Pictura „La Gommeuse”, de Pablo Picasso, vândută pentru 67,45 milioane de dolari

O lucrare rară de Pablo Picasso, La Gommeuse, tipică pentru Perioada Albastră (1901-1904), pictată în 1901, când artistul avea numai 19 ani, a fost vândută săptămâna aceasta, la Casa Sotheby’s din New York, cu 67,45 milioane de dolari, depăşind estimarea de 60 de milioane.

Opera a fost realizată în perioada în care artistul era încântat de succesul primei sale expoziţii pariziene, dar se afla, în acelaşi timp, sub şocul sinuciderii prietenului său Carlos Casagemas, anarhist catalan.

Preţul impresionant s-a datorat şi faptului că reversul tabloului prezintă o altă pictură, reprezentându-l pe primul negustor de tablouri al lui Picasso, père Mañach, cu care artistul şi prietenul său Casagemas împărţeau un apartament la Paris. Acesta este înfăţişat sub forma unui drăcuşor galben, care face pipi, având pe cap un turban colorat în roşu şi alb. Pictată în cu totul alt stil decât La Gommeuse, imaginea de pe reversul tabloului poartă inscripţia “Recuerdo a Mañach en el día de su santo” (Îmi amintesc de Mañach şi de aniversarea lui).

Vânzarea a fost o excelentă afacere pentru miliardarul american Bill Koch, antreprenor, colecţionar şi câştigător al America’s Cup, care cumpărase lucrarea în 1984 cu 3 milioane de dolari, fără să ştie că exista încă o pictură pe revers. Aceasta a fost descoperită abia în 2000, în timpul unor lucrări de restaurare. A fost, de altfel, o seară plină de satisfacţii pentru Bill Koch, o altă piesă din colecţia sa, un studiu în ulei, Nuferi, de Monet, fiind achiziţionat cu 33,85 milioane de dolari.

Cele două feţe ale tabloului

La Gommeuse, care de la ultima schimbare de proprietar, de acum peste 30 de ani, nu a mai fost accesibilă publicului, reprezintă nudul unei actriţe de cabaret, o cântăreaţă de café-concert, încărcat de un puternic erotism. Nuditatea personajului este reliefată de panglica roşie din părul negru buclat. “Opera redă intensitatea, interioritatea şi tensiunea sexuală inerente acelei perioade decisive din istoria artei moderne”, afirma Simon Shaw, unul dintre directorii Departamentului Internaţional de Impresionism şi Artă Modernă de la Sotheby’s. El amintea şi faptul că dintre toate perioadele de creaţie ale lui Picasso, Perioada albastră a fost decisivă pentru evoluţia lui, rămânând şi una dintre cele mai apreciate de public. A fost perioada în care “Picasso a devenit Picasso”.

Cu privirea sa visătoare şi senzualitatea acuzată, La Gommeuse a inaugurat un nou stil în arta secolului al XX-lea, ea înscriindu-se la jumătatea drumului dintre boema viaţă nocturnă a lui Toulouse-Lautrec şi expresionismul unor Munch sau Schiele.

La Gommeuse este una dintre puţinele opere din Perioada albastră care nu figurează în colecţiile unui muzeu. De alfel, numai patru pânze din această perioadă au apărut pe piaţa de artă în ultimii 30 de ani.

Pictura a fost cumpărată de la artist de Ambroise Vollard după 1906. După aceea a trecut la tânărul negustor de artă newyorkez Lucien Demotte, care a vândut-o regizorului Josef von Sternberg, cam la un an după apariţia peliculei Îngerul albastru, în 1930. Acesta a vândut-o, în 1949, Galeriei Parke-Bernet din New York, de unde, ceva mai târziu a intrat în colecţia finanţistului de origine olandeză Jacques Sarlie, care devenise, după război, prieten cu Picasso şi colecţiona opere din toate perioadele de creaţie ale acestuia. Jacques Sarlie a vândut-o, în 1960, într-o licitaţie a casei Sotheby’s, din Londra. De atunci este a patra oară când opera este încredinţată spre vânzare acestei Case de licitaţii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.