Damen își spală imaginea în presa română

Grupul olandez Damen Shipyards Group, care intenționează să câștige mega-contractul de 1,6 miliarde de euro oferit de România pentru achiziția de patru corvete și de modernizarea a celor două aflate în dotarea armatei, își spală imaginea șifonată în urma unor dezvăluiri apărute în presa occidentală de implicare în fapte de corupție în țări precum Sierra Leone, Ghana, Togo, Libia, Brazilia şi Chile cu texte publicitare în publicații autohtone cu trafic însemnat.

Damen deține în acest moment controlul șantierului naval de la Galați și de foarte puțin timp managementul șantierului naval de la Mangalia, intrat de curând în proprietatea statului român. De altfel, olandezii au fost acuzați că la Mangalia au promovat persoane care au lucrat în trecut în trecut în structurile de informaţii şi de securitate din România, iar că scopul acestor angajări ar fi facilitarea operaţiunilor de „lobby” faţă de Guvernul României în legătură cu acel contract de 1,6 miliarde de euro. „Damen a fost mereu deschis şi cooperant cu media din întreaga lume, construind o relaţie valoroasă cu canalele de media din România. Damen observă că acest tip de articole negative, precum cele apărute de curând în media din România şi care aduc corporaţiile multinaţionale în lumina reflectoarelor, constituie o practică obişnuită în lumea afacerilor, în special atunci când la mijloc sunt contracte importante. Pe de altă parte, în acest moment, Damen examinează impactul pe care campaniile media negative şi defăimătoare, care cuprind informații neadevărate şi calomnioase, îl au asupra imaginii şi intereselor sale şi, împreuna cu avocați specializați, analizează lansarea unor proceduri legale adecvate situației create”, se arată într-un text apărut cu inițiala (P), de la „articol publicitar”, apărut în Hotnews.

De asemenea, publicitatea aruncată pe piață de Damen vine și imediat după o postare virulentă făcută de fostul președinte Traian Băsescu, în care îi acuză pe olandezi că pun bețe în roate accesului României în spațiul Schengen,.
„În condiţiile în care Damen, şantier naval olandez, care activează şi în România la Galaţi şi la Mangalia, este înscris în cursa pentru a obţine un contract de 1,6 miliarde la Armata Română se produce o succesiune de evenimente gestionate de olandezi. Pe 12 septembrie vine Mark Rutte (premierul Olandei, n.r.) la Bucureşti cu un tupeu incredibil să ne spună că nu intrăm în Schengen că e corupţie la noi. Pe 1 octombrie, deci la 2 săptămâni, domnul Frans Timmermans, tot olandez, vicepreşedinte al Comisiei Europene şi fost ministru de Externe în Guvernul lui Rutte, ne face un raport foarte general dar demolator legat de justiţie. Eu nu zic că nu a avut şi dreptate, dar a avut şi multe interpretări forţate. Şi pe urmă, altă belea olandeză vine pe capul nostru, la 22 de zile după raportul lui Timmermans din comisia LIBE ne trezim că raportor al Comisiei de la Veneţia este olandezul Martin Kuijer, cel care a făcut raportul în care se merge până chiar la a ne cere să modificăm Constituţia. Nu am putut să nu observ că toţi aceşti olandezi au venit în avalanşă în preajma atribuirii unui contract de 1,6 miliarde în care este competitor şi Damen din Olanda în condiţiile în care Damen din Olanda are destule acuzaţii de corupţie. Dacă ne luăm după standardele lui Mark Rutte, Frans Timmermans şi chiar ale domnului Martin Kuijer trebuia să scoatem afară din licitaţie compania Damen pentru că sunt serioase suspiciuni de corupţie, iar compania este în ancheta procuraturii olandeze pentru mituit prin intermediari guverne din Sierra Leone, Ghana, Togo, Libia, Brazilia şi Chile”, a spus Băsescu. În replică, Damen susține, în textul publicitar, că „a colaborat cu autoritățile române la toate nivelurile, această colaborare fiind transparentă, corectă şi exclusiv instituţională, indiferent de culoarea puterii politice democratic alese”. „Aceasta este filozofia Grupului Damen, abordând o poziție echidistantă faţă de factorul politic în toate ţările unde este implicat. În acelaşi timp, în ultimii ani, Grupul Damen a adoptat un cod de conduită în concordanţă cu cele mai înalte standarde internaționale. Acesta se referă atât la relațiile instituţionale cu autorităţile statelor unde îşi desfăşoară activitatea, şi în acelaşi timp cu partenerii locali (incluzând activităţi de consultanţă, asistenţă etc.), procedând în acest fel ca toate corporaţiile occidentale care activează în domeniu (incluzând pe cele legate de industria de apărare)”, se mai arată în textul publicitar.

