Pregătirile pentru cea de a 26-a ediţie a FNT sunt intense. Anul acesta, pentru prima data în istoria FNT, selecţia oficială şi structura artistică ale Festivalului au fost anunţate public, în direct, de la sediul UNITER, într-o conferinţă de presă susţinută de criticul Marina Constantinescu (director artistic şi selecţioner al FNT).
Evenimentul a fost transmis, în premieră, în sistem live-streaming, pe site-ul oficial al festivalului, www.fnt.ro, oferind astfel publicului posibilitatea să primească în direct informaţii despre spectacolele pe care le va putea vedea în această toamnă în sălile teatrelor partenere din Bucureşti.
Marina Constantinescu a anunţat şi comentat lista celor 40 de spectacole selecţionate din întreagaţară, produse în stagiunea teatrală 2015-2016.
Carousel, un spectacol de excepţie
De asemenea, directorul artistic al Festivalului Naţional de Teatru a făcut cunoscute şi titlurile spectacolelor străine invitate în această ediţie a FNT, care se va desfăşura între 21 şi 30 octombrie, în Capitală.
Festivalul Naţional de Teatru este organizat de UNITER, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti şi ArCuB şi este finanţat de Ministerul Culturii şi Primăria Municipiului Bucureşti.
Selecţia oficială a spectacolelor, în ordine alfabetică
A douăsprezecea noapte de William Shakespeare, direcţia de scenă Victor Ioan Frunză, decorul şi costumele Adriana Grand, Teatrul Metropolis, Bucureşti
Anul dispărut. 1989 de Peca Ştefan, regia Ana Mărgineanu, scenografia Anda Pop, Teatrul Mic, Bucureşti
Apă de mină de Csaba Székely, un proiect coordonat de Oana Stoica, scenografia Vladimir Iuganu, Teatrul ACT, Bucureşti şi Scena9
Băiatul din Brooklyn de Donald Margulies, regia Cristi Juncu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Evreiesc de Stat, Bucureşti
A douăspezecea noapte, în regia lui Victor Ioan Frunză
Cafeneaua de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Carousel, adaptare de Andrei Şerban şi Daniela Dima, după piesa Liliom de Ferenc Molnar şi filmul cu acelaşi titlu de Fritz Lang, direcţia de scenă Andrei Şerban, decorul arh. Octavian Neculai, costumele Lia Manţoc, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti
Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek, regia László Bocsárdi, decorul József Bartha, costumele Zsuzsanna Kiss, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
Creditul de Jordi Galcerán, regia Mihai Constantin, scenografia Maria Dore, Godot Cafe-Teatru, Bucureşti
Cutia Pandorei de Katalin Thuróczy, regia, ilustraţia muzicală şi light-design-ul Felix Alexa, scenografia Andrada Chiriac, ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Dansând în noapte de Patrick Ellsworth, regia Vlad Massaci, scenografia şi light-design-ul Andu Dumitrescu, Teatrul „Sică Alexandrescu” Braşov
Efectul razelor gamma asupra crăiţelor lunatice de Paul Zindel, regia Mariana Cămărăşan, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul Metropolis, Bucureşti
Mariana Mihuţ şi Şerban Pavlu în Cutia Pandorei, în regia lui Felix Alexa
Fata din curcubeu, textul şi regia Lia Bugnar, Godot Cafe-Teatru, Bucureşti
Fuchsiada după Urmuz, o instalaţie teatrală imaginată de Helmut Stürmer, asistat de Silviu Purcărete, costumele Corina Grămoşteanu, măştile Ilona Varga-Járó, decorul şi light-design-ul Helmut Stürmer, Teatrul German de Stat Timişoara
Între noi e totul bine de Dorota Masłowska, regia Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti
Iulius Cezar de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, scenografia Dragoş Buhagiar, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Kafka. 5 vise după scrierile „Procesul”, „Metamorfoza”, „O dare de seamă pentru o Academie”, „Verdictul” şi „Colonia penitenciară” de Franz Kafka, scenariul, regia, decorul, coloana sonoră Dragoş Galgoţiu, costumele Lia Manţoc, coregrafia Răzvan Mazilu, Teatrul Odeon, Bucureşti
L’Om DAdA, un spectacol coregrafic de Gigi Căciuleanu, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti. Spectacolul este produs sub auspiciile Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”, în colaborare cu Gigi Căciuleanu Romania Dance Company şi Fundaţia Art Production şi cu sprijinul Institutului Cultural Român
