“Pororoca”, un film solid, bine făcut, elogiat de presa internaţională, pe ecranele româneşti

Pororoca va fi lansat azi în cinematografele din România și este cel mai recent film semnat de Constantin Popescu (cunoscut pentru filme precum Portretul luptătorului la tinerețe, Principii de viață sau scurtmetrajul “Porcul” din Amintiri din epoca de aur).

Presa internațională a primit cu entuziasm lansarea filmului Pororoca, iar cronicile la superlativ au plasat filmul românesc printre favoritele finalului de 2017, încă de la prima proiecție.  Prestigioasa publicație Variety apreciază că este un film cu o ”forță emoțională puternică”, care îl propulsează pe regizorul Constantin Popescu în rândul marilor regizori români.

Screen Daily face o paralelă între personajul Tudor, jucat de Bogdan Dumitrache și Keane al lui Lodge Kerrigan -, un ”portret minunat al unei minți necruțate de durere”.

Canalul TCM a numit Pororoca drept un film “colosal”. Revista de cinema Eam Magazine consideră filmul “o demonstrație de mizanscenă, ce subliniază talentul unui cineast care distruge spiritul rigid obișnuit al cinemaului practicat de conaționalii săi și ce atinge un pisc inedit al excelenței în cinemaul recent european”, în timp ce EcoDiario vorbește despre modul în care regizorul reușește, „să își scufunde publicul într-o silențioasă putere a vinei”.

Despre vină, neputință și nebunie vorbește și El Diario Vasca, care spune despre Constantin Popescu că “demontează prin Proroca o poveste în care durerea și disperarea prefațează năruirea emoțională a protagoniștilor”. Cei de la Inperdibles spun despre Pororoca este “o dovadă a excelentului cinema românesc, povestea unei obsesii duse la extrem, cu o regie excelentă ce poartă semnătura lui Constantin Popescu”.

Pororoca este denumirea unui fenomen care se petrece pe Amazon, când apele Oceanului Atlantic se năpustesc în sus pe fluviu și râurile adiacente, formând valuri care pot atinge înălțimi de 4 m. Numele său provine din limba indigenă Tupi, tradus „răget puternic” sau „care poate distruge totul cu o furie intensă”.

Cei doi eroi ai filmului Prororoca duc o viaţă de cuplu obişnuită, fără alte griji aparente, altele decât cele inerente, legate de creşterea şi educaţia copiilor: Maria (5 ani) şi Ilie (7 ani). Într-o duminică dimineaţă, Tudor iese cu copiii în parcul din apropierea blocului. Într-o clipă de neatenţie a tatălui, Maria dispare. Împreună cu alţi părinţi, Tudor o caută frenetic prin zonă. 30 de minute mai târziu, Tudor anunţă poliţia. Maria este considerată, oficial, dispărută.

“Filmul îşi propune să prezinte o situaţie dramatică des întâlnită, dispariţia unui copil. Modul în care ea afectează viaţa unui cuplu, cum îl erodează, cum îl descompune, în ultimă instanţă, în elementele de bază ce alcătuiesc sentimentele care ies la iveală în urma unei astfel de drame – vina, durerea, furia, deznădejdea. Ca şi modul în care cuplul încearcă să facă faţă unei astfel de încercări tulburătoare, în lipsa răspunsurilor de orice fel. Povestea se concentrează, încetul cu încetul, pe transformarea lui Bogdan şi pe modul în care acesta încearcă, obsesiv, să-şi găsească fetiţa sau măcar să afle ce s-a întâmplat cu ea”, afirmă regizorul Constantin Popescu.

”Am vrut să explorez natura și trăirile umane, dar și granițele suferinței și ale autocontrolului.  Povestea mea este doar una dintre posibilități. Dar cât de probabilă este o astfel de posibilitate? Ar fi interesant de găsit răspunsul la această întrebare.  Și sper că Pororoca oferă răspunsul potrivit, limitându-ne, bineînțeles, la subiectul de față și felul în care acesta este tratat”, a adăugat regizorul.

Scenariul și regia sunt semnate de Constantin Popescu. Din distribuția filmului fac parte: Bogdan Dumitrache, Iulia Lumânare, Adela Mărghidan, Ştefan Răuş, Constantin Dogioiu, Elvira Deatcu, Ioana Flora, Adina Lucaciu, Emanuel Pârvu, Izabela Neamţu, Dragoş Olaru, Angel Popescu, Mircea Gheorghiu. Imaginea este semnată de Liviu Mărghidan, montajul – Corina Stavilă, sound design – Mihai Bogos.

Pororoca, filmul care i-a adus trofeul pentru Cel mai bun actor lui Bogdan Dumitrache la Festivalul Internațional de Film de la San Sebastian, va fi prezentat în competiția Voices a Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam, care va avea loc în perioada 24 ianuarie – 4 februarie.

