La Festival, Monşer!

În 26 octombrie debutează cea de-a 22-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru!

Ultimele detalii despre cel mai aşteptat eveniment teatral al anului au fost anunţate cu prilejul conferinţei de presă care a avut loc la sediul UNITER. Au fost prezenţi numeroşi jurnalişti, oameni de teatru, printre care Mircea Cornişteanu, directorul Teatrului Naţional „Marin Sorescu” Craiova, Mihai Mălaimare, directorul Teatrului MASCA – doi dintre regizorii cu spectacole incluse în Festival –, şi actorul Cristian Şofron, directorul Centrului Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” din Bucureşti.

Au răspuns întrebărilor presei: Alice Georgescu, director artistic şi selecţioner unic al FNT, Aura Corbeanu, director executiv al FNT, Sorin Oprescu, primarul general al municipiului Bucureşti, Victor Opaschi, secretar de Stat în Ministerul Culturii şi Patrimoniului, şi Mihaela Păun, director ArCuB.

Chiar dacă, vrând-nevrând, criza financiară a afectat şi fizionomia Festivalului conceput de Alice Georgescu, aşa încât, de pildă, spectacole remarcabile realizate pe scene din Debrecen sau Praga de regizorii Silviu Purcărete şi Gábor Tompa nu au mai putut fi invitate la această ediţie, organizatorii s-au străduit să îndrepte neajunsurile, pregătind publicului, pentru cele 10 zile de festival, o ofertă cât mai îmbelşugată şi îmbietoare.

Festivalul propune din nou un pilon tematic central – de astă dată, opera regizorală a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoşi artişti români de astăzi -, dar stă, totodată, sub semnul celor doi autori cărora UNESCO le-a dedicat anul 2012: suedezul August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariţie, şi conaţionalul I.L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naştere şi deplâns la 100 de ani de la moarte.

– 31 de spectacole, produse de 18 instituţii din ţară. Grupate în 6 secţiuni care au, în viziunea directorului artistic al FNT, un rol mai degrabă orientativ (Focus: Silviu Purcărete – un univers regizoral; 2012 – „Al matale, Caragiale”…; 2012 – Strindberg, înaintaşi, urmaşi; De toate pentru toţi; Actorii în prim-plan; Teatrul de mâine), spectacolele vor fi găzduite de 8 instituţii bucureştene.

– 32 de evenimente complementare, programate zilnic, de dimineaţa până la ore târzii. Atelierelor, conferinţelor, lansărilor de carte, spectacolelor-lectură şi instalaţiilor li se adaugă, după incontestabilul lor succes de la ediţia anterioară, “Divanele FNT”, o serie de întâlniri cu reputaţi practicieni ai teatrului (regizori, coregrafi, muzicieni etc.). Andrei Şerban, Cătălina Buzoianu, Radu Beligan, Ion Caramitru şi Dan C. Mihăilescu sunt doar câţiva dintre protagoniştii acestor evenimente care completează secţiunile de spectacol. Publicul îi va putea întâlni în spaţiile oferite de teatrele-gazdă, de Fundaţia Löwendal sau UNATC „I.L. Caragiale”, dar şi de noii parteneri ai Festivalului, Librăria Bastilia, Muzeul Curtea Veche şi Ceainăria Serendipity.

– 11 producţii de teatru radiofonic cu texte de I.L. Caragiale şi August Strindberg, înregistrări de patrimoniu sau de dată recentă ale postului de radio România Cultural şi ale Teatrului Naţional Radiofonic, sunt incluse în secţiunile “FNT On Air” şi “FNT on-line”, desfăşurate pe toată durata Festivalului.

– „Ultima oră” este genericul sub care a fost integrat în program spectacolul sud-coreean “Lecţia” de Eugène Ionesco, producţie “Theatre Troupe Georipae” semnată de Yountaek Lee, o insolită versiune scenică a celebrului text. Cum aceasta este şi unica montare de peste hotare care va fi prezentată la “FNT 2012”, Alice Georgescu a precizat, la conferinţa de presă, că toate cheltuielile implicate de această deplasare sunt suportate exclusiv de compania teatrală sud-coreeană.

Pe scurt, 44 de instituţii asociate, 526 de artişti şi tehnicieni, 30 de invitaţi români, 47 de invitaţi străini şi 80 de jurnalişti acreditaţi vor fi angrenaţi în cel mai aşteptat eveniment teatral al anului. La ediţia 2012, FNT propune spectacole de excepţie, ateliere de creaţie pasionante şi dezbateri cu anvergură teoretică, dar, înainte de toate, îşi doreşte să ofere un prilej de bucurie: bucuria genuină a dialogului, a întâlnirii cu ceilalţi.

August Strindberg – Un veac de (re)lectură

Scenă din Domnişoara Iulia, spectacol al Teatrului Maghiar din Cluj

2012 marchează în întreaga lume centenarul Strindberg, dramaturg, scriitor, jurnalist, fotograf şi pictor suedez. Cu acest prilej, UNITER – Uniunea Teatrală din România a iniţiat un amplu program dedicat lui August Strindberg, incluzând o conferinţă internaţională, un workshop condus de Cătălina Buzoianu, un spectacol-lectură propus de Ana Boariu, exerciţii de clasă la UNATC, totul pentru a însoţi lansarea a cinci volume de teatru, în traducerea lui Carmen Vioreanu.

