„Fest(in) pe Bulevard” abordează comedia şi criza comunicării

Vineri, 12 octombrie, Primăria Municipiului București, prin Teatrul Nottara, cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii și Identității Naționale și al UNITER, a deschis cea de-a șasea ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, cu premiera spectacolului Molière” /„Eréilom, în regia lui Roman Feodori, la ora 18:30, la Sala Horia Lovinescu.

Roman Feodori, colaborator al Teatrului Nottara în urma Laboratorului de Teatru DENS din 2017, este directorul artistic al Teatrului Tânărului Spectator din Krasnoiarsk și câștigător a patru Premii Masca de Aur. Din distribuție fac parte Șerban Gomoi, Rareș Andrici, Vlad Bălan, Răzvan Bănică, Dani Popescu, Crenguța Hariton, Cristina Juncu, Ada Navrot, Isabela Neamțu, Filip Ristovski, Mihaela Subțirică, Sorina Ștefănescu și Laura Vasiliu. Scenografia este semnată de Olga Nikitina, coregrafia de Aleksandr Andriașkin, light designul de Taras Mihalevski, iar muzica de Tibor Cári.

Spectacolul creionează un portret inedit, emoționant al lui Jean-Baptiste Poquelin, cunoscut ca Molière, dramaturgul ale cărui piese de teatru se joacă pe toate scenele lumii de aproape patru secole. În montarea regizorului rus, povestea-cadru pornește de la Viața Domnului de Molière de Mihail Bulgakov și de la piesa de teatru scrisă de acesta, Cabala bigoților, la care se adaugă scene din patru piese esențiale ale dramaturgului francez, Vicleniile lui Scapin, Bolnavul închipuit, Tartuffe și Don Juan. Viața lui Molière, un artist care a luptat pentru libertatea de expresie în pofida tuturor restricțiilor epocii, poate fi înțeleasă cel mai bine prin creațiile sale. „Respiră, trăiește. Molière este nemuritor” – spectacolul lui Roman Feodori valorifică modernitatea dramaturgului, potențialul comic din creația acestuia, dar și aspectul critic la adresa tarelor societății.

În acest an, Fest(in) pe Bulevard se desfășoară în trei etape: ca preambul al Festivalului, în perioada 7 aprilie – 6 mai, a avut loc secțiunea „Planeta Shakespeare(Invitați de onoare), în parteneriat cu Teatrul Național Marin Sorescu din Craiova și cu Fundația Shakespeare; secțiunile de tradiție sunt programate în perioada 12 21 octombrie: Fest(in) pe Bulevard, iar pe 21 și 22 noiembrie, secțiunea MultiArt EXIT (organizată în colaborare cu Administrația Națională a Penitenciarelor) va oferi ocazia persoanelor private de libertate să se manifeste artistic, pentru a facilita reintegrarea ulterioară a acestora în societate.

Secţiunea Fest(in) pe Bulevard va cuprinde peste 30 de producții scenice, grupate în mai multe secțiuni, la care participă artiști din nouă țări: România, Franța, Germania, Republica Moldova, Bulgaria, Rusia, Italia, Serbia, Kazahstan. Conceptul festivalului aparține teatrologului Marinela Țepuș, iar selecția spectacolelor a fost realizată de către Narcisa Mocanu (curator teatral), Raluca Rădulescu (jurnalist teatral), Marinela Țepuș (teatrolog). Juriul Secțiunii Criza comunicării este format din personalități ale teatrului românesc: Emil Boroghină (actor și directorul fondator al Festivalului Internațional Shakespeare din Craiova, președintele Fundației Shakespeare), dr. Roxana Croitoru (critic de teatru), Irina Ionescu (teatrolog), prof.univ.dr. Carmen Mihalache (critic de teatru), Doru Mareș (critic de teatru).

 

Secțiuni de tradiție:

  • Criza comunicării – secțiune competitivă, în cadrul căreia vor fi supuse atenției spectatorilor producții a căror temă este, ca în fiecare an, de impact pentru societatea actuală;
  • Bulevardul Comediei – secțiune competitivă, care propune spectacole de mare succes. Juriul va fi alcătuit din cinci membri aleși din public;
  • Premiere în FEST(in) – cele mai noi producții ale Teatrului Nottara, altele decât cele legate de temele celorlalte secțiuni;

Invitați speciali – producții de bună calitate și de succes, care aparțin unor teatre partenere și care completează, prin temele abordate, tematicile Festivalului;

In memoriam, dedicată unor personalități teatrale dispărute, care au avut o contribuție importantă la evoluția teatrului românesc (în acest an: actorii Gilda Marinescu, Vali Preda și scenograful Sică Rusescu).

