Prevederile legale obligatorii după căderea avionului în Apuseni

Cotidianul.rovă prezintă principalele articole ale unor acte normative care trebuiau respectate imediat după accidental aviatic din Munţii Apuseni.

HG 471/2008 – trebuia respectat ad litteram

Principalul act normativ după care trebuia să se opereze pentru localizarea, căutarea şi salvarea supravieţuitorilor accidentului aviativ din Munţii Apuseni este Regulamentul din 9 iulie 2008 privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă. Regulamentul este parte componentă a HG 471/2008. Mai sunt şi extrase din alte două acte normative, legat de activitatea STS. Dacă s-ar fi respectat ad litteram toate articolele prezentate mai jos, exista şansa ca operaţiunile de găsire a epavei aeronavei să nu dureze 5 ore, ci mai puţin.

Din analiza articolelor prezentate mai sus se pot extrage următoarele concluzii: două entităţi au avut un rol principal în operaţiile derulate la nivel central: Centrul de coordonare – Romastsa şi STS; MAI şi structurile din subordine nu au avut atribuţii la nivel central, ci doar la nivel local; declaraţiile lui Traian Băsescu privind lipsa de competenţe a STS de a opera date de pe telefonia mobilă reprezintă un mare neadevăr; raportul guvernamental din 22 ianuarie 2014 (siteza de presă dată publicităţii) privind accidentul din Apuseni reliefează grave abateri de la prevederile legale legate de modul de operare în speţa în cauză.

Structuri cu atribuţii în gestionarea situaţiei de urgenţă şi coordonarea operaţiunilor de salvare

Art. 4

(1) În vederea gestionării situaţiei de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă au competenţe următoarele structuri:

a) Comitetul ministerial pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), denumit în continuare Comitetul ministerial;

b) Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul MT, denumit în continuare Centrul operativ;

c) Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare şi salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs în FIR – Bucureşti, din cadrul Regiei autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic aerian” – ROMATSA (ROMATSA), denumit în continuare Centrul de coordonare – ROMATSA;

d) comitetele judeţene pentru situaţii de urgenţă;

e) inspectoratele judeţene pentru situaţii de urgenţă;

h) centrele unice de preluare a apelurilor de urgenţă – 112.

Cine coordonează efectiv la centru operaţiunile de căutare/salvare

Art. 7

Centrul de coordonare – ROMATSA are următoarele competenţe şi atribuţii specifice gestionării unei situaţii de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă:

a) deţine baza cu datele de contact ale unităţilor de trafic aerian, aerodromurilor, operatorilor aerieni care desfăşoară operaţiuni în FIR – Bucureşti, unităţilor operative de căutare, desemnate în conformitate cu art. 23, unităţilor operative de salvare şi ale celor de sprijin prevăzute în planurile operaţionale de intervenţie, ale comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă (…) inspectoratelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, instituţiilor prefectului, Centrului operativ (…) şi ale Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, denumit în continuare IGSU, actualizată permanent;

b) urmăreşte elaborarea, în conformitate cu prevederile art. 24, de către unităţile şi structurile implicate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare a procedurilor specifice şi a planurilor operaţionale de intervenţie, cu respectarea cerinţelor anexei nr. 12 la Convenţia de la Chicago. Face propuneri de modificare a procedurilor specifice şi a planurilor operaţionale de intervenţie;

c) ţine evidenţa planurilor operaţionale de intervenţie şi a procedurilor specifice;

d) transmite planurile prevăzute la lit. c) către Comitetul ministerial, în vederea centralizării;

e) informează operativ Centrul operativ, precum şi IGSU cu privire la producerea unui accident de aviaţie civilă în FIR – Bucureşti sau la posibilitatea producerii unui asemenea accident, ca urmare a informaţiilor primite de la unităţile de alarmare, precum şi cu privire la derularea operaţiunilor de căutare a aeronavei implicate în accident şi de salvare a supravieţuitorilor accidentului;

f) notifică statul de înmatriculare al unei aeronave civile care a fost implicată într-un accident de aviaţie civilă în FIR – Bucureşti;

