Concerte extraordinare de la clasic la jazz

Nopţi în grădinile Spaniei

Vineri, 19 februarie, la ora 19.00, Orchestra Naţională Radio vă invită la un eveniment special ce se va desfăşura sub semnul Spaniei! Veţi avea ocazia de a-l aplauda la Sala Radio pe pianistul spaniol Josu Okinena, cunoscut publicului din România graţie turneului naţional Vă place Brahms? (octombrie 2013), în cadrul căruia artistul a fost invitatul violoncelistului Răzvan Suma. În programul serii veţi asculta două compoziţii care stau, de asemenea, sub semnul soarelui hispanic: Spania, partitură semnată de compozitorul romantic francez Emmanuel Chabrier – compusă ca urmare a unei călătorii întreprinse de artist în ţinuturile iberice –, şi Nopţi în grădinile Spaniei, lucrarea lui Manuel de Falla, unul dintre cei mai mari muzicieni spanioli din prima jumătate a secolului al XX-lea. Concertul este realizat cu sprijinul Institutului Cervantes.

Evenimentul se va derula sub bagheta lui Nicolae Moldoveanu, muzician român care şi-a construit un frumos parcurs în lumea artistică internaţională. În cea de-a doua parte a serii de la Sala Radio veţi asculta şi Simfonia a V-a de Beethoven, supranumită Simfonia Destinului. Una dintre cele mai des interpretate simfonii din toate timpurile, creaţia lui Beethoven a avut premiera absolută la Viena, în 1808, sub bagheta compozitorului. Considerată una dintre partiturile simfonice cu cel mai mare impact emoţional asupra publicului, Simfonia Destinului a influenţat creaţiile multor altor mari compozitori, ca Brahms, Ceaikovski, Mahler sau Berlioz. Schumann scria despre lucrarea lui Beethoven: „Deşi atât de des ascultată, încă îşi exercită puterea peste timpuri, ca acele mari fenomene ale naturii, care, indiferent cât de des se petrec, ne umplu de uimire şi de veneraţie. Această simfonie va trece peste secole (…)”.

Actualmente profesor universitar şi şef de catedră al departamentului de cercetare şi doctorate la Universitatea Muzikene din San Sebastian, Josu Okinena are o activitate solistică importantă alături de artişti precum Alan Gampel, Migel Etuarte, Almudena Ortega sau Maite Maruri.

A studiat la Conservatorul Superior de Muzică din San Sebastian, iar ulterior şi-a perfecţionat pregătirea la Conservatorul Regal de Muzică din Madrid. La Santiago de Compostela a fost distins, de asemenea, cu Premiul Andres Segovia y Jose Miguel Ruiz Morales, pentru interpretarea muzicii spaniole.

Josu Okiñena a cântat cu solişti precum Eduard Wulfson, Marta Almajano, Itxaro Mentxaka, Enrique Baquerizo, Lola Casariego şi alţii, iar în formaţii camerale a participat la numeroase festivaluri, precum Quincena Musical din San Sebastian şi alte evenimente similare în Granada, Tours şi Peralada. A colaborat peste şase ani cu soprana spaniolă Almudena Ortega, obţinând aprecierea unanimă a publicului şi a presei pentru concertele susţinute în Cuba, America şi Spania, realizând în acelaşi timp înregistrările pe CD a Integralei lucrărilor pentru voce şi pian ale compozitorului basc Aita Donostia.

Nicolae Moldoveanu

Violonist, corepetitor, organist şi nu în ultimul de rând dirijor, Nicolae Moldoveanu este unul dintre muzicienii români care şi-au construit un frumos parcurs în lumea artistică internaţională. Pregătirea sa muzicală l-a purtat în apreciate instituţii de învăţământ superior europene, de la Conservatorul din Leipzig (unde a studiat orga) la cursurile Conservatorului din Zürich (unde s-a dedicat artei dirijorale) şi apoi la Basel şi Berna şi în cele din urmă la Academia Regală de Muzică din Londra.

