În București, în numai două luni

Cum au ruginit 800.000 euro

Gardurile montate pe traseul liniei 21 deja au început să ruginească, deşi nu am avut o iarnă grea în care să se folosească din plin materialul antiderapant care să atace vopseaua. Asta, la numai două luni de când au fost amplasate. Au costat aproape 4 milioane lei. Adică aproximativ 800.000 euro. Menirea acestor dispozitive a fost de a facilita deplasarea tramvaiului fără ca șoferii să blocheze linia, în schimb mai mult încurcă traficul.

În România lucrului prost făcut, nu ne mai miră nimic. Principala poartă de intrare în Capitală dinspre Moldova este sufocată de o infrastructură care nu a fost regândită și redimensionată conform cerințelor impuse de trafic. Proasta sincronizare a semafoarelor, lipsa locurilor de parcare, o sistematizare haotică a zonei au transformat Șoseaua Colentina în strada cu statui pe patru roți. La ore de vârf, un șofer care vrea să intre în Capitală parcurge distanța din zona complexul Europa până la intersecția cu Şoseaua Fundeni în 40-60 de minute. Asta, după ce Primăria Capitalei a decis montarea unor garduri care delimitează linia tramvaiului 21 de carosabil. Semaforul montat în zona Carrefour Colentina, care funcționează în tandem cu sensul opus, împiedică șoferii să efectueze fluent virajul la stânga sau să întoarcă, fiind nevoiți să acorde prioritate de dreapta, astfel blocând circulația tramvaielor. Acolo, ce să vezi, proasta sistematizare a intersecției creează un ambuteiaj pe care cu greu îl descurcă și polițiștii de la Locală, trimiși în trafic să dirijeze. Așa se face că un lucru care se dorea a fi bun se transformă într-un dezastru. Înjurăturile șoferilor la adresa edililor sunt la secundă. Nervi și scandal la fiecare pas. Care mai de care încearcă să se strecoare și să scape din chinga ambuteiajului. Polițiștii de la Locală, trimiși să dirijeze traficul, sunt sufocați și la propriu și la figurat. Pe de o parte, de noxele mașinilor ca zac în coloană, neavând unde să înainteze, iar pe de altă parte, fiindcă infrastructura nu permite variante ocolitoare. Mulți spun că aceia care au făcut acest proiect nu au nici în clin, nici în mânecă cu traficul rutier, din moment ce la intersecția cu Șos. Colentina – Șos. Fundeni au fost montate gardurile în așa fel încât să blocheze intersecția.

Garduri, dar mai puține tramvaie

La nici două luni de când au fost montate gardurile pe traseul tramvaiului 21, acestea au început să ruginească. Primăria Capitalei, așa cum a făcut cu linia unică pentru mijloacele de transport în comun, când a reușit să paralizeze Bucureștiul, se pare că la fel a procedat și cu aceste garduri. Fără un studiu de impact, gardurile nu au făcut altceva decât să creeze o coloană kilometrică de mașini la intrarea în Capitală dinspre Voluntari. În hotărârea Consiliului General din 11 septembrie se arată că decizia a fost luată în urma expunerii de motive a primarului general și a raportului de specialitate al Direcției Generale Infrastructură și Servicii Publice. Apoi ne aruncă în față raportul Comisiei Transporturi și Infrastructură Urbană, raportul Comisiei Economice, raportul Comisiei Juridice și de Disciplină și avizul Consiliului Tehnico-Economic. Nu este de neglijat costul acestei investiții: „Valoarea totală a obiectivului a fost de 3.950.112 lei, inclusiv TVA, din care valoarea de construcții-montaj este de 3.318.053 lei, inclusiv TVA“, se arată în anexa hotărârii CGMB. Lungimea pe care au fost montate aceste garduri a fost de 8.574 metri liniari.

Abia pe 28 septembrie a fost depus un studiu de fezabilitate care mai mult s-a axat pe amortizarea investiției (n.n. – zece luni), gândită prin scoaterea din exploatare a 3 tramvaie, numărul acestora fiind redus de la 18 la 15, dar și prin creșterea numărului de călători transportați într-un interval de timp. Ceea ce a atras atenția în acest studiu de fezabilitate este că „panourile sunt protejate anticoroziv, prin grunduire și vopsire în culoare gri-antracit“. Proiectarea a costat 90.631 lei, cu TVA. Totalul general a fost de 691.597 lei, doar pe porțiunea cuprinsă între Bdul Carol și Doamna Ghica.

