Crin Antonescu nu susține proiectul PSD

SURSA:REALITATEA.NET

Preşedintele PNL, Crin Antonescu, a comentat, vineri seara, invitat special fiind în emisiunea „Realitatea la raport”, evoluţiile recente de pe scena politică.

Declaraţiile preşedintelui Senatului şi liderului PNL, Crin Antonescu:

Despre respingerea de către Băsescu a propunerilor lui Pivniceru pentru şefii parchetelor: Am stat de vorbă cu dna ministru Pivniceru, dar nu pe această temă. Această temă e importantă în sine, pentru mine, pentru PNL şi Parlament, dar nu am fost si nu voi fi nicidecum implicat. Nu cunosc, nu recomand, nu exprim indoieli faţă de oameni din acest sistem şi ministrul Justiţiei, atât cât e rolul său în numirea şefilor parchetelor, are absolută independenţă, în raport cu PNL. Constituţia ii permite preşedintelui să respingă propunerile ministrului, nu m-a surprins, nu m-a mirat, dar am rezerve in raport cu motivaţia preşedintelui, nu atât in ce priveşte avizul negativ de la CSM, ci lipsa de transparenţă invocată în maniera de selecţie făcută de ministrul Justiţiei. Ori aici, dacă nu se dorea impunerea televizării si interviurilor de la MJ, nu văd ce putea fi mai transparent. Toată discuţia despre selecţie, cu televizarea de la CSM cred că inseamnă destulă transparenţă, pesemne nu acesta e motivul pentru care Băsescu nu a acceptat.

– Ce ne spune preşedintele nu e in ordine (despre cine are dreptul să numească şefii parchetelor, n.r.) – dacă ministrul Justiţiei e Monica Macovei, e bine să propună ministrul şefii parchetelor, dacă nu e ministru din guvernul meu, nu e bine. Important e să avem cât mai repede stabilitate in sistem, aceste interimate prelungite nu sunt de bun augur. Dacă vorbim de o modificare a legii, e o chestiune strict a Parlamentului, nicidecum a preşedintelui.

Aţi avut impresia că anumite instituţii nu v-au slujit pe perioada interimatului la Cotroceni? Nu se poate compara in niciun fel calitatea de preşedinte interimar, deşi el are cu 2 exceptii, toate drepturile, cu aceea a unui preşedinte legitim. Perioada a fost extrem de scurtă şi încărcată cu un alt subiect. Nu am avut cum să imi dau seama, nu poti pune degetul exact pe ce si cum merge in functionarea instituţiilor. A fost un episod confuz care tinea de mentalitatea unora, cu STS.  Vă pot mrturisi un sentiment: că eram în camere diferite. Dar pe baza asta nu poţi face judecăţi.

Despre riscul ca un eventual eşec al guvernării să ii afecteze şansele la prezidenţiale:  Câtă vreme bătălia pentru preşedinţie din 2014 nu e bătălia unui singur om, ci a USL – plecăm de la premisa si increderea că în 2014 există USL şi un candidat comun –  şansele nu au cum să nu fie afectate de performanţa guvernamentală, de perceptia cetăţenilor asupra a cât se schimbă sau nu în bine viata, actul parlamentul, dezbaterea publică. Acolo se strâng sau se pierd  nişte puncte. Dar contează si măsura in care vom sti să distingem intre planuri, să facem o acţiune complementară din exercitiul guvernamental si proiectul mai larg, de ţară, prezidenţial, care să fie asumat de toată coaliţia politică şi de celelalte teme pe care le asumă candidatul.

– Am făcut parte, noi liberalii, din guvern cu ţărăniştii, cu PD (…), liberalii au fost mereu mâhniţi că alţii au mai mult. Pesedistii in general sunt mai putin comunicativi, dar veţi vedea şi o mare mâhnire în sufletele unora din PSD că mai există şi alţii la guvernare. In măsura in care Ponta va inţelege ca e premierul unui guvern de mare coalitie, nu ca presedinte PSD , PSD isi trage destul profit electoral daca guvernarea iese bine. Temele de agendă guvernamentală nu sunt cum incap pe scaune PSD, PNL şi conservatorii care nu sunt lipsiti de ambitii si anvergura aspiratiilor. Faptul că premierul e din PSD, iar candidatul la preşedinţie va fi liberal nu e deloc un temei.

