La început de stagiune, avalanşă de premiere şi festivaluri

The Bach Files

O nouă producţie Bulandra per Musica!

Premieră extraordinară în cadrul Festivalului George Enescu 2015

Un spectacol de Alexandru Darie

Muzica Adrian Enescu pe teme de J.S. Bach

Scenografia Octavian Neculai

Într-o dimineaţă primesc pe neaşteptate vizita marelui meu prieten şi compozitor Adrian Enescu, care-mi spune că a scris o muzică fusion inspirată de compoziţiile lui Johann Sebastian Bach.

O muzică de o modernitate sfâşietoare, teme cunoscute ale lui Bach, dar şi contrateme, subteme surprinzătoare scoase la lumină din măruntaiele complicatelor partituri ale geniului, superb interpretate live de Zoli Toth Quartet.

O lume când tristă, când explodând de bucurie, plină de viaţă.

M-am gândit instantaneu că această muzică cinematografică poate da naştere unui «film teatral» al unei dramatice poveşti de viaţă, fir de legătură prin timp între epoca istorică a lui Bach şi virulenţa epocii moderne!”, îşi începe povestirea regizorul Alexandru Darie.

Un detectiv particular caută într-o metropolă, creuzet al tuturor timpurilor, lumilor şi posibilităţilor, o descedentă a marelui compozitor, un suflet rătăcit.

Un thriller cu accente SF, o poveste tulburătoare despre iubire, frumuseţe, despre lupta dintre bine şi rău, despre căutarea de sine.

Un film pe viu, în care actorii, tranformaţi în imagini alb-negru, se dizolvă, se suprapun, supraanimează, îşi trăiesc şi îşi spun povestea în şi peste desenele animate, în cinetica unei imense benzi desenate create de Octavian Neculai.

Un film 2D creat cu elemente 3D vii, teatrale.

Un spectacol condus în exclusivitate de muzică.

La sfârşitul secolului al XVII-lea (pe când se năştea şi Bach) a apărut expresia dramma per musica, desemnând acele piese de teatru, în versuri, menite să devină librete de operă. Sintagma a fost parafrazată în urmă cu câţiva ani, programul „Bulandra per musica” incluzând producţii precum Elisaveta Bam (regia: Alexandru Tocilescu) sau Orfeu şi Euridice (regia: Alexandru Darie), cărora li se adaugă, iată, The Bach Files, a cărui premieră a avut loc săptămâna trecută în cadrul Festivalului „George Enescu”.

Johann Sebastian Bach a fost pasionat de arta contrapunctului. Spectacolul lui Alexandru Darie, prin muzica lui Adrian Enescu şi interpretarea instrumentiştilor din Zoli Toth Project, merge pe aceeaşi linie. ”Sonorităţile iniţial austere, dar de o modernitate sfâşietoare, capătă un nou înţeles prin reorchestraţii, iar peruca barocă se însufleţeşte prin teatru-dans şi imagine cinetică. Finalul – happy şi luminos – a fost răsplătit cu aplauze generoase, semn desluşit că spectacolul va avea o viaţă a lui, sub conducerea muzicii”, scria Maria Zărnescu

Aşa se întâmplă în viaţă : trăim în comun evenimente, dar avem fiecare povestea noastră despre ele. Tocmai acest fapt face lucrurile interesante, iar într-un spaţiu al poveştii, cum este cel creat acum pe scena Sălii Toma Caragiu, nu puteam să nu ascultăm şi altă versiune a începutului”, consemna Sanda Vişan.

Antoaneta Cojocaru în rolul Îngerului

Simfoniile clasicului Festival Enescu conţin patru părţi consecutive. Simfonia de la Bulandra propune patru părţi concomitente: muzica, marionete, video, dans. Enescu – Bonat – Neculai – Rusu. Ar fi nevoie de patru vizionari. Câte una pentru fiecare parte. Dar suntem la Bulandra şi exigenţele sunt la superlativ. Dintr-o singură vizită se cuvine cuprins întregul. Până la urmă, o singură viziune a născut totul. Conversaţie după înmormântare a fost bijuteria oferită cadou publicului. The Bach Files e semnul re-consacrării. Aceasta a fost o seară din Festivalul Enescu. Adrian Enescu. Powered by Darie. Ducu Darie!” afirma Mihai Brezeanu.

