O pagubă românească, dar cu folos internațional

Prin bilanțuri și la conferințe internaționale, reprezentanții României se laudă cu sprijinul țării noastre pentru Ucraina, invocînd două lucruri. (Despre altele nu prea zic nimic). Cele două acțiuni importante ar fi solidaritatea românilor cu care au primit refugiații ucraineni și facilitarea exportului de cereale din Ucraina prin portul Constanța. Și amîndouă sunt adevărate.

Nu știu mare lucru despre efectele avalanșei de populație ucraineană în refugiul său și în drumurile sale spre vestul Europei. Știu însă de la cunoscuți, din ziare și de la televiziuni tot felul de efecte nefericite ale încercărilor de a salva exporturile ucrainene de cereale. Despre care nici președintele, nici guvernul nu zic mare brînză. Scot la vedere doar meritele lor și ignor sau ascund necazurile altora, mai ales ale producătorilor români.

De cîteva ori, de la izbucnirea războiul din Ucraina, președintele României s-a lăudat cu sprijinul acordat de țara noastră. Și, între cele enumerate, Klaus Iohannis a pomenit și rolul salvator al Portului Constanța. Pentru a fi scutit de bănuieli inutile, reproduc trei fragmente din discursurile și declarațiile președintelui României, între care unul este din chiar din cuvîntarea sa la Organizația Națiunilor Unite.

Cu ocazia vizitei președintelui Confederației Elvețiene,  Klaus Iohannis a spus:

„ Am discutat, totodată, despre asistența acordată de statele noastre Ucrainei și altor parteneri din zonă afectați de război, precum Republica Moldova. Am evidențiat demersurile complexe ale României în sprijinul a peste 3 milioane de refugiați ucraineni care ne-au trecut granița. De asemenea, am expus eforturile noastre de facilitare a tranzitului de cereale din Ucraina, prin porturile românești de la Dunăre și Marea Neagră, din 24 februarie și până în prezent, tranzitînd peste 10 milioane de tone de cereale și alte produse agricole către state terțe vulnerabile, contribuind astfel la soluționarea eficientă a crizei alimentare la nivel global“(din alocuțiunea de la vizita președintelui helvet).

Tot președintele României a mai spus: „Este clar că trebuie îmbunătățită sau cel puțin adaptată condițiilor actuale, capacitatea Portului Constanța, care este cel mai mare port pentru exportul grânelor din Ucraina, dar aceste lucruri nu se schimbă de la o lună pe alta. Ceea ce am făcut noi până acum a fost să facilităm cât de mult se poate pe infrastructura existentă. De aceea, am salutat și acea înțelegere facilitată de Secretarul General ONU pentru a permite exportul de grâne pe Marea Neagră direct din Ucraina. Lucrurile trebuie să fie diversificate. Noi lucrăm în continuare la îmbunătățirea infrastructurii logistice în România. Sper să se mențină înțelegerea pe tranzitul pe Marea Neagră și în acest fel să existe o șansă reală pentru a exporta cerealele din Ucraina. Ucraina este un furnizor de prim rang pentru alimentație în plan global“. (Klaus Iohannis, la ONU)

„A spune că Marea Neagră este blocată mi se pare o exagerare. Pericolul minelor în Marea Neagră există, iar partea de nord a Mării Negre, adiacentă Ucrainei, este blocată. Portul Constanța nu este blocat și ne vom asigura că nu va fi blocat”. (Klaus Iohannis)

La fel, ministrul român de Externe, Bogdan Aurescu, a afirmat și el în cadrul unei reuniuni a Consiliului de Securitate al ONU (pe tema foametei şi a conflictelor armate), că, începînd cu sfîrșitul lunii aprilie, 240.000 de tone de cereale au fost exportate din Ucraina prin Portul Constanţa.

Cu primirea imigranților și cu portul Constanța ne umflăm în pene numai la extern. Suntem și noi printre binefăcătorii Ucrainei. Ce se întîmplă în țară? Lucrurile stau exact pe dos. Ca să nu fiu bănuit de interpretări, reproduc tot din alte surse:

Tirurile încărcate cu orz care urmează să intre la operațiuni de încărcare într-una din danele portului, acolo unde trebuie să sosească o navă de mare capacitate, sunt motivul pentru care traficul este îngreunat, potrivit unui operator portuar.

Așa se explică faptul că, în acest moment, coada se întinde atât pe breteaua care leagă Poarta 9 de A4, dar și pe A4, de asemenea, aproximativ trei kilometri. Autoritățile portuare menționează că ce se întâmplă este normal și că au parte de o performanță istorică a Portului Constanța” (Antena3.ro.)

