Enigmele României. Unde au ajuns tablourile dispărute de la muzeul Brukenthal din Sibiu?

HISTORY Channel anunță lansarea documentarului „Enigmele României”, format din șase episoade, în care renumitul actor Marcel Iureș va cerceta o serie de enigme fără răspuns, care se axează pe istorie, geologie, castele, crime, lumini cerești, tulburări mentale și ritualuri religioase ascunse. Serialul va avea premiera românească în luna octombrie la HISTORY Channel, mai precis, din 29 octombrie, duminica de la ora 21:00.

Unde se află mormântul lui Vlad Țepeș? Care a fost adevărata cauză a morții poetului național Mihai Eminescu? Unde au ajuns tablourile dispărute în urma „marelui jaf” de la muzeul Brukenthal din Sibiu? A fost minunea de la Maglavit o înșelătorie sau Dumnezeu le-a vorbit oamenilor printr-un cioban surdo-mut? , sunt întrebări pe care le lansează documentarul.

Marcel Iureș a stat de vorbă și cu fostul preşedinte al României din perioada 1996-2000, Emil Constantinescu. Fostul șef de stat a făcut declaraţii în premieră despre furtul tablourilor de la Muzeul Brukenthal din Sibiu, din mai 1968, supranumit „Jaful secolului”.

„Am aflat un lucru care m-a impresionat până astăzi şi nu am vorbit despre el. Legat de ceea ce se întâmplă cu patrimoniul?

Şi am aflat că acea lege a patrimoniului, emisă în timpul lui Ceauşescu, în 1973, în momentul Revoluţiei, prin decizia CFSN-ului, a fost abrogată. Când s-a abrogat şi controlul la vamă. A fost momentul dezastrului, în care cei care ştiau au scos valori imense din România.

România a pierdut enorm. Nimeni nu a scris despre acest genocid cultural.

Şi atunci am avut o discuţie cu ministrul culturii din vremea aceea, Ion Caramitru, şi cu ministrul justiţiei şi în urma acestei discuţii am cerut să se facă o lege a patrimoniului, pe care am promulgat-o în anul 2000, ca în sfârşit să existe o evidenţă în acest haos”, a declarat, în exclusivitate în cadrul interviului realizat de Marcel Iureş pentru documentarul „Enigmele României”.

„România anului 1968 era mai bine păzită decât închisoarea Alcatraz. Nimeni nu putea mişca un deget fără ştirea Securităţii. Iar Muzeul Bruckenthal din Sibiu a fost unul dintre punctele fierbinţi monitorizate de Securitatea dictatorului Nicolae Ceauşescu.

Cu toate acestea, opt tablouri foarte valoroase au fost furate şi scoase din ţară.

55 de ani mai târziu, nimeni nu ştie ce s-a întâmplat.

Doar patru dintre ele au fost găsite, în America, iar fostul preşedinte Emil Constantinescu a reuşit în vremea mandatului său să le recupereze, în 1998, cu ajutorul lui Bill Clinton (preşedintele SUA din acea vreme) şi al Băncii Mondiale.

Cum au ajuns picturile în State? Cine le-a furat? Cum au ştiut hoţii să ia tocmai cele mai valoroase tablouri? Erau ei experţi în artă? Erau, oare, chiar angajaţii muzeului? Erau hoţii parte a unei mari reâele de traficanţi de artă? Securitatea a fost complice? Cum au fost transportate peste graniţele a două ţări comuniste – România şi Ungaria? Unde sunt celelalte patru tablouri? Ce a aflat poliţia? Cine sunt principalii suspecţi?”, se arată în comunicatul de presă transmis de History Channel.

„România e tare bogată în aceste enigme. România este ea însăşi o enigmă.

Începem din inima Transivlaniei, de la Sibiu, unde, puţini ştiu, a avut loc cel mai mare jaf de artă din istoria României. S-a întâmplat acum mai bine de 50 de ani şi a zguduit întreg aparatul comunist al vremii. În ciuda miilor de ore de anchetă, nici până astăzi nu se ştie cine a comis acest furt ca-n filme”, spune Marcel Iureş, în primul episod.