Actori: Adrian Ciobanu, Antoaneta Cojocaru, Raphaela Lei, Alin State, Cristiana Ioniţă, Raluca Nicolae, Georgiana Dobre, Daniela Tocari, Andreea Şovan, Gabriel Sandu, Bogdan Iacob, Vlad Troncea, Ionuţ (Braian) Bârjoveanu.

Coregrafie: Arcadie Rusu.

Grafică BD – Bandă desenată: Ana-Maria Crişan, Ioana Ţurcanu, Octavian Neculai.

Animaţie: Anna Florea. Live animation: Radu Pop.

Lighting design: Alexandru Darie.

Între noi e totul bine”, la început de stagiune, la Teatrul Naţional din Bucureşti

Scenă din Între noi e totul bine

Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti anunţă premiera oficială a spectacolului ÎNTRE NOI E TOTUL BINE de Dorota MASŁOWSKA, în regia lui Radu AFRIM, care va avea loc duminică 27 septembrie, de la ora 20.00, la Sala Pictura.

O piesă care a avut premiera mondială în 2009, şi care este montată acum pentru prima dată în România, vă va purta dincolo de arii geografice, de marcaje şi delimitări temporale într-o răvăşitoare poveste despre generaţii sacrificate, despre pace şi război, existenţă şi non-existenţă, dar mai ales despre haosul pogorât peste lume după cel de-al Doilea Război Mondial, în care fiinţa şi identitatea ei naţională prea puţin mai contează, mai ales dacă eşti născut într-o ţară greu încercată istoric. Un memento, dar şi un serios semnal de alarmă, ţesut în textura unei comedii negre de cea mai bună calitate, agrementată scenic prin momente de music-hall, travestiuri, compoziţii şi întorsături de situaţie abil conduse regizoral.

Un spectacol pe care veţi dori să-l tot vedeţi, în mod special pentru aceste surprinzătoare creaţii actoriceşti. O distribuţie de zile mari cu: Dorina Chiriac (debutând în forţă şi la Naţional!), Marius Manole (greu de recunoscut!) ca şi Istvan Teglaş de altfel, plus multe alte surprize, pe numele lor de scenă: Liliana Ghiţă, Natalia Călin, Florentina Ţilea, Cezar Antal. Radu Afrim a imaginat, pornind de la o scriitură de mare complexitate, personaje pline de culoare şi pitoresc, oferindu-le şi cadrul potrivit de desfăşurare. Atmosfera acestei realităţi, ce pare să ne scape printre degete în timp ce vrem să-i prindem conturul, se datorează în egală măsură scenografiei concepute de tânăra arhitectă Irina Moscu.

Dorina Chiriac debutează în forţă la TNB în Între noi e totul bine

Născută în 1983 în Polonia, Dorota Masłowska s-a remarcat de la o vârstă fragedă, cucerind practic toate treptele pe care a năzuit să le urce. Dramaturg, cronicar, compozitor, solist vocal, producător muzical, Dorota Masłowska este una dintre vocile tinerei generaţii care îşi manifestă personalitatea creatoare printr-o multitudine de forme de exprimare, cu o viziune matură asupra realităţii şi o scriitură non-conformistă, jonglând, printr-un joc subtil, între poetic şi sordid, ironie şi pesimism. Debut literar fulminant, în 2002, cu romanul postmodernist Albă ca zăpada şi roşu bolşevic – premiul criticilor la prestigiosul Premiu literar polonez NIKE, în 2003, urmat, în 2006, de premiul NIKE pentru romanul Păunul reginei. Şi această piesă, a doua ei creaţie dramatică, a obţinut o nominalizare în 2009, pentru acelaşi premiu. Din 2012, Între noi e totul bine e montată fără întrerupere în Ungaria, Rusia, Franţa, Cehia, Suedia etc., iar autoarea este recompensată cu Premiul pentru Cel mai bun dramaturg la Festivalul de Dramaturgie Contemporană de la Zabrze (2009), precum şi cu Premiul pentru Cea mai bună piesă a anului 2010, oferit de Ministerul Culturii din Polonia.

