matei și Narcis Daju au fost ținuți la poartă de către directorul UMC Jilț.

Doar șoferul e de vină?

După producerea tragediei, jurnalistul Narcis Daju a acuzat IPJ Gorj că l-au luat în vizor doar pe șoferul camionului prăbușit, în loc să îi verifice și pe șefii CE Oltenia. ”E oficial: IPJ Gorj l-a luat în vizor pe șoferul mașinii de transport marfă care a cărat azi (ieri, n.r.), din ordinul șefilor, oameni în carieră. Polițiștii se pregătesc să-l scoată vinovat!!!” Daju spune că Poliția a reacționat la 8 ore după producerea tragediei de la Jilț. ”În acel comunicat e vorba doar despre testarea alcoolemiei șoferului. Că și cum omul ăla a venit cu dărăpănătura aia, cu care își căra colegii, de-acasă de la el. În urmă restructurărilor făcute de partidele politice la CE Oltenia, pe bază de liste, un sfert din angajații CE Oltenia, cei mai piloși, au rămas în birouri, departe de nămolul de o juma de metru și mai mult din cariere. Ăia 25% aveau obligația să facă tot ce e legal că restul de 75 % să nu fie cărați că vitele în cariere. Dar tot ce a reușit personalul TESA, în frunte cu conducerea CE Oltenia, a fost să asigure niște mașini de cărat vite. Una dintre acele mașini s-a răsturnat și au murit trei oameni. După ora 18, asta-seară (ieri seară, n.r.), când era deja mai BEZNĂ că în Parcul Coloanei lui Brâncuși, George Romanescu, șeful ITM Gorj, s-a lăudat la Antena 3 că are el doi colegi la față locului care fac poze. Poze cu morți, cel mai probabil. Bine, se laudă fiecare cu ce-l duce mintea. Voi, dac-ați fi șefi la ITM, ați dormi noaptea știind că șefii CEO cară angajații că pe vite? Sunt convins că nu. Romanescu, însă, doarme. Dă câte-o amendă, când și când, și în rest, doarme.
Era normal să aflăm din comunicatul IPJ nu că șoferul a fost băut sau nu, ci dacă acea carieră avea sau nu un contract legal prin care să transporte legal oamenii în cariere. Sau măcar dacă mașină care s-a răsturnat, ucigând oameni, a fost conformă sau nu.
Dar, nu. Polițiștii se concentrează pe șofer. Ăștia slujesc Mafia și când mor oameni. Dacă nu fac asta, Mafia găsește repede alte târâturi să-i pună șefi peste polițiști, peste procurori, peste CE Oltenia și peste ITM”, a spus Daju.

Camion neomologat pentru transportul de persoane

Directorul Complexului Energetic (CE) Oltenia, Daniel Burlan, confirmat marți seară că autoutilitara implicată în accidentul de la Cariera Jilţ Sud nu era omologată pentru transportul persoanelor, ci era destinată transportului de marfă. Acesta susține că transportul în cariere se face cu astfel de autovehicule care au o capacitate de 9 persoane. El a adăugat că şoferul nu era angajat al companiei, ci al unei firme prestatoare.

Întrebat de jurnaliști despre de măsurile anunțate de ministrul Virgil Popescu iată ce a răspuns directorul Complexului Energetic (CE) Oltenia, Daniel Burlan: „Am înțeles că a cerut demiterea sucursalei celor care conduc în lanț această activitate minieră. Probabil că în urma cercetării de către Inspecția Muncii am înțeles că va veni și Corpul de control al ministrului. În urma acestei cercetări probabil că se vor stabili și alte persoane vinovate, deficiențe constatate.”

