Dispariția unui simbol al învățământului: liceele agricole

La începutul anului 1990, la nivelul țării existau 260 de licee și școli profesionale în domeniul agriculturii și conexe acesteia. În ultimele trei decenii numărul acestora a scăzut continuu ajungându-se ca în prezent să nu mai existe niciun liceu cu învâțământ în exclusivitate agricol, se arată într-un document semnat de ministrul Agriculturii, Adrian Oros. Pentru a evita desființarea, liceele agricole s-au adaptat continuu situației de criză, fiind nevoite să integreze în programele școlare specialități aparținând altor domenii ale economiei naționale. Unele dintre licee au fost chiar desființate, iar altele reorganizate prin comasare. În perioada 2017-2018, la nivelul Ministerului Agriculturii, s-a făcut o analiză asupra tuturor instituțiilor de învățământ, care aveau cel puțin o clasă de elevi cu specializarea agricultură. A reieșit faptul că dintr-un număr total de 154 licee tehnologice care aveau cel puțin o specializare aprobată pentru agricultură, au fost identificate un număr de 58 licee tehnologice care mai aveau în acea perioadă învățământ preponderent agricol și conexe acestuia.

Dispariția acestor licee are mai multe cauze: modul de realizare a reformei agrare din anul 1991, care a divizat excesiv proprietățile în agricultură în medie la 2,4 ha/proprietate. Ca urmare, aboslvenții liceelor agricole nu au mai avut locuri de muncă și nici loturi didactice pentru efectuarea practicii agricole; scăderea interesului elevilor de clasa VIII-a pentru învățământul agricol; lipsa alocării fondurilor pentru investiții din partea statului pentru aceste licee; migrarea tinerilor din România către statele din vestul Europei; scăderea natalității; creșterea șomajului. Așa s-a ajuns ca numărul de elevi care se înscriu la aceste licee să fie din ce în ce mai mic. Tractoarele și mașinile agricole s-au învechit, laboratoarele și atelierele au rămas cu echipamente specifice anilor 70-80, clădirile, internatele și cantinele au intrat în paragină, fermele didactice au fost desființate, manualele de specialitate nu s-au adaptat și au continuat să prezinte tehnologii specifice perioadei 1970-1980.

Conform datelor Ministerului Educației și Cercetării, în cele 154 de licee tehnologice care aveau în anul școlar 2018-2019 cel puțin o clasă în domeniul agricol, au fost înscriși circa 7.600 de elevi la învățământul liceal, 3.800 elevi la învățământul profesional și 113 elevi la învățământul dual.

Pentru anul 2020, Ministerul Agriculturii a propus în proiectul de buget resurse financiare pentru liceele tehnologice cu profil preponderent agricol, aprobate prin ordinul comun 4215/296/2019 al ministrului Educației naționale și ministrului Agriculturii pentru aprobarea listei liceelor tehnologice cu profil preponderent agricol.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4566 Articole
Author

5 Comentarii

  1. Păi ai documentat 44 % analfabeți funcționali, In realitate și mai mulți, plus analfabeții care nu merg de loc la școală, nefiind nici luați in evidență,. Român născut și crescut ca un animal,. Cum procedează un politic atunci când vede astfel de procentaj..?? Ce rușine simte, sau e tot mândru ?? Teoretic nu se poate să ai chiar un procent atât de mare de proști,. școliți.. e practic vina sistemului de invățământ. E rezultatul experimentelor de decenii cu școala care au astfel de urmări,, iar patrioții grețoși tocmai cu ajutorul unei justiții imbecile vor să inchidă școli a maghiarilor , pentru că ei știu ce inseamnă școala și vor culmea să și invețe,.. Deci cum reacționează un român, patriot, când știe de astfel de rezultate, comportamente ale aleșilor săi imbecili,.. probabil tot analfabeți funcționali, Să fi prost hai, mai trece, dar să fi prost și ticălos, pe urmă mândru, e prea românesc.

  2. Ungurul Ludovic Orban si Marele Cirmaci SAS vor finanta constructia a peste 5000 de Licee agricole in toate capitele de judet din Romania Feudala. Elevii vor face pratica pe Vaci de Plastic si Tractoare de Lemn cu simulare virtuala pe Computer.
    Vor fi scolarizati elevi cu virste intre 55 si 95 de ani pentru a demonstra inca o data grija Governului Meu pentru Educatia maselor.

  3. Din punct de vedere al absolventilor, problema se pune in termeni de costuri si beneficii. Tinerii, indiferent daca sunt absolventi de scoli agricole sau profesionale, nu vor fi nici proprietarii pamanturilor pe care le lucreaza , nici ai utilajelor( tractoare, combine , betoniere, masini unelte etc). Cei ai liceelor agricole , in unele cazuri, ar astepta poate mai multe zeci de ani ca sa mosteneasca 2-3 hectare de teren agricol de la parinti.Timpul, conditiile si cu ce raman nu sunt in favoarea lor, este mult mai atractiv sa se faca politisti, jandarmi, militari , agenti la firme de paza , preoti,astrologi, sa plece in afara etc, in loc sa fie in slujba altora. Fenomenul este cauzat de inegalitatile sociale foarte mari: maririle disproportionate de salarii, fara criterii de performanta, si interventiile in economie duc la dezechilibre, toti tinerii vor sa se faca politicieni, magistrati, doctori ori altceva unde se castiga bine.

    • Cine a spus ca absolventii liceelor agricole trebuie neaparat sa aiba 2-3 hectare de teren ca sa „lucreze pamanturile”? Trebuie sa stii: chiar si absolventii liceelor agricole merg la facultate, se fac ingineri si ajung sa lucreze mii de hectare. Unii merg la alte facultati – cum ar fi medicina veterinara, zootehnie etc.

      Sunt inginer agronom, am terminat un liceu agricol. 50% din colegii mei de generatie mi-au fost colegi si la facultate (USAMV Iasi), iar altii au ajuns prin alte facultati inclusiv IT, Drept si altele.

      Nu stiu ce crede ministrul agriculturii sau de unde are datele. Cunosc 2 licee agricole cu specializari preponderent agricole. In ultimii 4-5 ani, au introdus specializari noi (in special legate de tehnologii alimentare) pentru a oferi mai multe oportunitati absolventilor.

  4. @17:16
    Cand am scris comentariul m-am gandit la situatia in care absolventii nu isi continua studiile dupa liceu sau scoli profesionale. Ca sa inceapa ceva pe cont propriu, pentru tineri este dificil fara sa aiba cel putin un teren pe care sa poata cultiva ceva.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.