Omagiu adus bogăţiei muzicale a României de la New York la Viena, de la Lisabona la Haga              

Un periplu muzical oferit de soprana Laura Nicorescu, la New York

Marea Unire s-a făcut în tranșeele Primului Război Mondial, în adunările democratice din provinciile românești, dar și în marile capitale europene, unde succesul României Mari a însemnat cucerirea mediilor politice și opiniei publice.

Pentru a evoca acest front diplomatic, nu mai puțin important, soprana Laura Nicorescu, o stea în ascensiune a scenei operistice europene, a imaginat un periplu muzical prin București, Paris, Viena și Budapesta, traseu reconstituit cu ajutorul partiturilor unor compozitori reprezentativi, precum George Enescu, Tiberiu Brediceanu, Felicia Donceanu, Diamandi Gheciu, George Grigoriu și Mihail Jora, dar și Claude Debussy, Franz Lehár, Wolfgang Amadeus Mozart și Johannes Brahms.

Soprana Laura Nicorescu va fi acompaniată de Adrian Kelly, pianist și dirijor, directorul muzical al cunoscutului Salzburger Landestheater. Recitalul va avea loc la Institutul Cultural Român din New York în 30 noiembrie, fiind organizat împreună cu Reprezentanța Permanentă a României la ONU și fiind urmat de o recepție.

Evenimentul face parte dintr-o adevărată „săptămână a Marii Uniri” la New York, care a început cu triumfalul recital de gală al pianistei Alexandra Dariescu la prestigioasa Merkin Hall și mai cuprinde o serie de lecturi susținute de scriitoarea Ioana Pârvulescu, proaspăt laureată a Premiului Uniunii Europene pentru Literatură, o expoziție la sediul ONU și, desigur, evenimente cu caracter protocolar-diplomatic.

În deschidere, se vor adresa publicului, format din diplomați, melomani și reprezentanți ai comunității româno-americane, E.S. dr. Ion Jinga, ambasadorul României la ONU, și Dorian Branea, directorul ICR New York.

Laura Nicorescu a absolvit Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti la clasa Mariei Slătinaru-Nistor, continuându-și studiile muzicale la Universitatea Mozarteum din Salzburg. Tânăra soprană, în prezent membră a ansamblului permanent al Salzburger Landestheater, a apărut pe scena unor opere de prim rang precum Bavarian State Opera, Vlaamse Opera, Theater Hof, Opéra de Normandie, Opera Națională București sau Musikverein, și a obținut o serie de distincții printre care Premiul Special pentru Tinere Talente al Concursului Francesco Viñas de la Barcelona și Premiul concursului Kammeroper Schloss Rheinsberg.

Adrian Kelly a început prin a studia la Universitatea Cambridge din Marea Britanie, după care a devenit membru al Young Artists Programme la Opera Regală Covent Garden din Londra și, ulterior, angajat al Operei de Stat din Hamburg. A lucrat cu dirijori de calibru, precum Antonio Pappano, Ingo Metzmacher, Mark Elder, Peter Schneider, Nicola Luisotti, Philippe Jordan și Simone Young. Este directorul muzical al Salzburger Landestheater și, începând din 2015, al proiectului „Tineri cântăreți” din cadrul Festivalului de la Salzburg. A apărut pe scena faimosului Teatro Colón din Buenos Aires  și a fost dirijorul turneului american al Infernalei comedii, cu actorul John Malkovich în rolul principal. În vara anului 2014, a dirijat Le nozze di Figaro la Central City Opera din Colorado, iar în februarie 2016, mult-lăudata premieră austriacă a Brokeback Mountain de Charles Wuorinen.

Recital Alexandra Dariescu la Konzerthaus din Viena

 Institutul Cultural Român de la Viena, Jeunesse Austria şi Konzerthaus Viena, organizează, cu ocazia Zilei Naţionale a României și cu sprijinul Ambasadei României la Viena, spectacolul Spărgătorul de Nuci: un recital la pian al Alexandrei Dariescu, însoţit de momente de balet şi animaţii digitale (holograme). Conceptul, care reinventează formatul tradițional de concert, îi aparţine Alexandrei Dariescu şi va fi prezentat pe scena Berio-Saal de la Konzerthaus împreună cu balerina Désirée Ballantyne, pe 1 decembrie de la ora 15.00 şi de la ora 17.00, respectiv pe 2 decembrie, de la ora 11.00 şi de la ora 15.00.

