Dumnezeul bisericii muștării, sau ”Feericirile după popa DJ Loredan dă la Crucești”

despre hortodoxia megafono-maneloidă de rit lăbărțărian, care dă înviere la tot cartieru’

Articol preluat integral de pe www.7iasi.ro

În prea-cucernicul oraș Iași există o prea-frumoasă biserică, mare cam cît o catedrală, cu forme aproape bucovinene. Pe lîngă acoperișul  boieresc, din tablă maronie, specific multor parohii cu parale, biserica cu pricina are și ceva aparte, ca detaliu specific, greu de ignorat : un brîu lat de cîțiva metri, de culoare muștărie, care înconjoară cromatic zidurile masive ale bisericii. Plus niște dungi verticale, în aceeași ” coloare a oului de rață ” , cum ar zice dl Ion L.Caragiale.

Mă rog, poate că nuanța muștărie nu e chiar a oului de rață, ci aduce mai degrabă a altceva de rață, tot din zona ouăgenă. Sau poate asta o fi doar impresia păgînă sau păcătoasă a unora din secta hliziților lui Caragiale ( ptiu, ptiu, ptiu, cruce di aur … ). Dar ceea ce-i sigur e că mașina preotului paroh, un fel de limuzină oleacă mai soft, una germană, e maronie, probabil ca să se asorteze cu muștăriul rățocromatic. Cel care pare adjunctul parohului are tot o limuzinuță germană, dar gri închis, deci tot sobră, cum se cuvine pentru vehiculele unor prea-cucernici preoți.

Aproape zilnic, dimineața, la șapte trecute fix (ai, n-ai treabă … ), din prea-frumoasa ogradă a prea-muștăriei biserici răsună, ca la mănăstire, clopotele și toaca. Adesea de mai multe ori, repetat, probabil pentru ca aceste sfinte și puternice sunete să-i trezească din somnul ispitelor pe locatarii din blocurile de peste drum și să le amintească de credința pravoslavnică. Probabil tot de asta recitalul matinal de clopote & toacă se repetă, frecvent, și la prînz ori după-amiaza. Pe bună dreptate, fiindcă ispitele s-au înmulțit, iar necredința devine tot mai periculoasă și mai perfidă. Deci un apăsat avertisment sonor nu e niciodată de prisos, în lupta grea cu păcatelele omenești și cu lucrarea afurisită a Necuratului. Ce poate fi mai eficient, în cucernica-cazarmă a armatei salvării sufletelor, decît o fermă deșteptare sonoră, executată zilnic de plutonierii de companie ai Sfîntului Văzduh …

Avînd în vedere această prea-sfîntă & sonoră rîvnă cotidiană a plutonierului paroh, e de la sine înțeles că, în recenta noapte a Învierii, Necuratul și păcatele omenești au primit o puternică lovitură din partea atleților sonori ai dreptei credințe. Numai că, de data asta, rolul principal n-a mai revenit duetului clasic Clopote&Toacă, fiindcă partitura solistică a fost rezervată sfintelor megafoane din curtea bisericii. Sau poate că n-or fi fost megafoane, ci însuși glasul tunător al Sfîntului Duh. Iertați-mi neștiința, că-s om simplu, nu preot sau teolog.

Mai exact : la miezul nopții, au sunat regulamentar & masiv clopotele și a bătut toaca ( în mai multe reprize ), apoi a urmat, la megafoane, un șir prelung de variațiuni pe tema ” Hristos a înviat ! „. Doar că asta a fost doar un mic preludiu. Un fel de ” Preludiu la după-miaza-nopții unor fauni cu cădelniță ” , ar zice unii caragialieni cu oarece pretenții de știutori ai muzichiilor mirene. Fiindcă-concertul din megafoane a durat, la aceeași intensitate, pînă spre ora patru a dimineții. În acest prea-cucernic și masiv context sonor, probabil că păcatele omenești și ispitele diavolești din blocurile de peste drum au fugit cu grăbire, care-încotro, lăsînd locuințele cu pricina mai curate, mai uscate și mai pline de pace pravoslavnică.