În data de 17.01.2023, in jurul orei 13:00, în perimetrul carierei Jilț Sud, personalul care a participat la intervenția mecanică la Excavatorul 1400-05 a urcat într-un mijloc auto pentru a se deplasa la sediu. În timpul coborârii pe o pantă, înaintea podului de traversare a transportatorului cu banda T 204, autovehicolul a derapat pe pod și a căzut peste transportor, impactul soldându-se cu 16 victime. Printre acestea se numară 14 salariați ai CE Oltenia, din care 3 au decedat.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

7 Comentarii

  1. „Ăștia slujesc Mafia și când mor oameni. Dacă nu fac asta, Mafia găsește repede alte târâturi să-i pună șefi peste polițiști, peste procurori, peste CE Oltenia și peste ITM”, a spus Daju.
    Da, papusel, dar toti halim pensii speciale. Ce te oftici?! Si ziaristii iau pensii speciale. Ce e cu talica?! Ailalti pe la tv. samd au lasat ciocu mic. Incasara stipendiile de la buget.
    NOMENCLATURA
    De restul ne doare-n …..
    Ne jucam de-a hotii si vardistii. Care-s hotii si care vardistii?!
    Romanie, Romanie,
    Ai ajuns butaforie!
    Sa nu uitam, contributivii la munca. La privat se lucreaza azi.

  2. Când mina ia o amendă, o simte statul.Puneți, toași palavramentari, amenda unde puneți salariul, ca să dați sens cuvântului „răspundere” si o să fie mult mai puține „accidente”(a se citi „incidente”) la varii procopseli de nemoșaguri, numite generic” companii de stat”.Dar nu veți face d-astea, nu-i așa tovarăși? Pentru că nu vreți să vă bateți cuie-n talpă! Cât despre morți, eh, erau oameni neimportanti, nu-i așa, deh, ni ște prostovani…Nu trebuia sa se înghesuie atâția în rugina aia, mureau mai puțini și se mătura sub covor toată tărășenia, ca până acum…

  3. o dictatura se ridica umai prin acceptul oamenilor. atat timp cat nu sunt uniti si accepta, cam asta se intampla.

  4. În România normală a lui Iohannis se moare din orice ,de la reacțile făcute de vaccinari, de cancer,de inimă, mâncat de câini, de sistem, de prostie…

  5. Ce tara nenorocita! Condusa de niste excroci.As vrea sa trag o flegma pe ciuca, virgil popescu, iohanis (pe el nu il duce capul, oricum) si altii.Doar pensii speciale, salarii speciale, avantaje cat mai multe pentru austrieci, atat e in capul lor.

  6. ,,,,ni,ni ni și no ,no,no 1)adevărul e : țara lui merge și așa,mai sunt acari PĂUN,ȘI CE DAC-O ZIS ȘEFUL ,DORĂ NU NE VEDE,CHERMEZĂ ÎN CAMION,MÂNCARE ȘI UDĂTURĂ,HAI LA GRĂMADĂ,CE-I AIA PROTECȚIA MUNCII,CE-S ALEA VERIFICĂRI TEHNICE ???!!!
    2)Ș-APOI MAMA DEMOCRAȚIEI „PIERDE ”APROAPE ZILNIC MAI MULT DE 3 CETĂȚENI ȘI ….ȘI !
    IATĂ LEGEA!!(da mai ales fărădelegea)

  7. Se muncește greu și cu riscuri peste tot în lume. Se muncea din greu și în socialism, era și atunci preocupare pentru “creșterea productivității muncii” nu era condiție de supraviețuire a întreprinderii ca acum. Dacă ați fi avut de lucru uneori în mină, vorbesc de neferoase zona Baia Mare, deși erau din punct de vedere al protecției muncii reguli foarte stricte și dispoziții clare pentru șefi, funcție de ierarhie, de control zilnic sau săptămânal al punctelor de lucru, primeai un miner să te conducă. Pe drum se întâlnea cu un ortac -Ce mai face Vasile? O fost unul din cei doi la Coptura care o căzut peste ei săptămâna trecută. Este in prezent mult tembelism și delăsare în conducere, atunci era teama și de omiprezenta Securitate, dar sunt și riscurile meseriei, Vezi “Zborul de noapte” a lui Antoine de Saint-Exupéry. Toți cei frumoși, eleganți și comentatori care porniți din telecomandă acasă aerul condiționat, ar trebui numai o dată să auziți discuție, după ce și-a văzut copilul miner decedat într-o explozie, mama zicându-i soțului: -Ai văzut că are fața și mânurile întregi.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.