Români în managementul internațional

Manageri la unele dintre cele mai mari companii din lume ori antreprenori ai propriilor afaceri de succes deschise pe alte meleaguri, românii demonstrează adesea că pot face performanță în state unde competiția este la cote înalte, în pofida faptului că nu provin dintr-o țară dezvoltată, în care problemele economice, politice și sociale sunt departe de a fi rezolvate.

Marcel Cobuz, director pentru Europa al Grupului LafargeHolcim

Aflat în echipa producătorului francez de ciment LafargeHolcim din anul 2000, fost CEO al subsidiarelor din Indonezia, Maroc și Irak, Marcel Cobuz a fost numit pe 1 ianuarie 2018 director regional pentru Europa, predecesorul său Roland Kohler pensionându-se la începutul acestui an. A devenit cunoscut în lumea afacerilor în urma implicării sale în fuziunea, în valoare de 30 miliarde euro, dintre Lafarge și Holcim din 2015. Fost director financiar al LafargeHolcim pentru România și Grecia, Cobuz are acum 47 de ani și a deținut de-a lungul timpului diferite funcții operaționale în șase țări unde compania își desfășoară activitatea.

Prin numirea sa în fruntea operațiunilor din Europa, acesta are acum în subordine 90.000 de angajați și a ajuns numărul 2 în gigantul mondial LafargeHolcin. Este membru în Comitetul executiv al trustului și se subordonează direct CEO-ului Lafarge, Jan Jenisch, împreună cu ceilalți directori regionali pentru America de Nord, America Latină, Asia, Africa și Orientul Mijlociu.

Marcel Cobuz are dublă cetățenie, română și franceză, vorbește fluent engleza și franceza, se descurcă în greacă, arabă, kurdă și bahasa. În 1994 a lucrat la Banca Națională a României, unde a participat la înființarea Bursei de Valori București. A lansat două companii de brokeraj și a pus pe picioare Asociația Brokerilor și Piața Rasdaq. Ulterior și-a constituit propria societate de consultanță pentru piața de capital. A lansat, între 2012 și 2015, Academia de Marketing, cu HEC Business School, ceea ce a dus la o creștere a pieței materialelor de construcții de aproape un miliard de euro.

De-a lungul timpului s-a confruntat și cu situații critice. A ajuns în Indonezia după tsunamiul din 2004, în urma căruia o uzină a fost distrusă și au murit 200 de oameni. El a trebuit astfel să o reconstruiască într-o zonă afectată de conflictele rebelilor separatiști.

Compania LafargeHolcim are subsidiare în 30 de țări, toate fiind coordonate de Comitetul Executiv, care în ultimii ani s-a restrâns, în prezent fiind alcătuit din 9 membri subordonați unui CEO.

Producătorul de materiale de construcții a ajuns pe piața românească la o cifră de afaceri de 226,2 milioane euro în 2017 şi un profit de 28,4 milioane euro. Investiţiile grupului la nivel local se ridică la peste 700 milioane euro, iar fabricile de ciment din Câmpulung şi Aleşd se află pe primele două locuri în topul performanței celor 200 de fabrici ale grupului LafargeHolcim. Compania are circa 800 de angajați în România, deține două fabrici de ciment, 14 staţii ecologice de betoane, o stație de măcinare, trei staţii de agregate, două staţii de lianţi speciali şi terminale de ciment în Bucureşti, Roman și Turda.

Sabina Aldea Gault, CEO Konect Agency

Conduce de nouă ani propria companie de PR, Konect Agency, care a devenit una dintre cele mai renumite agenții de relații publice din SUA. Cu sediul în Los Angeles, birouri la New York și Austin, compania continuă să se extindă în următorii ani. Are în prezent 60 de angajați, 80 de clienți și operațiuni în 5 state. De la o cifră de afaceri de 100.000 dolari în 2009, a ajuns la 5,2 milioane dolari în 2016.

Sabina Aldea Gault este din Pitești, are 36 de ani și a absolvit magna cum laude UC Berkeley din California. Au scris despre ea și businessul pe care îl conduce The New York Times, Forbes, CNN și The Wall Street Journal, considerând-o o stea în plină ascensiune în domeniul PR-ului.

Primul ei succes a venit odată cu un spot difuzat în prime-time la nivel național, plus articole în mai multe reviste americane, realizate în cadrul unei campanii publicitare pentru lansarea unei linii de bagaje de călătorie scumpe. Au urmat mai multe acțiuni publicitare pentru companii renumite de pe teritoriul Statelor Unite, precum Fatburger, Stubb’s BBQ, Rhythm Superfoods, The Purple Carrot.

Și-a început cariera profesională în țară, când a lucrat ca PR la Studiourile MediaPro din Buftea, fiind în același timp și studentă la Universitatea Media. A ajuns în SUA printr-un proiect americano-britanic, când producătoarea filmului căruia îi făcea PR-ul i-a oferit de lucru la compania sa de producție din Los Angeles.