Peste noapte, Portul Constanța a devenit un hub european de cereale. În contextul războiului, portul românesc se califică drept o rută extrem de importantă pentru transportul grânelor ucrainene. Cu ce consecințe pentru producătorii români? La ei chiar nu s-a gîndit nimeni!“

Un articol din Ziarul financiar sintetizează problema mai simplu decît guvernul sau decît ministrul Transporturilor:

„Suntem în măsură să facem că acest coridor să funcţioneze, fără să punem în pericol interesele României şi implicit ale fermierilor români şi fară să punem în pericol siguranţa alimentară naţională? Trebuie să ne aplecăm cu multă analiză spre următorii factori de risc, ce pot avea consecinţe asupra sistemului de agrobusiness din România”. (Cezar Gheorghe, Ziarul financiar).

Aici, trebuie precizat că România este al doilea mare exportator de cereale din Europa, cu 27,5 milioane de tone. Ucraina exporta anual înainte de război până la 50 de milioane de tone, fiind pe locul doi în lume. Două țări mari producătoare de cereale se bat cap în cap pe facilitățile și utilitățile unui port în cele mai multe cazuri nemodernizat.

Grîul ucrainean ajunge în Portul Constanța, pentru a fi încărcat în nave, cu autocamioane, vagoane și șlepuri. Înghesuiala e nebună. Competiția, la fel. În plus,multinaționalele producătoare de cereale din România îi încalecă pe producătorii români mai mici. Unii spun că aceștia sunt călcați în picioare. Iar ucrainenii vînd ca să vîndă.

„Un tren are o capacitate de transport de 1.500 de tone. Este nevoie de 40 de trenuri pentru a umple un vapor. Dacă grâul vine cu șlepuri, e nevoie și până la 50 de astfel de vase, depinde cât de mare este nava de transport cargo„ (Dan Dolghin, producător).

„Sunt vreo 30 de nave care așteaptă în port. Este o situația mai aglomerată, având în vedere și situația cu războiului, dar și pentru că traficul portului a crescut. Normal că a apărut și creșterea datorată și mărfurilor care se descărcau în Ucraina”, declara mai în vara lui 2022 Florin Goidea, directorul APM.

„Vagoanele confiscate de Fisc și abandonate, dar și boscheții crescuți fără a fi deranjați în ultimele două decenii au făcut imposibil ca mai mult de un tren să intre în port pentru a descărca marfă. Asta în condițiile în care Portul Constanța are 35 de linii de cale ferată (……) Refacerea liniilor de cale ferată va debloca activitatea portuară la toamnă, spun autoritățile. Atunci, cerealele românești vor ajunge în port prin camioane, cele din Ucraina pe calea ferată sau barje. Ministerul Transporturilor a alocat 50 de milioane de euro pentru deblocarea și refacerea liniilor de cale ferată. „Căile Ferate se ocupă de această operațiune. Este pentru prima dată după mulți ani când se investește în această infrastructură de cale ferată din port”, precizează șeful APM. (Marian Păvălașc, Radio Europa liberă)

De unde vine nebunia din zona de transfer a cerealelor? Iată explicațiile date de Viorel Panait, directorul Comvex SA, cel mai important terminal de cereale din Portul Constanța:

„ Trei sunt cauzele de bază. Prima, o dezorganizare a accesului camioanelor în port. Se putea rezolva prin punerea în funcțiune a unei aplicații, dar UTI nu a permis utilizarea rețelei sale. A doua vine de la așteptările pentru creșterea prețurilor care n-au mai crescut. Dimpotrivă! Și sub spectrul noilor recolte, producătorii sunt presați să vîndă. Iar a treia vine de la traderii care nu au vapoarele programate. Capacitățile de stocare în port s-au epuizat și mulți nu au unde să descarce. Nu este nici o programare a transporturilor sosite în port. Lipsite de informații asupra situației din port, camioanele sosesc și așteaptă pe șosele”.

Cam așa arată consecințele unei faceri de bine în care ai noștri au ajuns pe locul al doilea!

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 49

31 de Comentarii

  1. Subminarea economiei nationale, de catre sefii Romaniei ?! Au mai facut-o si in favoarea Austriei, si romanii nu s-au ales cu nimic.
    Chestiunea groaznica este : cerealele ucrainiene sunt, intr-adevar, contaminate cu solutii toxice letale ?! Sefii palavragii ai Tarii cunosc mizeria asta, sau, nu le pasa ?!