Scenă din Sfârşit de partidă în regia lui Tompa Gabor
La ordin, Fuhrer! de Brigitte Schwaiger, regia Mihai Măniuţiu, scenografia Adrian Damian, costumele Claudia Castrase, coregrafia Andrea Gavriliu, Teatrul „Aureliu Manea” Turda
La Pulce după „Puricele în ureche” de Georges Feydeau, adaptarea scenică şi regia Horaţiu Mălăele, decorul Lia Manţoc, costumele Anca Răduţă, Teatrul de Comedie, Bucureşti
Linoleum de Vladimir şi Oleg Presniakov, regia Alexandru Dabija, decorul şi costumele Adriana Grand, Teatrul Naţional Cluj-Napoca
LUNGS de Duncan Macmillan, regia Nicolae Constantin Tănase, VANNER Collective, în colaborare cu Teatrul LUNI de la Green Hours, Bucureşti
Marmură de Iosif Brodski, regia Yuri Kordonsky, decorul şi costumele Nina Brumuşilă, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti
Meteorul de Friedrich Dürrenmatt, regia Mihai Măniuţiu, scenografia Adrian Damian, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara
Micul Prinţ de Antoine de Saint-Exupéry, regia Peter Kerek, decorul şi costumele Iuliana Vîlsan, Teatrul German de Stat Timişoara
Meteorul, o comedie neagră în regia lui Mihai Măniuţiu
Mon Cabaret Noir, conceptul, regia, coregrafia, costumele Răzvan Mazilu, Teatrelli – creart (Centrul de Creaţie, Artă şi Tradiţie al Municipiului Bucureşti)
O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii după un roman de Mark Haddon, regia Bobi Pricop, scenografia Adrian Damian, costumele Liliana Cenean, Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti
Oameni obişnuiţi, un spectacol de Gianina Cărbunariu, scenografia şi video Mihai Păcurar, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu
Obsesii de Claudiu Sfirschi-Lăudat, regia Yannis Paraskevopoulos, scenografia şi costumele Lia Dogaru, ArCuB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti
Pelicanul de August Strindberg, regia Felix Alexa, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Pour toujours (În vecii vecilor), regia, decorul şi coregrafia Dominique Serrand, costumele Carmencita Brojboiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj
Prin vis, scenariul de Varga Mátyás, regia, spaţiul scenografic, costumele şi coregrafia Pál Frenak, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara
Punctul orb de Yannis Mavritsakis, regia Radu Afrim, decorul Adrian Damian, costumele Claudia Castrase, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti
Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman, regia Radu Jude, scenografia Iuliana Vîlsan, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Timişoara
Sfârşit de partidă de Samuel Beckett, regia Tompa Gábor, scenografia Judit Dobre Kóthay, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Tompa Miklós”
The Bach Files, un spectacol de Alexandru Darie, scenografia arh. Octavian Neculai, Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti
The Sunset Limited de Cormac McCarthy, regia Andrei şi Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturică, Teatrul UNTEATRU, Bucureşti
Trei nopţi cu Madox de Matei Vişniec, regia Mihai Lungeanu, scenografia Luana Drăgoiescu, Teatrul „Nottara”, Bucureşti
Un duşman al poporului de Arthur Miller, adaptare după piesa lui Henrik Ibsen, regia Claudiu Goga, decorul Andu Dumitrescu, costumele Lia Dogaru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
Un minut de dans sau UF!!!, un spectacol de Gigi Căciuleanu, Fundaţia Art Production, în parteneriat cu Teatrul Mic, Bucureşti
Vivaldi şi anotimpurile, scenariul, regia şi coregrafia Gigi Căciuleanu (după o idee de regie şi concept spaţial de Dan Mastacan), decorul şi costumele Măriuca Ignat, Teatrul Naţional Târgu-Mureş – Compania „Liviu Rebreanu”
Scene dintr-o căsnicie, spectacol al Naţionalului timişorean
Teatrul Naţional din Timişoara a primit cu mare satisfacţie rezultatul selecţiei oficiale a spectacolelor care vor alcătui programul celei de-a XXVI-a ediţii a Festivalului Naţional de Teatru. Astfel, trei dintre cele 40 de titluri propuse de teatrologul Marina Constantinescu, selecţionerul FNT, aparţin Naţionalului timişorean: Meteorul de Friedrich Dürrenmatt, în regia lui Mihai Măniuţiu, Prin vis, un spectacol de Pál Frenak pe scenariul lui Mátyas Varga, şi Scene dintr-o căsnicie de Ingmar Bergman, în regia lui Radu Jude.