Alexandra Dariescu Foto © Andrew Mason

Director artistic și producător: Alexandra Dariescu

Regia: Nick Hillel

Director de artă și animație: Adam Smith

Coregrafia: Jenna Lee

Producator tehnic: Sander Loonen

Video design: Yeast Culture

 

“Folosind îndrăgita muzică a lui Ceaikovski, în aranjamente de virtuozitate pentru pian, doresc să schimb formatul clasic de concert prin introducerea unui spectacol live de 50 de minute care să includă, pe scenă: un pian, pe mine ca pianistă, o balerină şi un ecran transparent. Povestea Spărgătorului de Nuci va fi dezvăluită publicului prin muzică, dans şi tehnologie. Clara, personajul principal, va fi singura balerină de pe scenă, restul personajelor din poveste fiind animaţii digitale. Acestea vor fi desenate de mână dinainte şi vor fi proiectate live pe ecranul transparent. Mişcările animaţiilor, coordonate cu ajutorul unui programator, vor urmări muzica, coordonându-se cu mine şi cu balerina, creând o iluzie magică, ce va transporta fiecare membru al publicului în lumea fascinantă a copilăriei”, mărturisea Alexandra Dariescu

Desemnată recent drept „unul dintre cei 30 de pianiști sub 30 de ani cu o carieră spectaculoasă în viitor“ (International Piano Magazine), Alexandra Dariescu uimește publicul din întreaga lume prin simțul său muzical nativ și prin prezența ei scenică fermecătoare.

De la Royal Albert Hall, în Londra, la Concertgebouw, în Amsterdam, până la Carnegie Hall, în New York, tânăra pianistă este elogiată de International Piano Magazine, BBC Music Magazine sau revista Forbes şi celebrată de public şi critici peste tot în lume, având în discografie trei CD-uri înregistrate solo şi două cu Royal Philharmonic Orchestra din Londra, respectiv cu Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. În anul 2013, Alexandra Dariescu devine prima pianistă de origine română care concertează la Royal Albert Hall, alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Londra. Cea mai tânăra muziciană, distinsă cu Medalia Custodele Coroanei, Alexandra Dariescu este „Ambasador Special al României“, deţinând paşaport diplomatic şi concertând în întreagă Europa, America de Sud, America de Nord, Africa de Sud şi Asia. Dedicată proiectelor de educație şi caritate, Alexandra a ajutat la strângerea de fonduri de peste 500.000 de lire sterline pentru programul Tinere Talente în România, Goodwill Children’s Homes, Ataxia, Hospices of Hope în Marea Britanie şi Children of the Andes în Columbia. Este membră a Consiliului Fundaţiei Adept, organizând în colaborare cu ICR Londra prima ediţie a Festivalului Transilvania la Londra, în prezenţa ASR Prinţul Charles.

Alexandra Dariescu s-a născut la Iaşi şi a început studiul pianului la vârsta de 7 ani cu Mihaela Constantin şi Cornelia Apostol. La vârsta de 17 ani s-a mutat în Marea Britanie unde a studiat cu Faye Mercer la Pocklington School, Mark Ray, Nelson Goerner, Alexander Melnikov şi Dina Parakhina la Conservatorul Regal din Manchester, Ronan O’Hora şi Imogen Cooper la Guildhall School of Music în Londra, cu Sir Andras Schiff în Elveţia şi USA, cu Dimitri Bashkirov şi Menahem Pressler în Elveţia şi Phillippe Cassard în Franţa. Alexandra este Artist Onorific al Conservatorului Regal din Manchester şi preşedinta Fundaţiei Music în Lyddington în Marea Britanie.