Nici geamurile cu termopan, deschise ca într-o noapte caldă, pentru meschina dorință urbană de aer mai fără poluare, n-au putut opri cu totul, după ce au fost închise, șuvoiul sonor & binecuvîntător. Ce poate face o invenție omenească de duzină contra unei sfinte lucrări megafonice …? Ș-apoi e clar : numa’ niște păgîni ș’ niște jiurați pot închide geamurile ca să oprească o sfîntă lucrare megafonică ! Mai cu samă noaptea, cînd se știe că lucrarea tainelor cerești e încă și mai adîncă …

Ma rog, unii dintre sectanții caragialieni sus-pomeniți ar putea zice că patru ore de megafoneală nocturnă e, or’ș’cît, cam prea-prea, s-avem pardon … Ori că scurtele și puținele propoziții revărsate muzicaloid din megafoane, repetate obsesiv, cu foarte mici variații,  timp de cîteva ore, aduc a manea religioasă, lălăită la nesfîrșit și lăbărțată, ca o mega-picătură chinezească, peste un spațiu sonor al tuturor. Ca un fel de mega-mici sonori & evlavioși, cu muștar de coloarea zidurilor bisericii, aruncați de-a valma peste tot cartierul, din prea-cucernica remorcă audio a domnului zeu.

După ora patru a dimineții, cînd lupta sfintelor megafoane cu liniștea păgînă s-a încheiat, a început să bureze încet. Pe urmă s-a auzit miorlăind o mîță în călduri ( atee sau sectantă, desigur ), apoi au orăcăit broaștele din crengiana gîrlă numită Căcaina. Dar și mîța și broaștele au avut obraz, nu s-au întins mult cu recitalul. Apoi s-a auzit mierla de serviciu, dintre copacii de lîngă biserică. Nici ea n-a spus mult timp ce avea de spus. Deși nu cred că ar fi fost cineva împotrivă să o mai audă cîteva minute în plus. Doar că mierlele, spre deosebire de oameni, știu să nu arunce mărgăritare unde nu trebuie. Mai ales dacă sînt veritabile.

Pe urmă , după ce mierla ne-a lăsat cu ale noastre, s-a făcut liniște. O liniște ca la-începutul lumii, ar zice sectanții unui cunoscut de-al lui Caragiale. O liniște care cred că i-ar fi plăcut și lui rabi Ieșua din Nazaret, dacă s-ar fi întors, așa cum a promis acum vreo două mii de ani. Doar că, îmi pare mie ( ca păgîn ce îs ), nu-s semne c-ar fi prea aproape acea întoarcere, dacă e să luăm în calcul megafoneala cu cruce, limuzinele popești, plus altele și mai și, puse alături de ceea ce se zice că ar fi zis rabi Ieșua :

” 5. Iar când vă rugaţi, nu fiţi ca făţarnicii cărora le place, prin sinagogi şi prin colţurile uliţelor, stând în picioare, să se roage, ca să se arate oamenilor; adevărat grăiesc vouă: şi-au luat plata lor.

6. Tu însă, când te rogi, intră în cămara ta şi, închizând uşa, roagă-te Tatălui tău, Care este în ascuns, şi Tatăl tău, Care vede în ascuns, îţi va răsplăti ţie.

7. Când vă rugaţi, nu spuneţi multe ca neamurile, că ele cred că în multa lor vorbărie vor fi ascultate „.

( Evanghelia după Matei , http://www.bibliaortodoxa.ro/carte.php?id=55&cap=6 )

Recunosc : ca sectant de-al lui Caragiale și al altor jiurați dujmănoși, cred că acest tip de megafoneli bisericești lăbărțate, plus alte minunății din aceeași categorie, n-au nimic de-a face cu credința adevărată sau cu libertatea religioasă, ci sînt doar o declarație publică de putere și ghiolbănie, în ambalaj pseudo-creștin. Fiindcă, din păcate, o mare parte din Biserica Ortodoxă Romînă e formată din semi-maneliști religioși, cu pretenții creștine, dar cu un comportament nu foarte diferit de mulțimea care, acum vreo două mii de ani, striga ” Baraba ! ”  ,  trimițîndu-l astfel la moarte cruntă pe rabi Ieșua din Nazaret, zis și Isus. Da, frați & surori întru cosmos, dacă te ispitește Necuratul și le spui cumva unora dintre acești vajnici ortodocși că Isus a fost evreu, poți zice ” bodaproste ” dacă scapi doar cu o uitătură urîtă : ” Cum s’ hie Isus jidan, Doamne-ferește … „.

