Concerte extraordinare de la jazz la simfonic

Poezie şi jazz de 8 martie

Marţi, 8 martie, la ora 19.30, La Ceainăria librăriei Cărtureşti Verona, artistele Denisa Duran (poetă) şi Irina Sârbu (interpretă) vă invită – în dubla lor calitate, de creatoare şi tinere mame – la un eveniment inedit, de poezie şi muzică, dedicat în mod special mamelor. Veţi asculta o lectură din volumul Dorm, dar stau cu tine (editura Charmides) de Denisa Duran şi un concert cu piese alese şi interpretate de Irina Sârbu (voce), alături de Puiu Pascu (pian) şi Ciprian Parghel (bas). Seara va fi moderată de poetul si traducătorul Mircea Dan Duţă.

Volumul Denisei Duran prezintă – în mici gesturi revelatorii – primele luni de viaţă ale unei fetiţe şi relaţia sa cu mama. Există un dialog permanent între cele două personaje, un alfabet misterios care se compune chiar în faţa noastră, prin interjecţii, priviri şi atingeri: “În nopţile lungi şi grele, când stau ore întregi lângă ea, veghind-o, din când în când întinde mâna spre mine, în somn, de parc-ar spune: uite, dorm, dar stau şi cu tine”.

“Cea mai mare realizare a Denisei este faptul că ea se fereşte ca de foc de metafore şi figuri de stil şi prin asta demonstrează forţa ei. Este o carte cu totul şi cu totul remarcabilă exact pentru faptul că ea face altceva decât fac poeţii în general”, afirma scriitoarea Nora Iuga.

Lectura de poezie va alterna cu momente muzicale. Printre piesele care vor fi interpretate de Irina Sârbu, Puiu Pascu şi Ciprian Parghel se numără: Cheek to cheek, Route 66, What a wonderful world, Lullaby of birdland, precum şi câteva cântece de leagăn.

Colaborarea celor trei muzicieni este una de succes, confirmată pînă acum în foarte multe concerte. Repertoriul lor este alcătuit din piese cunoscute de gen – jazz, samba, bossa nova, tango argentinian, muzica românească interbelică, muzică franceză, muzică rusească şi folclor. Originală este însă interpretarea care, de la o apariţie la alta, este din ce în ce mai spectaculoasă prin expresivitate, improvizaţie, imaginaţie, demonstraţie de virtuozitate, tehnică solo şi de grup. Jocul relaţiilor dintre voce şi instrumente este de fiecare dată altul, astfel încât fiecare concert are statut de unicat.

Denisa Duran a debutat cu poezie la vârsta de 12 ani şi este autoarea a patru volume: Pufos şi mecanic – deţinător a două premii de debut; Omul de unică folosinţă / Disposable People (ed. Galway Print, Irlanda, 2009), tradus în engleză de Florin Bican; Sunt încă tânără – din care o selecţie a fost inclusă în antologia Cele mai frumoase poeme din 2012 (ed. Claudiu Komartin, Radu Vancu); iar cel mai recent volum, Dorm, dar stau cu tine (ed. Charmides, 2014), conţine ilustraţii de Floarea Țuţuianu. A semnat primele trei cărţi cu numele Denisa Mirena Pişcu. Selecţii din poeziile ei au fost traduse în 12 limbi străine şi incluse în mai multe antologii naţionale şi internaţionale. Împreună cu artistul austriac Bruno Pisek a realizat lucrarea radiofonică Bucharest nowadays is beautiful, isn’t it? – difuzată în premieră la Radioul Naţional Austriac în 2015. Conţine poeme despre Bucureşti şi va fi prezentată live în România şi Austria pe parcursul acestui an.

Irina Sârbu, cu o solidă cultură muzicală (pian clasic timp de 15 ani), absolventă a UNATC şi a unui masterat în Arta actorului, vocalista Irina Sârbu este astăzi un artist recunoscut de critica de specialitate şi îndrăgit de marele public. Cariera tinerei interprete se construieşte ascendent de la un concert la altul, repertoriul se diversifică şi se îmbogăţeşte. Calitatea vocii, timbrul special şi inconfundabil, bogăţia imaginaţiei de improvizaţie, performanţa în acrobaţie vocală au impus-o definitiv printre cei mai buni vocalişti români de jazz. A concertat atât în ţară, cât şi în străinătate – la New York, Washington, Paris, Atena, Madrid, Viena, Veneţia, Bruxelles, Praga, Lisabona, Stockholm, Ierusalim, Milano – în recitaluri de club sau la festivaluri naţionale şi internaţionale de jazz. Curioasă, într-o permanentă căutare de nou (deşi îndrăgostită iremediabil de jazz-ul clasic), Irina Sârbu oferă mereu publicului programe interesante şi originale, alături de partenerii ei de scenă care îi sunt alături de 13 ani: Puiu Pascu – pian, Ciprian Parghel – contrabas şi Tudor Parghel – tobe.