Damen este deținută de miliardarul olandez Kommer Damen. Se spune despre acesta că are legături strânse cu Mark Rutte, premierul Olandei, iar în spatele lor s-ar afla ambasadoarea Olandei la București, Stella Ronner Grubacic. În urmă cu două luni, Rutte a fost în România și a declarat că nu este de acord cu aderarea țării noastre la spațiul Schengen. Aceeași poziție a avut-o și în martie 2016, înainte să apară HG pentru achiziția celor 4 fregate și pentru modernizarea celorlalte două. Tot înainte de acest HG, s-a exprimat împotriva țării noastre și socialistul Timmermans. Damen Shipyard este implicată într-un uriaş scandal după ce a făcut afaceri în mai multe state cu intermediari controversaţi care acum sunt acuzaţi de dare de mită. Aceste informaţii apar într-un studiu NRC şi al grupului de jurnalişti de investigaţii „Lighthouse Reports” privind activitatea Damen. Acestea vizează utilizarea intermediarilor şi plăţile efectuate în Sierra Leone, Ghana, Togo, Libia, Brazilia şi Chile. Într-un răspuns privind investigaţia, Procuratura arată că Damen este suspectă că „activ, prin intermediari, a dat mită către oficiali din mai multe Guverne străine pentru a obţine diverse decizii”. NRC şi Lighthouse au vorbit cu zeci de foşti sau actuali angajaţi ai Damen, diplomaţi, funcţionari publici şi alte persoane implicate atât intern cât şi extern. Din aceste convorbiri, cât şi din documente interne, a reieşit o imagine a companiei în care succesul vânzărilor este considerat mai important decât respectarea normelor etice privind afacerile.

La licitația de 1,6 miliarde de euro s-au înscris cinci firme: ThyssenKrupp Marine Systems din Germania, Naval Group din Franţa, Damen Shypyards Group – Olanda (şantierul naval de la Galaţi), grupul italian Fincantieri (şantierele navale de la Tulcea şi Brăila) și STM din Turcia.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4565 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Faptul ca Damen a dat un comunicat de presa tocmai la hotnews, arata ca acuzatiile ce-i sunt aduse, sunt foarte corecte.
    – Romania nu trebuie sa cedeze santajului ordinar practicat de drogatii statului olandez.
    – Romania trebuie sa acorde comanda oricarei alte firme, numai olandezului Damen, NU.
    – Iar olandezilor trebuie sa li-se spuna clar ca noi poporul roman de kkm pe schengenul lor.
    – ANAF-ul trebuie sa verifice indeaproape firmele olandeze, care se stie ca au bube-n cap, referitor la practicile financiar-contabile. S-ar descoperi o multime de incalcare ale legii si chiar fraude.

  2. Îşi mai aminteşte cineva de ce mister Băsescu nu-i are la maţe pe olandezi?Văd că nemulţumirile lui Băsescu faţă de olandezi sunt preluate acum de presă.Statul român trebiuie să încheie contracte corecte cu oricine e de bună credinţă.Nu trebuie să se ia cineva după Băsescu.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.