  2. Nu cred ca de cand exista Romania ca stat suveran, a mai existat un latrau care denigreaza propria tara si pe proprii semeni, pe care ii reprezinta in strainatate, in afara de ultimii doi panarame: turnatorul betivan petrov si plavanul cu ceea ce detone la purtator, adica, ce au rau 10 oameni, plavanul le poarta cu mandrie permanent.

  3. De 30 de ani s-au bagat zeci si zeci de miliarde de euro pe niste cioturi de autostrazi al caror traseu a fost aranjat sa treaca prin portile unor securisti de-ai lui Astalosh iar portul Constanta a fost abandonat tot la ordinul acelor securisti. Se gandeau ca va intra in faliment si-l vor manari in folos personal impreuna cu holandejii.

  4. Da al doilea loc ,dar cu grâu infectat!…De slabă calitate și mai grav modificat genetic!…culmea că statul român nu câștigă nimic!…

  5. Sa plateasca globalistii tot, toate operatiunile de largire si modernizare cai transport. Ei au produs dandanaua asta, ei sa rezolve. La finalul povestii Romania sa ramana cu infrastructura modernizata. Asa e corect.
    Au de unde sa plateasca, BCE poate tipari hartie igienica oricand doreste.

  6. … în altă ordine de idei, sunt pline supermarketurile (ale cui stim noi) cu ulei din ucraina la un preț cu 2 – 3 lei mai mic decât cel românesc. Bătaie de joc de români și România.

  7. O consecinta a exporturilor de grâu prin tara a fost și scăderea prețului grâului produs de noi. Prețul de producție al grâului din Ucraina fiind mult mai mic. Dar oare de ce a fost atâta graba în rezolvarea exportului de grâu Ucrainian? Se știe ca marii producători de grâu în Ucraina sunt firmele străine care dețin peste 40% din suprafața arabila. Și atunci interesul cui l-am satisfăcut? Firește al americanilor, mari proprietari de teren și producatori de cereale.

  8. @ Sabotaj sau lucrare mafiota ? -amindoua plus prostia decrepitilor care ne „guverneaza”.In afara de faptul ca ne-au „bagat „in UE si NATO , cu costurile pe care le stim si care le vor plati si urmasii nostri alte „realizari”nu avem in cei 34 de ani de „dimocratie”. Poate doar „pozitia ghiocelului”!

  9. Nu putem fi seriosi in nici o imprejurare,la munte sau la mare!Sau la razboi
    Era vorba de cereale inmagazinate in silozuri ucrainiene si rusesti de doi ani,nu de productia anului 2022 derizorie in Ucraina si in Romania
    Nu răcnea in 2022 toata lumea ca e secetă?C Productia romaneasca cerealiera abia ajunge la intern:)))
    E o vrăjeala propagandistică cu „foamea in lume” datorată războiului,intretinută de Turcia, plus o dezinformare tipica războiului,maestre Nistorescu
    PS productia noastra veritabilă, de ovine catre arabi, merge ceas, tot cu vaporul:))
    Faza cu ‘producătorii romani”de cereale e tare,sunt majoritar arabi dau un singur exemplu, Agricost, companie controlată de arabii de la Al Dahra,

  10. Colonie Marginală Eșuată dirijată de Li?ici prin intermediul unei caracatițe masono-securice trădătoare de țară !
    Restul e pălăvrăgeală…?
    Doar un seism GEOPOLITIC MAJOR ne mai poate aduce pe linia de plutire.
    Slavă !

  11. ..DOMNULE C.NISTORESCU ARĂTAȚI-I ACEST ARTICOL ȘI COMENTARIILE AFERENTE DOMNULUI P.DAEA ȘI RUGAȚI-L SĂ ÎȘI EXPRIME ÎN SCRIS ȘI CU CELERITATE PUNCTULSĂU DE VEDERE CA AGRONOM ȘI PE CEL DE MINISTRU AGRICOL ȘI PUBLICAȚI-LE ÎN „COTIDIANUL”

  12. „Exporturile” de cereale din Ukrania, prin portul Constanta, o dubla pacaleala! Prima, cerealele in cauza sunt ale stapanilor Ukraniei si nu au mers la omenirea infometata de Rusia, cum s-a motivat intelegerea! Ieri BBC arata ca majoritatea vapoarelor cu cereale au mers in Vest sau la alte tari, pentru furajarea animalelor, nu pentru hrana populatiei! Apoi, aceste exporturi prin Romania, au produs si o alta paguba directa, distrugerea soselelor Romaniei( ukranii nu au platit rovineta) si punerea pe piata romanesca a cerealelor , a celor din Ukrania, cu pret de dumping, in dauna producatorilor romani! Cum la Sibiu nu se cultiva decit „se cara”, de unde sa stie Klaunus al nost cu ce se mananca.. PS.. Nenorocirea cu Ukrania va fi dupa „rezolvarea” conflictului! Noi vom fi primii afectati..