Despre reforma clasei politice: Mă pasionez de rezolvarea acestei şarade, care e reforma clasei politice. M-am gândit că (…) poate s-o fi petrecut reforma si noi am rămas in continuare nemulţumiţi. Nu s-a intamplat. Am avut speranţa reformei pe cale biologică. Puţini dintre oamenii tineri şi foarte tineri au performat. Elena Udrea. Anastase, Emil Boc sunt politicieni tineri şi foarte tineri care au avut succes în carieră, dar în ce însemna performanţa măsurabilă în interesul public au eşuat, pot să dau exemplu si in PNL. Prin aşezarea trenului pe şine, vezi intrarea in UE, reforma n-a reuşit. Am sentimentul că lucrurile au mers ceva mai bine până am intrat in UE; oamenii păstrau nişte aparente, constransi. Cu votul,reforma  nu a venit. Vorbim toţi despre baroni. Eu, trăind mult printre pesedişti în această vreme, am cercetat tema. In PSD avem acest fenomen, PNL avea 4 preşedinti de CJ, acum avem 13, nu putem vorbi incă de baroni. Ce ştiu este că ei sunt campionii constanţi la întrecerile electorale. Au impus o legislaţie incorectă – votul intr-un singur tur. Devin marii electori chiar si la alegerile parlamentare. Deci reforma n-a prea izbutit. Uneori mă gândesc că n-am s-o mai apuc. Poate n-a reuşit chiar dacă ştiu oameni care şi-au propus s-o facă, pentru că a existat doar o dorinţă care n-a apucat să se concretizeze intr-un proiect pe care sa il urmezi ca lider – reuşesc asta sau plec. Pentru că la primele ameninţări renunţi, zici că nu faci reformă acum, n-o mai faci niciodată. Am câteva idei dar nicio reformă nu poate fi făcută de ideile unui singur om si nici de un singur partid. Dacă prin absurd, un partid maine s-ar infeciori, s-ar albi, nu s-ar putea face. E nevoie de cel puţin două partide.

– Pentru mine, poate Victor Ponta va mai avea şi altă şansă dacă o ratăm pe asta. Din punctul meu de vedere, acum ori niciodată. Putere mai mare decât acum n-a mai fost, cu un premier si să presupunem si presedinte sub auspicile aceleiasi idei si cu hotârarea de a pune totul sau nimic pe un asemenea plan. Măsurile sunt de natură legislativă. si administraitv, printr-un set de criterii asumat si fără exceptie respectat. Excepţiile in politică sunt foarte dureroase, intotdeauna sunt oameni de bună calitate, pe care nu-i poti promova si pana acum, am făcut aceste excepţii.

– In realitate, oricum ministrul Justiţiei, când sesizează preşedintele Camerei, evident că el invocă si se dau niste elemente ce sunt discutate in Comisia juridica pentru a se vedea daca există minimul necesar. Nu văd de ce la acest articol trebuia umblat acum sau vreodată.

– Despre statutul parlamentarilor privind imunitatea: PNL nu e cu nimic implicat in chestiunea asta: Discutia despre modificarea statutului nu avea alt rost decat de a face ajustările privind cheltuielile bugetare. Pentru asta s-a format acea Comisie. De ce această Comisie s-a apucat să discute delicatul articol privitor la imunitate, eu nu ştiu. Nu e in niciun fel o actiune a PNL, nu susţin. Nu cred ca e vorba de superimunitate, ci de o complicatie inutila ce sporeşte nepermis gradul de neincredere privind parlamentarii. Eu am auzit de această chestiune uitându-mă mai puţin la TV decât o fac de obicei, am văzut că se discuta un document pe care nu-l asuma nimeni, nu am luat-o in serios. După aceea am văzut că e consultat chiar si dl Băsescu in această chestiune, pe care ulterior dnul Zgonea mi l-a explicat, avea o anumită noimă, dar nu mie trebuia sa-mi explice, ci opiniei publice, cred că trebuia oricum să renunţe la chestiunea asta.