g) notifică şi informează operatorul aerian ce are aeronava implicată într-un accident de aviaţie civilă în FIR – Bucureşti cu privire la evoluţia operaţiunilor de căutare şi/sau salvare;

h) urmăreşte derularea procedurilor operaţionale aplicabile în cazul producerii unui accident de aviaţie civilă;

i) determină zona de căutare a aeronavei aflate în pericol, declanşează şi coordonează activitatea de căutare, în urma informaţiilor primite de la unităţile de alarmare*;

j) informează operativ structurile cu atribuţii în coordonarea operaţiunilor de salvare, după identificarea locului producerii accidentului;

k) transmite solicitările unităţilor deja angajate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare pentru asistenţă suplimentară şi/sau de sprijin către celelalte unităţi neimplicate, aflate în zone adiacente zonei de căutare sau locului producerii accidentului;

Ce rol are STS

Art. 11

(1) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, denumit în continuare STS, pentru îndeplinirea funcţiei de sprijin „comunicaţii şi informatică” în cadrul Sistemului naţional de management al situaţiilor de urgenţă şi, implicit, în cadrul activităţii de căutare şi salvare, are următoarele atribuţii specifice:

a) asigură sistemul de comunicaţii voce, date, video între unităţile de alarmare prevăzute la art. 12 şi Centrul de coordonare – ROMATSA precum şi între acest centru de coordonare şi dispeceratele unităţilor operative de căutare şi/sau salvare;

b) asigură comunicaţiile între dispeceratele unităţilor operative de căutare şi/sau salvare în cazul producerii unui accident de aviaţie civilă, pe baza unor interfeţe standard, avizate de STS, corespunzătoare asigurării serviciilor de telecomunicaţii şi tehnologia informaţiei (IT) solicitate;

d) pune la dispoziţie servicii GIS compatibile cu aplicaţia GIS din dispeceratele centrelor unice de preluare a apelurilor de urgenţă – 112, într-un format standardizat unic;

f) pune la dispoziţie resurse de comunicaţii, pe principiul voluntariatului, în conformitate cu planurile operaţionale de intervenţie şi cu capacităţile existente, pentru organizarea dispozitivelor temporare de comunicaţii, conform situaţiei de urgenţă apărute;

g) susţine, cu infrastructura de comunicaţii proprie, funcţionarea sistemului de comunicaţii al IGSU destinat managementului situaţiilor de urgenţă.

(2) Soluţiile tehnice, precum şi arhitectura reţelelor asigurate de STS vor fi supuse aceloraşi standarde pentru toate reglementările operaţionale în situaţii de urgenţă, în vederea asigurării compatibilităţii şi interoperabilităţii sistemelor de comunicaţii şi IT.

Art.20 (1^1) SNUAU (Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă, administrat de STS – n.a.) are obligaţia de a transforma informaţiile de localizare primare în informaţii de localizare. (OUG 34/2008)

Art.28. – (1) Furnizorii de reţele publice mobile de telefonie au obligaţia de a pune la

dispoziţia administratorului SNUAU o bază de date ce va conţine informaţii de localizare geografică aferente celulelor şi sectoarelor de celulă din reţea. Baza de date va conţine cel puţin următoarele câmpuri:

a) identificatorul celulei sau al sectorului de celulă;

b) latitudinea amplasamentului antenei;

c) longitudinea amplasamentului antenei;

d) azimutul antenei;

e) deschiderea antenei;

f) raza estimativă de acoperire;

g) frecvenţa de transmitere a celulei. (Decizia 1.023 privind realizarea comunicaţiilor către SNUAU)

Ce rol are Centrul Operativ din Ministerul Transporturilor

Art. 6

a) asigură secretariatul tehnic al Comitetului ministerial;

b) monitorizează activitatea de căutare a aeronavelor civile implicate în accidente de aviaţie civilă pe teritoriul României şi de salvare a pasagerilor;

c) asigură informarea operativă a Comitetului ministerial şi a ministrului transporturilor cu privire la producerea unui accident de aviaţie civilă şi la derularea operaţiunilor de căutare şi salvare şi, în acest scop, primeşte informaţii de la Centrul de coordonare – ROMATSA,

d) gestionează informaţional situaţiile de criză create de producerea unui accident de aviaţie civilă şi, în acest scop, adună date şi creează informaţii pentru decidenţi şi mass-media.