Această triplă selecţie este cu atât mai valoroasă cu cât vine să certifice o dată în plus opţiunile estetice ale Teatrului Naţional timişorean privind regizorii care semnează spectacolele selecţionate şi reconfirmarea unei trupe care poate răspunde deopotrivă unei extraordinare diversităţi tematice şi unor universuri stilistice extrem de particulare. Dacă eclectismul rafinat care defineşte teatrul lui Mihai Măniuţiu s-a materializat într-o comedie neagră cu antieroi, hipersensibilitatea coregrafului franco-maghiar Pál Frenak alcătuieşte un construct teatral din mişcare şi din imagini. Nu în ultimul rând, Teatrul Naţional din Timişoara priveşte cu emoţie selecţionarea spectacolului Scene dintr-o căsnicie, ca o extraordinară confirmare a debutului în teatru a regizorului care, prin Ursul de argint câştigat la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, ca şi prin numeroasele premii obţinute anterior, a marcat istoria cinematografică românească a anilor 2000, precum şi a capacităţii actorilor Teatrului Naţional din Timişoara de a da consistenţă scenică lumii imaginate de Radu Jude.
„Sunt extrem de bucuroasă – şi surprinsă, în aceeaşi măsură – de selecţionarea celor trei spectacole ale Naţionalului timişorean. Sunt trei dintre cele zece propuneri ale stagiunii 2015 – 2016 şi am convingerea că, în mod just, această selecţie atrage atenţia asupra locului pe care îl are Teatrul Naţional din Timişoara în galeria teatrelor publice de referinţă din România – prin spectacolele sale, prin regizorii care i s-au alăturat, prin actorii care au creat personaje extraordinare. Poate cea mai importantă oportunitate pe care o oferă participarea spectacolelor Meteorul, Scene dintr-o căsnicie şi Prin vis la Festivalul Naţional de Teatru este faptul că astfel putem lărgi considerabil aria de adresabilitate a acestora. În condiţia esenţială a teatrului ca artă vie, spectacolul este un moment irepetabil care presupune impactul, implicarea şi interacţiunea emoţională, intelectuală, senzorială şi, uneori, fizică dintre actori şi public. De aceea am convingerea că percepţia spectacolului de teatru trebuie să fie complet nemediată de înregistrarea video a acestuia şi sunt încrezătoare că următoarele ediţii se vor orienta din nou spre vizionarea spectacolelor în sala de teatru, în energia întâlnirii dintre toţi creatorii spectacolului, inclusiv publicul. Spectacolul de teatru are loc în timpul întâlnirii dintre oamenii de pe scenă cu cei din sală şi desigur că astfel selecţionerul spectacolului de teatru are şansa celor mai potrivite percepţii, atât de diferite de imaginea intermediată a camerelor de filmat, oricât ar fi de performante. Aşteptăm cu nerăbdare întâlnirea publicului din Festival cu creaţiile spectacolelor Teatrului Naţional din Timişoara”, a declarat Ada Lupu Hausvater, managerul Teatrului Naţional din Timişoara.
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.