Printre ansamblurile importante pe care le-a dirijat se numără: Filarmonica Regală din Liverpool, Orchestra Radio din Olanda, BBC Concert, BBC Philharmonic, Orchestra Filarmonicii din Malaezia, Orchestra de Cameră din Stockholm, Manchester Camerata, Orchestra Naţională din Johannesburg, Orchestra Filarmonicii Regale, Orchestra de Cameră din Scoţia, Orchestra Simfonică din Islanda, Orchestra Simfonică Radio din Praga, Orchestra Filarmonicii din Varşovia, Orchestra Simfonică din Birmingham, Melbourne Symphony, Orchestra Filarmonicii George Enescu. Printre ansamblurile de care îl leagă o colaborare deosebită se află English Sinfonia şi London Mozart Players, iar până în anul 2012 Nicolae Moldoveanu a fost şi dirijor al orchestrei Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca.

Horia Mihail – protagonistului turneului „Pianul Călător” – cântă Mozart la Sala Radio

Pianistul Horia Mihail

Miercuri, 17 februarie, la ora 19.00, Orchestra de Cameră Radio vă invită la Sala Radio la un frumos concert Mozart-Beethoven, în cadrul căruia îl veţi revedea pe pianistul Horia Mihail, protagonistul cunoscutului turneu naţional Pianul călător, care s-a bucurat în fiecare an de un mare succes în întreaga ţară. Într-o ediţie a turneului, artistul a propus publicului un program 100 % Mozart, iar ca o frumoasă continuare a acestei “aventuri mozartiene”, de această dată Horia Mihail va interpreta la Sala Radio unul dintre concertele semnate de marele Amadeus: Concertul nr. 17 în Sol major pentru pian şi orchestră.

Evenimentul se va derula sub bagheta lui Lubnan Baalbaki, dirijor permanent al Orchestrei Filarmonicii din Liban, artist care se bucură de un parcurs profesional inedit şi care a studiat muzica la Cluj-Napoca, sub îndrumarea maestrului Petre Sbârcea.

Seara se va deschide cu uvertura operei Don Giovanni de Mozart, operă bazată pe legenda seducătorului erou Don Juan, şi se va încheia cu Simfonia I de Beethoven, lucrare despre care se spune că a fost creată sub influenţa predecesorilor săi pe care îi admira, Haydn şi Mozart.

Născut la Beirut, Liban, în 1981, într-o familie de artişti, Lubnan Baalbaki a început să studieze vioara şi lăuta la 14 ani, la Conservatorul Naţional de Muzică din oraşul natal, continuând cu Universitatea Saint-Esprit din Kaslik. Cu ocazia unei vizite în România şi-a cunoscut mentorul, pe maestrul Petre Sbârcea, ceea ce a determinat primirea sa în anul pregătitor la Academia de Muzică „Gheorghe Dima“ din Cluj-Napoca, în 2004. A obţinut licenţa în dirijat orchestră în 2009 şi a continuat studiile de masterat în cadrul Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa maestrului Horia Andreescu.

Dirijorul Lubnan Baalbaki

În România, a dirijat concerte la pupitrul orchestrelor Filarmonicii de Stat Transilvania din Cluj-Napoca, Operei Naţionale din Timişoara, Filarmonicii „Muntenia“ din Târgovişte, Filarmonicii „Paul Constantinescu“ din Ploieşti, Filarmonicii de Stat Sibiu, Filarmonicii „Mihail Jora“ din Bacău. A fondat Orchestra de Tineret din Beirut (Beirut Youth Orchestra), al cărei dirijor principal este şi în prezent.

Horia Mihail a concertat de peste o mie de ori cu majoritatea orchestrelor simfonice din România şi a susţinut concerte, recitaluri solo şi de muzică de cameră în 18 ţări, pe 4 continente. Din 2009, este solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio, calitate în care a susţinut numeroase concerte la Sala Radio şi a participat la turnee în ţară sau în străinătate.

Turneele în care artistul este implicat în continuare, printre alte proiecte solo şi camerale, sunt Pianul călător, Duelul viorilor (alături de Gabriel Croitoru şi Liviu Prunaru), Flautul de aur (alături de flautistul Ion Bogdan Ştefănescu) şi Vioara lui George Enescu la sate (alături de Gabriel Croitoru). În septembrie 2014, Horia Mihail a susţinut două concerte la Kuala Lumpur, alături de Orchestra Naţională Radio şi a fost invitat să participe în cadrul ediţiei a II-a a Festivalului Internaţional RadiRo, concertând alături de Orchestra Simfonică Radio din Praga şi dirijorul Ondrej Lenárd.

