Nicolas Sarkozy, din nou în centrul unui uriaş scandal politic

Partidul fostului preşedinte Nicolas Sarkozy a cerut unei companii de PR să emită facturi false pentru a acoperi o sumă de circa 10 milioane de euro, sumă cu care s-ar fi depăşit, de fapt, bugetul alocat campaniei prezidenţiale a lui Sarkozy, în 2012. Dezvăluirea a fost facuta de unul dintre avocaţii companiei Bygmalion, în cursul zilei de luni. Acesta a spus că UMP a cerut ca facturile să fie trecute pentru reuniunile partidului şi nu pentru mitingurile electorale ale campaniei electorale prezidenţiale.

Nicolas Sarkozy a fost deja supus judecăţii Consiliului Constituţional al Franţei pentru că a depăşit limitele finanţării campaniei electorale din 2012. El a cheltuit în campanie 23 de milioane de euro, cu 2,1% mai mult decât prevede legea franceză a finanţării partidelor.

Această afacere, şi nu înfrângerea partidului UMP (acum principala forţă de opoziţie din Franţa) la alegerile europarlamentare de către extremiştii din Frontul Naţional, a fost motivul anunţului demisiei precipitate a preşedintelui Jean-Francois Cope, făcut luni, 26 mai.

Un oficial din cadrul UMP (Uniunea pentru Mişcarea Populară) a recunoscut că în finantarea campaniei prezidenţiale a lui Nicolas Sarkozy au fost constatate “anomalii”.

Un mare perdant al acestei afaceri este Nicolas Sarkozy, cel care şi-a anunţat, printr-un editorial privind viziunea sa asupra UE publicat recent în Franţa şi Germania , reîntoarcerea în prim-planul vieţii politice şi chiar o posibilă candidatură la prezidenţialele din 2017. Acum, rivalii săi din partid, fostul premier Francois Fillon şi fostul ministru de Externe Alain Juppe par să aibă o şansă în plus la obţinerea candidaturii la prezidenţialele de peste trei ani.

Avocatul firmei Bygmalion, Patrick Maisonneuve, a declarat, luni 26 mai, că afacerea este una “a conturilor campaniei candidatului Sarkozy”. Directorul de cabinet al preşedintelui demisionar al UMP, Jean-Francois Cope, a recunoscut că facturile false cerute companiei amintite au fost imputate UMP şi nu conturilor de campanie ale preşedintelui, pe atunci, Nicolas Sarkozy, asa cum ar fi cerut legea.

Avocatul Bygmalion a mai arătat că firma sa a făcut obiectul unui “şantaj financiar” din partea partidului lui Sarkozy, aflat la putere. Celor de la Bygmalion li s-a spus că, dacă nu emit facturile false, nu vor fi plătiţi.

Mai grav pentru imaginea lui Sarkozy este că UMP a lansat o colectă de fonduri de la simpatizanţii partidului pentru a aduna cele 10 milioane de euro lipsă. “Când reiese că francezii au oferit milioane de euro pentru a alimenta partidul şi de fapt acei bani s-au dus cu facturi false la un grup PR este de-a dreptul insuportabil”, spune Laurent Wauquiez, fost ministru al Afacerilor Europene în timpul mandatului lui Sarkozy.

Susţinătorii acestuia din urmă sunt indignaţi de modul în care fostul preşedinte este implicat în afacere. “Nicolas Sarkozy se trezeşte în mijlocul unei afaceri care nu-l priveşte deloc”, susţin acestia, potrivit Le Monde. “Problema este: în ce grad putea avea cunoştinţă Nicolas Sarkozy de bucătăria campaniei sale?”

Nicolas Sarkozy nu a putut fi găsit de presa franceză pentru reacţii la această dezvăluire, întrucât a plecat într-o vizită la Madrid.

În centrul atenţiei se află acum Jean-Francois Cope, cel care ar fi trebuit să conducă partidul până în 2015, dar şi fostul trezorier ar partidului, care este aşteptat de anchetatori pentru a da explicaţii. Presa franceză anunţă la unison finalul carierei politice a lui Cope, mai cu seamă că acesta a dus o luptă fratricidă pentru şefia partidului cu fostul premier sarkozyst Francois Fillon şi are foarte puţini aliaţi.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.