 – Eu cred că USL joacă cu albele de data aceasta. A ne organiza in pânda lui Băsescu în continuare, ceea ce se întâmpla când eram în opoziţie, ar fi o greşeală. Tema noastră e ca avem un proiect pe care trebuie să-l realizăm si dacă diversiunile lui Băsescu ne ies in cale pe traseu, e coliziune, dacă nu, nu. De ce l-aş putea acuza eu pe ziua de azi pe Băsescu? E consultat intr-o chestiune asupra căruia isi exprima si el ironic uimirea (n.r. statutul parlamentarilor). După care a declarat că a ingroşa obrazul imunităţii nu e bine. Am un scandal cu Băsescu? nu deloc, imi văd de treaba mea. Sigur că e o bătălie de rutină, dar cîştigă cine cu adevărat reuşeşte să construiască si să aplice un proiect. Dacă zilele vor trece găsindu-ne in acelaşi război, putem să si castigam preşedinţia, dar trebuie castigat mai mult decât o bătălie electorală.

 – Nu vă mai fie frică de Băsescu, fie-vă frică de noi, in sensul în care să nu vă dezamăgim, nu e vorba de o ameninţare.

– Prezenţa la Cotroceni a lui Băsescu e un anacronism dar nu avem ce face, trebuie să mergem mai departe. Şi trebuie să propunem un proiect de durată- noua formă a Constituţiei, ideea unui nou pact- ce se face si ce nu se face in politică.

– Si eu sunt incolţit de indoieli. Nu sunt convins că vom reuşi. Sunt convins de calitatea voinţei si acţiunii celor care ne-am inhămat la treaba asta, avem si semne bune.  7- 8 luni de guvernare au arătat că intenţiile acestui guvern sunt net superioare celor dinainte măcar prin faptul că oamenii n-au venit la furat. A existat chiar refuzul pentru numiri in funcţii.

– Despre măsuri liberale luate de miniştrii PNL: Eu pot spune că Guvernul a adoptat deja o măsură liberală: menţinerea cotei unice si pe viitor a cotei de impozitare la 16%. Toate discutiile cu FMI se rezolvau foarte simplu, FMI spunea- hai să ducem cota pana la 22% si am rezolvat problemele. A fost un efort, am avut un semn de corectitudine din partea PSD, că un angajament făcut in fata opiniei  (a fost indeplinit, n.r.). Faptul că nici la nivelul programului n-am făcut promisiuni deşănţate, n-am ţipat că dublăm pensii.

– Noi am dorit acest minister (n.r petru IMM, Turism şi mediul de afaceri=. Am propus un om care toată viaţa a lucrat in mediul de afaceri. Nu pot să judec in acest moment, cred că dna Grapini trebuie să intensifice efortul să lămurească problema.

– Dacă noi facem o republică parlamentară, toată puterea se duce la cine e premier. Care pe deasupra faptului că are toate bugetele ,decizile guvernamntale, are şi serviciile şi reprezentarea, si abia atunci – dl Traian Băsescu care are dreptul de a deveni si premier – există acel risc al concentrării puterii (…) Cred că putem separa limpede ce inseamnă puterea guvernamentală pe care preşedintele nu trebuie lăsat s-o obstructioneze şi atributele de reprezentare, echilibru, statalitate..

Calităţi ale foştilor preşedinţi: La tovarăşul Nicolae Ceauşescu  – a avut politică externă. Sper să apuc momentul în care statul român, şeful statului, premierul să fie trataţi cu atenţia cu care Ceauşescu a fost tratat de SUA, Moscova. Ceauşescu e de apreciat, a fost un lider prost educat politic, fără sensibilitate faţă de valoarea democratică, dar a avut o anume forţă de lider in încăpăţânrea, nebuniile lui. El s-a dus spre rău.

