De pomană! Concluzie după un raport SRI

Raportul de activitate al SRI pe anul 2020, cel mai recent dintre cele elaborate de serviciu, ridică serioase semne de întrebare pentru că din el rezultă limpede că probleme majore care afectează segmente importante pentru buna funcționare a statului sunt cunoscute și sunt semnalate președintelui și guvernanților, fără ca aceștia să miște un deget pentru prevenirea efectelor, scrie Bogdan Tiberiu Iacob într-o analiză pe inpolitics.ro. În opinia analistului, mai-marii statului sunt informați de pomană.

Câteva dintre principalele elemente din Raportul de activitate al SRI pe 2020:

– În industrie, starea de fapt s-a menținut preponderent în registru negativ, în principal ca urmare a insuficienței resurselor financiare pentru dezvoltarea producției și a neaplicării unor strategii coerente pentru relansarea activităților cu potențial.

– Unii dintre marii operatori industriali au dezvoltat strategii cu impact negativ asupra intereselor naționale: luarea în calcul a intrării în faliment a unor combinate; prezervarea controlului asupra activelor și resurselor; neachitarea datoriilor către creditori entități de stat.

– Dezvoltarea durabilă a fost inhibată inclusiv de: implementarea deficitară a politicilor publice asociate gestionării deşeurilor; disfuncții în activitatea unor instituții din domeniu; neîndeplinirea obligațiilor asumate faţă de UE (deșeuri, calitatea aerului, conservarea biodiversității); preocuparea acutizată a operatorilor privați (de salubritate sau în domeniul hidrotehnic) de a-şi maximiza profiturile, prin metode ce afectează interesele statului român şi ale cetățenilor; perpetuarea unor practici ilicite şi a corupției (deşeuri, silvic). Probleme majore au fost generate şi de lipsa unei strategii coerente de gestionare a resursei silvice, respectiv de deficiente sistemice în ceea ce priveşte amenajarea pădurilor şi valorificarea masei lemnoase.

– Sectorul agricol a continuat să fie marcat de absența unei strategii în domeniu, dificultăți de promovare a producătorilor autohtoni şi lipsa unui sistem de irigații viabil.

– Infrastructura şi piața de transport sunt subdezvoltate în raport cu necesitățile interne, pe fondul expertizei limitate şi managementului deficitar la nivelul administratorilor de infrastructură, precum și al acțiunilor unor grupuri de interese vizând preluarea transportatorilor cu capital de stat (ori a cotelor de piață).

– Antreprenori şi operatori străini pe segmentul rutier și feroviar şi-au menținut preocupările pentru obținerea de concesii nejustificate din partea entităților autohtone.

– Implementarea proiectelor de autostrăzi prevăzute în Master Planul General de Transport a fost marcată de prestația deficitară a antreprenorilor, dar și de implicarea redusă a instituțiilor cu atribuții în domeniu în monitorizarea lucrărilor şi inițierea de noi aplicații.

– Piaţa asigurărilor a fost marcată de un grad ridicat de concentrare pe segmentul RCA, care generează riscuri privind comportamente de piață neadecvate şi instabilitate în domeniu.

– Asigurarea sustenabilităţii bugetului general consolidat a reprezentat o provocare majoră, îndeosebi ca urmare a efectelor generate de COVID-19. Alocarea de resurse financiare semnificative pentru gestionarea crizei sanitare, corelată cu problemele în colectarea veniturilor (pe fondul persistenţei activităţilor evazioniste de mare amploare, favorizate inclusiv de perpetuarea unor deficiențe sistemice în activitatea instituțiilor abilitate), a condus la creşterea considerabilă a deficitului bugetar.
Vulnerabilitățile la adresa sustenabilității bugetare au fost amplificate şi de manipularea, de către societăţi autohtone cu capital străin, a preţurilor de transfer în cadrul tranzacțiilor cu societăţile afiliate, în vederea diminuării sau neevidenţierii profitului, precum şi în scopul externalizării de fonduri către agenţi economici din țările de proveniență a capitalurilor. Efecte negative au fost generate şi de demersurile unor societăţi de direcționare de sume impozabile către entități offshore.