Oamenii tineri îşi caută modalităţi noi de a vorbi despre identitate, declara tânăra scriitoare înt-un interviu. Încep să simtă nevoia aceasta şi o caută în Europa, unde cu toţii pretindem că suntem la fel. Cred că în Polonia nu a existat până acum un limbaj care ar putea să exprime experienţa noastră: cum e să ai o copilărie în timp de război împrumutată de la bunici şi părinţi. Am impresia sau cel puţin speranţa că acest spectacol va arăta acest lucru”.

Sunteţi invitaţi să vă construiţi propriul răspuns – şi nu doar la această întrebare, cu ocazia celei dintâi premiere ale stagiunii 2015-2016, la Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” din Bucureşti.

Eleganta Sală Mare a TNB vă aşteaptă cu spectacole pe măsură

Victor Renbengiuc şi Sanda Toma în Toţi fiii mei

Redeschiderea Sălii Mari a Teatrului Naţional, care a avut loc recent, ne oferă ocazia, la acest început de stagiune, să vedem sau să revedem spectacole ca Furtuna, Dineu cu proşti, Toţi fiii mei, Vizita bătrânei doamne… Ne vom întâlni, sau reîntâlni cu montări potrivite cu anvergura acestui spaţiu de joc, în care nume faimoase ale dramaturgiei, idei şi sentimente generoase, marea literatură a tuturor timpurilor îşi găsesc cadrul potrivit de desfăşurare. Drame puternice şi comedii sclipitoare, cu distribuţii de mare succes, sub semnături regizorale inspirate, vă aşteaptă în cea mai nouă şi mai spaţioasă dintre sălile renovate ale Teatrului Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti.

Din 30 septembrie revine pe afiş spectacolul Toţi fiii mei de Arthur Miller, regia Ion Caramitru şi scenografia Dragoş Buhagiar.

Începând cu acest spectacol, rolul Ann Deever va fi interpretat şi de Fulvia Folosea, una din cele mai tinere actriţe din trupa TNB, pe care aţi mai putut-o vedea în Micul infern, debutul ei pe scena Naţionalului bucureştean. În acest spectacol se va întâlni cu doi dintre cei mai îndrăgiţi actori ai scenei româneşti: Victor Rebengiuc şi Sanda Toma, în casa familiei Keller, unde dramele sunt adânci, culpabilizarea, durerea, regretul şi moralitatea unor alegeri macină liniştea şi sufletele personajelor. Lumea marelui dramaturg american ne devine familiară datorită lor şi celorlalţi actori din distribuţie: Dragoş Stemate, Vivian Alivizache / Victoria Dicu, Dorin Andone, Ioan Andrei Ionescu, Gavril Pătru, Irina Cojar şi copilul Aris Bănuţoiu. Muzica originală a spectacolului îi aparţine lui Vlaicu Golcea, light designul este semnat de un mare artist al jocului de umbre, lumini şi culori, Chris Jaeger, iar efectele multimedia de Daniel Gontz.

Maia Morgenstern şi Mircea Rusu în Vizita bătrânei doamne

Spectacolul Vizita bătrânei doamne, cu Maia Morgenstern în rolul titular, revine pe această scenă începând din 9 octombrie.

În eleganta Sală Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti se va adăuga pe afiş, până la sfârşitul anului, un alt titlu de referinţă din dramaturgia universală, Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare, spectacol la care repetă în această perioadă regizorul Petrică Ionescu, cu o distribuţie promiţătoare.

Ilie Gheorghe şi Marian Râlea, în premiera spectacolului „Noaptea bufonilor“

Ilie Gheorghe şi Marian Râlea în Noaptea bufonilor ©Dragos Dumitru

Noaptea bufonilor este un amestec de râs şi plâns, de dramă şi bufonerie, de melancolie şi violenţă. Un spectacol alcătuit din cuvinte şi din tăceri, în egală măsură. Iar la final, aşa cum spune Alexa Visarion, „rămâne ecoul“.

Teatrul Naţional „Radu Stanca“ Sibiu anunţă premiera oficială a spectacolului Noaptea bufonilor, în montarea regizorului Alexa Visarion, cu doi actori de excepţie în rolurile principale: Ilie Gheorghe şi Marian Râlea. Evenimentul va avea loc joi, 1 octombrie, ora 19.00.