Puiu Pascu este un virtuoz al claviaturii, un maestru al improvizaţiei, un compozitor inspirat, un artist în perioada de vârf a carierei, a cărui prezenţă asigură oricărui concert de club sau de festival succesul de public şi de presă. Frenezia şi plăcerea cu care cântă, armoniile şi ritmurile complexe, originalitatea abordării pieselor şi arderea intensă în procesul interpretativ-creator îl transformă pe Puiu Pascu într-un artist-unicat în peisajul jazz-istic românesc.

Ciprian Parghel este absolvent al secţiei de jazz în cadrul Conservatorului Regal din Bruxelles. El a concertat pe numeroase scene de festival şi de club, atât în România, cât şi în străinătate. A colaborat cu artişti de reputaţie internaţională, printre care: Archie Shepp, Mircea Tiberian, Garbis Dedeian, Paolo Radoni şi, de nenumărate ori, în formula de trio-familie Anca Parghel şi fiii. Este considerat unul dintre cei mai valoroşi contrabasişti ai generaţiei sale, dovedind la fiecare concert atât măiestria şi controlul absolut asupra instrumentului, cât şi o inspiraţie muzicală de excepţie.

Poet, filmolog, traducător din literaturile cehă, slovacă, engleză şi franceză, Mircea Dan Duţă este lector universitar la Facultatea de Film a Academiei de Arte ale Spectacolului din Praga (FAMU), la Facultatea de Litere (FFUK) şi Facultatea de Sociologie (FSV) a Universităţii Caroline din Praga. A publicat, în limba cehă, volumele de poezie: Citate la conservă, complexe de inferioritate şi drepturile omului sau Căsătorit fără obligaţii vând amantă moartă din născare (menţiune: consumată) (ed. Petr Štengl, Praga, 2015) şi Peisaje, zboruri şi dictări (ed. Petr Štengl, 2014), precum şi Povestitor, autor şi Dumnezeu (Perspective naratologice şi tehnici narative în cadrul Noului Val Cinematografic Ceh şi Slovac din anii ´60 ai secolului al XX-lea (Editura Universităţii Caroline, Praga, 2009). Este autorul primei Antologii de poezie cehă contemporană apărută în România după 1989 (ed. Tracus Arte, 2015).

Primăvara Magică cu Orchestra Română de Tineret

Cristian Mandeal la pupitrul Orchestrei Române de Tineret. Foto Virgil Oprina

Joi, 10 martie 2016, ora 14.00, la sediul Institutului Cultural Român, va avea loc conferinţa de presă dedicată turneului internaţional al Orchestrei Române de Tineret. La întâlnirea cu presa vor participa dirijorul Cristian Mandeal, violoncelistul Andrei Ioniţă, Marin Cazacu – managerul Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, tinerii muzicieni Roxana Oprea – violonistă, Iolanta Ieremie – violonistă, Constantin Borodin – violoncelist, în calitate de invitaţi, alături de preşedintele ICR, Radu Boroianu, şi vicepreşedintele ICR, Nagy Mihály Zoltán.

Pe parcursul întregului an 2016, Institutul Cultural Român s-a angajat să susţină cele mai importante proiecte internaţionale ale Orchestrei Române de Tineret şi a realizat un parteneriat de imagine pentru concertele din România.

Seria evenimentelor va debuta în data de 12 martie cu un Concert la Ateneul Român, urmat, în zilele de 13 şi 15 martie, de alte două concerte la Ruse şi la Chişinău. Prezenţa Orchestrei Române de Tineret în capitala Republicii Moldova reprezintă o premieră.

Şirul reprezentaţiilor va continua pe timpul verii cu trei concerte la Teatrul Verdi din Milano, în data de 15 iulie 2016, la Berlin, în prestigioasa sală de la Konzerthaus, în data de 26 august 2016, şi la Toblach (Italia), Sala Mahler, în data de 9 septembrie 2016.

Orchestra Română de Tineret a fost înfiinţată în anul 2008 de doi mari artişti, violoncelistul Marin Cazacu şi dirijorul Cristian Mandeal. Proiectul „Orchestra Română de Tineret – spirit enescian şi tradiţie europeană” a pornit din necesitatea racordării tinerei generaţii de muzicieni români la exigenţele şi aspiraţiile artistice europene. În anul 2015, Orchestra Română de Tineret a deschis Festivalul Internaţional George Enescu.

