O nouă criză lovește industria transporturilor

Creșterea prețurilor la gazele naturale i-a determinat pe producătorii de AdBlue să își reducă la minimum producția, astfel că există riscul ca milioane de camioane cu motoare diesel Euro 4, Euro 5 și Euro 6 să se oprească în toată Europa.

Mai multe fabrici din UE au oprit temporar sau au redus producția, ceea ce provoacă probleme cu aprovizionarea cu AdBlue cel puțin în următoarele țări: Cehia, Slovacia, Austria, Spania și Portugalia. În plus, deși lipsa actuală de AdBlue ridică momentan doar unele probleme de aprovizionare, continuarea producției reduse în UE ar putea duce la o situație dramatică și la afectarea lanțurilor de aprovizionare.

În ultimele 2 săptămâni, oferta de AdBlue a scăzut, iar prețurile acestui produs esențial pentru motoarele diesel s-au dublat în mai multe țări europene. Unele companii au început să-și facă rezerve de AdBlue de teamă că stocul se va epuiza, generând panică și majorarea prețurilor.

AdBlue este un fluid injectat în cadrul motoarelor diesel ale camioanelor, autobuzelor și autocarelor pentru a reduce gazele nocive care sunt eliberate în atmosferă și în lipsa acestuia vehiculele sunt programate să se oprească după un număr de kilometri. Rezervorul de AdBlue al unui vehicul greu (are între 45 litri până la 60 litri) trebuie reumplut la fiecare 1 până la 2 săptămâni. În prezent, pe piața europeană, 99,3% din camioane sunt alimentate pe bază de motorină și doar 0,7% folosesc combustibili alternativi.

AdBlue are la bază amoniac, iar utilizarea principală a acestuia este pentru îngrășăminte în agricultură. Conform estimărilor, în medie, 20% din producția de amoniu a unei fabrici este utilizată pentru producția de AdBlue și 80% pentru îngrășăminte.

Unul dintre cele mai importante elemente de cost în producția de amoniac este gazul natural. Prețul gazelor naturale a crescut foarte mult în ultima vreme. Acest lucru a dus la o majorare a prețului amoniacului și, inclusiv, a prețului îngrășămintelor. În acest sens, fermierii din UE neavând nevoie imediată de îngrășăminte au amânat decizia de cumpărare până în ianuarie/februarie anul viitor, sperând că până atunci prețul gazului va scădea și îngrășămintele se vor ieftini. La rândul lor, acele fabrici care produc amoniac în principal pentru îngrășăminte nu-l mai pot vinde și nu consideră că este viabil din punct de vedere economic să continue producția, deoarece rămân fără principalii lor clienți. Producerea de amoniac numai pentru AdBlue i-ar putea aduce în dificultăți financiare, deoarece ar funcționa la o capacitate de producție de 20%.

Astfel, dacă prețul gazelor naturale va rămâne foarte ridicat în următoarele două luni și fermierii vor amâna cumpărarea îngrășămintelor până în februarie, producția de AdBlue în UE va continua să scadă dacă autoritățile naționale și europene nu vor interveni.

Lipsa AdBlue ar putea duce la oprirea activității de transport rutier, ceea ce se va transpune în creșterea prețurilor produselor la raft și la o penurie de bunuri.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atenționează asupra crizei în curs de escaladare la nivel european a AdBlue și solicită autorităților române să monitorizeze situația și să acorde suport industriei de transport rutier în situația în care stocurile se vor epuiza.

Criza producției de AdBlue vine după o alta, cea a semiconductorilor.  UNTRR a semnalat situația gravă pe care o traversează transportatorii rutieri de vehicule, afectați direct de consecințele crizei globale de microcipuri din industria automotive și solicită Guvernului României măsuri de sprijin urgente pentru salvarea acestui sector de activitate. În acest an, 7,1 milioane de autovehicule nu pot fi fabricate datorita crizei microcipurilor. Reducerea producției uzinelor de autovehicule din România, paralizate din cauza crizei globale de microcipuri, a perturbat semnificativ activitatea transportatorilor români de vehicule.

Transportul rutier este unul dintre cele mai competitive și mai importante sectoare economice ale României, doar în ultimii 4 ani având o contribuție la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro. Transportul rutier generează circa 5% din PIB al României și angajează peste 350.000 de persoane.

Foto Arhivă

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

1 Comentariu

  1. „Transportul rutier este unul dintre cele mai competitive și mai importante sectoare economice ale României”

    Transport rutier azi=hămălit ieri

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.