Alexa Visarion propune pentru prima sa colaborare cu Teatrul Naţional din Sibiu o versiune scenică proprie după texte de Cehov şi Shakespeare, intitulată Noaptea bufonilor. Pornind de la Cântecul lebedei – pe care Cehov o considera „cea mai mică dramă din lume” –, Alexa Visarion s-a îndreptat spre Shakespeare, cu dorinţa şi ambiţia de a-i aduce împreună pe cei doi dramaturgi care au exprimat, fiecare în stilul său, existenţa tragi-comică a fiinţei în universul teatral.

Miercuri, 30 septembrie, ora 11.00 în sala TNRS va avea loc o conferinţă de presă la care vor participa Constantin Chiriac, director general TNRS, regizorul Alexa Visarion şi actorii Ilie Gheorghe şi Marian Râlea.

Spectacolul este un omagiu adus Teatrului şi Actorului. Ilie Gheorghe este Actorul, cel care se găseşte întotdeauna la rampă. Marian Râlea este sufleorul, cel nevăzut de public, dar care devine acum partenerul de scenă al Actorului, într-un dialog ce reconstituie fragmente din marile texte dramatice. Este pentru prima dată când Ilie Gheorghe şi Marian Râlea joacă împreună într-un spectacol, ceea ce creează un anumit tip de anvergură profesională şi umană.

Regizorul Alexa Visarion

Un spectacol despre magia şi deriziunea ce sălăşluiesc în arta actorului, despre dragostea neliniştitoare a publicului pentru arta întrupării fiinţei în semn…

Spectacolul nostru ne trece prin vrajă, prin înălţare, prin poezie, neuitând niciodată dublul însoţitor: degradarea, ridicolul, bătrâneţea, singurătatea…

Cred că spectatorii talentaţi ai Sibiului pot să se întâlnească într-o ceremonie, orchestrată de pasiune şi talent cu o lume ce ne susţine universul existenţial”, se destăinuia regizorul Alexa Visarion.

Versiune scenică de Alexa Visarion, după A.P. Cehov şi W. Shakespeare; REGIA: Alexa Visarion; SCENOGRAFIA: Alin Gavrilă; ASISTENT REGIE: Dana Taloş; DISTRIBUŢIA: Ilie Gheorghe, Marian Râlea, Veronica Arizancu, Ioana Cosma.

Nora” lui Ibsen, în variantă modernă

Eu. O casă de păpuşi, la Teatrul Odeon

Teatrul Odeon deschide stagiunea cu un spectacol copleşitor: Eu. O casă de păpuşi. Spectacolul, un mix emoţionant din Ibsen, film noir şi muzică live, în regia lui Carmen Lidia Vidu, deschide sâmbătă, 26 septembrie, la ora 19.30, stagiunea la Sala Studio a Teatrului Odeon.

Eu. O casă de păpuşi aduce o variantă modernă a celebrului personaj Nora din piesa O casă de păpuşi de Henrik Ibsen. „Acest spectacol este pentru mine un concert întunecat şi foarte copilăros. Este estetică, film, muzică, teatru şi multă luptă cu mine. Nora mea îşi trăieşte ultima zi din viaţă şi ea ştie asta. Este cu un pas în trecut şi cu un pas în moarte. Nu are prezent. E obosită şi pofteşte iubire. E împăcată cu ce-a făcut. Dar, ca orice pionier, e singură. Singurătatea e chinuitoare şi a ofilit-o”, mărturiseşte Carmen Lidia Vidu.

„Nu am fost niciodată fericită. Credeam, dar n-am fost niciodată. Cel mult veselă. Şi el era întotdeauna drăguţ cu mine. Dar casa noastră n-a fost niciodată decât o casă de păpuşi. Eram păpuşa-soţie, după cum la tata fusesem păpuşa-copil. Iar copiii noştri, la rândul lor, au fost păpuşile mele. E adevărat că m-a distrat multă vreme să se joace cu mine, după cum pe copii îi distrează să mă joc cu ei. Asta a fost căsnicia noastră. Nimeni nu-şi închipuie ce poate născoci răutatea omenească,” „Eu. O casă de păpuşi”.

