Critici francezi la ora bilanţului şi aşteptărilor

Cunoscutul critic teatral francez Armelle Heliot a selecţionat, pentru “Le Figaro”, cinci piese de teatru foarte aşteptate la începutul anului 2014. Printre ele, şi “Regele moare”, de Eugène Ionesco, ce va fi pusă în scenă, la “Théâtre Hébertot”, de regizorul Georges Werler. Personajul principal va fi interperetat de renumitul actor Michel Bouquet, care reia pentru a patra oară această partitură, declarând că este un rol enigmatic şi că se pot descoperi în el întotdeauna nuanţe noi. În rolul reginei va juca o actriţă preţuită în Franţa, Juliette Carré. Premiera este prevăzută pentru 27 februarie.

Eugène Ionesco se va afla în bună companie. “Théâtre de l’Œuvre” a programat, pentru 30 ianuarie, o nouă montare cu “Mizantropul” de Molière, regizat de Michel Fau, care va interpreta şi rolul Alceste, în timp ce Julie Depardieu va fi Célimène. Distribuţia îi numără în rolurile principale pe Scob, Jean-Pierre Lorit şi Jean-Paul Muel.

Şi pentru că a fost menţionat numele lui Julie Depardieu, trebuie amintit că începând de mâine, la “Théâtre Antoine”, sunt anunţate opt spectacole-lectură ale piesei “Love Letters”, la “Théâtre Antoine”, piesa cu un număr record de reprezentaţii în spaţiul anglo-saxon a dramaturgului A.R. Gurney, finalist al “Pulitzer Prize for Drama”, pusă în scenă de această dată de Benoît Lavigne. O viaţă întreagă, Melissa şi Andy s-au iubit de la distaţă, prin corespondenţă. Personajele sunt încarnate de doi actori remarcabili: Gérard Depardieu şi Anouk Aimée.

Julie Depardieu va juca în Mizantropul

Spectacolele reprezintă întoarcerea lui Depardieu la teatru, după nouă ani, ultimul lui rol pe scenă fiind cel din “La Bête dans la jungle” de James Lord, după o nuvelă de Henry James. Regizată de Jacques Lassalle, piesa o avea în rolul principal feminin pe Fanny Ardant.

În ceea ce o priveşte, Anouk Aimée a mai jucat acest rol avându-i parteneri, de-a lungul anilor, pe Philippe Noiret, Jacques Weber, Jean-Louis Trintignant şi Alain Delon.

O altă prezenţă pe scenă, aşteptată de publicul parizian, este Emmanuelle Riva, care va apărea, alături de Anne Consigny, în “Savannah Bay”, de Marguerite Duras, la “Théâtre de l’Atelier”, regizată de Didier Bezace, fostul director al “Théâtre de la Commune d’Aubervilliers”. Premiera va avea loc în 4 februarie.

Emmanuelle Riva revine pe scenă în Savannah Bay

Fanii actriţei Isabelle Huppert o vor putea aplauda la “Théâtre de l’Odéon”, în rolul Arminte din piesa lui Marivaux, “Les Fausses Confidences”, pusă în scenă de Luc Bondy. Între partenerii din distribuţie se remarcă în special Bulle Ogier. Spectacolele sunt programate din 16 ianuarie până în 23 martie.

Cea de a cincea piesă selecţionată de critic este “La Porte à côté”, a autorului contemporan Fabrice Roger-Lacan, o comedie muzicală alertă, având ca personaje doi vecini de palier, cărora scriitorul nu le dă nume. El este interpretat de un actor fermecător, Édouard Baer, iar Ea de bine cunoscuta Emmanuelle Devos. Regia este semnată de Bernard Murat.

Tot Armelle Heliot şi Sorin Etienne fac bilanţul primei părţi a stagiunii teatrale din Paris şi din regiunea pariziană. Bilanţ dificil, dat fiind că numărul spectacolelor se ridică la aproximativ 120.

“Teatrul este prin excelenţă arta efemerului. Dar el îşi continuă multă vreme rolul în inimi şi în spirite. El hrăneşte imaginarul, sensibilitatea. Te învaţă să împărtăşeşti emoţiile, să uiţi pentru câteva ore grijile cotidiene”, afirmă cei doi autori.

Ce rămâne când faci bilanţul a patru luni? Imagini, emoţii, voci, siluete, atmosfere.

Isabelle Huppert

În pofida crizei, producţia teatrală a fost puternică în cele aproape 50 de săli, dintre care multe adevărate monumente arhitecturale, câteva de patrimoniu. Nu poate fi omis “Festivalul de toamnă”, condus de Emmanuel Demarcy-Mota, în care un rol important l-a jucat Robert Wilson. Cele două montări ale artistului american, “The Old Woman” şi “Peter Pan”, rămân exemplare.

Un capitol deloc neglijabil l-au avut tinerele companii teatrale şi regizorii lor promiţători, zonă în care s-a remarcat, la Teatrul din Vanves, tânărul regizor de 26 de ani Julien Gosselin, cu “Particules élémentaires”, adaptare după romanul lui Michel Houellebecq, spectacol aclamat şi la Festivalul de la Avignon.

În fruntea palmaresului stablit de critici se află “Peter Pan”, pus în scenă de Bob Wilson, care a reuşit să facă din piesa lui James Matthew Barrie un spectacol de avangardă, între “cabaret expresionist şi un musical de pe Broadway”. Spectacolele s-au jucat cu casa închisă. Creat în luna aprilie a anului trecut la Berlin, spectacolul este o poveste feerică, cu tentă melancolică, în care fanii desenului animat Disney regăsesc toate personajele cunoscute. Muzica semnată de un duet american de pscho-folk, surorile Bianca şi Sierra Casady, pigmentează spectacolul.

Peter Pan în regia lui Robert Wilson se află în fruntea clasamentului criticii

La rândul lui, „The Old Woman” a uimit prin formidabilul duet format din dansatorul rus Mikhail Baryshnikov şi actorul Willem Dafoe.

Îl urmează “Nos femmes”, o comedie de Eric Assous, autorul cel mai prolific al momentului, care îi are pe afiş pe Daniel Auteuil, Richard Berry, Didier Flamand. Chiar dacă nu este o capodoperă, piesa pare făcută să suscite bucuria de a juca a actorilor şi plăcerea publicului.

Pe locul al treilea se clasează, graţie regizorului Zabou Breitman şi actorilor Laurent Lafitte şi Laurent Stocker, o “piesă minoră” a lui Feydeau, “Le Système Ribadier”, de o cruzime hilară.

Este urmată de “Les Chapitres de la chute – Saga fraţilor Lehman”, epopeea fondatorilor băncii care, în 2008, a grăbit criza financiară.

Ea este povestită pentru scenă în trei episoade, timp de patru ore, de tânărul scriitor italian Stefano Massini şi de regizorul francez Arnaud Meunier. Critica a apreciat fineţea scriiturii şi capacitatea de a păstra tensiunea de-a lungul întregului spectacol.

În sfârşit, la “Théâtre de l’Œuvre”, graţie regizorului Frédéric Franck, au fost reluate aventurile Domnului Cousin şi ale pitonului său lung de 2,20 metri, adoptat în Maroc, din “Gros-Câlin” de Romain Gary. Regia este semnată de Bérangère Bonvoisin, iar spectacolul provoacă hohote de râs.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.