The Nutcracker and I, by Alexandra Dariescu, a fost lansat în decembrie 2017, în Londra, la Barbican’s Milton Court Concert Hall, biletele fiind epuizate în 10 ore. Proiectul este completat de un audio book care conține povestea Spărgătorului de nuci, adaptată de Jessica Duchen și povestită de Lindsey Russell, pe parcursul celor 15 aranjamente muzicale. În plus, acesta conține o cărticică a poveștii cu ilustrații ale personajelor din spectacol.

 Spectacolul de la Konzerthaus se înscrie în seria evenimentelor dedicate de ICR Viena Centenarului României Moderne, suită de manifestări care a început în noiembrie 2017 în Sala aurie a Musikverein, odată cu concertul Filarmonicii Transilvania din Cluj.

 

 Ziua României, la Auditorium Parco della Musica din Roma

Filarmonica de Stat ”Transilvania” din Cluj-Napoca, dirijată de Gabriel Bebeșelea și având-o ca solistă pe mezzosoprana Ruxandra Donose, a susținut miercuri, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert extraordinar organizat cu ocazia Zilei Naționale a României de Institutul Cultural Român prin  Accademia di Romania in Roma și Ambasada României în Republica Italiană. Evenimentul a avut loc la Auditorium Parco della Musica, una dintre cele mai cunoscute structuri culturale polifuncționale din Europa, proiectat de celebrul arhitect Renzo Piano.

Gabriel Bebeselea Foto Ionut Macri

Evenimentul face parte din seria de inițiative culturale dedicate Centenarului Marii Uniri. Programul concertului a cuprins piese de: Sigismund Toduță, Nicolae Bretan, Bela Bartok, George Grigoriu și Sabin Păuța.

Cu acest prilej, invitații au putut vizita expoziția foto-documentară George Enescu în vremea marelui război (1914-1918), organizată în parteneriat cu Muzeul Național George Enescu și special amenajată în spațiile Auditorium Parco della Musica pentru a ilustra dăruirea și patriotismul cu care maestrul George Enescu, personalitate emblematică a culturii române, a sprijinit populația română în timpul Primului Război Mondial.

La eveniment au fost peste 1.000 de invitați, printre care reprezentanți ai Parlamentului, ai Guvernului și ai Președinției Republicii Italiene, oficiali români, membri ai corpului diplomatic și ai mediului academic, oameni de afaceri, jurnaliști și membri ai comunității românești din Italia.

Filarmonica Transilvania

Ca instituție artistică dedicată exclusiv activității de concert, Filarmonica clujeană a fost înființată printr-un decret oficial al Consiliului de Miniștri al României în toamna anului 1955, cu numele oficial de Filarmonica de Stat Cluj. La data înființării, pe scenă au urcat Orchestra Simfonică mare, cu un număr de 75 muzicieni, şi un ansamblu instrumental de muzică tradițională, cu un număr de 20 muzicieni. Tradiția activității simfonice în Cluj datează de la începutul secolului al XIX-lea, fiind întreținută succesiv de asociații ca Orchestra Teatrului Maghiar (înființată în 1792), Societatea de Muzică, Cercul de Muzică. În perioada interbelică a existat o adevărată emulaţie în susţinerea de evenimente simfonice de către orchestrele Operei Române (înfiinţată în 1919), a Teatrului Maghiar şi de către o orchestră susţinută de comunitatea evreiască a oraşului. În scurt timp, instituţia  s-a impus printre valorile naţionale reprezentative. Încă de la fondarea instituţiei, alături de ansamblurile muzicale au fost cooptaţi cei mai prestigioși soliști clujeni ai momentului. Printre dirijorii faimoși ai României, Cristian Mandeal a parcurs la pupitrul orchestrei clujene una dintre cele mai fructuoase perioade ale devenirii sale artistice. În 1965, Filarmonica a lansat propriul său festival anual, Toamna Muzicală Clujeană, manifestare de referință continuată cu succes şi în prezent. În 1966 a luat ființă Orchestra de Cameră a Filarmonicii, rod al colaborării cu reputatul dirijor Mircea Cristescu. În 1972, sub directoratul compozitorului Sigismund Toduţă (care i-a succedat lui Antonin Ciolan), a luat ființă Corul Filarmonicii, format de maestrul Dorin Pop, urmat apoi de discipolii săi Florentin Mihăescu şi Cornel Groza.