Cu toate că munca într-o firmă de relații publice este solicitantă, iar clienții vor să iasă totul perfect, ceea ce necesită multă muncă și decizii rapide, Sabina reușește să îmbine serviciul cu familia. Lucrează 16 ore pe zi, face sport, își petrece diminețile și serile cu copiii și călătorește pentru dezvoltarea afacerii sale două săptămâni pe lună.

Deși Konect Agency nu este o firmă mare, compania se află în Top 10 locuri de muncă în Los Angeles și în Top 100 companii de PR din Statele Unite. Societatea nu a făcut PR pentru celebrități, însă a organizat nunți, botezuri, zile de naștere și, în departamentul de copii, a lucrat cu multe mame celebre de la Hollywood. A câștigat premiul pentru cea mai bună lansare de produs în cadrul PR Daily Awards 2012 la Washinghton și un alt premiu prestigios la Sabre Awards, în 2015, cea mai importantă competiție în domeniu, unde, de obicei, câștigă marile agenții care au bugete de milioane de dolari, în timp ce Konect Agency avea doar 50.000 dolari.

Cristian Codrea, director de operațiuni pentru Europa Centrală și de Est – C&A

S-a angajat la compania olandeză C&A în 2008, înainte ca aceasta să intre pe piața autohtonă. Un an mai târziu a devenit responsabil pentru dezvoltarea operațiunilor retailerului în România, iar în 2014 a preluat și coordonarea activității firmei în Grecia și Croația. De anul trecut este manager regional în nouă state din Europa Centrală și de Est. C&A are 365 de magazine în România, Ungaria, Polonia, Croația, Serbia, Slovenia, Austria, Cehia și Slovacia. Pe piața locală deține în prezent 20 de magazine și are o cifră de afaceri de zeci de milioane de euro. 

De profesie inginer, Cristian Codrea este licențiat al Facultății de Electrotehnică din Viena și a început să lucreze, încă de când era student, la Plastoplan, o companie austriacă de mase plastice pent

ru care a și deschis o filială în România. A absolvit școala generală la Viena, însă liceul l-a terminat în România. La compania olandeză a ajuns ca urmare a propunerii venite din partea unuia dintre directorii retailerului de modă. La 35 de ani, el este unul dintre cei mai tineri manageri care conduc societăți cu afaceri de milioane de euro.

C&A este al treilea retailer de modă de pe piața românească, cu o cifră de afaceri de 375 milioane lei în 2016 și o rețea locală de 38 de magazine. Compania olandeză este controlată de grupul Cofra și se adresează segmentului de piață medium-low, sub competitorii săi importanți, Zara și H&M, motiv pentru care a decis să-și deschidă magazine și în localități mai mici din țară, precum Buzău, Focșani, Piatra Neamț, Baia Mare, Râmnicu Vâlcea sau Giurgiu.

Silviu Popovici, președinte PepsiCo pentru Europa și Africa Subsahariană

A devenit anul trecut președinte al concernului american PepsiCo pentru regiunea Europei și a Africii Subsahariene – ESSA, o zonă ce cup

rinde 65 de state. A ajuns în această poziție din postul de președinte pentru Rusia, Ucraina și țările CIS, un total de 12 țări și o cifră de afaceri de peste 5 miliarde dolari pe an. „Silviu Popovici a fost o parte integrantă a succesului PepsiCo în Rusia şi Europa de Est în ultimii câţiva ani, a condus afacerile companiei într-o perioadă de volatilitate şi a profitat în acelaşi timp de noile oportunităţi de creştere, construind capabilităţi pentru viitor“, se arată într-un comunicat al companiei.

Executivul român a ajuns la PepsiCo în urmă cu 6 ani, după ce grupul a preluat societatea Wimm-Bill-Dann, unde Popovici conducea sectorul de băuturi și lactate. La vremea respectivă, Wimm-Bill-Dann era pe prima poziție în topul vânzărilor băuturilor și produselor alimentare din Rusia. Silviu Popovici a mai lucrat vreme de 10 ani la Coca Cola Hellenic, al doilea cela mai mare îmbuteliator al produselor Coca-Cola din lume.

Este licențiat al Facultății de Fizică din Iași, are un master în administrarea afacerilor la London Business School și a absolvit programul Advanced Management la Harvard Business School.

Produsele PepsiCo se află pe 200 de piețe din lume, iar în 2016 gigantul american a avut venituri nete de aproximativ 63 miliarde dolari. Cele mai renumite mărci ale producătorului de băuturi răcoritoare sunt Pepsi Cola, Mirinda, Seven Up, Tropicana, Frito-Lay, Gatorade.