– Rata de absorbţie a fondurilor europene s-a menținut pe un trend ascendent – 50% (exceptând plățile directe către fermieri) la începutul lunii decembrie, faţă de 32% la începutul anului, însă continuă să se situeze sub media UE (55%). Au persistat deficienţe sistemice pe componentele de accesare, management şi control, precum şi practici de accesare preferențială şi utilizare nejudicioasă, inclusiv ca urmare a unor acţiuni sau inacțiuni pe diferite paliere decizionale instituționale.

– Sistemul public de sănătate a fost afectat major de pandemie. Asigurarea unei reacții eficiente a fost grevată inclusiv de deficiențele în derularea unor procese cu caracter strategic și coagularea unor grupuri de interese la nivelul unor instituţii-cheie în gestionarea crizei.

– Au persistat dificultăți asociate asigurării unor medicamente de uz uman de strictă necesitate sau fără alternativă, discontinuitățile în aprovizionare favorizând utilizarea intensivă a autorizațiilor de nevoi speciale, fapt care a tergiversat rezolvarea problemelor de fond și a generat un impact semnificativ asupra bugetului alocat domeniului.

– Sistemul de învățământ a continuat să fie afectat atât de deficiențe conexe calității precare a resurselor şi infrastructurii, cât și de capacitatea redusă de gestionare a provocărilor generate de pandemie. S-au înregistrat progrese exclusiv punctuale pe linia digitalizării şi s-au accentuat decalajele în accesul la servicii, la infrastructura și la tehnologia necesare derulării activității didactice în mediul virtual, pe fondul capacității reduse a sistemului de a asigura măsuri adecvate în beneficiul elevilor din categorii defavorizate.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

14 Comentarii

  1. Corect se scrie „impolitix”. Si acest gauzar serveste … masa la popota ? N-as fi crezut, daca nu putea asa de rau, ca Cartianu.

  2. Pe mine m-a informat Azorica, prietenu’ meu patruped din parc, ca SRI conduce Romania de la „marele deranj din 89”. Deci, SRI informeaza pe SRI care conduce, SRI care conduce nu ia in seama si nu ia masuri in urma informarii SRI care informeaza. Ceva nu pusca aici!

  3. Si au spus gheneralii SRI ca nu vor mai crea pe banda rulanta trepadusi cu diplome doctorale ? Nu. Nu au cum au rubedenii care au „absolvit” universitati de rahat si cursuri post-universitare bidon. Este plina tara de aceste „institutii”. Sunt pline drumurile Romaniei de oameni cu „studii” care se plimba in Lamborgini dar nu stiu sa lege doua vorbe corect in Limba Romana. S-a transformat totul intr-o gluma , iar „munca” acestor SRI-sti poate fi aruncata la gunoi. Pana cnad nu vom trage pe dreapta pe majoritatea acestor facatori de diplome nu vom avanasa , nu avem cum . Suntem in situatia palestinilor condusi de „batausii” din Hamas. Cum pot „batausii” nostri sa aiba o viziune pentru tara daca nu au „scoala” si nu realizeaza ceea ce se intampla la nivel global. Repeta doar ca papagalii ceea ce aud si ei pe la Bruxelles sau prin america. Mai mult SRI-stii au creat televiziuni care nu critica guvernul. Vi se pare ca functioneaza ceva in tara aceasta , in afara coruptiei de partid si de stat ?

  4. pe cap de roman, numai servicii de militie (cate sunt? le-ati numarat?), apoi paraziti bugetari, parazitii criminali din puscarii, prazitii partidelor politruce, o multime de „autoritati”, ministere si institutii la fel de parazitare pe capul omului de rand. pentru asta ne indatoreaza pe noi strainilor si ne-au dat Tara la mezat. cicase este o „diviziune” in se-re-i care se ocupa de RESPECTAREA CONSTITUTIEI? HAHAHAHHAHA! ce gluma SINISTRA !

  5. Asta ce mai e, cemai reprezinta decat una concluzie obisnuita pe care cetatenii din Romania o vad zilnic? Si pana la urma, acest scriitor de ‘epistole’, ce actiuni intocmeste pentru a svhimva in bine aceste nemernicii? Doar vorbe si scriituri?

  6. general inutil platit de la buget, Antonel Mugurash ROG-o-jena. Cine conduce azi Patria Mai Intai ? Iar noi citam din Impolitikix. Mijto, sa inteleaga si SIEmion !