Ce rol are Comitetul ministerial din Ministerul Transporturilor

Art. 5

b) propune măsuri pentru îmbunătăţirea coordonării acţiunilor unităţilor şi structurilor implicate în operaţiunile de căutare şi/sau salvare a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilă;

c) centralizează procedurile specifice şi planurile operaţionale de intervenţie în caz de producere a unui accident de aviaţie civilă, întocmite în conformitate cu prevederile art. 24;

d) dispune suspendarea ori încetarea operaţiunilor de căutare şi/sau salvare, la propunerea centrelor de coordonare;

Cine supraveghează un zbor cu probleme

Art. 13

(1) ROMATSA asigură supravegherea continuă a transmisiilor radio recepţionate de la aeronavele în pericol şi, totodată, recepţionarea semnalelor emise de echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţă (ELT) pe frecvenţele 121,5 MHz şi 406 MHz. Orice mesaj recepţionat pe aceste canale de la aeronave aflate în pericol în FIR – Bucureşti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare – ROMATSA

Cine dă alarma

Art. 12

Următoarele structuri furnizează servicii de alarmare, acţionând ca unităţi de alarmare:

a) ROMATSA, care asigură în mod continuu serviciul de alarmare în FIR – Bucureşti. ROMATSA este desemnată şi înregistrată la OACI ca punct de contact pentru căutare şi salvare COSPAS/SARSAT;

c) STS, prin Sistemul naţional pentru apeluri de urgenţă – 112.

Cui se transmite alarma

Art. 14

Unităţile de alarmare prevăzute la art. 12 au obligaţia ca în momentul în care constată sau primesc informaţii referitoare la producerea unui accident de aviaţie civilă sau când există suspiciunea producerii unui asemenea accident să informeze, conform procedurii aplicabile, în mod operativ, Centrul de coordonare – ROMATSA.

Cine conduce şi operează la faţa locului

Art. 17

(1.) După identificarea locului producerii accidentului de aviaţie, în cazul în care acesta este pe uscat, Centrul de coordonare – ROMATSA va informa în mod operativ comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă sau, după caz, precum şi inspectoratul judeţean pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul.

(3) Comandantul acţiunii la faţa locului pentru salvarea supravieţuitorilor unui accident de aviaţie civilă este desemnat de comitetul judeţean pentru situaţii de urgenţă din judeţul pe raza căruia s-a produs accidentul sau, după caz, de Comitetul municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă.

Art. 20

(1) Protecţia zonei în care a avut loc un accident de aviaţie se face în mod operativ de către unităţile de politie şi/sau de jandarmi în a căror zonă de responsabilitate s-a produs accidentul, care acţionează ca unităţi de sprijin, în coordonarea comandantului acţiunii la faţa locului.

(2) Toate structurile profesioniste pentru situaţii de urgenţă, serviciile locale de ambulanţă şi formaţiunile SMURD şi, după caz, unităţile SALVAMONT vor acţiona în coordonarea unitară a comandantului acţiunii la faţa locului, în scopul salvării şi protecţiei supravieţuitorilor accidentului de aviaţie, pentru acordarea asistenţei de specialitate victimelor la locul accidentului, precum şi pentru transportul acestora la unităţile de spitalizare, conform planurilor operaţionale de intervenţie prevăzute la art. 24.

(3) Pe perioada operaţiunilor de salvare, comandantul acţiunii la faţa locului poate solicita, după caz, sprijinul unităţilor aeriene aparţinând Ministerului Apărării, Ministerului Internelor şi Reformei Administrative sau unor operatori economici.

Aici, sinteza de presă a Raportului Guvernului din 22 ianuarie

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.