Eu. O casă de păpuşi

„Laitmotivul vizual, nori, ploaie şi fulgerele ce scurtcircuitează cerul şi fiinţa, statuia care plânge, lacrimile negre de pe faţa femeii din proiecţie, stabilesc un regim al diluviului interior, al durerii care însoţeşte necontenit feminitatea. Emoţia grea se adună în straturi adânci, se depune pe nesimţite şi, ca în toate spectacolele regizoarei, ameninţă cu implozia. Partitura excelent interpretată de actriţă, simfonia vocilor, live, off, vorbite, cântate, tempo-ul particular, proiecţiile care curg necontenit garantează reuşita ultimului experiment teatral semnat de Carmen Lidia Vidu” – Cristina Rusiecki.

Carmen Lidia Vidu (35 de ani) a devenit cunoscută pentru spectacolele de teatru experimental, duse pe cele mai importante scene din România. Este o voce aparte pe scena românească, fiind primul regizor care a combinat cu succes videoproiecţiile şi mijloacele specifice filmului cu prezenta live a actorilor.

Eu. O casă de păpuşi face parte din proiectul Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist din România şi Estul Europei, câştigător al Ibsen Scholarship 2014, curatoriat de Cristina Modreanu. Spectacolul este o coproducţie Teatrul Odeon şi Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului şi a fost preluat, începând din această toamnă, în repertoriul Teatrului Odeon.

Teatrul Mic revine în lumina reflectoarelor

Trei gemeni veneţieni, la Teatrul Mic

Toamna aceasta, Teatrul Mic culege roadele stagiunii 2014-2015, care numără nu mai puţin de cinci premiere. Patru dintre spectacole au pornit încă din vară în aventura festivalurilor naţionale şi internaţionale. Luna august a fost marcată de Edinburgh Fringe Festival. La „New Town Theatre – Majestic” cele douăsprezece reprezentaţii cu spectacolul 39 de trepte, în regia Gabrielei Dumitru, s-au bucurat de aplauzele sincere şi intense ale spectatorilor veniţi din toată lumea la festivalul care adună peste 3.000 de spectacole în fiecare an. 39 de trepte îşi continuă aventura la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea pe 25 septembrie şi la Festivalul Internaţional de Film Comedy din Cluj pe 19 octombrie. Pe 20 octombrie, în cadrul aceluiaşi festival, i se alătură spectacolul Vania şi Sonia şi Maşa şi Spike, în regia lui Horia Suru.

După o nominalizare a Anei Ciontea în rolul Mamei şi Premiul pentru Debut câştigat de Ana Bianca Popescu în cadrul Galei UNITER, spectacolul Numele, în regia lui Vlad Cristache, este invitat pe 1 octombrie la prima ediţie a Festivalului de Teatru Excelsior Teen-Fest dedicată adolescenţilor, selecţionat în cadrul Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea şi oaspetele Teatrului „Jean Bart” din Tulcea.

39 de trepte

Cea de-a 25-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru include în programul ei şi numele Teatrului Mic, reprezentat de spectacolul Casa cu pisici, în regia lui Radu Iacoban. În cadrul festivalului vor avea loc patru reprezentaţii, pe 24, 26, 28 şi 29 octombrie.

În luna octombrie, Trei gemeni veneţieni, noul spectacol al Nonei Ciobanu, e marcat de trei date importante. Pe 2 are loc premiera oficială, pe 5 călătoreşte la Festivalul Naţional de Comedie de la Galaţi, iar pe 16 îşi mută sediul pe bulevardul Magheru, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard organizat de Teatrul Nottara.

La început de stagiune, la Teatrul Mic nu se numără doar festivalurile, ci şi premierele. Spectacolul lui Gigi Căciuleanu, Un Minut de Dans sau UF!!!, realizat în parteneriat cu Fundaţia Art Production şi care a avut premiera în cadrul Festivalului George Enescu, a fost sold out încă de la primele două reprezentaţii.

Emilia Dobrin şi Ilinca Manolache în Casa cu pisici

Pe 30 septembrie, la Teatrul Foarte Mic se pregăteşte să iasă în lume Inamicul poporului regizat de Ioana Păun. Spectacolul este realizat de Teatrul Mic în coproducţie cu Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS), în cadrul proiectului Surorile Heddei. Susţinerea femeilor artist din România şi Estul Europei, câştigător al Ibsen Scholarship 2014.

