Dispute legate de evaziunea fiscală în domeniul alcoolului

Stimate domnule Vlad Dumitraş,

Referitor la întrebările dvs. legate de legislaţie în domeniul vermutului şi la ambiguităţile existente, la practicile neortodoxe existente pe piaţă precum şi la întrebarea legată de producţia fabricii Angelli, va răspund următoarele.

Alin Ursu, director Angelli Spumante&Aperitive SRL

Angelli Spumante &Aperitive SRL produce pe lângă multe alte produse şi Vermut Bianco şi Vermut Rosso. Aceste produse sunt accizate cu 1,65 euro/litru şi poartă întotdeauna banderola fiscală.

Aş dori să mă refer la articolul publicat de dumneavoastră, cât şi la dreptul la replică trimis de SC Vinimondo. Referitor la articolul ,,Drept la replica Vinimondo” am rămas stupefiat de faptul că în acest răspuns se face o mare confuzie între ,,vin aromatizat” şi ,,băutură aromatizată pe bază de vin”. Tare mă tem că autorii replicii de la Vinimondo încurcă lucrurile. Intenţionat sau din greşeală. Nu ştiu. Să mă explic.

Denumirea de ,,aperitiv pe bază de vin” sau doar ,,aperitiv”, conform ordinului 142 din 29 feb. 2008 publicat în Monitorul Oficial nr. 565 din 28 iulie 2008, se referă foarte clar la ce tipuri de produse au dreptul să poarte această denumire, iar acestea au concentraţia alcoolică între 14,5 şi 22%, categorie unde intră şi vermutul şi unde acciza este de 1,65 euro (fiind obligatorie banderola fiscală).

Aşadar, Cinzano de 14,4% concentraţie alcoolică NU se încadrează la categoria ,,Aperitiv pe bază de vin” (a se vedea legea). Chiar importatorul declară în traducerea lipită pe fundul sticlei de Cinzano că este o ,,băutură aromatizată pe bază de vin” la care legea permite o concentraţie alcoolică de maxim 14,5%, deci complet altă categorie decât cea la care fac referire în articol.

Acciza de 1 euro/ litru este pentru categoria ,,Băuturi fermentate liniştite”, deci încadrarea vamală este BFL, unde nu sunt necesare banderolele fiscale.

„Băutura aromatizată pe bază de vin” nu are voie să conţină adaos de alcool etilic, ci doar să fie supusă aromatizării cu substanţe aromatizate naturale şi/sau substanţe aromatizante identice cu cele naturale, deci este vin curat la care se adaugă arome.

Nu vreau să comentez mai mult, dar pun o întrebare legată de această categorie numită ,,băutură aromatizată pe bază de vin”:

– Cum se ajunge atunci la o concentraţie alcoolică de 14,4 % volum alcool din moment ce în vin se adaugă arome, zahăr etc., în mod normal vinul de bază se diluează şi deci concentraţia alcoolică a vinului scade, iar un vin alb de 14% volum alcool (este greu de găsit la această tărie alcoolică) devine 12% alcool?

Raspuns:

Aromele se extrag în alcool etilic de min. 96% vol. şi ajung în final la 40- 80% tărie alcoolică şi astfel creşte concentraţia alcoolică a produsului finit cu 2-4% vol. alcool, dar la ingrediente nu mai este trecut alcool etilic, ci doar arome, şi astfel nu se mai consideră că produsul are adaos de alcool, ceea ce este greşit, iar statul nu mai încasează acciza care trebuie.

Mai jos reproduc câteva extrase din legi în vigoare:

Conform Ordinului nr. 142 din 29 februarie 2008 pentru aprobarea Normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 1601/1991 cu privire la regulile generale privind definirea, descrierea şi prezentarea vinurilor aromatizate, a băuturilor aromatizate pe bază de vin şi a cocteilurilor aromatizate din produse vitivinicole, publicat în Monitorul Oficial nr. 565 din 28 iulie 2008, facem următoarele precizări: la capitolul I „Dispoziţii generale”, art. 5, lit. A.

” Vinul aromatizat este bautura:

1. obtinuta din vinuri de masa sau de calitate……

2. la care s-a adugat alcool etilic

3. a) care a fost supusa aromatizarii cu substante aromatizante naturale si/sau plante aromatice

b) la care este interzisa aromatizarea cu substante aromatizante identice cu cele naturale

5. care are o concentratie alcoolica dobandita minima de 14.5 % in volume si de maxim 22 % in volume

7. vinurile utilizate la fabricarea vinurilor aromatizate , trebuie sa fie prezente in produsul finit in proportie de minimum 75%, procent ce va fi mentionat in sistemul de etichetare.

8. denumirea „vin aromatizat” poate fi inlocuita cu cea de „aperitiv pe baza de vin” . Utilizarea termenului „aperitiv” este limitata numai pentru produsele prevazute la art. 7, si anume:

1. Vermut

2. Vin aromatizat amar: a) vin cu chinina

b) Bitter vino

c) Americano

3. Vin aromatizat cu ou

4. Vakeva viiniglogi / Startvinsglogg”

Toate produsele finite care se incadreaza in aceasta categorie de bauturi sunt purtatoare de banderole fiscale deoarece au in compozitie alcool etilic.

Din cele prezentate reiese clar ca produsul CINZANO nu poate face parte din aceasta categorie, ci se incadreaza, conform aceluiasi ordin la Lit. B. ” Bautura aromatizata pe baza de vin care este bautura:

1. obtinuta din vin nou, vin de masa, vin de calitate……..

2. care a fost supusa aromatizarii cu substante aromatizante naturale si/sau substante aromatizante identice cu cele naturale

3. care a fost supusa unei eventuale indulciri

4. care nu a facut obiectul unui adaos de alcool etilic

5. care are o concentratie alcoolica dobandita egala sa mai mare de 7% in volume si de maximum 14.5% in volume

6. vinurile utilizate la fabricarea bauturii aromatizate pe baza de vin trebuie sa fie prezente in produsul finit in proportie de minimum 50%, mentionat in sistemul de etichetare”.

În completare, aş dori să mai precizez câteva lucruri.

Aş vrea să se înţeleagă că Vermutul (conf. Ord. 142/2008 şi RE 1601/1991) are o definiţie foarte clară şi trebuie obligatoriu să fie supus unei aromatizări cu arome naturale din speciile de Artemisia şi/sau substanţele derivate din acestea.

Îndulcirea se realizează numai cu zahăr caramelizat, zaharoză, must de struguri, must de struguri concentrat şi must de struguri concentrat rectificat la care s-a adăugat alcool etilic, astfel încât concentraţia alcoolică a produsului finit să fie de minim 14.5% v şi max. 22% v.

Băutura aromatizată pe bază de vin este o băutură care nu impune utilizarea unui anume tip de arome. Pot fi folosite atât arome naturale, cât şi arome identice cu cele naturale, iar concentraţia alcoolică a produsului finit este cuprinsă între 7 şi 14.5% v. La acest tip de produs este interzisă folosirea alcoolului etilic.

Cred că aceste clarificări ajută cititorilor dumneavoastră să facă diferenţa între vermut şi alte băuturi mai slabe, precum şi Fiscului pentru o încadrare corectă a unor practici existente pe piaţă.

Cu stimă,

Alin Ursu

Angelli Spumante & Aperitive SRL

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.