Probleme la ANI

Prin Legea nr.144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate a fost stabilit că numărul maxim de posturi pentru Agenţie este de 200. În prezent, Agenția are ocupate mai puțin de jumătate dintre acestea, respectiv 96 de posturi, din care doar 38 de posturi sunt ocupate de inspectori, conform notei de fundamentare a proiectului de OUG pentru completarea Anexei nr. 51 la Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ.

În prezent, Agenția Națională de Integritate este în imposibilitatea organizării concursului pentru ocuparea funcţiilor publice specifice, fapt care afectează funcționarea eficientă a ANI, îngreunează procesul decizional şi derularea procedurilor interne și, în egală măsură, afectează dreptul funcţionarilor publici la dezvoltarea carierei. Toate aceste aspecte vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, necesitând măsuri urgente, se spune în proiectul amintit.

Cei 38 de inspectori trebuie să îndeplinească o serie de obligaţii legale pe o multitudine de paliere: evaluarea declaraţiilor de avere şi de interese; evaluarea diferenţelor semnificative, a incompatibilităţilor şi a conflictelor de interese, întocmirea rapoartelor de evaluare, sancţionarea încălcării regimului declarării averii şi a intereselor, promovarea acţiunilor prin care să fie constatată încălcarea dispoziţiilor respective, monitorizarea Sistemul prevenţie și, nu în ultimul rând, atribuții privind avertizorii în interes public.

O Directivă europeană, adoptată la 23 octombrie 2019, stipulează că statele membre au obligația de a adopta cadrul normativ privind instituirea de canale interne în ceea ce privește entitățile juridice din sectorul privat care au între 50 și 249 de lucrători până la data de 17 decembrie 2023. În prezent, o prioritate legislativă a Guvernului României, este proiectul de lege privind
protecția avertizorilor de integritate L175/2022 (PL-x nr. 219/2022), înaintat Parlamentului României spre adoptare în procedură de urgență, adoptat de Senatul României în ședința din data de 01.09.2022 și înaintat spre dezbatere și adoptare Camerei Deputaților.

Prin acest proiect de lege se desemnează Agenția Națională de Integritate, în calitate de canal extern, în considerarea specificului acestei instituții, și anume autoritate autonomă, independentă, care asigură exercitarea demnităților și funcțiilor publice în condiții de integritate și imparțialitate (Legea nr. 144/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate).

Pentru transpunerea și implementarea directivei menționate, proiectul de lege prevede pentru Agenția Națională de Integritate o serie de atribuții, atât din perspectiva rolului expres al acestei instituției cât și din perspectiva aplicării obligațiilor stabilite de directivă, la nivel național. Totodată, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii, este necesară înființarea, în cadrul Agenției, a unei structuri specializate distincte, al cărei număr de posturi vor fi ocupate de inspectori de integritate cu atribuții de gestionare a raportărilor privind încălcări ale legii, va fi stabilit prin regulamentul de organizare și funcționare al instituției.

Astfel, Executivul urmărește, printr-o OUG, crearea cadrului legislativ menit să asigure desfășurarea concursului pentru ocuparea deopotrivă a funcțiilor publice specifice de execuție, respectiv a funcției publice specifice de inspector de integritate în cadrul structurii specializate distincte cu atribuții de gestionare a raportărilor privind încălcări ale legii, care se va înființa în cadrul Agenției Naționale de Integritate în vederea punerii în aplicare a prevederilor Directivei (UE) 2019/1937 a Parlamentului European și a Consiliului privind protecția persoanelor care raportează încălcări ale dreptului Uniunii, dar și a funcțiilor publice specifice de conducere din cadrul Agenției Naționale de Integritate.

Gradele profesionale pe care este structurată funcţia publică specifică de inspector de integritate, respectiv condiţiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcţiei publice specifice de inspector de integritate sunt cele prevăzute la art. 393, respectiv la art. 468 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4597 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Nu este de mirare ca sistemul public angajeaza indivizi care au cumul de functii si in public si in privat.
    ANI este un fel de pisica cu clopotei care nu poate prinde sobolanii cu staif din sistemul public.

    Ne-am saturat de pensionarii de lux angajati „consultanti” in sistemul public. Securistii de rit nou au creat sistemul perfect de a promova incultura , reaua vointa si nepotismul si multe alte „calitati” alre omului cu pile si proptele angajat la stat.

    Cred co o restructurare este necesara din pacate „curvele” politicii romanesti nu or s-o faca niciodata.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.