Festivalul cuprinde și evenimente conexe: evenimente stradale,  colocvii, spectacole-lectură pe texte adecvate temei centrale, discuții cu publicul după reprezentații, lansări de carte (de teatru), expoziții de fotografie de teatru, întâlnirile AICT.RO, aniversări ale unor personalități teatrale.

După o primă zi cu emoții și un spectacol de gală prezentat de Andreea Marin, ambasadoarea Festivalului, Fest(in) pe Bulevard continuă!  Cea de-a doua zi a adus în fața publicului un spectacol lectură, o aniversare și trei spectacole: două din secțiunea Criza Comunicării și una din secțiunea Invitați speciali.

La Libraria Cărturești-Verona, s-a desfăşurat primul spectacol din seria celor 6 spectacole lectură – Dosarul Brîncoveanu sau Cum am devenit sfînt de     Adi Iclenzan și Laurențiu Blaga. Textul reprezintă o ficțiune inspirată de evenimente și personalități reale. Alexandru Repan a interogat viitorul său (devenit prezentul nostru) din perspectiva unui personaj aparţinând istoriei (Constantin Brâncoveanu implicat într-un original proces al faptelor), dar încă incredibil de prezent prin contemporaneitatea interogaţiilor sale. Regia este semnată de Mihai Lungeanu.

             La ora 12.00, prietenii și colaboratorii i-au spus La mulți ani! marelui actor     Cristian Șofron. Aniversarea cu public a avut loc în Cafeneaua CafeNott, aflată în incinta Teatrului Nottara.

Seara, spectatorii au putut viziona spectacolul Tatăl de Florian Zeller, în regia lui Radu Iacoban, o producție a Teatrului Clasic Ioan Slavici, din Arad. Un mister tragic-comic, o poveste de familie sobră și realistă, o privire emoțională și emoționantă asupra lumii, prin ochii unui om care suferă de demență, o ilustrare dramatică a pierderilor fizice care apar împreună cu cele mentale.

Tatal, Producție a Teatrului Clasic Ioan Slavici, Arad

La Sala George Constantin a Teatrului Nottara, a avut loc spectacolul the_Marusya, de Aleksandr Andriașkin, producție a Companiei Dialog Dance, Kostroma, Rusia. Câștigătoare a Premiului Masca de Aur, piesa propune un dialog inedit între cuvânt și mișcare, un exercițiu de descoperire de sine prin intermediul dansului. Un spectacol invers, în care managerul devine artist, în timp ce artiştii devin producători.

 

Teatrul Țăndărică a programat Blackout, în regia, scenografia și coregrafia Serenei Marossi, producție a Smartlt Soc. Coop Impresa Sociale din Italia. Un exercițiu de imaginație – cum am mai relaționa cu cel de lângă noi dacă, brusc, am rămâne fără mijloacele de comunicare media, care au devenit parte integrantă din noi? Scenariul şi regia susţin cu eleganţă povestirea simbolică, creată printr-o coregrafie eficientă, bine servită de performanţa excelentă a celor doi dansatori, mai ales a Federicăi Madeddu.

Blackout, Producție a Smartlt Soc. Coop Impresa Sociale, Italia

Cea de-a treia zi a Fest(in)-ului pe Bulevard a adus spectacole de top, întâlnirea cu cartea de teatru, un text pus în valoare de vocea unei importante actrițe a Teatrului Nottara, expoziții, discuții cu publicul.

 

Gardenia, în regia lui Zoltán Balázs, este un spectacol despre destin și despre cât de mult influențează condițiile exterioare, contextul familial, fundalul istoric traseul personal. Dragă doamnă profesoară, producție a Teatrului Municipal din Baia Mare, este un conflict clasic bine-rău reflectat în relația profesor-elev, un joc de putere mental, în care granița dintre adevăr și minciună se disipează. Ambele montări se regăsesc în secțiunea Criza comunicării.

Dragă doamnă profesoară

Secțiunea Premiere în Fest(in) a adus în prim-plan două noi spectacole de succes. Disputa de Pierre de Marivaux, o montare marca Vlad Massaci, este o             producție a Teatrului Nottara și a Teatrului Clasic Ioan Slavici din Arad. O poveste despre descoperirea de sine și despre complexitatea raportării la Celălalt, spectacolul readuce în prim-plan necesitatea de a gândi și judeca dincolo de clișee și tipare, dincolo de ceea ce este, tradițional, atribuit fiecărui sex. Cunoscutul regizor de teatru și film Alexandru Maftei a propus, la Sala George Constantin, un text provocator: În cădere liberă de Oleg Bogaev. Un spectacol care ne face să ne dăm seama că, uneori, necunoscutul care ne apare în față este, de fapt, vocea propriei noastre conștiințe, un semnal de trezire din amorțirea și indiferența în care ne-am adâncit.

