Punctaj slab pentru elevii români într-un studiu european

Elevii români de clasa a VIII-a sunt mai puțin competitivi la matematică și științe decât colegii lor europeni, obținând un scor de 479 de puncte la matematică și 470 la științe, față de media internațională de 500 de puncte, arată un studiu internațional citat de Universitatea din București.

Specialiști în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București, implicați direct în realizarea studiului „Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale” – TIMSS 2019 (clasa a VIII-a), au prezentat concluziile acestuia.

În 1995, elevii de clasa a opta obțineau 474 puncte la matematică și 471 la științe. Minimul istoric a fost înregistrat în 2007, când elevii români obțineau 458 de puncte la științe și apoi în 2011, an în care au obținut 458 de puncte la matematică.

„O chestiune complexă, cum e performanța elevilor, are o cauzalitate complexă. Dar dacă noi vom face acest model cauzal și vom arăta care sunt variabilele care influențează performanța și care e ponderea de influență a fiecărei variabile, pentru fiecare dintre ele se vor putea gândi politici educaționale focalizate, țintite, care să ne scoată din înghețarea în care ne aflăm de mai bine de 20 de ani. (…) M-aș bucura să renunțăm la tentația de a veni cu remedii rapide și facile, pe o singură dimensiune, și să gândim că o realitate complexă se schimbă printr-o intervenție complexă”, a remarcat prof. univ. dr. Lucian Ciolan, unul dintre coordonatorii echipei care a implementat studiul în România.

Chiar dacă rezultatele arată că nivelul competențelor la matematică și științe al elevilor români este similar cu cel de acum 25 de ani, este îngrijorător faptul că 22% dintre elevi sunt analfabeți funcțional la matematică și științe, în comparație cu media internațională de 13%. În cazul elevilor care fac performanță, România înregistrează un procent de 6% la matematică și 4% la științe, în comparație cu media internațională de 5%.

„Educația e gratuită în statul nostru pentru că este marele egalizator. (…) Copiii pleacă în viață cu egalitate de șanse. Dar pentru a avea egalitate de șanse trebuie să ai un start similar în viață. Și dacă statul nu asigură această șansă, face un deserviciu masiv unei părți importante a populației, pe care o condamnă de fapt la insucces, nu doar în școală, ci și ulterior, în profesie și în viață. Iar acest lucru înseamnă că nu se achită de una din funcțiile fundamentale pe care le are. De aceea e o problemă atât de mare inechitatea din sistemul educațional, iar rezultatele arată o distribuție inechitabilă a performanței elevilor”, a precizat prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, coordonatorul național al proiectului TIMSS 2019.

Acest lucru este accentuat și de prof. univ. dr. Romiță Iucu, președintele Consiliului de Orientare și Analiză Strategică din cadrul UB, care a remarcat faptul că „un sistem educațional trebuie să fie atât de comprehensiv și atât de echitabil încât să ofere șanse egale pentru dezvoltare inegală. Sună puțin paradoxal, dar are o valoare deosebit de importantă la nivel de motivație. (…) Pentru sistemul educațional din România, șansele egale trebuie să însemne șanse egale de dezvoltare inegală. Trebuie să îi dăm fiecărui copil șansa de a atinge maximul lui de potențial. De-abia atunci sistemul educațional va garanta reușita individuală.”

Un alt rezultat relevant ne arată că România ocupă un loc fruntaș, al patrulea, la scorul obținut de fete în comparație cu cel obținut de băieți, 487 față de 471. În contextul în care pe plan internațional rezultatele băieților sunt mai bune decât ale fetelor în aceste domenii, rezultatul din România se înscrie în eforturile internaționale de realizare a unor sisteme echitabile de educație și instrucție.

Alte concluzii preliminare ale rezultatelor la evaluarea TIMSS 2019 vorbesc despre distribuția inegală a performanței în rândul elevilor români (aproape un sfert dintre elevii noștri nu ating criteriile minime de performanță, atât la matematică, cât și la științe), despre încrederea de sine a elevilor, care este o variabilă importantă a studiului, dar cu procente dezavantajoase pentru România, precum și despre sărăcie: aproape jumătate dintre elevii români ajung flămânzi la școală.

„Noi vrem să punem pe masă date pentru oricine e dispus să le ia în serios și să facă programe pe care să le implementeze. De aceea consider critic să venim nu cu propuneri generale, ci cu propuneri cât se poate de concrete, care să fie fundamentate pe evidențe și care să ofere, cel puțin din punct de vedere științific, niște minime garanții că intervențiile respective o să dea rezultate”, a conchis prof. univ. dr. Lucian Ciolan.

Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani, este coordonat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA) și analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. TIMSS 2019 a măsurat competențele elevilor de 14 ani din peste 60 de țări din toată lumea. Au participat la cercetare peste 580.000 de elevi, 310.000 părinți, 19.000 directori de școli și 52.000 de profesori din toată lumea. În România testul a implicat 4.485 de elevi, 196 de directori și 623 de profesori din 199 școli.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

8 Comentarii

  1. SA TE JOCI CU PREGATIREA,EDUCATIA UNOR COPII ESTE O CRIMA CU PREMEDITARE !,SA SCHILODESTI DESTINELE UNOR TINERI TREBUIE SA AI O MINTE CRIMINALA ,COPII SUNT AVEREA FAMILIEI SI A TARII <COPII SUNT VIITORUL ,ASA CUM II CRESTI ASA VEI TRAI LA BATRINETE !!.
    VOI CEI CARE V-ATI FACUT DIN SCOALA O AFACERE SI DIN INVATAMANT O MAFA NU MERITATI NICI MACAR UN BUNA ZIUA !,SUNTETI VIERMII
    CARE ATI DISTRUS MIEZUL DEZVOLTARII ACESTEI NATII.