„Furtul celor opt tablouri din 28 mai 1968 din Sala Capodoperelor de la Muzeul Naţional Brukenthal, între care şi Moartea Cleopatrei de Anthony van Dyck, este, cu siguranţă, cel mai mare jaf de artă din istoria României”, a declarat Răzvan Pop, istoric şi director al Bibliotecii Astra Sibiu, pentru documentarul „Enigmele României” difuzat de postul History Channel.

„Putem să spunem că Muzeul Naţional Brukenthal este Louvre-ul de Est al Europei (referire la cel mai mare muzeu de artă din Franţa, n.r.). În 1968 cunoaştem că cele opt tablouri au avut o valoare, spusă de poliţie, de aproximativ 25 de milioane de dolari.

Dacă ne gândim că astăzi doar «Moartea Cleopatrei» poate să fie vândută la marile case de licitaţii de la 20 de milioane de euro în sus, atunci valoarea totală este mult mai mare”, a declart şi Alexandru Chituţă, Directorul Muzeului Brukenthal.

„Astăzi ar însemna mai mult de 150 de milioane de euro.

Jaful a fost posibil chiar sub ochii temutei Securităţi care pretindea că ştie tot ceea ce mişcă în România. A fost un adevărat cutremur pentru autorităţile comuniste de atunci, pentru că au dispărut fără urmă opt capodopere”, a spus Marcel Iureş.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Ioana Radu 8577 Articole
Author

10 Comentarii

  1. He. Mda.. Tradiție..Ar fi interesant de aflat unde a dispărut „Codex Aureus” și alte cărți rare din bibliotecile bisericii catolice de la Alba Iulia, și Teleki din Tg Mureș…E cunoscut dar cu batista pe țambal..

  2. Khazarii care au pus la cale sângeroasa lovitură de stat din 1989( alături de trădătorii din securitate, în frunte cu Iulian Vlad) au avut drept țintă jefuirea României încă din prima zi. Nu-i de mirare că imediat cum au pus mâna pe putere primele măsuri au fost abrogarea legii patrimoniului și dispariția controlului la graniță. Ilicescu și Neulander știu prea bine cine i-a impins și de ce au făcut-o!

  3. Poate il da pe reluare!, eu am vazut episodul cu interviurile hotul langa o caruta si constantinescu la birou tot pe History. Constantinescu bate campii, nu intelegi nimic din ce spune, si hotul de langa caruta, om obisnuit, recunoaste totul inclusiv ca a fost executat ca fapta(scos la inaintare, vinovatilor nu li se da numele dar se da de inteles ca securitatea+politia+procuratoria si judecatoria sunt baza). Poate ca exista mai multe episoade, eu am vazut doar acest episod cu cei doi.

  4. & Fiind peste 50 de ani de la dispariția tablourilor probabil că ar trebui să prezinte și dosarul clasificat de la securitate despre dispariția tablourilor, din vremea lui Ceaușescu, ca să le repatrieze Emil Constantinescu , cu amicii americani de pe vremea lui Nixon, ?

  5. Am fost intr-un loc frumos cu un prieten, fotograf amator cu scule bengoase. Vazand cu nu pozeaza, l-am intrebat motivul. Mi-a raspuns neimaginabil: „nu vreau sa vada si altcineva ce vad eu” ! Asa este si cu tablourile acestea, nu ajuta cu ceva pe manelistul roman, e doar o criza de posesie a unor bunuri „capturate” cu diverse evenimente de trista amintire. Continuati, viitorul este din AUR !

  6. marele scurs Codex Aureus, comandat de Carol cel Mare, al carui cavaleri purtau un stindard ce seamana izbitor cu stindardul geto-dac ? haha

  7. Ofi semănând, dar asta nu înseamnă că și macacul dî India seamănă cu francul.

  8. De ce nu-l întrebați pe Mutul nostru?…doar e din sibiu !…n-a zis el ca familia lui e de sute de ani in sibiu?…culmea a fost și primar fără număr….
    Sau pe Bombonel, el are la Cornu o adevărată pinacotecă…
    Localnici zic că d-aia găinile lui fac câte două ouă pe zi!…au expuse în crescătorie tablouri celebre…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.