Când lupta dintre cei cu bani şi cei cu idei se ascute, o societate ajunge în pericol de explozie. Pornind de la realităţi prezente în mai multe locuri din România, acolo unde comunităţile încearcă – de cele mai multe ori zadarnic – să se apere de presiunea venită odată cu investitorii cărora nu le pasă ce efect au fabricile lor asupra mediului, regizoarea Ioana Păun aduce în contemporaneitate un cunoscut text ibsenian.

Spectacolul marchează reîntoarcerea pe scena de teatru a unei actriţe cunoscute din film, Ioana Flora, alături de Emilia Dobrin, Mihaela Rădescu, Ilinca Manolache şi Cătălina Bălălău, şi cu muzică live de Cătălin Rulea.

Suntem într-un oraş a cărui prosperitate este strâns legată de complexul balnear şi în care primăriţa Stockmann (Miki Dobrin) este prinsă între Consiliul Investitorilor de la complexul balnear şi adevărul relevat de medicul balneolog al băilor, Martha Stockmann (Ioana Flora): apa cu care oamenii se tratează este contaminată. Se închid băile (cu toate consecinţele aferente) sau nu? Cine îşi asumă costurile şi riscurile? Presa locală, reprezentată de Hovstad (Cătălina Bălălău), jurnalista în căutarea adevărului, şi Aslaksen (Mihaela Rădescu), proprietara ziarului şi a tipografiei, trebuie să facă o alegere: dezvăluie sau muşamalizează? Martha rămâne singură, aşa cum rămân de obicei cei ce spun adevărul cu orice preţ. Dar mai are are o idee.

Inamicul poporului. Foto Adi Bulboacă

Spectacolul păstrează structura textului lui Ibsen, problematica fiind mai mult decit actuală – ecologia, comunitatea divizată între nevoia economică şi pericolul de mediu la care este expusă, independenţa presei, influenţa investitorilor asupra mediului politic, corupţia la toate nivelurile.

Viziunea Ioanei Păun militează pentru un spectacol deschis, care expune visceral problemele şi lasă spectatorul să îşi aleagă propriile rezolvări.

Teatrul Mic nu şi-a uitat trecutul glorios şi nici rădăcinile din Sărindar, iar în toamna lui 2015 culege roadele şi promite o revenire în forţă.

Şapte premiere şi o microstagiune la Teatrul Maghiar de Stat Cluj!

Tompa Gabor, Directorul Teatrului Maghiar din Cluj

În cea de a 223-a stagiune a sa, Teatrul Maghiar de Stat Cluj îşi aşteaptă spectatorii cu şapte premiere. Debutul acestui an teatral a avut loc în august, cu ocazia Zilelor Culturale Maghiare din Cluj, atunci când spectacolele Teatrului au făcut parte din programului evenimentului.

Directorul general Gábor Tompa a prezentat în cadrul conferinţei de presă de marţi planul stagiunii 2015/2016. Au început repetiţiile la prima premieră a acestei stagiunii: Iulius Caesar de William Shakespeare pus în scenă de Silviu Purcărete, spectacol care are premiera pe 9 octombrie, în Sala Mare.

Următoarea producţie a acestei stagiuni este o adaptare după romanul America de Franz Kafka, regia fiind semnată de către directorul Teatrului Naţional din Praga, Michal Dočekal.

Vrăjitorul neîndemânatic de Pál Békés – un spectacolul pentru copii – va fi pus în scenă de László Béres, muzica fiind semnată de Tibor Cári.

Vizita bătrânei doamne, în regia lui Gabor Tompa

În luna februarie 2016, regizorul Felix Alexa revine la Teatrul Maghiar cu Pelicanul de August Strindberg, iar spectacolul Domnişoara Julie, de acelaşi autor, va fi reluat după o pauză de doi ani.

În luna martie 2016, regizorul francez deţinător al Premiului Tony, Dominique Serrand, montează un spectacol pe un scenariu bazat pe mai multe recviemuri muzicale.