  13. si asa este un efort mare sa cultivi pamantul, daca fermierii romani vor avea probleme unii vor renunta si un concern international va cumpara la pret de o bere…nu il faceau pe Ceausescu megaloman ca a construit niste combinate, cand in lumea dezvoltata sunt concerne/colosi industriali nu niste fabricute, dar fatucele si fatucii din presa, fara liceu la zi nu aveau cum sa fi invatat in comunism si la geografie economica sau economie politica, unde nu se invata doar definitia modului de productie ci si ca: o tara dezvoltata va avea industrie grea care este baza economiei, noi am transformat in cartiere de locuinte toate fabricile, macar daca faceam parcuri din ele, dar asa-i in capitalism cat mai inghesuit si cu profit cat mai mare…

  14. La inceput de 2022 cand s-au trezit ca exista in apropierea porturilor si cale ferata s-au trezit ca sinele erau folosite ca depozit de vagoane de marfa nemiscate foarte probabil din anii 1990 de cand a inceput moartea economica.
    In mijlocul erau crescuti plopi dupa varsta avea cam 5-7ani

    Fara legatura cum momentul actual nu din 2022 din anii 2000 calea ferata se degradeaza sau este lasata sa degradezw din interesele unora care fac transport rutier. Poate in contextul razboiului sa puna NATO presiune macar sa mentina caile ferate cat sa nu se deterioreze, trenurile cu oameni sa ajunga in siguranta, desi singuranta pe calea ferata roameasca este obligatia statului roman, care invers si-a manifestat tot interesul mafiot sa lase sa se prabuseasca de 30 de ani si transportul feroviar, cel rutier este pe linie de plutire, cel pe calea trecute cam de toate guvernele postdecembriste pe linie MOARTA. Societatile comerciale ramase din ce era CFR cu datorii trenurile vechi locomotive mai mai ca iau foc cu oameni in tren. Inainte de 1989 nici ca indrazneau ca-i impuscau, acum sunt sefii mafiei cu salarii regesti platite de stat.

  15. E complicata situatia ; eu cred ca cineva va trebui sa despagubeasca Romania pentru cheltuielile de toate felurile, directe si indirecte, suportate pentru ajutorarea Ucrainei ! Ar trebui ca guvernul sa se preocupe de situatia asta ! Totusi , e greu de crezut , ca habarnistul nostru guvern, va face ceva ! De unde atata pragmatism ? In final , ca deobicei , Romania va fi laudata , batuta pe umar , gadilata sub barba si gataaa!

  16. Se degradeaza accelerat si drumurile soselele dar si cum este prost gandit i Romania mai toate drumurile nationale o taie drepe prin localitati si traficul se incurca cu cel local, de unde pot rezulta accidente si deteriorarea pe langa drumuri care nu-s private sunt ale statulu si care are de unde repara, mai sunt si casele de pe marginea drumului in timp crapa, dauna se duce in buzunarele proprietarului care nu va fi despagubit de la buget ci din buzunarul propriu care de obicei este gol nu plin ca bugetul de stat. Traficul intens de mare tonaj degradeaza o data drumul a doua oara casele. Intr-o situatie similara stat3 serioase China isi imbunatatea atat calea ferata cat si drumurile isi extindeau capacitatea portuara recuperau din traficul de marfuri. Romania plateste pentri traficul de marfuri al altora, care isi vand marfa nu platesc inapoi uzura accentuata a drumului. Paguba se va duce la fraieiri si de la Orban, Citu, Ciolacu si Ciuca slabe sperante sa se pretinda ceva, orice ei semneaza ca primarul din functia de primministru orice. Partea proasta primarul raspunde de o localitate ei raspund de tara cand de fapt ii doare undeva.

  17. Graul brut exportat va ir reimportat ca faina, aluat, paine, panificati si cine mai stie cum la fel ca padurile defrisate lemnul pleaca neprelucrat corporatii striane iau lemn iefitin revand scump prelucrat ca mobila. Paguba conata profitul exportat cu buna stiinta sau prostie sau combinat.