  7. Pe de o parte, SRI-ul identifică vulnerabilitățile statului roman, iar pe de altă parte contribuie la menținerea celor existente, ba mai si lucrează la apariția altora. Omul de succes în România nu este cel care are calitate morală și profesională, ci trepădușul angrenat politic, fără carte, incompetent, imoral, lacom, mincinos dar cu care protipendada birocratică ce conduce țara își face treaba. Ușor, ușor astfel de specimene au invadat ca ploșnițele toate cusăturile aparatului de stat dar pentru ca au o colaborare, mai pe față, mai pe dos cu tot felul de milițieni, spioni, șmecheri bugetari devin indispensabili și-i înlocuiesc treptat pe cei care i-au servit. Slugile, neamurile proaste conduc astăzi ministere, agenții, consilii de administrație. In mod firesc, asemenea produse ale securiștilor nu pot să se ridice la nivelul de a înțelege ce se întâmplă cu țara asta pentru că pe ei îi interesează doar ce combinații profitabile mai pot derula- vezi de exemplu afacerea cu stuful din delta Dunării. SRI-ul trebuie sa se retragă din mecanismele active ale societății, să nu mai sprijine loazele, să se mărginească la rolul său constitutional, adică să spioneze și să informeze. Libere, parchetele si justiția au mijloacele de a pune cu botul pe labe aceasta pegră ce ne-a cotropit. Libertate!

  8. Despre problema drogurilor care a luat amploare in ultimii ani cand a crescut alarmant numarul de consumatori nu se spune nimic in raport ?. Cum s-a trezit acum CSAT-ul ca e o „problema de siguranta nationala ” ?

  9. Eu credeam că SRI este un serviciu secret militarizat care se ocupă cu siguranţa cetăţeanului. Dar se pare că preocupările lor sunt preponderent în zona industriei, agriculturii şi absorbţiei fondurilor europene… şi şi alea fără mare succes. Sau, cum zicea securistul Rog, „te facem să faci ce nu vrei” că influenţarea electorală este foarte democratică într-un stat de drept. Probabil e foarte mişto să tai frunza la câini pe bugete nelimitate şi pensii speciale cu pensionare la 45 de ani. Dacă nu au ce face pe atâţia bani, poate verifică şi ei agenţii ruşi din Parlamentul României, că cică suntem ţară membră NATO. Cică.

  10. se-re-i nu se ocupa de „siguranta” cetateanului. ci de siguranta Romaniei, mai precis de monitorizarea granitelor si a institutiilor publice, precum si a orgnizatiilor, fundatiilor care se infiinteaza aici, pentru prevenirea activitatii si actiunilor ofensive ale serviciilor de spionaj, care pot conduce la distrugerea independentei si suveranitatii Romaniei. Politia si Armata SUNT in slujba cetateanului, ei jura pentru asta, si sunt servicii la dispozitia cetateanului, cand acesta are nevoie de aparare. la aceasta ora, toate aceste institutii, care ar trebui sa apere Romania si pe noi, sunt angajate de servicii straine impotriva noastra. ei nu ne apara pe noi, ci corporatiile straine care le platesc si pentru care Romania se imprumuta pe umerii nostri. de aceea fug romanii de aici. de 33 de ani!

  11. ce meschinarie!…intr-o lume care se schimba de la o zi la alta astia ne dau un raport din 2020?!…stupid, tembel si intr-o limba de lemn pe care o credeam apusa!…jenant, jenant, jenant!…astia ne sunt „specialii” ???

  12. Sereistii de azi sunt urmasii tortionarilor de la Aiud, Gherla, Jilava si Canal. Rai, ticalosi, pusi pe pricopseala si incompetenti. Avea dreptate Doru Braia, cand a zis ca, in `89 trebuiau lichidati toti capii Securitatii si tortionarii. De-aia l-au si batut si expulzat. Nici acum n-ar fi prea tarziu, dar n-are cine.

  13. Ca institutue SRI pare sa functioneze. Mai putin politrucii de varf si gheneralii, tot un fel de politruci, dar la secret.

    Poate scapa vrabia despre cine a furat flota acum 3decenii, a trimis industria la fier vechi, CFR-ul, padurile, petrolul, resursele etc

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.