De asemenea, în luna mai 2016 va avea loc premiera absolută a piesei Galoşii semnată de dramaturgul târgumureşean György Dragomán şi pusă în scenă de cunoscutul regizor de film János Szász. Mihaela Panainte va regiza, în Sala Studio, un spectacol după poemul Cartea bătrânilor de Domokos Szilágyi.

Regizorul rus Yuri Kordonsky va începe repetiţiile la sfârşitul stagiunii 2015/2016, premiera spectacolului având loc la începutul stagiunii 2016/2017.

Gábor Tompa a mai declarat că numărul mai redus al premierelor din această stagiune are ca scop menţinerea nivelului artistic ridicat al spectacolelor din repertoriu. În această stagiune vor fi reluate mai multe dintre producţiile de succes ale Teatrului precum Hedda Gabler de Henrik Ibsen şi Strigăte şi şoapte de Ingmar Bergman, regia: Andrei Şerban, Aniversarea de Thomas Vinterberg, Mogens Rukov, Bo Hr. Hansen, regia: Robert Woodruff. Pe lângă aceste reluări, se va juca şi one woman show-ul realizat de Gizella Kicsid şi prezentat la Sfântu Gheorghe.

Strigăte şi şoapte în regia lui Andrei Şerban

În luna octombrie, teatrul va participa la mai multe festivaluri din ţară: la Fest(in) pe Bulevard organizat de Teatrul Nottara va fi prezentat spectacolul Cel care închide noaptea, scris şi regizat de Nona Ciobanu, iar la Festivalul Naţional de Teatru se vor juca spectacolele #cântecdelebădă după Cehov, regia: Ferenc Sinkó şi Vizita bătrânei doamne de Dürrenmatt, regia: Gábor Tompa.

La fel ca în stagiunile anterioare, programul teatrului va fi îmbogăţit cu programe conexe; vor avea loc spectacole lectură, vor fi invitate teatre, va continua seria de discuţii Livingroom, se vor organiza concerte şi discuţii pe diverse teme.

De asemenea, la începutul lunii decembrie Teatrul Maghiar de Stat va organiza o microstagiune în care vor fi prezentate atât cele mai recente premiere cât şi cele mai importante spectacole ale stagiunilor anterioare.

Spectacole sold out la Teatrul Naţional din Timişoara

Meteorul, premieră la Teatrul Naţional din Timişoara

Spectacolul care deschide stagiunea este, cu siguranţă, momentul cel mai aşteptat de publicul timişorean. Meteorul de Friedrich Dürrenmatt, în traducerea lui Aurel Buteanu, oferă publicului ocazia de a se reîntâlni cu echipa unui alt proiect extrem de apreciat al Naţionalului, Viaţa e vis. Este vorba despre regizorul Mihai Măniuţiu, actorii Marian Râlea, Claudia Ieremia, Ion Rizea, Călin Stanciu jr., şi scenograful Adrian Damian, care, de această dată, fac echipă cu actorii Cătălin Ursu, Florin Ruicu, Alecu Reus, Mirela Puia, Cristina König, Benone Viziteu, Robert Copoţ, Costel Tovarniţchi, Dana Borteanu, Raul Lăzărescu şi ştefan Roman, muzicienii Sorina Anghelescu, Felix Burghelea şi Bogdan Cotârţă. Muzica spectacolului aparţine Adei Milea, coregrafa Vava Ştefănescu alăturându-se, de asemenea, echipei de creaţie.

Meteorul, un spectacol pe cât de complet, pe atât de complex, este una dintre cele mai cunoscute comedii ale scriitorului şi dramaturgului elveţian Friedrich Dürrenmatt. În lectura regizorului Mihai Măniuţiu, comedia Meteorul îşi introduce spectatorii în istoriile hilare, absurde sau pur şi simplu cotidiene ale unui om pe care lumea nu-l lasă în pace să moară.

Dacă acum câteva zile Naţionalul timişorean anunţa programarea unei reprezentaţii suplimentare în data de 26 septembrie, cu Meterorul de Fr. Dürrenmatt, datorită epuizării biletelor la premiera de duminică, 27 septembrie, iată că acum anunţă o a treia reprezentaţie, dat fiind că şi biletele pentru al doilea spectacol s-au terminat.