  18. Didos,cine sa despagubeasca Romania,care guvern?Si Romania nu va fi laudata,din contra va fi criticata ca nu a facut mai mult pentru „fratii”nostri ucrani.

  19. Iohannis este presedintele
    – incolor
    – inodor
    – insipid de stupid
    mare aparator plagiatori ai guwernarii.

  20. NU sunt altii de vina ca suntem noi hoti,tradatori,curve ,lasi!stim si NU facem nimic!doar ne vaitam,ca oaia!

  21. Si totusi, cineva va trebui sa-si asume , macar o parte, din greutatile pe care le-a suportat si le suporta in continuare, Romania… UE, NATO.. ; este vorba de ajutorul umanitar, ca de ajutor militar …vorba lui Caragiale , ” daca nu este , carevasazica , ca nu exista !” Este posibil sa ne alegem , cum am spus mai sus, doar cu laude si decoratii(sic!), din partea „marelui nostru partener strategic”, care nu-i primeste pe romani, in tara lui, fara vize!

  22. Pe la mine prin mahala umblă bârfa că fermieru’ român nu prea pierde nimic.
    Asta pen’că el vinde grâul pe un preț de nimic samsarilor (că n-a avut săracu’ fermier bani de siloz, fiindcă a trebuit să-i cumpere lu’ fi’su dă la oraș mașină bengoasă).
    Iar samsaru’ îl ține în silozul lui (primit de la statu’ care nu mai putea să-l țină că era „nerentabil”), până face actele de vânzare și recumpărare la un preț mai mare, cu turcii. După care îl vinde cu preț de grâu de import plus adaos comercial.
    Probabil că de-aia liniile de tren din port sunt nefolosite de atâția zeci de ani, fiindcă nu a fost nevoie de ele. Căci grâul românesc și-a schimbat doar „cetățenia”.
    Dar astea sunt doar bârfe. Slava.

  23. ROMANIA = o tzara frumoasa si bogata insa trista , jefuita sistematic , plina ochi de oameni in deriva , de hoti dar si de prosti , de turnatori si likele la tot pasul.

    Romanul a ajuns un mamifer care cauta non-stop hrana si caldura . Viata de caine democrat ,

    O noua specie in Lantul Trofic : romanul = ogarul de Bucarest .

  24. Intelighentii de la sri care au ei acolo directie de aparare economica a intereselor statului roman cam ce pazesc ei acum?
    Baga pe nas prafuri in cluburile de lux ale Capitalei???

  25. Romania beneficiaza de unul din porturile importante de las Marea Neagra datorita conexiuniii extrem de oportune pentru viitorreferitoare la axa Orient-Occident. Un Orient in plina expansiune economica si un Occident tot mai dependent de resursele Orientului. Ori toti guvernantii nostri au fost pur si simplu batuti in cap (Ceausescu era de o suta de ori mai vizionar ca ei, a investit masiv in porturile existente inclusiv Galatiul dar si in constructia unor porturi noi maritime) ori tot aceiasi guvernanti sunt niste tradatori de tara executand ordinele stapanilor externi. Au refuzat cu indaratnicie sa dezvolte infrastructura din zona urmarind mereu prioritati ce nu aveau legatura cu interesele tarii.Prioritatea unu era autostrada de la Constanta spre granita de vest a tarii (pentru inceput una singura si nu doua prin Ardeal). Constanta nu este legata corespunzator cu Europa nici dupa 33 de ani. In schimb guvernantii (indiferent de partide) au bagat masiv bani intr-o autostrada dinspre Tg Mures si ‘secuime’ spre Budapesta. Ce pot crede romanii adevarati?

  26. Esecuri pe banda rulanta din plandemie in razboi.
    Guvernul „roman” este cum ii su zice roman sau Iohannis a fost parasutat sa vina cu guvernul de pus bete-n roate la orice mai mergea si trebuie zdrobit.

  27. Noi cu paguba si altii cu foloasele 🙁 Si ne mai si mandrim cu asta 🙁

  28. Dezastru de la Agricultura ca privatizarea nelegala a Petrom terminata cu numirea lui Popescu la Energie de killeri economici, afaceri incepute cu mult inainte de 2022.

  29. & Nistorescule, sunt și comentariila care, „te fofilezi” , mă , ?

  30. & Probabil că se desfășoară o activitate de „regenerare a societății”, activitate în care au fost promovați „lideri” care să fie dați exemple de, „autocritică la partide” , ?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.