Orchestra Română de Tineret

”Programul serii a stârnit ovaţiile publicului: peste 1.700 de spectatori – printre care Ruxandra Donose şi Ioan Holender – au aplaudat îndelung interpretarea strălucită a partiturilor Rapsodia română de George Enescu, Patetica de Piotr Ilici Ceaikovski şi Rapsodia spaniolă de Maurice Ravel, bucurându-se de două bisuri mult aşteptate. – Aplauze şi ovaţii pentru Orchestra Română de Tineret la „Konzerthaus” din Viena”, scria în Cotidianul.

”Orchestra Română de Tineret înseamnă un prezent minunat şi un viitor promiţător al muzicii simfonice româneşti, garanţia că vitalitatea artei interpretative există în toate colţurile ţării. Şi, poate mai important, Orchestra Română de Tineret a devenit o sublimă motivaţie pentru actualele generaţii de elevi şi studenţi, a devenit un ţel care trebuie atins!”, afirma Lanto Arte.

”Un percuţionist care pulsează împreună cu întreaga orchestră, partide de corzi sincronizate ceas, suflători care provoacă reacţii mai mult decât entuziaste în lanţ. Orchestra Română de Tineret a creat un nou standard în muzica românească actuală. Dacă îmi este îngăduit, aş propune membrilor filarmonicilor din ţară să participe la viitoarele concerte ale mai tinerilor colegi, să adopte ceva din atitudinea şi exuberanţa lor”, specifica Maria Balabas.

Orchestra Română de Tineret sub bagheta lui Cristian Mandeal îşi deschide primăvara internaţională cu o avanpremieră susţinută la Ateneul Român în seara de 12 martie, sub genericul Primăvara magică.

Programul de la Bucureşti se va relua în două festivaluri internaţionale în serile de 13 şi 15 martie, la Ruse şi Chişinău. Concertul de la Ruse va avea loc în cadrul Festivalului Internaţional March Music Days aflat la ediţia cu numărul 56 în seara de 13 martie, la ora 19.00, la Grand Concert Hall din Ruse, iar cel de la Chişinău în cadrul Festivalului Internaţional Mărţişor 2016, în Sala Filarmonicii, pe 15 martie, de la ora 19.00.

Cu această ocazie, publicul din Bulgaria şi Republica Moldova îl va putea vedea pentru prima oară pe violoncelistul Andrei Ioniţă, câştigătorul Concursului Internaţional “Ceaikovski” din 2015 care va interpreta Variaţiuni pe o temă rococo op. 33 pentru violoncel şi orchestră de Ceaikovski, iar programul simfonic al Orchestrei Române de Tineret dirijate de Cristian Mandeal va mai conţine Theodor Rogalski Trei dansuri româneşti, Richard WagnerPreludiu şi Moartea Isoldei din Tristan şi Isolda şi Richard StraussSuită din Der Rosenkavalier, op. 59.

Pianista Dana Ciocârlie în concert la Veneţia

Pianista Dana Ciocârlie concertează la Veneţia

Marţi, 8 martie 2016, începând cu ora 20.00, cu ocazia Zilei Internaţionale a Femeii, la Palazzetto Bru–Zane din Veneţia va avea loc un concert dedicat compozitoarei Marie JAËLL (1846-1925) cu ocazia împlinirii a 170 de ani de la naştere. Concertul organizat de Palazzetto Bru–Zane – Centrul de Muzică Romantică Franceză din Veneţia, în parteneriat cu Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, va fi susţinut de pianista Dana Ciocârlie.

Programul concertului:

Alfred JAËLL / Richard WAGNER – transcrierea scenei Nuit d’amour din Tristan et Isolde

Franz LISZT / Richard WAGNERLa Mort d’Isolde

Marie JAËLLLes Beaux Jours

Camille SAINT-SAËNSValse nonchalante, op. 110; Valse mignonne, op. 104; Valse canariote, op. 88

Marie JAËLLJours pluvieux

Franz LISZTMephisto Valse n. 1

Dana Ciocârlie este una din cele mai cunoscute şi talentate pianiste române ale momentului. Formată la şcoala română de pian, ca alţi mari pianişti înaintea ei, precum Dinu Lipatti, Clara Haskil şi Radu Lupu, Dana Ciocârlie a studiat, de asemenea, la Paris cu Victoria Melki la Ecole Normale de Musique şi şi-a încheiat studiile la Conservatorul Naţional Superior de Muzică, în clasa prof. Dominique Merlet şi Georges Pludermacher. Întâlnirea sa cu pianistul german Christian Zacharias va fi determinată, în special pentru a aprofunda operele pentru pian ale compozitorului Franz Schubert.

Repertoriul Danei Ciocârlie este unul vast, plecând de la Bach şi terminând cu compozitorii contemporani. Unii dintre ei i-au dedicat lucrări, precum Edith Canat de Chizy, Karol Beffa, Frédéric Verrières, Jacques Lenot, Helena Winkelman, Laurent Mettraux şi Dan Dediu. Experienţa şi talentul său au fost recompensate cu numeroase premii la concursuri internaţionale de prestigiu: premiul II la concursul Robert Schumann din Zwickau (oraşul natal al compozitorului); Premiul Special Sandor Vegh la Concursul Geza Anda din Zurich; Premiul Internaţional Pro Musicis, Premiul Young Concert Artist European Auditions la Leipzig.