Cel mai mare basist român Decebal Bădilă – cântă jazz cu Big Band-ul Radio

Decebal Bădilă

Joi 18 februarie, la ora 19.00, Big Band-ul Radio, dirijat de Ionel Tudor, revine pe scena Sălii Radio cu un concert extraordinar de jazz: cel mai mare basist român, Decebal Bădilă, stabilit în Germania, va cânta jazz alături de formaţia Radio România. Împreună cu Decebal Bădilă (chitară bass), evenimentul se va derula şi cu participarea pianistului Petrică Andrei şi a bateristului Vlad Popescu, cei trei interpretând şi câteva piese în formulă de trio instrumental, cu Vlad Popescu la baterie. Programul serii va cuprinde standarde de jazz, dar şi compoziţii proprii semnate de doi dintre invitaţi (Decebal Bădilă şi Petrică Andrei).

Ca de fiecare dată în cadrul seriei lunare de concerte prezentate de Big Band-ul Radio sub titlul Jazz pe româneşte, seara va fi prezentată de Florian Lungu, el însuşi o „personificare” a jazz-ului românesc.

Decebal Bădilă s-a format ca muzician sub influenţa fratelui său mai mare, regretatul contrabassist virtuoz şi profesor de renume internaţional Ovidiu Bădilă. Din 1984 a adoptat chitara bass; s-a perfecţionat în scurt timp, definindu-şi o manieră proprie de interpretare. În 1986, topurile de jazz îl desemnau deja drept cel mai bun instrumentist la contrabass acustic şi bass electric din România, motiv pentru care i s-au propus numeroase colaborări cu artişti de jazz şi de muzică pop.

Din 1990, s-a stabilit în Germania, ca student la Colegiul de Muzică din Köln, pe care l-a absolvit cu titlul Master Degree with honour. L-a cunoscut pe virtuozul pianist Eugen Ciceu – Cicero în Germania, iar în 1994 a colaborat pentru prima oară cu el, în cadrul unui concert susţinut de pianist la Bucureşti, începutul unei frumoase colaborări între cei doi muzicieni, până la trecerea în nefiinţă a lui Eugen Cicero, în 1997.

Cariera lui Decebal Bădilă, atât ca muzician de studio, cât şi ca performer live, a însumat un mare număr de participări la înregistrări, concerte, emisiuni TV şi festivaluri de jazz, la majoritatea celor din România, dar şi în Europa, Asia, America Latină. Discografia proprie cuprinde pînă în prezent două interesante albume de autor: Nothing But Bass (1995) şi Archibald’s Dance (2001), CD de bass solo. La acestea s-a adăugat mai recentul album Joy Of Live înregistrat împreună cu Petrică Andrei şi Vlad Popescu. Din 1997, Decebal Bădilă este membru al Big band-ului „SWR” din Stuttgart.

Petrică Andrei

Petrică Andrei a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, secţia Compoziţie Jazz şi Muzică Uşoară, sub îndrumarea profesorului Anton Şuteu, cariera sa în jazz fiind puternic influenţată de Marius Popp. A debut la 18 ani în trio cu bass-istul Cătălin Rotaru şi bateristul Dan Teodorescu, la Festivalul de Jazz Sibiu ’93, unde a obţinut primul său premiu. În luna noiembrie a aceluiaşi an, lui Petrică Andrei i s-a atribuit Premiul al III-lea la Concursul pentru pianişti de jazz de la Vilnius, Lituania.

În 1998, a fost finalist al celei mai dificile competiţii pianistice europene din domeniul jazz-ului: Concursul Martial Solal de la Paris. În anul 2000, ca „vedetă” a ansamblului Junior Cromatic Big band dirijat de Marin Petrache Pechea, pianistul Petrică Andrei a luat parte la un turneu în Elveţia şi a apărut – inclusiv cu trio-ul propriu, pe lângă prezenţa în amintitul big band – la Expoziţia Mondială de la Hanovra, mult apreciatele recitaluri fiind preluate şi difuzate de Televiziunile germane ZDF şi N3. Petrică Andrei, improvizator plin de inventivitate, a fost aplaudat ca protagonist în sute de recitaluri susţinute pe scene autohtone, ca şi peste hotare la Viena, Hanovra, Berlin, Lisabona, Barcelona, Bruxelles, Paris etc.