Disputa
In cadere libera

 

Seria spectacolelor-lectură a continuat, la Libraria Cărturești-Verona, cu Decedatul de Háy János. Victoria Cociaș a dat glas unei mărturii tulburătoare, în care vina unui suflet damnat de istorie să nu îşi poată trăi normal viaţa se împleteşte cu vina celor care au forţat atâtea vieţi să devină istorie, într-un incredibil proces al sentimentelor adevărate. Întâlnirea este un bun prilej pentru prieteni, colaboratori și apropiați să-i ureze La mulți ani! regizorului Mihai Lungeanu.

 

Fest(in)-ul înseamnă și întâlnirea cu cartea de teatru. În foaierul Salii                Horia Lovinescu, a avut loc o lansare marca NemiraJurnal necenzurat de Vaslav Nijinski. Volumul conține jurnalul integral al celui mai mare dansator din toate timpurile. Scrise în iarna 1918–1919, când Vaslav Nijinski se afla în Elveția, împreună cu soția și fiica sa, caietele sale se constituie în mărturia bulversantă a unei vieți dedicate creației. În plină tinerețe și glorie, artistul e pe punctul de a ceda în fața nebuniei. Arta și viața cotidiană palpită în pagini care vorbesc mai ales despre suferință și căutare repetitiv, obsesiv, incoerent, violent.

 

Comedii, musical, docu-dramă, spectacol-lectură

 

La Fest(in) pe Bulevard, săptămâna a început ieri cu o ofertă teatrală de nerefuzat, pentru toate gusturile –  de la spectacole-lectură până la musical, comedie și docu-dramă.

Cuvintele lui Iov, poem dramatic de Matei Vișniec, continuă seria spectacolelor-lectură regizate de Mihai Lungeanu. Alături de Ion Haiduc, am cunoscut zbaterea interioară personajului biblic Iov, încercând să descifrăm pentru posteritate argumentele care i-au susţinut puterea credinţei în om, printr-un proces al gândurilor întrupate în cuvinte născătoare de realitate.

La Teatrul Odeon, Visătorul Adei Milea, o adaptare după un roman de Ian McEwan, spectacol din secțiunea Criza comunicării, a invitat publicul să dea frâu liber imaginației, să-şi reamintească că există mereu în noi capacitatea de a ne redescoperi. Spectacolul-concert, producție a Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, a îndeamnat la visare în cel mai bun sens, acea visare ce îmbogățește realitatea.

Visatorul

La Teatrul Odeon, la ora 19:00, Elefantul din cameră de Sarah Ruhl, în regia și traducerea lui Dragoș Alexandru Mușoiu, o producție a Teatrului Național Marin Sorescu, Craiova, ne-a dus în zona comicului spumos prin care sunt tratate tabuurile din jurul sexualității. Spectacolul face parte din secțiunea Bulevardul comediei și abordează, cu umor și dezinhibare, tema sexualității reprimate.

Elefantul din cameră

La Teatrul Țăndărică, am intrat într-o poveste de dragoste pasională, furtunoasă: Carmen, după Prosper Mérimée, în regia lui Suren Shahverdyan (secțiunea Criza comunicării), este o poveste despre puterile nebănuite pe care ți le oferă dragostea, despre limitele la care poți ajunge în numele acelei iubiri. Poate însă oare rezista iubirea atunci când aceasta duce la îngrădirea libertăților celuilalt?

Prin spectacolul 86 publicul a cunoscut un fragment din istoria recentă a Kazahstanului: evenimentele dramatice din timpul protestelor din decembrie 1986 din Alma-Alta, organizate de studenți împotriva numirii în funcția de prim secretar a unui candidat care nu era de etnie kazahă. Un spectacol ca o lecție de istorie, 86, creație colectivă coordonată de Farhat Mildalali, în regia și scenografia lui Farhat Mildalali, producție a Companiei StarTDramaLab Petropavlovsk, Kazahstan, nu are la bază un scenariu, ci este un colaj din memoriile publicate ale protestatarilor, din scrisorile și interviurile lor.

Seara s-a încheiat cu un spectacol din secțiunea Premiere, Praf de stele de Norm Foster, în regia lui Lucian Sabados, la Teatrul Nottara. Praf de stele este un spectacol despre nevoia acută de comunicare, de prietenie, de căldură, o poveste dulce-amară despre singurătatea vieții la oraș și despre cum această nevoie de interacțiune conduce la prețuirea celuilalt dincolo de orice stereotip sau prejudecată.