La Iliescu: sunt aliat cu Iliescu azi şi coleg de partid cu Petre Roman, oameni care n-au beneficiat de cele mai bune sentimente ale mele in 90. Dincolo de efortul făcut să se adapteze la o varsta politica inaintată – nu i-a reuşit decat partial – mandatul al II-lea e apreciabil sub semnul echilibrului şi aparenţelor. Eu nu-l apreciez foarte tare, trebuia să facă mai mult. Apreciez deosebit modul în care azi si in ultimii ani Iliescu are puterea de a se preocupa de politică, dar de a-l lăsa in pace pe Ponta ca lider, de a nu-l bruia mediatic. Face dintr-o cultură, disciplină de partid adaptată la democraţie

La Băsescu sunt foarte multe calită’i, marea nenorocire e  că niciuna – instinct, curaj forţă, capacitate de a se preface  – toate nu au folosit cu nimic României, unei reconstrucţii a României. Poate că vehicularea, fie si demagogică a unor teme – independenţa justiţiei, nimeni n-a incercat s-o controleze mai mult dar nimeni n-a vorbit mai insistent, poate e un lucru bun, pentru că tema rămâne.

Despre regionalizarea teritorială: Nu avem incă lucruri hotărâte. Eu cred că e riscant cu numirea. Vrem să avem in loc de 40 de baroni, 8 super baroni? Asta e o cheie fatalistă de a citi lucrurile. Cred că e in funcţie de prerogative.
Cred că trebuie să avem o formă de alegere, că e alegerea directă, de către cetăţeni sau de către consilierii judeţeni, cred că e preferabilă unor guvernatori de tip răsăritean, numiţi de guvern, indiferent cine e la guvernare.

 

– Despre viitorii guvernatori: Îl sustin pe Ciprian Dobre (…) Mă leagă multe şi de Frunda si de Johannis.

– Despre congresul extraordinar al PNL: Să nu confundăm faptul că nşte oameni ar dori să schimbe preşedintele partidului, să-l susţină pe Tăriceanu – nimic mai normal, cu… Aici e vorba de altceva. Partidul are nevoie acum de un congres pentru că trebuie să marcheze sfârştiul unei etape, inceputul alteia, o trecere de categorie. PNL, revendicând trecutul său, totdeauna va spune, şi la 7%, că e cel mai mare partid. Acum vorbim însă de realitatea administrativă. Trecerea la nivelul de patid mare, aritmetic, de peste 25%, faptul că este partidul dreptei româneşti, aşa cum e el, trebuie să ia măsuri organzatorice nu impotriva cuiva, ci pentru a găsi mecanismele pentru a merge mai departe. Pe fondul acesta, atacul dlui Chiliman pentru mine a fost binevenit ca moment pentru că am spus, în regulă, spune un lucru pe care are dreptul să-l spună, că eu sunt antioccidental, ingrozitor şi trebuie sa fiu dat la o parte.

– Am avut sentimentul că dl Chiliman doreşte să provoace excludere pentru a putea merge la un alt partid. Nu-l acuz.

– Mă afectează (catalogările de antioccidental, dictator etc) . Nu-mi scapă faptul că oameni care m-au criticat ani de zile că aş fi prea moale, acum mă acuză de acest lucru. Mă doare profund, in intimitatea mea, pentru că eu am intrat in politică şi fac politică de vreo 20 ani pentru că am detestat tot ce inseamnă dictatura, slugărnicie, E o prostie, problema PNL e alta: cum facem ca, dacă admitem că proiectul politic e pe de o parte guvernarea, pe de alta campania pentru prezidentiale, cum facem ca eu să mă pot ocupa de campanie, partidul susţinând-o dar adminsitrandu-se fără interventia mea în fiecare zi.

– Exclusă o ruptură în PNL. Nu poate fi asociat Tăriceanu cu aceste acţiuni şi acest tip de discurs. Dacă Chiliman doreşte să plece in altă parte, e limpede că nici Tăriceanu. nici eu, nici alţii nu vor pleca şi nu-l vor rupe niciodată.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.