Ioan Mătieș, general manager JW Marriot

În anii ’90, Ioan Mătieș s-a angajat chelner la Sheraton Frankfurt, iar 15 ani mai târziu a ajuns în boardul lanțului hotelier Marriott. A participat și la deschiderea hotelurilor Hilton și JW Marriot din București. În 2001 era director de evenimente. Doi ani mai târziu a fost numit director food & baverage, poziție pe care a rămas până în 2006, an în care departamentul condus de acesta a adus companiei 17 milioane euro, ceea ce reprezintă 40% din cifra de afaceri, care se ridica la 42 milioane euro. Un procentaj foarte mare, ținând cont de faptul că în general sectorul de food & baverage are un aport de 5-30% la încasările unui hotel. Avea atunci în subordine 270 de angajați, cee

a ce înseamnă 65% din totalul de 450 de persoane. Segmentul coordonat de acesta implică evenimente organizate în cele 12 săli, atragerea de clienți pentru cele 3 restaurante, care provin atât dintre persoanele cazate la hotel, cât și dintre oamenii de afaceri bucureșteni. În 2014, Ioan Mătieș se afla la conducerea a două dintre cele 6 hoteluri ale companiei în Kazahstan. Mariott a semnat, în același an, contracte pentru 650 de hoteluri noi, care aveau în total o capacitate de cazare de peste 100.000 de camere. Lanțul hotelier are astfel 18 branduri în 79 de ţări şi regiuni, o echipă de peste 3.500 de general manageri și 4.100 de proprietăți.

Ioan Mătieș coordonează în Kazahstan activitatea a 320 de angajați din hotelurile Marriot Executive Apartments și Renaissance Atyrau Hotel și un business estimat la circa 37 milioane dolari.

Adriana Frasin, marketing manager beauty, Philips DACH

S-a mutat din Olanda la Hamburg, la 1 august 2016, în cadrul unui proiect de 6 luni, pe poziția de director de marketi

ng pentru gama de produse de frumusețe Philips, mai ales cele destinate îngrijirii părului: uscătoare, plăci, ondulatoare, dar și pentru o gamă de produse care oferă terapie prin lumină.

Și-a început cariera în vânzări la sediul central al companiei din Amsterdam, în divizia marketing de produs. A început prin efectuarea unui stadiu de 6 luni la divizia de mașini de cafea, apoi a continuat cu un al doilea stagiu, la departamentul de îngrijire personală, divizia de frumusețe. S-a angajat apoi la Philips ca Jr. Consumer Marketing Manager. De la simpla dezvoltare de produs, ea a continuat să coordoneze categorii și proiecte complexe, astfel încât a reușit să lanseze pe piață circa 160 de produse noi, motiv pentru care a călătorit în toate colțurile lumii și a interacționat cu oameni de toate națiile.

În Olanda a ajuns în 2010, când a fost acceptată la master de Universitatea din Amsterdam. Acolo a trebuit să se descurce pe cont propriu, să închirieze un apartament, să plătească taxe, să-și facă asigurare medicală și să contribuie la fondul de pensie. Viața în Germania este însă diferită față de Olanda, unde modul democratic de luare a deciziilor încetinea evoluția proiectelor, în timp ce în Germania este o cultură ierarhică, deciziile sunt puse mai repede în aplicare, se muncește uneori și 12 ore pe zi pentru a termina la timp o prezentare, iar munca în echipă este esențială.

Călin Drăgan, președinte Bottling Investments Group

De peste 20 de ani angajat al consorțiului Coca-Cola, Călin Drăgan este de la începutul acestui an președinte la Bottling Investments Group – BIG, unul dintre cei mai importanți îmbuteliatori ai celui mai mare producător de băuturi răcoritoare din lume. Din noua poziție, acesta se va subordona direct președintelui grupului Coca-Cola Asia Pacific, John Murphy. A fost numit în noua funcție ca urmare a retragerii lui Irial Finan, care lucra în companie de 36 de ani și era și vicepreședinte executiv și președinte al Bottling Investments Group.

Înainte de preluarea acestei poziții, Călin Drăgan era deja cel mai important executiv român la nivel global din cadrul grupului Coca-Cola, deținând de 6 luni funcția de director regional pentru Asia de Sud-Est și Orientul Mijlociu – ASEAN la Bottling Investments Group, pentru exercitarea atribuțiilor sale mutându-se în Singapore, după ce anterior lucrase în Tokio. A activat și ca director reprezentativ, președinte și CEO pentru Coca-Cola East Japan, o altă societate de îmbuteliere din cadrul trustului, cu venituri de peste 5 miliarde dolari anual. În România a condus afacerile Coca-Cola timp de 6 ani, între 2005 și 2011. Și-a început activitatea în cadrul fabricii din Timișoara în 1993 și a mai lucrat la departamentele de logistică din Arad, Cluj-Napoca și București. În 1999 a fost numit director de vânzări.

Bottling Investments Group are 45.000 de angajați, operațiuni pe toate continentele și venituri anuale de peste 15 miliarde dolari. Divizia se ocupă de îmbutelierea produselor Coca-Cola de pe 19 piețe, ceea ce înseamnă 25% din volumul companiei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

1 Comentariu

  1. Singura intr-adevar de apreciat este doamna Aldea Gault care a dezvoltat o afacere proprie!Restul sunt doar niste amploaiati (pe bani multi, intr-adevar) care nu fac decat sa execute niste ordine sau dispozitii ale superiorilor.Pentru cine nu stie, munca la multinationale nu e foarte diferite de aceea de la stat:sistemul este deja creat, chiar nu are nicio importanta cine este „manager” pe o anumita zona!Sunt si exceptii, cand asa-zisii „manageri” se ocupa, de fapt, de treburile murdare:privatizari, contracte publice , etc…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.