N-are rost deci să mai spui acestei majorități gregare că Isus a condamnat, aspru și direct , tocmai fariseimul teologic și moral, fățărnicia teatrală și formalismul mecanic, care ucid adevărata credință. Cui să-i spui toate astea, cînd turma e ținută în întuneric și în glod tocmai de păstorii ei alienați, strînși ca lupii ovinoformi în soboare de preoți, călugări și ierarhi neo-caiafici. Nimic nou sub soare, cum a zis demult alt evreu. Nu, nu era din Buhuși.

” Dumnezeu trebuie să fie foarte răbdător, cred eu, avînd în vedere mulțimea torențială a kitsch-ului, prostiei și ipocriziei – revărsate taman de Paște „.  Asta a zis-o tot un păgîn din secta lui Caragiale, scriitorul Florin Iaru. Așa că, pentru a fi în ton cu atmosfera pascală majoritară și megafonară, vă invit să ascultați ultimul șlagăr al Madonei dă Romîniea, duamna Loredana, la pachet cu o trupă de credincioși ierihoniști de rit manelez. E cu fericire, deci e de bine :

În rest – duamne-ajută, bani de-o sută, cum ar zice soborul prea-cîntăcioasei Loredana și al prea-mierlodiosului Florin Salam.

Eu aș zice „Șalom ! ” , adică ” Pace ! ” , cum se zice că zicea rabi Ieșua. Dar, nefiind el din Buhuși sau din Folticeni, cred că vorba asta nu prea s-ar potrivi cu megafoanele. Și nici cu friptura pravoslavnică de miel pascal. Mielul Domnului, cum altfel …

Pașteți fericiți, deci. Cu feericirile după DJ  popa Loredan megafonarul ( feat Loredana ) ca acompaniament evlavios. Și nu vă faceți probleme cu ceea ce ar fi zis rabi Ieșua din Nazaret despre toate astea : rezolvă domnu’ popă, ‘eftin și rapid, cît ai zice ” limuzină maro „.

Lucian Postu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Lucian Postu 156 Articole
Author

10 Comentarii

  1. Cu pamfletiști deștepți și mustoști la vorbe ca domnul Lucian Postu s-ar putea să nu treacă mult și din direcția bisericilor creștine să nu se mai audă nimic. În schimb va răsuna în uriașe megafoane plasate circular pe săgetătoare minarete, pe de 5 ori pe zi, tânguirile muezinului care cheamă la rugăciune, în chemare de dimineața fiind și adevărul “ rugăciunea este mai bună decât somnul!” Și atunci domnul Postu nu va mai mai scrie pamflete contra sunetelor din megafoane iritat și de trilurile “Cântăreaţa dulce-n grai, / Cea numită „perla” / Cântăreţilor din mai/ (..) / Multe doine mierla”. Findcă după primul pamflet anti chemare la rugăciune o va mirerli.

  2. @ De la Nistru pân’ la Tisa

    Stimate anonim ” N,T & co ” :-), apreciez ironia dvs destul de echilibrată, în contrast cu fierea regurgitată de majoritatea atleților anonimi & pravoslabnici ai internetității cucernice. Din păcate pentru teza dvs, ipotetica ghiolbănie cu semilună cotropitoare nu poate scuza reala și vechea ghiolbănie cu cruce băștinașă. Și nici altele.
    N-ați ghicit nici viitorul ipoteticelor mele pamflete contra ghiolbăniei / tiraniei cu semilună ( ori alte simboale maladivizate ). Avea rabi Ieșua o vorbă, zice-se, care mi-a plăcut mult încă din tinerețe, imediat după ce am citit-o, așa ateu cum eram ( și mai sînt ) : ” fiți înțelepți ca șerpii și curați ca porumbeii „. Așa că am făcut din ea o regulă de viață. Nu vă faceți, deci, griji inutile : n-o s-o mierlesc după eventualele pamflete contra muezinăriei cotropitoare. Sper să supraviețuiți și dvs acestei dezamăgiri. Șalom.