August Strindberg, a cărui operă traversează stiluri diferite şi care a contribuit la înnoirea formelor de expresie teatrală, este prea puţin cunoscut publicului din România, motivul fiind numărulo mic de traduceri din opera sa. Acesta a fost principalul motiv al lansării proiectului, încă din 2011, prin traducerea ultimului său text dramatic, “Marele Drum”.

În anul 2012, anul centenarului lui August Strindberg, se desfăşoară proiectul “August Strindberg – un veac de (re)lectură”, finanţat de către Administraţia Fondului Cultural Naţional, proiect a cărui structură arborescentă sperăm să contribuie la o mai bună cunoaştere a operei dramatice a scriitorului suedez.

Au fost editate, tipărite şi vor fi lansate cele cinci volume de “Teatru” August Strindberg, ce cuprind traducerea unei serii de 12 piese de teatru din creaţia dramatică a autorului, piese care, până acum, nu au mai fost traduse şi publicate în limba română.

Toate volumele apar la Editura “Unitext”, iar lansarea lor este programată pentru data de 2 noiembrie, ora 15.00, la Librăria “Bastilia” în cadrul Festivalului Naţional de Teatru.

Regizoarea Cătălina Buzoianu, a cărei operă teatrală s-a remarcat prin spectacolele August Strindberg realizate atât în ţară, cât şi în străinătate, va coordona workshopul după textul piesei “Spre Damasc”, alături de compozitorul Mircea Florian şi artistul video Darie Alexandru. S-au înscris peste 200 de tineri artişti din toată ţara – actori, regizori, scenografi –, dornici să participe ori să asiste la workshopul care are loc la Muzeul “Curtea Veche” în perioada 26 octombrie – 4 noiembrie, zilnic, începând cu ora 15.00.

Ana Boariu, regizor, împreună cu Oana Rill, artist plastic, şi Anca Androne, Gabriela Iacob, Cristian Iacob, Vlad Logigan, Ioan Mihai Cortea şi Elena Păun au pregătit “Căsătorii” – lectură / instalaţie / performance după texte de August Strindberg, incluzând fragmente din „Paştele”, „Crimă şi crimă”, „Călătoria lui Per-cel-fericit”, „Soţia domnului Bengt”, „Marele drum”. Invitat special este Francesco Agnello (Franţa), colaborator al lui Peter Brook şi Eugenio Barba şi realizator de spectacole în care îmbină monologul actoricesc cu percuţia. Spectacolul are loc miercuri, 31 octombrie, ora 16.00, la Teatrul Foarte Mic.

Studenţii anului III, arta actorului, de la UNATC – Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” din Bucureşti, clasa prof.univ.dr. Adrian Titieni, coordonaţi de regizorul Vladimir Anton, pregătesc un studiu de clasă – spectacol-lectură după textul piesei “Călătoria lui Per-cel-fericit”, care va fi prezentat public sâmbătă, 3 noiembrie, ora 15.00, la UNATC.

Andrei Şerban în timpul repetiţiilor la Lear(a)

Vineri, 2 noiembrie, ora 15.00, Librăria “Bastilia” găzduieşte simpozionul “August Strindberg – un veac de (re)lectură”, în cadrul căruia vor avea comunicări Elena Balzamo (Franţa), traducător şi critic literar, membru corespondent al Academiei Regale din Suedia, Margareta Sörenson (Suedia), Vicepreşedintele Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru, Carmen Vioreanu, traducătoare a lui August Strindberg în limba română şi regizoarea Ana Boariu.

Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti va fi prezent în festival cu spectacolele: “D’ale noastre”, în regia lui Gigi Căciuleanu, “Doi x Doi”, în regia lui Vlad Stănescu, “Două loturi”, în regia lui Alexandru Dabija, şi “Fata din curcubeu” de Lia Bugnar.

De asemenea, sălile Teatrului Naţional vor găzdui încă 7 spectacole din ţară şi un atelier susţinut de Andrei Şerban.

Spectacolul „D’ale noastre” după I.L. Caragiale via Căciuleanu va fi prezentat la Sala Mare a TNB pe 26 octombrie în deschiderea Festivalului Naţional de Teatru. “D’ale noastre” este un spectacol ieşit din tipare, care i-a surprins – cu ocazia recentei sale premiere – chiar şi pe cei familiarizaţi cu universul inclasabil al lui Gigi Căciuleanu. Dansat de tineri actori, membri ai Companiei „Gigi Căciuleanu Romania Dance”, „D’ale noastre” întrupează un vis mai vechi al coregrafului de origine română, rescriind în insolitul limbaj al „teatrului coregrafic”, pe care el îl practică, tipologii şi relaţii definitorii pentru opera lui Caragiale. Spectacolul este realizat în parteneriat de Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” (sub auspiciile Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală „Ion Sava”) şi de Fundaţia „Art Production”, cu sprijinul JTI şi al Bibliotecii Naţionale a României.

“Măsură pentru măsură”, de W. Shakespeare, realizat de Silviu Purcărete pe scena Naţionalului craiovean, va putea fi vizionat duminică 4 noiembrie, la ora 21.30, la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti, în închiderea celei de-a 22-a ediţii a festivalului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.