În secțiunea Voices a Festivalului Internațional de Film de la Rotterdam concurează 25 de filme din întreaga lume, filme ale unor regizori care ”au o voce unică și care prezintă condiția umană dintr-un punct de vedere unic”.  Pororoca spune povestea lui  Tudor (Bogdan Dumitrache) și a Cristinei (Iulia Lumânare). Cei doi duc o viaţă de cuplu obişnuită, fără alte griji aparente, altele decât cele inerente, legate de creşterea şi educaţia copiilor: Maria (5 ani) şi Ilie (7 ani). Într-o duminică dimineaţă, Tudor iese cu copiii în parcul din apropierea blocului. Într-o clipă de neatenţie a tatălui, Maria dispare. Împreună cu alţi părinţi, Tudor o caută frenetic prin zonă. 30 de minute mai târziu, Tudor anunţă poliţia. Maria este considerată, oficial, dispărută.

“M-am întrebat întotdeauna cum ar putea un personaj – care nu este nici criminal, nici vreun justițiar, ci doar un simplu om – reacționa într-o situație similară (cu cea prin care trece personajul din poveste) și m-am străduit să transpun cinematografic această ipoteză. Am vrut să explorez natura și trăirile umane, dar și granițele suferinței și ale autocontrolului.  Povestea mea este doar una dintre posibilități. Dar cât de probabilă este o astfel de posibilitate? Ar fi interesant de găsit răspunsul la această întrebare.  Și sper că Pororoca oferă răspunsul potrivit, limitându-ne, bineînțeles, la subiectul de față și felul în care acesta este tratat”, spune regizorul Constantin Popescu.

Pororoca este denumirea unui fenomen care se petrece pe Amazon, când apele Oceanului Atlantic se năpustesc în sus pe fluviu și râurile adiacente, formând valuri care pot atinge înălțimi de 4 m. Numele său provine din limba indigenă Tupi, tradus „răget puternic” sau „care poate distruge totul cu o furie intensă”.

”Tudor Ionescu, personajul nostru – este într-un moment al vieții lui în care viața s-a întors împotriva lui și totul curge nefiresc”, spune Bogdan Dumitrache, care pentru acest rol a lucrat cu un psiholog și a trebuit să slăbească 10 kilograme în 5 săptămâni.

Pororoca este o producție Scharf Film, Irrévérence Films, susținut de CNC România, Centre national du cinéma et de l’image animée, Aide aux Cinémas du Monde, Institut Français, cu sprijinul Eurimages.

Pororoca” va fi distribuit în cinematografele din România de către Bad Unicorn.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Sa scrieti peste cateva luni cati spectatori a avut ” pororocaria „. Pariez ca nu scoate nici banii cheltuiti pe reclama. Ne-am saturat de filme premiate la tot felul de festivaluri dubioase, facute si cu bani de la buget si care nu fac doua parale! Nici putinele cinematografe care functioneza in mall-uri nu difuzeaza asemenea ciudatenii, ca nu se duce nimeni sa le vada.

    • O situatie similara au trait Al Bano si Romina Power cu multi ani in urma… o pereche frumoasa, din pacate disparitia fiicei lor a dus in final la separarea acestui cuplu frumos, separare altfel greu de explicat…
      Subiectul e real, nu e de domeniul SF.. nu stiu cati spectatori va avea, dar oricum in Romania numarul celor care ajung in cinematografe e infim…

  2. 2. Filmul are un titlu sugestiv ales. Nu constituie un rebut. Incită la reflecţie. În ce mă priveşte, eu sînt de părere că, cea mai bună răzbunare pe acela care ţi-a luat nevasta, sau fiica, este SĂ O PĂSTREZE indefinit. La cîtă valoare umană au exponenţii noilor generaţii, nu e nici o pagubă dacă îi pierzi. Copiii de Eră Nouă, în general, şi fetele în particular, reprezintă mari decepţii. Nu merită osteneala să-i creşti. Nu merită investiţia psihoafectivă pe care o fac în ei „părinţii” lor. Părinţi strict biologici. Părinţi care nu-şi merită apelativul. Părinţi totalmente nepricepuţi la „puericultură”. Observaţie: nu reiese din film dacă „răpitorul” i-a oferit (ori ba) o viaţă mai bună, copilei, decît părinţii ei. A abuzat-o în vreun fel? A neglijat-o? A încetat să o întreţină? A refuzat să o protejeze de primejdii? I-a pus în pericol dezvoltarea psihofizică? A vîndut-o traficanţilor de organe? A ucis-o? Nu ştim precis. Poate că_copila duce o viaţă de prinţesă. Deci, de ce să ne facem inutil griji? Cea mai mare greşeală pe care o poate face un bărbat este să răpească o fată. Însă nu pentru că riscă să suporte consecinţele legale. Ci pentru că, la scurt timp de la „explorarea” celei pe care a răpit-o, va suferi o dezamăgire cruntă. „Marfa”, întotdeauna prezintă cusururi. Iluziile se spulberă rapid. Realizezi că „următoarea” e cea mai grozavă. Că fiinţa de lîngă tine nu este ceea ce ai sperat. Cu timpul, defectele descoperite devin inacceptabile. Şi te trezeşti cu o „ghiulea”, legată de picior, de care nu mai ştii cum să scapi.-

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.