Marți, Fest(in) pe Bulevard și-a așteaptat spectatorii la un spectacol “unic” în România, Visând glasuri, în regia Nicoletei Lefter, producție a Teatrului Gong din Sibiu. Copii cu deficiențe de auz participă în actul artistic, făcând ca gestul să capete semnificații mai profunde, iar povestea să fie mai încărcată de emoție.

Visând glasuri

        „Ideea spectacolului mi-a venit citind cartea lui Oliver Sacks, Văzând glasuri, o lume despre care habar nu aveam nimic. Un univers total necunoscut pentru mine, am fost atât de ignorantă încât niciodată nu am încercat să comunic în vreun fel cu o persoană cu disfuncție auditivă. Lucrând la spectacol, am realizat că limbajul semnelor este cel mai autentic și profund limbaj. Este emoționant să vezi sub ochii tăi cum se poate defini un om printr-un singur semn. Semnul pe care fiecare îl purtăm cu noi zi de zi și pe care nu îl conștientizăm. Am avut bucuria să lucrez cu doi copii absolut minunați, Raluca și Emanuel, ei m-au ajutat să descopăr universul celor care nu aud. Vă invit să priviți spectacolul cu inima, nu cu ochiul”, mărturiseşte Nicoleta Lefter.

 

Ce putem face pentru a ieși din ciclul nefast al prejudecăților, al ignoranței și al complacerii în comoditate? Oare iubirea necondiționată este salvarea? La aceste întrebări au găsit răspunsuri spectatorii spectacolului Ilegitim, în regia lui Alexandru Sitaru.  Spectacolul este o producție a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj și face parte din seria de spectacole „Focus: teatrul maghiar din România” (în parteneriat cu Institutul Balassi).

Ilegitim

La ora 18.00, spectatorii au fost purtați în trecut, într-un sat de olteni, Buzeștiul lui Marin Sorescu. Despre olteni, cu dragoste, după Marin Sorescu, în regia lui Constantin Fugașin (producție a Teatrului Nottara), este un spectacol care are darul de a aduce relaxare, de a face spectatorul să fugă dintr-o lume haotică într-una așezată și să își aducă aminte de părinți, bunici, de copilărie. O piesă cu umor scrisă, cu mult farmec și talent interpretată, o piesă la care se râde cu poftă.

Foaierul Teatrului Nottara a găzduit lansarea cărții Totul este scriitură de Wajdi Mouawad. „Epoca noastră este una dintre cele mai tradiționaliste, dintre cele mai moralizatoare cunoscute vreodată, tradiționalistă cu tradiții pe care nimeni nu le-ar putea numi și moralizatoare, cu o morală pe care nimeni n-ar putea-o descrie. Totuși, niciodată o epocă n-a avut o dorință mai vie și imediată de libertate și de egalitate. Având în vedere paradoxul, trebuie să urmăm calea bunătății, a generozității, și tocmai în această rezistență se găsește expresia unei insatisfacții imense pe care trebuie să ne-o manifestăm fără încetare, pentru sine și pentru ceilalți, atât prieteni, cât și dușmani”, apreciază Wajdi Mouawad.

 

    La Teatrul Odeon a fost programat spectacolul 3 surori, după A.P. Cehov, în regia Catincăi Drăgănescu, o coproducţie a Asociației Punctart, București, și a Teatrului Municipal Matei Vișniec, Suceava. O poveste clasică despre nevoia de iubire și despre căutarea fericirii, în încercarea disperată de desprindere de un trecut tern, spusă dintr-o perspectivă modernă, în care sunt integrate noile tehnologii. „Spectacolul este o producție atipică din toate punctele de vedere. Este despre modelele falimentare cu care ne-au educat părinții noștri, despre falimentul acestor modele în societatea contemporană, despre blocajul și debusolarea pe care le trăim noi, dar și generațiile următoare, despre nevoia de schimbare, despre nevoia de a crea forme noi pe toate planurile: de la personal, la politic și social”, se destăinuie Catinca Drăgănescu.

În epoca victoriană, misterul era exacerbat până la ezoterism. În prezent, puterea de iluzionare a omului este frântă de scepticism, iar cel care își pierde încrederea în fantezie se stinge. Subiectul este abordat cu umor în piesa Uluitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant, scrisă de Anthony Neilson și pusă în scenă de Dragoș Alexandru Mușoiu pentru Teatrul Fani Tardini, Galați. Spectacolul a avut loc la Sala Horia Lovinescu a Teatrului Nottara.

Uluitoarele numere de singurătate ale lui Edward Gant

La Institutul Balassi, regizorul Alexandru Mâzgăreanu a invitat publicul la spectacolul-lectură Ea și numai ea de Andrei Ivanov. În distribuție au fost aplaudaţi Ada Navrot și Rareș Andrici

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.