Oaspeţii de marcă ai Filarmonicii – între care nume legendare ale artei interpretative şi componistice ca Stanisław Wisłocki, Kurt Masur, Kirill Kondrashin, Jean-Pierre Rampal, Witold Lutosławski, Carlo Zecchi, Yannis Xenakis, János Ferencsik, Aldo Ciccolini, Krzysztof Penderecki, Michi Inoue, Stefan Anton Reck, Sir John Pritchard, Anatole Fistoulari, George Georgescu, Horia Andreescu, Laurent Petitgirard, Maurice Handford, Leopold Hager, Valery Gergiev, Alexandr Dmitriev, Lawrence Foster, Antonello Allemandi, Sascha Goetzel, John Axelrod, Jörg Widmann, Monique Haas, Sviatoslav Richter, Ruggiero Ricci, Valentin Gheorghiu, Dan Grigore, Lazar Berman, Radu Lupu, Jean Pierre Rampal, Silvia Marcovici, Mihaela Martin, Bruno Leonardo Gelber, Patrik Gallois, José Carreras, Angela Gheorghiu, Philippe Entremont, Roberto Alagna, Raphael Wallfisch, David Grimal, Tatiana Lisnic, Freddy Kempf, Christian Lindberg, Liviu Prunaru, Raúl Jaurena, Marcel Khalifé şi mulţi alţii, au contribuit la edificarea unui standard valoric mondial şi în egală măsură la dobândirea unui solid renume al ansamblului în cercurile muzicale internaționale. Turneele numeroase în străinătate, realizate cu regularitate de către orchestra simfonică, dar şi de ansamblul coral, au confirmat şi reconfirmat acest renume. O importantă producție discografică rămâne mărturie a valorilor temeinice create de-a lungul deceniilor de către muzicienii clujeni. La cârma Filarmonicii, celor doi mari ctitori le-au urmat personalităţi ale vieţii culturale clujene – scriitorul Dumitru Mircea, muzicologul Rodica Oana Pop, violonistul Radu Grecu, compozitorul Adrian Pop (sub direcţia căruia, în 1993, a fost adoptată denumirea actuală de Filarmonica de Stat „Transilvania”) etc. Astăzi, sub conducerea lui Marius Tabacu, Filarmonica „Transilvania” onorează aceste tradiții printr-o impresionantă carte de vizită şi o neobosită vigoare artistică.

Ruxandra Donose se remarcă între cele mai renumite mezzo-soprane ale generației sale, datorită complexității personalității sale artistice. Tonul vocii ei este în același timp special, întunecat, cald, senzual şi nobil, iar registrul ei vocal este amplu şi fără greșeală în ce privește omogenitatea registrelor. Tehnica excelentă a vocii îi asigură ușurința şi acuratețea în partiturile de virtuozi, dar şi frazarea amplă, nuanțată fin într-un legato impecabil în celelalte tipuri de partituri. Ruxandra Donose este atât o prezență atractivă pe scenă, cât şi o actriță foarte talentată, convingătoare în cele mai diverse roluri feminine, dar şi în cele masculine (în travesti). Inteligenţa ascuțită, cunoștințele muzicale şi generale aprofundate, un simţ absolut remarcabil al stilului îi permit Ruxandrei Donose să ajungă la cel mai înalt nivel artistic nu doar într-un repertoriu de operă extrem de divers, cât şi în lieduri şi în piesele vocal-simfonice. Acestea sunt premisele unei cariere solide, în plină creştere, construite pas cu pas de la bun început.