Intersecția Căii Moșilor cu Bulevardul Carol I

„Circulația tramvaielor de pe traseul liniei 21 (cuprins pe tronsonul Șoseaua Colentina, Calea Moșilor între bucla de întoarcere Helitube și Bulevardul Carol I) este îngreunată în prezent de cea a autovehiculelor care pătrund pe ampriza (terasamentul) liniei de tramvai, neputându-se asigura o frecvență de circulație constantă, conform graficelor stabilite. Aplicarea unui nou tip de reglementare a circulației rutiere contribuie la creșterea vitezei de exploatare a tramvaielor și o frecvență mai bună de circulație a acestora, ceea ce este în beneficiul cetățenilor. În cazul instituirii căii proprii pe un tronson de 7 km, se obține o viteză medie de exploatare de 15,4 km/h, respectiv o capacitate de transport de 4.559 călători/oră și sens, cu circa 18% mai mult decât în prezent. La menținerea intervalului de succedare actual, pe cale proprie se poate obține o reducere a parcului circulant de la 18 la 15 vehicule. Un alt avantaj va fi acela de diminuare a accidentelor cu terți participanți la trafic și pietoni care nu vor mai avea acces la intersecția cu calea de rulare a tramvaielor, decât prin locuri prestabilite“, se arată în expunerea de motive a proiectului prin care s-au alocat fondurile.

Vise și promisiuni electorale

Primarul general, Gabriela Firea, a propus încă din campania electorală că va face benzi unice pentru transportul în comun. În luna aprilie 2017, Firea anunța pe Facebook că, în prima parte a lunii iunie, Primăria Capitalei va implementa benzi unice pentru transportul public pe Șoseaua București – Ploiești, de la intersecția cu str. Elena Văcărescu – Piața Presei – Bulevardul Kiseleff – Mareșal Prezan – Calea Dorobanților (între Piața Dorobanților și Piața Lahovary) – George Enescu – Magheru – Piața Română, iar în partea a doua a lunii iunie, municipalitatea va institui cale unică și pe linia tramvaiului 21, pe Șoseaua Colentina și Calea Moșilor, pe modelul liniei tramvaiului 41. În luna mai a început amenajarea benzii unice din Băneasa, însă după ce s-a blocat zona de nord și a ieșit un imens scandal, Gabriela Firea a bătut în retragere și a declarat că o va da în folosință după începerea vacanței de vară, când nu este așa aglomerat. În acest timp, proiectul metroului până la Aeroportul Otopeni zace. Ca să nu mai punem la socoteală faptul că, odată cu începerea lucrărilor, DN 1 se va bloca total. Și asta, pentru că reprezentanții Ministerului Transporturilor au luat în calcul ca metroul să fie paralel cu DN 1. „Vom lansa un alt proiect pentru descongestionarea traficului. Pe linia de tramvai, acolo unde structura acesteia permite, va circula și autobuzul. Acestea sunt deja benzi unice create. Pentru început, ne-am gândit ca benzile unice să fie cele care sunt deja create și au această infrastructură, iar autobuzele să poată intra pe linia de tramvai“, a declarat Firea. Edilul a afirmat că sunt câteva trasee stabilite, iar proiectul urmează fie început în scurt timp. „Etapa a doua va fi aceea în care linia de tramvai să fie amenajată astfel încât să poată intra și autobuzul“, a declarat Gabriela Firea.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Eduard Pascu 109 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Ati mers pe idea ca sunt din titan sau inox? Sunt si ruginite si inutile,numai bani aruncati sa se intoarca parandaratul..

  2. Cu ce au fost protejate daca nici grund nu au, doar o foita de vopsea cae se exfoliaza intr-o vara. Schema e veche si vine din sect.6. Trebuie bagati toti la puscarie pe viata si averile confiscate.

  3. Ghici, cati Euro din Conturile lui Dragnea, Tariceanu, Gabriela Firea,etc au RUGINIT vreodata?!!!

  4. Dar ce cauta cei din Voluntari in Bucuresti? Daca si-au facut casa acolo, sa lucreze acolo. Ei cand s-au mutat acolo, la ce s-au gandit?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.