Vlad Popescu

Experienţa interpretativă a bateristului Vlad Popescu s-a conturat încă din 1992, când a început colaborarea cu Big Band-ul Radio, neîntreruptă până astăzi. A devenit în 1996 percuţionist secund al Filarmonicii „George Enescu”.

Primele concerte peste hotare la care a luat parte ca baterist şi percuţionist au avut loc în 1997, în Italia, Spania şi Germania. A evoluat în toate ediţiile de până acum (2000 – 2005) ale Festivalului Internţional de Jazz de la Bucureşti, fie alături de notabili muzicieni români şi străini (în 2002 cu pianistul italian Guido Manusardi, în 2003 cu grupul trompetistului francez Michel Marre şi cu grupul East Village, în 2004 împreună cu Decebal Bădilă, această colaborare fiind reeditată şi în 2005, cînd din grup a făcut parte şi virtuozul chitarist brazilian Marcinho Eiras), dar şi ca lider de proiect, la ediţia 2004. A fost solicitat în mai multe rînduri, pentru contribuţii live, de profesorul şi dirijorul american Tom Smith.

Actualmente bateristul face parte din grupul pianistului George Natsis, care prezintă periodic la Teatrul ACT evenimente organizate împreună cu Societatea Română de Radiodifuziune.

Un nou concert al trio-ului PRO ARTE

Trio Pro Arte

Sâmbătă, 20 Februarie, la ora 19:00, la Sala Mare a Ateneului Român,Trio-ul PRO ARTE revine în faţa publicului meloman cu un program alcătuit integral din lucrări semnate Ludwig van Beethoven.

În 1793, la 23 de ani, înainte de a scrie prima simfonie (1800), în timp ce compunea Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră (1787 -1795) şi înainte de cele şase Cvartete de coarde op. 18 (1795-1800), Beethoven a scris trei Trio-uripentru pian, vioară şi violoncel dedicate prinţului Lichnowsky şi adunate sub nr-ul de opus 1. Lucrări de tinereţe, de căutări de drumuri, interesante însă prin balansul clasic încă între trecutul lui Joseph Haydn şi viitorul curentului romantic.

Partitura Septetului în mi bemol major op. 20 a fost începută de Beethoven în 1799 şi terminată şi prezentată pentru prima oară în public, un an mai târziu, în 1800. Este dedicată Împărătesei Maria Theresia, iar instrumentele ce alcătuiesc ansamblul sunt clarinetul, cornul, fagotul, vioara, viola, violoncelul şi contrabasul. Succesul a fost imens, lucrarea a circulat în diferite aranjamente şi a devenit una dintre cele mai cântate şi mai apreciate de pe lista opusurilor compozitorului care, el însuşi, realizează în 1803, o versiune pentru trio (clarinet – sau vioară – violoncel şi pian) pe care o publică în 1805 sub numărul de opus 38. Atenţia şi mai ales importanţa pe care muzicianul o acordă clarinetului, în versiunea pentru septet, cât şi în cea pentru trio este, în epocă, o noutate şi un act de curaj, care deschide muzicii perspective noi.

Program recitalului cameral al Trio-ului PRO ARTE cuprinde:

Trio cu pian nr. 1, în mi bemol major, op. 1 nr. 1

Trio cu pian nr. 13, în mi bemol major, op. 38 (după Septetul op. 20)

Trioul cu pian PRO ARTE a fost fondat în 1978 de către trei membri excepţionali ai Filarmonicii George Enescu. Violonista Anda Petrovici devenită, în 1989, prima femeie din istoria instituţiei care a ocupat postul de concertmaestru – s-a alăturat violoncelistului Marin Cazacu şi pianistului Nicolae Licareţ, în dorinţa de a realiza un ansamblu închegat şi de durată, care să abordeze exemplar marele repertoriu cameral. Toţi trei sunt solişti consacraţi ai scenei muzicale româneşti. Recitalurile Trioului PRO ARTE au reprezentat întotdeauna un reper, în egală măsură pentru public şi pentru colegii de breaslă. Marin Cazacu şi-a construit o carieră strălucitoare în calitate de artist şi de profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, iar Nicolae Licareţ şi-a demonstrat extraordinarele abilităţi tehnice şi interpretative în tripla ipostază de pianist, clavecinist şi organist. Nu în ultimul rând, Nicolae Licareţ conduce din 1991 destinele Filarmonicii, din postura de director artistic.