Ruxandra Donose

Născută la Bucureşti într-o familie de muzicieni, Ruxandra Donose a apărut pe scena de concert încă din copilărie, ca pianistă. Licenţiată a Universităţii de Muzică din Bucureşti, la clasa Georgetei Stoleru, a urmat de asemenea cursuri de vară pentru lied şi oratoriu la Weimar cu Lore Fischer. Din 1992, studiază la Viena cu Carol Blaickner-Mayo şi Carol Byers. I-au fost decernate numeroase premii naţionale şi internaţionale, fiind printre altele laureată a Concursului Internaţional de la München (1990) şi al celui de la Washington (1991). Solistă a Operelor din Constanţa (1989-1991), Basel (1991-1992) şi Viena (1992-1998), Ruxandra Donose a avut în acelaşi timp o activitate foarte bogată pe scene de operă şi de concert în foarte multe alte centre muzicale ale lumii, acumulând de-a lungul carierei sale un palmares artistic impresionant.

Admirat pentru entuziasmul şi muzicalitatea sa, Gabriel Bebeșelea este recunoscut ca fiind „unul dintre cei mai talentaţi dirijori români ai ultimelor decenii” (Jurnalul Festivalului GEORGE ENESCU).

Gabriel Bebeșelea este dirijor principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania” și, pe lângă această poziție, stagiunea actuală și cele viitoare îl anunță la pupitrul unor orchestre precum Royal  Philharmonic Orchestra din Londra, Rundfunk-Sinfonieorchester şi Konzerthausorchester din Berlin, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, Ulster Orchestra Belfast, Orchestra Simfonică Academică de Stat „Evgeny Svetlanov” din Rusia, Orchestra Națională Filarmonică Rusă și Singapore Symphony Orchestra. De asemenea, momente remarcabile ale stagiunilor 2017/2018 și 2018/2019 le reprezintă debuturile sale la Konzerthaus din Berlin, Musikverein din Viena, la Cadogan Hall din Londra și la Palatul Artelor din Budapesta.

În România, Gabriel Bebeșelea dirijează în mod regulat orchestre precum Filarmonica „George Enescu”, Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio și Filarmonica de Stat Sibiu. Alături de Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, Gabriel Bebeșelea a înregistrat un CD cu Pastorale-Fantaisie pour petite orchestre și opera Strigoii de George Enescu, care va fi lansat la casa de discuri Capriccio în 2018. Printre soliștii cu care Gabriel Bebeșelea colaborează în stagiunea actuală și cele viitoare se numără Sarah Chang, Ray Chan, Robert Levin, Valentina Lisitsa, Leticia Moreno, Sayaka Shoji, Dimitri Ashkenazy, Alexandra Dariescu etc. Un dirijor notabil de operă, Bebeșelea a fost numit dirijor principal al Operei Naționale Române din Iaşi în 2011, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. În 2015, a fost numit dirijor principal al Operei Naționale Române din Cluj. În afara României, a dirijat producții ale operelor Il viaggio a Reims la Festivalul de Operă Rossini din Pesaro (2016) și Mireasa ţarului de Rimski-Korsakov la Opera din Perm (2017). Ambele spectacole s-au bucurat de un succes răsunător.

Gabriel Bebeșelea este câştigător al concursurilor de dirijat Lovro von Matačić (2015) şi Jeunesses Musicales (2010), precum și semifinalist al concursurilor de dirijat Donatella Flick al London Symphony Orchestra (2014) și Gustav Mahler al Bamberger Symphoniker (2016). În cadrul Premiilor Operelor Naţionale Române din 2014, lui Gabriel Bebeșelea i-a fost decernat premiul pentru „Cel mai bun dirijor”. În 2011 Gabriel Bebeșelea a obţinut o bursă la renumita Royal Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, unde a avut posibilitatea să participe la repetiţii şi concerte şi să înveţe de la câţiva dintre cei mai importanţi dirijori ai zilelor noastre: Mariss Jansons, Bernard Haitink, Herbert Blomstedt, Christoph von Dohnányi, Philippe Herreweghe, David Zinman și Eliahu Inbal.

Absolvent al studiilor de licenţă la Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, la clasa maestrului Petre Sbârcea, şi al celor de masterat cu maestrul Horia Andreescu la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Gabriel Bebeșelea este în prezent doctorand al aceleiaşi universităţi, sub îndrumarea prof. univ. dr. Dan Dediu. Gabriel Bebeșelea este stabilit la Viena, unde a absolvit studiile postuniversitare la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului, la clasa prof. Mark Stringer.

