Salată de staruri cu gust de psihanaliză

Fără exagerare,Veneţia este, în aceste zile, invadată de vedete americane. În ciuda splendidelor zile de septembrie, plajele sunt aproape golite de tinerii – şi mai puţin tinerii – care nu rezistă tentaţiei de a asista la venirea starurilor hollywoodiene. Deşi păzite de armate de carabinieri şi bodyguarzi, fiinţele supradimensionate de marele ecran par mai accesibile aici, pe insula Lido, unde distanţa dintre ele şi muritorii de rând pare a se micşora. Hoardele de jurnalişti şi fotografi le pândesc fiecare mişcare, iar vânătorii de autografe se strecoară, în ciuda cordoanelor de siguranţă, şi la conferinţele de presă, pentru a obţine semnătura mult dorită.

Michael Fassbender și Keira Knightley în O metodă periculoasă

Adevărul este că ocazia e una rară, pentru că găsim vedete americane din belşug, atât în filmele din secţiunea oficială (în concurs sau în afara lui), cât şi în „Orizzonti”. Nu numai George Clooney şi echipa strălucită din „Carnagiul” lui Roman Polanski (Kate Winslet, Christoph Waltz, C. Reiley) au creat agitaţie printre admiratori, dar şi multe alte vedete cu box office impresionant, precum Madonna, ambiţioasa actriţă-cântăreaţă care ţine să fie luată în serios ca cineastă cu „W.E.”. Pentru a impune această imagine, ea a făcut totul pentru a se îndepărta de imaginea provocatoare, apărând într-o rochiţă neagră cu guler alb, puţin machiată şi foarte comunicativă. Vedeta de origine italo-americană a vorbit foarte prudent despre acest al doilea ei lungmetraj de ficţiune (primul fiind catastrofalul „Filth and Wisdom”) care vine pe urmele oscarizatului „Discursul regelui” şi încearcă să profite de succesul lui. Deşi regele care se lupta cu un chinuitor defect de vorbire apare în treacăt şi în pelicula Madonnei, aici eroul principal este fratele său, ducele Edward de Windsor, care a renunţat la tron pentru a se putea căsători cu Wallis Simpson, americana divorţată care a oferit presei „roz” subiecte mereu profitabile. Deşi autoarea susţine că a încercat să rezolve enigma acestei poveşti despre un prinţ îndrăgostit pe viaţă, ea schiţează destul de convenţional şi superficial epica întâlnirii dintre cei doi, încercând o infuzie de subtilitate prin introducerea unei poveşti paralele, despre o femeie din secolul al XXI-lea obsedată de imaginea ducesei de Windsor. Oscilând între stilul „romantic” al filmelor Wallmark şi videoclip (cadrele scurte şi foarte căutate vizual), „W.E.” nu e decât o peliculă cu ţintă comercială care încearcă să profite de (şi să consolideze) faima starului pop.

Viggo Mortensen în O metodă periculoasă

Vedete norocoase sunt cele distribuite în „O metodă periculoasă” de David Cronenberg, un film care oferă partituri mai mult decât interesante. Viggo Mortensen joacă rolul părintelui psihanalizei Sigmund Freud, britanicul Michael Fassbender îl întruchipează pe Carl Jung, faimosul său discipol şi emul, iar Keira Knightley pe Sabina Spielrein, fostă pacientă devenită ea însăşi doctoriţă specializată în terapia prin dialog cu bolnavii. Deşi proiectul canadianului Cronenberg era plin de capcane (precum căderea în didacticism sau în ilustrativism), rezultatul este admirabil. Drama stabileşte un echilibru rar între portret şi istoria unei iniţieri, între reconstituirea de epocă şi povestea unei iubiri condamnate, contrapunctul umoristic fiind mereu bine-venit. După călătoria sa în America şi devastatorul efect al metodei sale de detectare a surselor tuturor nevrozelor în reprimarea sexuală, Freud spunea: „Nu ştiau că le aduc cu mine ciuma şi holera”. Dovadă că savantul avea umor, ceea ce reiese şi din inteligenta interpretare a lui Viggo Mortensen. Actorul devenit vedetă graţie seriei „Stăpânul Inelelor” şi-a confirmat inteligenţa şi la conferinţa de presă, unde a spus că filmul „nu e un exerciţiu academic, ci o dramă despre oameni”. Aici se plasează, cred, marea reuşită a filmului, căci la acest nivel, al relaţiilor umane, mai ales dintre Freud şi mai tânărul Jung, lucrurile sunt foarte nuanţate: de la imaginea de figură paternă, mentorul evoluează la aceea de maestru nemulţumit de rebeliunea discipolului. Acuzat de cochetăria cu „şamanismul”, Jung pare destul de nevrotic spre finalul filmului, unde fosta lui pacientă şi – ulterior – amantă pare mai echilibrată decât el. Revelaţia filmului este însă tânărul britanic Michael Fassbender, capabil de o compoziţie foarte nuanţată şi matură. El este în acest moment unul dintre junii primi „pe val” foarte curtaţi la Hollywood şi are şi el o prezenţă de spirit şi un umor care îi atestă inteligenţa. O replică a sa de la conferinţa de presă este o bună dovadă: întrebat cum s-a documentat pentru rol, el a răspuns: „Am citit Jung ediţia pentru copii”. De altfel, el mai este protagonistul unui alt film din competiţia veneţiană, thrillerul psihologic „Shame” semnat de Steve McQueen.

Jude Law în Contaminarea

Un cocktail de vedete este şi distribuţia filmului „Contaminarea”, thriller-ul semnat de prestigiosul regizor american Steven Soderbergh. Au venit să-l însoţească pe cineast la Veneţia Gwyneth Paltrow şi Matt Damon, pelicula mai avându-i printre interpreţi pe Kate Winslet (deja sosită pentru „Carnagiu) şi pe Jude Law. Din păcate, filmul inspirat de emoţiile declanşate de epidemia de gripă porcino-aviară de acum doi ani are aerul unei pelicule de vulgarizare ştiinţifică. Deşi regizată cu eficienţă, peliculei îi lipseşte un relief uman mai convingător al personajelor. Să sperăm că au avut mai mult noroc vedetele care urmează să sosească la Veneţia, Gary Oldman, protagonist în „Tinker, Tailor, Soldier, Spy”, adaptarea britanicului Thomas Alfreddson după romanul poliţist semnat de John Le Carré, şi Matthew McConaughy în „Killer Joe” de William Friedkin, care se vor prezenta zilele următoare. Vom reveni.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dana Duma 34 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.