Teatrul Naţional din Timişoara începe în forţă stagiunea 2015 – 2016. În aceste zile actorii Naţionalului repetă la foc continuu, pregătind două noi spectacole care vor ieşi la public în săptămânile ce urmează.

Dacă la finalul anului trecut publicul a fost răsfăţat cu varianta de concert, ultima zi a lunii septembrie este dedicată Poveştii cu majusculă: Teatrul Naţional readuce pe scena mare povestea frumoasei care a scăpat bestia de blestem în premiera DisneyBeauty and the Beasts. Muzica aparţine lui Alan Menken, versurile sunt creaţia lui Howard Ashman şi Tim Rice, pe un text de Linda Woolverton, iar traducerea în limba română este semnată de Geanina Jinaru-Doboş.

Distribuţia reuneşte, în acest spectacol realizat în coproducţie cu Opera Naţională Română din Timişoara actori, muzicieni şi balerini: Cristina Vlaicu, Matei Chioariu, Victor Bucur, Doru Iosif, Alexandru Pîntea, Alina Ilea, Daniela Bostan, Adrian Jivan, Iulian Iosip, Loredana Borlovan, Alina Chelba, Sabina Bijan, Diana Niţu, Bogdan Spiridon, Devis Alăzăroae, baletul, corul şi orchestra Operei Române. Regia spectacolului este semnată de Somogyi Szilard, secondat de Bori Támas. Conducerea muzicală aparţine lui David Crescenzi. Coregrafia este semnată de Eva Duda, costumele sunt creaţia Alinei Lăţan, iar video-designul este semnat de Lucian Matei.

Premiera va avea loc miercuri, 30 septembrie, de la ora 19.00, în Sala Mare a Teatrului Naţional, fiind urmată joi, 1 octombrie, de o a doua reprezentaţie.

Ghici cine vine la Impro?

La TNB începe astăzi a treia ediţie a Festivalului Naţional de Improvizaţie. Până duminică, 27 septembrie, la Sala Media spectatorii pot intra în atmosfera teatrului de improvizaţie prin 15 spectacole originale. 70 de actori vor juca pentru prima oară în faţa publicului spectacolul lor de vis. Dintre spectacolele adunate în jurul conceptului de Dream Project, primul ales, pentru deschiderea festivalului, astăzi, de la ora 19.00, este Improcabaret – un show muzical realizat de singura trupă de improvizaţie exclusiv feminină din România.

Vineri, de la ora 20.15, puteţi descoperi misterele unei crime în care autorul este încă în libertate. Mistere Urbane este un spectacol în care martorii, criminalul, motivul şi arma crimei sunt piesele de puzzle, iar totul este improvizat de către actorii trupei Urban Impro.

Sâmbătă, va urca pe scena Teatrului Naţional Bucureşti unica trupă din afara capitalei. IDIOT e singurul şi cel mai bună trupă de improvizaţie teatrală din Iaşi, iar cei cinci actori pot fi văzuţi începând cu ora 19.00.

În utlima zi de festival, înainte de spectacolul de închidere în care 5 invitaţi străini vor juca un spectacol în limba engleză, într-o formulă originală, de la ora 19.00 publicul va lua parte la un spectacol de gală – o decernare de premii improvizate, în care publicul joacă rolul Academiei de Film. And the winner is… este spectacolul jucat de cei patru improvizatori ai trupei Obligo, de la ora 19.00.

Pe lângă spectacole, atât publicul, cât şi improvizatorii pot participa şi la workshopurile acestei ediţii, susţinute de şase invitaţi speciali sosiţi din SUA, Israel Irlanda, Belgia. Actori precum Maria Dinulescu, Andreea Bibiri, Vlad Logigan, Alex Conovaru, Nicoleta Lefter, Victoria Dicu, Geo Remeş s-au alăturat întâlnirilor din cadrul Festivalului Naţional de Improvizaţie.

Pe lângă spectacole, workshopuri şi discuţii deschise, cei curioşi în ale improvizaţiei sunt invitaţi la o lansare de carte mai neobişnuită, “O cărticică haioasă despre improvizaţie” va fi lansată prin prezenţa virtuală a autoarei Jill Bernard, în cadrul festivalului şi în librăriile din România. Lansarea va avea loc duminică, de la ora 17.00, la TNB, iar intrarea la eveniment este gratuită.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.