„Prin tunelul istoriei metroului bucureștean”

Asociația Redescoperă Istoria în colaborare cu Arhivele Naționale ale României, Biblioteca Metropolitană București și Muzeul Municipiului București anunță lansarea proiectului cultural „Prin tunelul istoriei metroului bucureștean”.

Proiect cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național, „Prin tunelul istoriei metroului bucureștean” își propune să recupereze, să păstreze și să valorifice istoria metroului din București în beneficiul publicului larg prin digitalizarea atât a documentelor și fotografiilor păstrate de Arhivele Naționale ale României, precum și a celor aflate în colecții și arhive private, cât și a articolelor de presă privitoare la metroul bucureștean, publicate în principalele periodice românești aflate în colecția Bibliotecii Metropolitane București. Totodată, proiectul cultural își propune ca, pe lângă materialul documentar digitalizat, să aducă în prim-plan și specialiști din proiectarea, construcția și exploatarea metroului bucureștean, personalitatea acestora urmând să fie evocată prin realizarea unor biografii și – acolo unde (mai) este posibil – a unor interviuri, acestea având nobila menire de a însufleți istoria a ceea ce înainte de 1989 era deseori caracterizat drept „o remarcabilă creație a tehnicii românești”. Materialul documentar astfel rezultat va fi valorificat științific în cadrul unui demers unic de prezentare a istoriei proiectării, construcției și exploatării metroului din capitala României prin intermediul platformei online www.redescoperaistoria.ro/metrou, a monografiei „Rama electrică de metrou. «Bătrâna doamnă» care a scris istoria metroului bucureștean”, precum și a expoziției tematice „Metroul: Mai mult decât ceea ce se vede”.

Având rolul de a mări accesibilitatea documentelor și a fotografiilor păstrate în fondurile Arhivelor Naționale ale României, platforma online www.redescoperaistoria.ro/metrou contribuie totodată la protejarea materialului documentar original pe termen lung de deteriorările cauzate de o manipulare repetată în cadrul procesului de cercetare. De asemenea, în cadrul platformei online se vor regăsi informații despre proiectul propriu-zis, precum și date privitoare la proiectarea, construcția și exploatarea metroului din București.

Monografia „Rama electrică de metrou. «Bătrâna doamnă» care a scris istoria metroului bucureștean” ce va fi tipărită în cadrul proiectului are o dublă semnificației: pe de o parte, marchează cei 45 de ani de la realizarea la Arad și aducerea în Capitală a prototipului ramei românești de metrou (decembrie 1976 – august 1977), acesta fiind de altfel și primul element proiectat al metroului, dimensiunile acesteia determinând ulterior gabaritul tunelelor, galeriilor și stațiilor din subteran. Pe de altă parte, monografia este și prima lucrare de acest gen realizată în România, aceasta documentând în peste 400 de pagini proiectarea, fabricația și exploatarea materialului rulant produs în țară pentru metroul bucureștean. Bazată într-o proporție covârșitoare pe documente de arhivă completate de mărturiile specialiștilor care au participat la ceea ce pe bună dreptate ar putea fi numit simplu, dar extrem de inspirat „marea aventură a «trenului galben»”, monografia va avea și un bogat conținut ilustrativ, în mare parte, necunoscut publicului larg, provenit din arhive și colecții private.

La rândul său, expoziția tematică „Metroul: Mai mult decât ceea ce se vede” – ce va fi organizată la Muzeul Municipiului București – se dorește a fi o călătorie prin istoria metroului bucureștean, pornind de la primele planuri de execuție și până la exploatarea din zilele noastre. De altfel, această expoziție își propune să fie și o primă „stație” a magistralei de constituire a unei colecții permanente dedicate proiectării, construcției și exploatării metroului din Capitală, deschisă publicului larg, așa cum există în 30 de orașe din întreaga lume (Berlin, Budapesta, Delhi, Madrid, Mexico City, Moscova, Saint Petersburg, Shanghai, Tokyo, Wuhan ș.a.) unde sunt deschise secțiuni dedicate metroului în cadrul muzeelor ce prezintă istoria transportului public și tehnicii în general, și chiar muzee consacrate care tratează acest mijloc de transport urban. Acesta este și motivul pentru care echipa proiectului face și un apel către persoanele care s-au intersectat cu proiectarea, construcția și exploatarea metroului din București prin intermediul profesiei, ori a pasiunii pentru transportul feroviar și care sunt dispuse să ne sprijine în acest pionierat, prin orice fel de contribuții – inclusiv memorialistice – care fac referire la metroul românesc.