Celebrarea Zilei Naţionale la Lisabona

După Sezonul Cultural Românesc, desfășurat timp de şase luni la Muzeul Național de Arheologie din Lisabona, și programul Mari artiști români în marile catedrale portugheze, desfășurat la Lisabona, Porto, Batalha, Viana do Castelo și Évora, ICR Lisabona și Ambasada României au celebrat Ziua Naţională a României printr-un amplu ansamblu de evenimente dedicate Centenarului Marii Uniri, realizate în parteneriat cu prestigioşi parteneri instituţionali portughezi şi români.

Programul de celebrare a Zilei Naţionale a României a debutat cu un spectacol multimedia și flash-mobs, intitulat EU-ROMANIA, pe care Art Focus România l-a realizat în Piaţa São Carlos, unul dintre punctele cele mai vizitate de turiştii din capitala lusitană.

La Teatrul Municipal Sao Luiz a avut loc o conferinţă de presă în care au fost prezentaţi protagoniştii celor două evenimente culturale, echipa managerială a Art Focus și, respectiv, Alexandru Tomescu şi Angela Drăghicescu. Au fost prezenţi Leonídio Ferreira, directorul adjunct al Diario de Notícias, Adriana Niemeyer corespondent în Portugalia al jurnalului brazilian O Momento, Raquel Morão, realizator al RTP 2 (un reportaj despre eveniment a fost transmis în cursul zilei de 29 noiembrie la jurnalul de ştiri al RTP2) şi Elisabeth Barnard, redactor şef al revistei portugheze Zen Energy.

Ovații la concertul de gală Alexandru Tomescu și Angela Drăghicescu

Deschiderea oficială a celebrării Zilei Naționale, la care au fost invitate personalităţi portugheze, autorităţi şi membri ai Corpului Diplomatic acreditat la Lisabona, s-a desfăşurat în acelaşi loc la ora 19:00, cu o proiecție de tip video-mapping care a evocat istoria, tradiţiile şi personalităţile României. În cadrul proiecţiei, o atenţie specială a fost acordată personalităţilor române și portugheze simbolice pentru legăturile dintre cele două naţiuni cu origine latină comună.

Spectacol multimedia și flash-mobs EU-ROMANIA proiectat pe fațada Teatrului São Carlos din Lisabona (2)

În Sala Mare a Teatrului Municipal São Luiz, violonistul Alexandru Tomescu, sosit la Lisabona cu celebra sa vioară Stradivarius şi acompaniat de pianista Angela Drăghicescu, a oferit un recital al cărui repertoriu a inclus piese aparţinând unor compozitori români precum Mihail Jora, Dinu Lipatti, George Enescu şi o piesă a compozitorului portughez Federico de Freitas, interpretată în semn de omagiu pentru gazdele portugheze şi publicul prezent la sărbătorirea celui mai important eveniment din istoria modernă a României, realizat sub sceptrul Regelui Ferdinand I, nepotul Reginei Maria a II-a a Portugaliei. Înaintea fiecărei piese, Alexandru Tomescu a făcut câte o scurtă prezentare a compozitorului, a importanței sale în peisajul componistic românesc, dar și  a contextului în care a fost creată bucata muzicală. Digresiunile de ordin muzical, intersectate cu informații esențiale despre România și Centenar, au fost primite, cu căldură de către un public care a aplaudat în picioare interpretarea strălucitoare a celor doi interpreți.

La evenimente au fost prezenţi peste 500 de invitaţi, ambasadori din Uniunea Europeană şi Statele Unite ale Americii, corp diplomatic, primari ai unor localităţi care au colaborat cu ICR şi ambasada (Leiria, Abrantes etc.), directori ai unor instituţii culturale partenere, jurnalişti, membri ai comunităţii româneşti şi un foarte divers public portughez.

