Primăvară cu clasic şi jazz

Cel mai frumos concert semnat de Beethoven, sub bagheta dirijorului chinez Jin Wang

Cu o zi înainte de a pleca din Bucureşti împreună cu pianul călător în Moldova şi Dobrogea pentru ultima parte a turneului său, pianistul Horia Mihail, alături de Orchestra Naţională Radio, se va reîntâlni cu publicul bucureştean vineri, 19 aprilie, la ora 19.00. Concertul de la Sala Radio se va desfăşura sub bagheta dirijorului chinez Jin Wang. Câştigător a nouă competiţii europene de profil, ca „Prague Spring” (Cehia), „Malko” (Copenhaga, Danemarca), „Toscanini” (Parma, Italia), Jin Wang a colaborat cu peste 90 de orchestre, ca Orchestra Naţională de Radio Suedeză, Filarmonica din Helsinki, Orchestra Simfonică Radio – Berlin, Filarmonica Regală Liverpool ş.a.

Programul serii va începe cu “Simfonia nr. 35 în Re major – Haffner” semnată de Mozart, a cărei denumire este dată de o prolifică familie din Salzburg care a comandat marelui compozitor această lucrare, cu ocazia înnobilării unuia dintre membrii săi. În forma pe care o cunoaştem astăzi, lucrarea a avut premiera în 1783 la celebrul “Burgtheater” din Viena, bucurându-se de mare succes la public.

În acelaşi oraş al muzicii, în 1808, la “Theater an der Wien”, a avut loc premiera celei de-a doua partituri, ce va fi interpretată vineri de Orchestra Naţională Radio alături de pianistul Horia Mihail: “Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestra în Sol major”, semnat de Beethoven. Compozitorul însuşi a cântat la premieră partitura de pian, lucrare considerată de un critic al vremii în “Allgemeine musikalische Zeitung” ca “cel mai admirabil şi complex concert al lui Beethoven”. Seara se va încheia cu două compoziţii ale lui Richard Strauss: “Metamorfoze”, lucrare despre care se spune că deplânge distrugerea Germaniei în cel de-al Doilea Război Mondial, şi “Don Juan”, poemul muzical construit în jurul celebrului mit al cuceritorului personaj.

Pianistul Horia Mihail. Foto Virgil Oprina

Distins muzician şi dirijor, Jin Wang a studiat dirijatul de orchestră la Conservatorul din Beijing şi apoi la Academia de Muzică din Viena, având şansa de a se perfecţiona de-a lungul timpului cu reputaţi maeştri ai baghetei printre care se numără Leopold Hager, Vaclav Neumann, Peter Eötvös, Richard Österreicher, Zubin Mehta şi Leonard Bernstein.

Jin Wang a repurtat numeroase succese şi a obţinut premii în cadrul unor competiţii internaţionale dintre care amintim: „Fittelberg” – Polonia, „Muzica secolului XX” – Austria, „Budapest Television” – Ungaria, „Dinu Niculescu” – România, „Primăvara la Praga” – Cehia, „Nikolai Malko” – Danemarca, „Arturo Toscanini” – Italia. A fost invitat la pupitrul unor prestigioase orchestre precum Orchestra Simfonică Radio din Berlin, Royal Philharmonic Orchestra din Londra, Orchestra „Toscanini” din Italia, Orchestra Naţională din China, Filarmonica din Seul, Orchestra Simfonică din Singapore, Orchestra Simfonică „Yomiuri” din Tokyo, precum şi al altor ansambluri de profil din Praga, Stockholm, Bergen, Copenhaga şi Berlin.

A fost de asemenea invitat al Filarmonicii de Stat din Moravia, al Filarmonicii „Janáček”, a dirijat la Opera Naţională din Finlanda şi Opera Comică din Berlin, precum şi Orchestra Naţională Radio din România.

Este director artistic al ansamblului „Schubert Sinfonietta”, iar în stagiunile 2006-2008 a fost director atât al Filarmonicii, cât şi al Operei din Würzburg.

Palatul Mogoşoaia… Palatul muzicii

Cvartetul Eufonia concertează la Peleş şi Mogoşoaia

Pentru al cincilea an consecutiv, iubitorii artei sunetelor sunt invitaţi într-unul dintre cele mai frumoase spaţii din jurul Capitalei.

De pe 20 aprilie, până pe 26 mai, pentru cinci week-end-uri, “Palatul Brâncovenesc” de la Mogoşoaia se va transforma într-un templu al muzicii de cea mai bună calitate.