  3. “Vivos voco, mortuos plango, fulgura frango.” Să dea Dumnezeu să supraviețuim: dvs pamfletelor muezinăriei cotropitoare, iar eu să mai aud cum “ …din altar / Cântarea-n stihuri repetate / Departe până-n văi străbate / Și clopotele cântă rar: / Ah, Doamne! Să le-auzi din vale / Cum râd a drag și plâng a jale!” (G. Coșbuc)

  4. Fiecare alege ce ii place, inclusiv muzica pe care o asculta. Nu-i nimic rau, unii asculta muzica satanista si nimeni nu-i acuza. Este valabil si la casele mai mari de afara de unde ne vine noua lumina. Cat despre clopotele ce bat de sute de ani fara a fi deranjat vreodata, ele trebuie sa bata in continuare. Cei carora nu le convine sa solicite o consultate publica a tuturor celor din cartier. Dar sa nu incepem si aici cu „politically correct” dand satisfactie unei maini de progresisti tradatori de neam ca ne-am batut definitiv cuiele in sicriul national.

  5. Acest lung articol de artilerie, destinat împușcării clopotelor, dar mai ales a Ortodoxiei, încăpea foarte bine într-o frază. Atâtea cuvinte, atâta efort! Qui prodest? Citatele din Evanghelie sunt folosite aiurea, Postul n-a auzit că Domnul Iisus Hristos, vorbind despre Templu, l-a numit „Casă de rugăciune” etc. Multe ar învăța Postul dacă ar citi ce au scris Ioan Gură de Aur sau Sfântul Vasile care au întocmit rânduielile Liturghiei. Liturghie care se oficiază numai în Biserică, de un lung șir de secole. Și cum își permite Postul să aducă un așa afront celor 90% creștini ortodocși români (dar și catolici, căci și în bisericile lor se fac slujbe și se trag clopote, se organizează procesiuni etc.) și mai ales evlavioșilor lui concitadini? Eu cred că textele „muștării” ale Postului doar vor umple coșul de gunoi al istoriei presei române. Și pentru că acest Cotidian, condus de unul dintre puținii ziariști autentici, găzduiește autori valoroși, dar și comentatori inteligenți, este păcat să promoveze pamflete de acest gen, părtaș unor blasfemii rostite de un tip care-și disprețuiește poporul și calcă în picioare Paștele – cea mai mare sărbătoare a creștinătății!

  6. A fost cineva dintre voi in Atena? Grecia este o tara ortodox-bizantina. In fiecare duminica, slujba din Catedrala din Atena se aude (via megafoane) in tot centrul Atenei… si pana pe Acropole si celelate dealuri inconjuratoare.
    Eu am fost in Atena de multe ori in perioada 1992+ (proiecte NATO si UE). Si de aceea vorbesc in cunostiinta de cauza.ba
    Dar a ASISTAT cineva la Slujba de INVIERE de la Notre Dame? Dangatul clopotelor (cele istorice) se aud in tot centrul Parisului.
    Dar a ASISTAT cineva la Slujba de INVIERE de la Vatican? Dangatul clopotelor (cele istorice) se aud in tot centrul Romei.
    Dar a ASISTAT cineva la Slujba de INVIERE de la Sf. Stefan? Dangatul clopotelor (cele istorice) se aud in toata Viena.

    Despre Slujba de Inviere 2021 … deoarece locurile in Mitropolie si biserici au fost DRASTIC reduse … de aceea s-au folosit megafoane pentru a RASPADI in randul enoriasilor sfanta Slujba.

  7. Biserci catolice de toate felurile … si pentru toata populatia Parisului:
    Exista in Paris … strada Saint Denis – „Rue Saint-Denis is one of the oldest streets in Paris. Its route was first laid out in the 1st century by the Romans, and then extended to the north in the Middle Ages. From the Middle Ages to the present day, the street has been notorious as a place of prostitution. wiki”
    Si pe strada Saint-Denis … exista biserica Saint-Leu-Saint-Gilles … biserica costruita special pentru „fetele”din Paris.
    „The Église Saint-Leu-Saint-Gilles de Paris is a Roman Catholic parish church in the 1st arrondissement of Paris.Construction of the church began in 1235. It has housed the relics of the Empress Saint Helena, mother of Constantine, since 181. wiki”
    Biserci catolice de toate felurile … si pentru toata populatia Parisului:
    On 17 March 2000 the relics of Saint Helena were transferred to the crypt of the order’s knights, making them more easily accessible for veneration. The first Eastern Orthodox liturgy was celebrated before the relics of Saint Helena on 22 February 2003.The church is now managed by the Trinitarian Order. It pays particular attention to the homeless of its neighborhood, Les Halles.”wiki

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.