La încheierea programului celebrativ, Joaquim Ruivo, directorul complexului Mosteiro da Batalha, a trimis un mesaj: ”A fost o plăcere să fiu prezent la celebrare, şi vă felicit pentru înalta calitate a evenimentelor care au ridicat în mod inegalabil prestigiul României, al poporului şi culturii sale. Multe felicitări pentru excelenta activitate a Institutului şi Ambasadei”.

Teatrul Naţional São Carlos este principalul teatru de operă şi balet din capitala Portugaliei. A fost construit în numai 6 luni, în 1793, în manieră neoclasică şi rococo inspirată de San Carlo din Napoli şi Scala din Milano, pentru a înlocui mai vechiul teatru distrus de marele cutremur din 1755. De la inaugurarea de către Regina Maria I a Portugaliei, pe scena sa au fost prezente, în generaţii succesive, cele mai mari personalităţi muzicale ale lumii, între care Hariclea Darclée (în 1895) şi numeroşi alţi artişti români.

Concertul extraordinar de jazz „Echoes of Bucharest”, la Haga

Ambasada României în Regatul Țărilor de Jos și Institutul Cultural Român Bruxelles sărbătoresc Ziua Națională a României la Haga, în anul Centenarului Marii Uniri, printr-un Concert extraordinar de jazz, în interpretarea Alex Simu Quintet în data de 30 noiembrie.

Alex Simu Quintet, constituit din Alex Simu (clarinet tenor/bas, RO), Franz von Chossy (pian, DE), George Dumitriu (violă și chitară, RO), Mattia Magatelli (bas electric și contrabas, IT), Kristijan Krajnčan (violoncel și baterie, SI), va interpreta lucrări muzicale din albumul Echoes of Bucharest, care va fi lansat în 2019 la casa de discuri Berthold Records, Bremen – Germania.

Alex Simu Quintet

În programul concertului dedicat Zilei Naționale, cvartetul va interpreta compozițiile semnate de Alex Simu (Open Air Concert, A Thousand Lanterns, The Orphan, Armenian Street, Echoes of Bucharest, Oceanology) și, în premieră absolută, Sarabande de George Enescu și Peșrev în modul Rast (Valurile Dunării) de Dimitrie Cantemir, interpretate în cheie jazistică de cei cinci muzicieni de talie internațională.

Echoes of Bucharest este o reflectare a prezentului, un parfum al trecutului și o privire în viitorul unui oraș cu o moștenire multiculturală bogată. Viziunea sa este construită pe inovație și moștenire, prezentând compozițiile ca reflecții naturale ale experienței personale, trăite în orașul natal, reflecții exprimate prin filtrul legăturilor emoționale și istorice. Aflată la confluența dintre Est și Vest, România a beneficiat de influențe culturale bogate, care au condus la crearea unor identități variate, pe parcursul evoluției sale istorice. Simple sunete folclorice, influența dramatică a Imperiului Otoman, epoca fanariotă, iluziile Micul Paris, cele două războaie mondiale, regimul comunist, revoluția, dar și Bucureștiul contemporan, toate acestea devin ecouri subtile, reflectate prin spiritul muzicii în acest album. Toate influențele variate, care au modelat identitatea culturală a Bucureștiului de-a lungul timpului, prind viață ca melodii, teme ritmice, motive, invitând publicul să descopere sunetele libertății exprimate prin limbajul contemporan al jazz-ului și al improvizației”, mărturisea Alex Simu.

Evenimentul muzical este susținut de Romanian Jazz International, platformă românească de jazz, cu sediul în Olanda, care are în portofoliu formațiile de jazz Alex Simu Quintet și DUMITRIO, și beneficiază de sprijinul Ligii Studenților Români din Străinătate – filiala Olanda.

Concertul de la Haga încununează seria de manifestări culturale și de diplomație publică dedicate de Institutul Cultural Român Bruxelles Centenarului Marii Uniri de la 1 decembrie 1918. Evenimentul face parte din seria de proiecte care marchează Ziua Națională a României în acest an, pe care ICR Bruxelles le-a organizat la Luxemburg (28 noiembrie) și la Bruxelles (29 noiembrie), în colaborare cu misiunile diplomatice românești din spațiul Benelux.

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.