Primele întâlniri muzicale vor avea loc pe 20 şi 21 aprilie 2013, de la ora 17.00. În prima seară, cu ocazia împlinirii a 200 de ani de la naşterea lui Giuseppe Verdi, vor evolua în Sala Scoarţelor voci remarcabile ale scenei lirice româneşti: soprana Sorina Munteanu, tenorul Hector Lopez, sopranele Veronica Anuşca şi Alice Lopez. Vor răsuna arii şi duete din opere ca: “Rigoletto”, “Forţa destinului”, “Luisa Miller”, “Corsarul”, “Bal mascat”.

Soprana Sorina Munteanu

În a doua zi a festivalului, duminică 21 aprilie, tot de la ora 17.00, vor veni la “Palatul Mogoşoaia” laureaţii ediţiei a III-a a Concursului “Drumul spre celebritate”: soprana Rodica Vica, pianista Maria Diana Petrache, violoncelistul Mircea Marian şi Cvartetul “Eufonia” din Cluj. Aceştia vor interpreta opusuri de Rossini, Puccini, Beethoven, Schumann, Popper şi Chopin.

Sâmbătă 27 aprilie, de la ora 17.30, şi în Duminica Floriilor, de la ora 17.00, continuă maratonul sonor.

În prima seară, doi artişti de mare valoare, violoncelistul Alexandru Moroşanu şi pianista Tatiana Moroşanu, ne vor purta în universul sonor imaginat de Paul Constantinescu şi David Popper.

A doua zi, duminică 28 aprilie, de la ora 17.00, va fi marcată împlinirea a 250 de ani de la naşterea lui Franz Danzi, printr-un recital de excepţie susţinut de Cvintetul de suflători “Five”, alcătuit din flautistul Graţian Papară, oboista Ana Maria Radu, clarinetistul Adrian Duminică, fagotistul Ionuţ Roşca şi cornistul Vlad Buzdugan.

“Sunetul Muzicii”, la Castelul Peleş

Rodica Vica

În cadrul celei de-a treia ediţii a Stagiunii “Sunetul Muzicii”, în Sala de muzică a Castelului Peleş vor evolua, sâmbătă 20 aprilie, de la ora 17.00, laureaţii Concursului “Drumul spre celebritate”.

Muzicieni tineri, talentaţi, extrem de valoroşi, care au trecut probe de foc la competiţia amintită, fiind selectaţi de jurii alcătuite din peste 800 de spectatori şi profesionişti, vor interpreta opusuri de Rossini, Puccini, Beethoven, Schumann, Popper şi Chopin. Cu siguranţă vă vor încânta prin arta lor soprana Rodica Vica, pianista Maria Diana Petrache, violoncelistul Mircea Marian şi Cvartetul “Eufonia” din Cluj.

Stagiunea “Sunetul Muzicii” a transformat Castelul Peleş într-un loc întâlnirii dintre istorie şi muzică de cea mai bună calitate.

Stagiunea “Sunetul Muzicii” ediţia a III-a înseamnă 10 regaluri sonore care se vor desfăşura în perioada martie – octombrie 2013 şi în care vor fi protagonişti cei mai valoroşi tineri muzicieni români.

Stagiunea “Sunetul muzicii” este inclusă în cadul programului naţional anual “Oportunităţi la tine acasă”, care a fost iniţiat în 2009 şi vizează promovarea tinerilor muzicieni excepţionali, oferindu-le motive să-şi clădească şi să-şi desfăşoare activitatea în România.

În cadrul programului ”Oportunităţi la tine acasă” se derulează periodic concerte, recitaluri, cursuri, festivaluri, stagiuni şi concursuri în Bucureşti, Braşov, Cisnădie, Cluj, Galaţi, Iaşi, Mogoşoaia, Odorheiu Secuiesc, Sibiu, Sinaia, Târgu Mureş etc. Participarea tinerilor este remunerată.

Până în prezent, programul ”Oportunităţi la tine acasă” a mobilizat peste 80 de artişti, selectaţi din toate zonele ţării.

Din 2010, în cadrul programului se desfăşoară cu succes şi stagiunile pentru reintroducerea în circuit a spaţiilor de concert ieşite din atenţia publicului, precum sala Palatului ”Peleş” din Sinaia, Palatele Domneşti din Moldova, salinele din România, sala de spectacole a Casei Universitarilor din Bucureşti etc.

From Russia with Love…

Alexandru Tomescu

Recital extraordinar Alexandru Tomescu şi Eduard Kunz la MNAR.

Muzeul Naţional de Artă al României vă invită joi, 25 aprilie, ora 19.00, în Sala “Auditorium”, la recitalul extraordinar “From Russia with Love…”, susţinut de violonistul Alexandru Tomescu şi de pianistul Eduard Kunz. Evenimentul propune un dialog inedit între muzică şi pictură, inspirat de expoziţia “Între Est şi Vest. Pictura rusă din patrimoniul MNAR, secolele XVI – XX”.