Dana Ciocârlie este profesor la Conservatorul Naţional de Muzică din Lyon şi la Ecole Normale de Musique Alfred Cortot din Paris. Începând din 2010, Dana Ciocârlie şi-a propus să înregistreze şi să prezinte în concert integrala pentru pian a compozitorului Schumann.

STABAT MATER de Rossini, sub bagheta lui David Crescenzi, la Sala Radio

Dana Borşan concertează la Sala Radio

Vineri, 11 martie, la ora 19.00, dirijorul de origine italiană David Crescenzi, director artistic şi dirijor principal al Operei din Cairo, vă invită să ascultaţi, în interpretarea Orchestrei Naţionale Radio, Stabat Mater, partitură semnată de cunoscutul compozitor de operă Gioachino Rossini. Lucrarea este inspirată de imnul religios catolic din sec. XIII – Stabat Mater Dolorosa – închinat Fecioarei Maria şi suferinţelor îndurate de aceasta în timpul crucificării lui Iisus Hristos. Soliştii pe care îi veţi aplauda la Sala Radio sunt Sorina Munteanu – soprană, Antonela Barnat – mezzosoprană, Adrian Dumitru – tenor şi Cristian Hodrea – bariton. Evenimentul va avea loc cu participarea Corului Academic Radio, pregătit pentru prima oară de noul său dirijor, Ciprian Ţuţu.

Premiera absolută a lucrării la Paris, în 1842, afost un triumf în epocă. În acelaşi an a avut loc şi premiera italiană a partiturii, la Bologna, sub bagheta celebrului compozitor Gaetano Donizetti. Şi acest eveniment s-a bucurat de acelaşi succes ca la Paris, iar Donizetti scria: „Entuziasmul publicului este imposibil de descris. Chiar şi la repetiţia generală, la care Rossini a asistat, în mijlocul zilei, a fost însoţit spre casă de peste 500 de spectatori care îl ovaţionau. Acelaşi lucru s-a petrecut după premieră, sub fereastra lui Rossini, dat fiind că acesta nu îşi făcuse apariţia în sala de concert”.

În aceeaşi seară veţi asculta la Sala Radio şi Schumann: Concertul în la minor pentru pian şi orchestră, în interpretarea solistică a pianistei Dana Borşan, solistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio. O frumoasă partitură a curentului romantic, concertul a avut premiera absolută în 1846, în interpretarea solistică a soţiei compozitorului, apreciata pianistă Clara Schumann.

Dirijorul David Crescenzi

Dirijorul David Crescenzi a fost numit, din septembrie 2014, director artistic şi dirijor principal al Operei din Cairo. În iulie 2015, David Crescenzi a dirijat La Bohème de Puccini la Festivalul de Vară al Arenei Sferisterio din Macerata. În ianuarie 2012 a întreprins un turneu în Germania şi Franţa cu Bergische Symphoniker, în acelaşi an a colaborat cu Opera din Rio de Janeiro şi a fost dirijor al Festivalului de la Solothurn – Elveţia.

Printre realizările sale cele mai semnificative amintim colaborarea cu Teatrul Operei din Cairo, Egipt, în calitate de dirijor invitat, între anii 1998 şi 2003, unde a pregătit şi dirijat Bărbierul din Sevilla, Contract de căsătorie, Domnul Bruschino de Rossini, Elixirul dragostei de Donizetti, Tosca de Puccini, Bal mascat, Aida şi Rigoletto de Verdi.

Din anul 2002 colaborează cu Opera Naţională Română din Timişoara, unde a dirijat numeroase spectacole de operă. În anul 2011 aîntreprins un turneu în Italia, la pupitrul orchestrei Filarmonicii Marchigiana, avându-l ca solist pe celebrul violonist Uto Ughi. A dirijat în cadrul Operei Naţionale Bucureşti, Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, Operei Naţionale Române din Iaşi.

Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Rusia, Slovacia, Franţa, Spania, Anglia, China, Franţa, Norvegia ş.a. Este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară, iar repertoriul său include peste 50 de concerte, precum şi programe atractive de recital şi de muzică de cameră. Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici – Schumann, Chopin, Liszt, Brahms – artista are în repertoriu şi lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti – Concertele pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf, Moritz Moszkowski, Siegfried Matthus, Sigismund Toduţă.

În anul 2011, pianista a fost invitată să concerteze în cadrul Festivalului internaţional Robert Schumann de la Zwickau – Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră de Brahms şi în cadrul Festivalului George EnescuConcertul pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.