  2. Nu va mirati !!! Asta este Romania Educata !!! Sa nu uitam totusi ca in 1950 , 56% din populatia Romaniei era ANALFABETA !!! NU STIAU SA SCRIE SI SA CITEASCA !!! DA , era mostenirea CAPITALISTA !!! A traiului sub MONARHIILE GERMANE !!!Asta se intampla si acum . Sub tot felul de conducatori ALOGENI !!! De fapt spunea cineva : NU INVATA BOUL CARTE , CA NU MAI TRAGE IN JUG !!!

  3. Va mira? Dupa atatea catastrofe de bipezi/de la invatamant care au implementat duhoarea politica a analfabetismilui incepand de la crese, gradinite si terminand cu facultati si universitati? Ce sa constatam de cel putin 10-12 ani, ca invatamantul din toate domeniile inclusiv medicina pute a neprofesionalism aproape total?! Vedeti ce comportament au majoritatea medicilor cand au bolnavi la consultatii si tratament?! Priviti si in contabilitate, in justitie, in notariate, in politie, in armata, in orice domeniu, majoritatea parca au cumparat diplomele de la taraba sau primite cadou de nu vor sa isi faca treaba la locul de munca conform statutului si legii, fac cum se interpreteaza! Sa plece in strainatate sa munceasca, dar intai trebuie sa li se recunoasca studiile si diplomele, asta e primul hop prin care sunt prinsi cu maltrapazlacuri destui, apoi interviul plus 3 luni de incercare si dupa, retur in tara acasa unde se poate si admite orice! Nici ca prostituata nu te angajeaza cu carte de munca daca nu esti pregatit profesional, in cel mai negru scenariu, ajungi traficata ca destule fete! Asa ca, educatia si invatamantul, obligatoriu trebuiesc schimbate din incheieturi si actualizate pentru a avea generatii de copii neratati pentru viitor! Asa ceva nu admit niciun guvern indiferent de partid!

  4. Aiurea! De cand competitivitatea la matematica si stiinte(?) a elevilor este atat de importanta pentru a defini performntele unui popor? Asta doar in mintea hashtagistilor romani. Pe timpul lui Ceausescu se invata matematica pe rupte in Romania, dar tot procentul celor haraziti ramanea in final. Multi matematicieni talentati din licee au iesit la pensii ca modesti vatafi sefi de sectii ale gramezilor de fabrici din acele vremuri. Si acum Romania produce suficienti matematicieni, poate exact cati ii trebuie mai ales la intern. Mai bine tara ar insista pe istorie, pe literatura romana si alte materii umaniste. Ar avea numai decastigat in viitor cand altii nu vor mai avea habar cine sunt si de unde vin. Dar se pare ca asta se vrea, o lume a spalatilor intorsi cu cheia.

  5. omenirea se vrea a fi din ce in ce mai #imbecila. se vede „pas-cu-pas” global. cand varul meu a plecat in SUA prin crucea rosie cu integrarea familiei, asta era prin 1982, intrucat mama-sa fugise din ceausism, era in clasa a 9-a in Romania. Cand a ajuns in State a reusi in 2 saptamani sa fie evaluat de scoala locala si a urcat in clasa a 12-a ! atat de buna era scoala romaneasca sau americanii atat de imbecili din cauza sistemului, nu stiu. keep up the „good work online” !

  6. Punctajul esete punctaj dar nu se spune nimic despre faptul ca programele scolare la cele doua materii nu sunt identice. Programele noastre scolare sunt mult mai incarcate decat ale lor la aceste materii. N-ar fi un lucru rau daca n-ar exista materii de umplutura precum stiintele sociale care se vor ore de indoctrinare neo-marxista. La fel au devnit orele de istorie sau de literatura care nici macar romana nu mai este decat partial. Uitati-va ce texte stupide neo-marxiste importate sunt in manuale, texte ce vorbesc de primirea migrantilor, de schimbare de sex si alte aberatii. Simpla comparare a cifrelor nu este edificatoare !

  7. Mai bine i-ar cota si pe dobitocii aia din guvernele occidentale care latra in discursuri ca Romania are capitala la Budapesta.
    Daca cei scoliti spun tampeniile astea, atunci tare as vrea sa vad ce cultura au cetatenii lor de rand.
    Despre asa ceva m-am convins in urma cu multi ani cand fiul meu intr-o discutie pe Interent cu o eleva de liceu Americana a constatat cu surprindere ca aia habar n-avea ca Turnul Eifel se afla la Paris, si nu copia mica a turnului din Las Vegasul lor cu care se mandrea d-ra: ,,Uite ce avem noi in Las Vegas” I-a trimis d-rei poza cu turnul adevarat, fapt care a uimit-o profund. Mai ales canda i-a spus ca Are 324 m inaltime……[Leo]

  8. Cu asemenea profesori gen „pepsi-glas”si multi altii nu trebuie sa ne mai miram!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.