Proiectul cultural „Prin tunelul istoriei metroului bucureștean” se va derula până la data de 11 noiembrie 2022.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

10 Comentarii

  1. „voi nu puteti zugravi nici macar ce-a cnstruit tata!” dar vreti digitalizare… si asta pentru ca prin planul de indatorare a romanilor de catre vestul satanic, niste securici au luat comisioane si asteapta bani din „finantari” INTRU INDATORAREA NOASTRA. NOI, ROMANII, NU AM FOST INTREBATI: CE ESTE ASTA: MINISTERUL DIGITALIZARII? CINE SUNT ASTIA? CAND S-AU INFIINTAT? CINE A PERMIS ASTA?

  2. Felicitari celor care mai fac eforturi sa ne reaminteasca ca am avut si pagini glorioase in istoria tarii!

  3. asta e nostalie comunistoida pe fatza,
    metroul era pentru carat vita la munca,
    vezi doar azi „platforma pipera”, „sema(natoarea) park”,
    timpuri noi(si vremuri grele), apaca cialapa,”republik”, „imgb”.

    de fapt sti cum e cu nostalgicii?
    „-nu se mai scoala
    dar ce frumos atarna!”
    (nostalgicii le au cu exprimarile impersonale)

  4. Amice „Maxtor”, esti idiot. Din ala mare de tot, care se kk pe Romania si pe trecutul ei, ii aplauda pe straini cand ne distrug tara si pleaca cu bogatiile noastre, apoi sta si se scarpina in c*r si se intreaba ca prostul de ce am ajuns aici. Din cauza unora ca tine, ba, Eminescu a scris „Muntii nostri aur poarta/ Noi cersim din poarta-n poarta!”. Sictir!

  5. @George
    -FARA DREPT
    asta a facut partidul unic:
    realizari fara drept pentru gunoaiele satelor portate la Bucuresti.
    (mergi tu cu metroul
    sa-ti iei microunda GSM in cap
    sau direct antenele)

  6. ” Cultură ”
    -asta spunem si noi:
    cultura vitei din clasa muncitoare!
    -sti de ce se freaca vita de gard?
    pentru ca o mananca si gardul e acolo!

  7. @Maxtor, indivuzi ca dta au facut posibil ca dupa 1990, Romania sa fie distruda bucata cu bucata. Fara nostalgii comuniste, doar faptic, Romania inainte de 1989 avea o industrie puternica. Acwa industrie a facut posibil metroul bucurestean, fabrici de locomotive si automobile, si marile baraje precum Portile de Fier si Vidraru. Ca sa elcucubrezi in halul asta ca nu e nimic de admirat la metroul romanesc, doar pentru ca e comunist si „cara vitele la munca” denota grave lacune atat culturale cat si istorice sau pur si simplu prostie. Pun pariu ca esti un cacacios nascut dupa 1990.

  8. Metroul 2.0 il continua boc.
    Pana sa faca finalizeze bocul studiul de fezabilitate al noului metrou inventeaza Musk teleportarea direct pe Marte.

  9. Säräcia si uzurparea tärilor din estul Europei. Ce este uniunea europeanä si ce scopuri urmäreste? Este entreul lui NATO si urmäreste scopurile de expansiune si de subjugare a Europei dupä mentalitatea americanä. Europa este complet sub cizma americana. Tärile die estul Europei auf fost momite cu bani cu projecte de uniunea europeanä cu scopul absolut de expaniune americanä. Imperiul Roman, al Turcilor al nemtilor al rusilor nici unul nu s-a extins asa cum s-a extins actual ocupatia americanä. Momite cu bani care s-au ascuns pe urmä in buzunarul unor politicieni corupti, asa cä popoarele Europei au fost zvirlite pradä concernelor sträine, americane, franceze, germane, italiene ect asa cum azvirli cioante unui ciine flämind. EU a distrus pur si simplu absolut toate unitätile industruiale ale Rominiei, ale Bulgariei ale Ungariei ect. EU a distrus viata socialä, finantele, scolile, sänätate intoate tärile europene. Concret EU si NATO=America n-au adus nici un bine numai säräcie si foamete peste tot. Europa nu are nevoie de piata comunä nu are nevoie de NATO. Ce cautä CIA ce cautä batalioanele americane pe pämintul acestor täri? Rominia a fost de sute de ani sub ocupatie sträinä.Ajunge! Desteaptä-te Romine. Cautä-ti drumul täu demn, cinstit, onest nu fii sluga americii si a hapsinilor sätui, die vestul Europei. Iesi-ti din piata comunä iesi-ti din Nato. Rominia este bogatä, oamenii sint demni nu vä vinde-ti tara viata copiilor si a nepotilor vostrii Americii si al bogatilor din vestul Europei, pentru care nu sinte-ti decit slugi.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.