Recitalul cuprinde lucrări de Stravinski, Şostakovici, Prokofiev şi Ceaikovski şi este însoţit de proiecţii video ale unor picturi create de artişti precum Konstantin Ivanovici Gorbatov, Filip Andreevici Maliavin, Ilia Efimovici Repin sau Franz Alexeevici Roubaud, prezente în expoziţia deschisă la MNAR.

Expoziţia “Între Est şi Vest – Pictura rusă din patrimoniul MNAR”, deschisă în Sălile Kretzulescu ale MNAR, prezintă, pentru prima dată după mai bine de 20 de ani, o selecţie de 59 de lucrări de artă rusă (31 de icoane şi 28 de picturi) din colecţiile Secţiei de Artă Europeană şi Decorativă a muzeului, creaţii semnificative pentru intervalul cronologic dintre secolele XVI şi XX.

Imaginile cu peisaje, portrete sau scene rustice selectate de cei doi muzicieni sunt asociate cu opere ale unor celebri compozitori ruşi, în încercarea de a ilustra particularităţile „spiritului rus”.

Pianistul Eduard Kunz

Lucrările expuse ilustrează evoluţia unei şcoli de pictură care a început sub semnul artei bizantine, a continuat sub influenţa celei occidentale, ajungând la începutul secolului XX să contribuie la schimbarea profundă a artei europene.

Alexandru Tomescu este unul dintre cei mai apreciaţi violonişti români ai momentului. După o carieră presărată cu succese în săli celebre din Europa şi din lume, sub bagheta unor maeştri precum Valery Gergiev, Kurt Masur sau Christoph Eschenbach, artistul a revenit în România, unde s-a implicat în organizarea unor turnee naţionale de muzică clasică, realizate exclusiv din fonduri private. Turneul Naţional Stradivarius este unul dintre cele mai cunoscute şi mai apreciate proiecte ale sale, datorită deciziei violonistului de a prezenta o serie de spectacole sincretice care vin în completarea celor mai dificile partituri scrise pentru vioară solo, precum cele 24 de “Capricii” de Paganini sau cele “Şase Sonate” de Eugène Ysaÿe.

Eduard Kunz a fost inclus de prestigioasa publicaţie BBC Music Magazine în topul celor mai buni „10 pianişti de mâine”. Sensibilitatea şi inteligenţa cu care îşi construieşte discursul muzical i-au adus de-a lungul timpului premii la cele mai importante competiţii din lume, precum Concursul Ceaikovski de la Moscova sau Van Cliburn din SUA. În 2007 a câştigat premiul I la Concursul Internaţional „George Enescu”. S-a stabilit la Bucureşti, dar concertează pe cele mai importante scene ale lumii sub bagheta unor dirijori renumiţi precum Tugan Sokhiev, Edward Gardner, Alexander Joel sau Barry Wordsworth. Wigmore Hall (Londra), Salle du Louvre (Paris), Concertgebouw (Amsterdam) sunt doar câteva dintre sălile cele mai celebre ale lumii în care a susţinut recitaluri şi în care s-a bucurat de aprecieri pentru interpretările sale.

Super-grupul newyorkez “Elevation” lansează albumul „Mystery”

Pianistul Lucian Ban, într-un concert extraordinar cu Elevation

“Elevation”, unul dintre cele mai creative cvartete de jazz ale momentului, revine cu un nou recital exploziv pe scena ArCuB, în data de 27 aprilie 2013, începând cu ora 20.00.

Trupa “Elevation”, formată din Lucian Ban (pian), Abraham Burton (saxofon tenor), Brad Jones (bas) şi Nasheet Waits (tobe), propune o muzică inspirată din jazz-ul tradiţional american, păstrând influenţe swing. Revista “Time Out New York” a apreciat-o drept o mostră de „jazz post-bop, care se îndreaptă spre avangardă, fără să piardă efervescenţa swing-ului”. Ei reprezintă „noul jazz” în forma sa cea mai spectaculoasă şi impresionează prin originalitate, cucerind publicul prin personalitate muzicală, spontaneitate şi prin capacitatea de a improviza a celor ce îl alcătuiesc.

După nenumărate turnee şi concerte de ambele părţi ale Atlanticului (inclusiv cel din noiembrie 2011 de la ArCuB, care a fost susţinut cu casa închisă), “Elevation” lansează într-un turneu european albumul „Mystery”, editat de prestigioasa casă de discuri americană “Sunnyside Records” .

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.