ANAF, o instituție neperformantă

Revoluție fiscală făcută cu un sistem IT praf

Diminuarea an de an a cheltuielilor de capital din ultimii ani a afectat în mod special infrastructura IT a ANAF, starea actuală fiind critică. Fiscul deține azi o infrastructură IT și de comunicații învechită și neperformantă, pentru care nu s-au mai efectuat investiții semnificative din anul 2013. Mai mult, Strategia IT a ANAF pe perioada 2016-2020 nu a fost aprobată, se arată în Raportul public al Curții de Conturi pe anul 2016, făcut public acum. În lipsa unei strategii nu se cunosc obiectivele pe termen scurt, mediu și lung, condiții în care referatele de necesitate cu valori semnificative, întocmite și înaintate de Direcția Generală de Tehnologia Informației (DGTI) către DGIAPSI (structura de achiziții a ANAF) în perioada 2013-2016, nu au fost aprobate de conducerea ANAF. Există un program cu Banca Mondială de informatizare a Fiscului însă acesta se află într-o fază întârziată, conform lui Daniel Tudor, vicepreşedinte al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF). „Dorinţa noastră şi nevoia este de a digitaliza cât mai mult activitatea ANAF, de a avea o interfaţă facilă şi un dialog, într-un viitor scurt, pe internet. Avem nevoie să finanţăm masiv zona IT. La sfârşitul anului trecut s-a luat decizia ca Direcţia naţională de tehnologia informaţiei să fie de interes strategic, să fim mai eficienţi în achiziţii. În ceea ce priveşte programul cu Banca Mondială, este într-o fază destul de întârziată. Este o constatare pe care am făcut-o anul trecut. Suntem în dialog pentru a găsi soluţii în sensul în care avem nevoie de finanţare pe zona asta ca de aer”, a spus Tudor în cadrul unei conferințe despre fiscalitate.

Conform Curții de Conturi, lipsa investițiilor, concomitent cu încărcarea permanentă a capacităților de calcul și stocare din Centrul de Date Primar (CDP) și Centrul de Date Secundar (CDS), precum și creșterea exponențială a cerințelor pentru noi aplicații IT au condus la apariția unor disfuncționalități ale sistemului IT, constatate în misiunea de audit financiar. ANAF nu și-a îndeplinit obligația legală de a întocmi și prezenta situațiile financiare pentru activitatea proprie pe baza inventarierii generale a elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii, deoarece în anul 2016 nu a inițiat operațiunile de inventariere, iar, în anul 2015, rezultatele inventarierii nu au fost înregistrate în evidența contabilă, acestea indicând minusuri de 56.018 mii lei.

Efectul, respectiv consecința economico-financiară a abaterii de la legalitate și regularitate, constă în faptul că situațiile financiare, consolidate la nivelul MFP, întocmite la data de 31.12.2015, respectiv 31.12.2016, conțin erori necorectate, existând rezerve asupra imaginii fidele a situațiilor financiare.

Pentru comunicarea obligațiilor fiscale către contribuabili, Unitatea de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea transmite plicuri, dar un procent foarte mare din plicurile trimise nu ajunge la destinatari din diverse motive, acestea fiind returnate și, ulterior, distruse. Astfel, în cadrul misiunii de audit financiar s-a constatat că în anul 2016 au fost distruse, la nivelul Unității de Imprimare Rapidă Râmnicu Vâlcea, 4.394.760 de scrisori recomandate cu AR (plicuri), primite retur, din care 11.557 de plicuri aveau adresa incompletă, în cazul a 456.550 de plicuri, destinatarul s-a mutat de la adresă, 134.450 de plicuri au avut mențiunea „necunoscut”, iar 83.013 plicuri au fost returnate din „alte motive”.

O serie de plicuri primite retur aveau ca destinatari diverse entități publice ca: tribunale, judecătorii, parchete de pe lângă judecătorii și tribunale, curți de apel, spitale, licee, școli, grădinițe, agenții, oficii, primării, unități militare, prefecturi, consilii județene. Pentru aceste 685.570 de plicuri primite retur și, ulterior, distruse, ANAF a achitat CN Poșta Română SA suma de 2.221 mii lei, cheltuială care nu și-a atins scopul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Cosmin Pam Matei 4597 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Daniel Tudor, Vicepresedinte ANAF: Programul cu Banca Mondiala de informatizare a Fiscului este intr-o faza INTARZIATA.

    Programul cu BM de Informatizare a Fiscului este intr-o faza intarziata si suntem in dialog cu ei pentru a gasi solutii, a declarat Daniel Tudor, intr-o conferinta organizata de PwC Romania, scrie Agerpres.
    „Dorinta noastra si nevoia este de a digitaliza cat mai mult activitatea ANAF, de a avea o interfata facila si un dialog, intr-un viitor scurt, pe internet. Avem nevoie sa finantam masiv zona IT. La sfarsitul anului trecut s-a luat decizia ca Directia nationala de tehnologia informatiei sa fie de interes strategic, sa fim mai eficienti in achizitii. In ceea ce priveste programul cu Banca Mondiala, este intr-o faza destul de intarziata. Este o constatare pe care am facut-o anul trecut. Suntem in dialog pentru a gasi solutii in sensul in care avem nevoie de finantare pe zona asta ca de aer”, a spus el.

    El a precizat ca ANAF are un interes deosebit pentru informatizare(!!), respectiv pentru Investitii in aceasta zona.

    Diminuarea cheltuielilor de investitii din ultimii ani a afectat infrastructura IT a ANAF, situatia actuala fiind CRITICA, se arata in Raportul Curtii de Conturi pe anul 2016.
    Mai mult, strategia IT a ANAF pe perioada 2016-2020 NU a fost aprobata, la data Auditului fiind elaborate 2 forme ale documentului, dar niciuna dintre ele nu este aprobata, precizeaza Raportul.
    In Raport se precizeaza ca ANAF NU si-a indeplinit Obligatia Legala de a intocmi si prezenta Situatiile financiare pentru activitatea proprie pe baza inventarierii generale a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, deoarece in anul 2016 nu a initiat operatiunile de inventariere, iar in anul 2015 rezultatele inventarierii nu au fost inregistrate in evidenta contabila, acestea indicand minusuri de 56,018 miliarde lei.”

    In HAOSUL asta, e normal sa NU vrei Informatizare, cat mai multa ceata e de preferat pentru HOTII!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.