Unitatea şi echilibrul, virtuozitatea individuală şi expresivitatea, claritatea şi vigoarea redării, toate aceste calităţi au scos în evidenţă încă de la început valoarea grupului. Este minunat să priveşti trei solişti instrumentişti – fiecare cu o personalitate puternică – adunându-se laolaltă pentru simpla bucurie de a cânta împreună şi reuşind să-şi echilibreze forţele pentru a ajunge la un sunet unic, pe cât de nou, pe atât de uşor de recunoscut.

Trio PRO ARTE a concertat în turnee pe scene din Bulgaria, Franţa, Germania, Italia, Portugalia, Serbia, Spania, Singapore şi a participat frecvent la Festivalul George Enescu, unde a cântat muzică din creaţia marelui compozitor român şi din opusurile clasice universale. De asemenea, formaţia de muzică de cameră a realizat înregistrări pentru Radioul şi Televiziunea Română, precum şi la casele de discuri Electrecord, BMG Arte Nova Classics şi AIX Records. Pentru extinderea posibilităţilor şi proiectelor profesionale, Trio PRO ARTE se completează adesea cu o violă, devenind astfel un cvartet cu pian.

Începând cu anul 2009, Trio PRO ARTE este ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu.

Spune DA muzicii clasice: “Petrică şi lupul”

Fonetic Quintet

Duminică 28 februarie, de la ora 11.00, Teatrul Odeon vă aşteaptă la un nou proiect de educaţie muzicală adresat copiilor: concertul educativ Petrică şi Lupul, susţinut de Fonetic Quintet.

Membrii quintet-ului vor prezenta copiilor povestea muzicală Petrică şi lupul de Sergei Prokofiev, în colaborare cu actriţa Dorina Lazăr, care le va explica rolul fiecărui instrument în concert.

Serghei Prokofiev a scris textul şi a compus muzica din Petrică şi lupul la comanda unui teatru pentru copii din Moscova în 1936, pentru a cultiva gustul muzical al celor mici încă din primele clase de şcoală. Fiecare personaj este reprezentat de un instrument şi are propria lui temă muzicală. De la premieră şi până astăzi povestea a fost interpretată în întreaga lume de orchestre şi naratori celebri.

Iniţiatorul proiectului şi totodată al campaniei Spune DA muzicii clasice! este Bogdan Gugu, clarinetist al Filarmonicii Piteşti şi membru fondator al Fonetic Quintet.

Dorim să le transmitem copiilor dragostea pentru muzica clasică, să-i familiarizăm cu instrumente muzicale precum flautul, clarinetul, oboiul, cornul sau fagotul şi să le arătăm cât de distractive pot fi. Copiii arată o mare deschidere pentru lucruri noi, sunt curioşi şi îşi doresc să afle cât mai multe despre lumea care îi înconjoară. Această energie, canalizată în direcţia corectă, poate da rezultate spectaculoase în evoluţia lor”, declara Bogdan Gugu.

Principalele obiective ale proiectului Spune DA muzicii clasice! vizează familiarizarea copiilor din clasele primare cu muzica clasică, creşterea numărului de copii care aleg să urmeze cursurile unei şcoli de muzică şi sensibilizarea opiniei publice cu privire la importanţa muzicii clasice în procesul educativ.

Membrii Fonetic QuintetAna Radu (oboi), Gabriela Petecilă (flaut), Cristian Borcan (corn), Ionuţ Mardare (fagot) şi Bogdan Gugu (clarinet) – sunt tineri absolvenţi ai Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti ce îşi desfăşoară activitatea de artişti instrumentişti în Orchestra Naţională Radio, Opera Naţională Română, Orchestra Naţională de Tineret şi Filarmonica Piteşti.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.