“Tânără sofisticată” a lui Brâncuşi, la licitaţia la Christie’s, estimată la 70 de milioane de dolari

Tânără sofisticată

Recent, Casa Christie’s din New York a anunţat scoaterea la licitaţie, în 15 mai, în cadrul şedinţei de seară a sesiunii Impresionism şi Artă Modernă, a unei sculpturi rare a lui Constantin Brâncuşi, Tânără sofisticată, realizată în bronz în 1932. Prima versiune, în lemn, data din 1925-27. Aceasta a servit la turnarea exemplarului unic. Apărută pentru prima dată într-o vânzare publică, lucrarea, estimată la 70 de milioane de dolari, este “portretul” lui Nancy Cunard şi a aparţinut până acum colecţiei Elizabeth Stanford.

Sfătuiţi de prieteni şi de alţi colecţionari, soţii Frederick şi Elisabeth Stanford au vizitat pentru prima dată atelierul renumitului artist roman în 1955 şi s-au îndrăgostit de puritatea estetică, aproape transcendentă, dar şi de radicala simplitate esenţială a operelor sale. Tânără sofisticată le-a atras atenţia în mod deosebit şi au cumpărat-o de la artist chiar în cursul acelei vizite. În următorii 62 de ani, generoşii colecţionari au împrumutat opera adesea şi ea a putut fi admirată în diferite expoziţii în unele dintre cele mai mari muzee ale lumii, ca Metropolitan Museum of Art, Guggenheim sau Centre Georges Pompidou, printre altele.

Este o lucrare excepţională prin frumuseţea ei care iradiază lumină, dar, în acelaşi timp, şi unicul exemplar în bronz care o reprezintă pe poeta şi actriţa anglo-americană Nancy Cunard, care a fost o importantă susţinătoare a artiştilor şi scriitorilor în perioada interbelică, din cercul ei făcând parte, printre alţii, Marcel Duchamp, Ezra Pound şi James Joyce. Brâncuşi a cunoscut-o prin intermediul poetului Dada Tristan Tzara, care a fost unul dintre numeroşii ei amanţi, şi a văzut în sofisticata şi emencipata eleganţă a lui Nancy Cunard emblema noii femei a anilor 20, liberă în exprimarea senzualităţii şi personalităţii ei.

Nancy Cunard

Fiecare aspect al comportamentului ei – afirma Brâncuşi – arăta în ce măsură era cu adevărat sofisticată pentru timpul în care trăia”.

În realitate, acest portret a fost “furat” scriitoarei: Cunard nu i-a pozat niciodată artistului şi nici n-a ştiut că acesta a realizat o sculptură care îi era dedicată decât după mulţi ani.

Totuşi, stima pe care şi-o purtau cei doi era evident reciprocă pentru că, la rândul ei, Cunard vorbea despre Brâncuşi descriindu-l ca pe “unul dintre marii sculptori ai timpului nostru”.

Eleganţa rafinată a formei esenţiale a sculpturii reuşeşte să capteze întreaga eleganţă engmatică şi sofisticată a poetei, creând o reprezentare individualizată, dar care, în acelaşi timp, transcende particularitatea subiectului ridicându-se la o formă de esenţă universală.

În plus, opera are baza sculptată de artist direct într-un bloc de marmură, element de mare importanţă în practica revoluţionară a sculptorului modernist, care accentuează raportul între suprafeţe şi mase diferite, între obiectul sculptural şi piedestalul care îl susţine.

Conor Jorda, Preşedintele Departamentului de Artă Impresionistă şi Modernă al Casei Christie’s de la New York afirma: “ Operă de artă îndrăzneaţă şi rafinată, Brâncuşi-ul care provine din colecţia Elizabeth Stanford reprezintă unul dintre foarte puţinele bronzuri de mici dimensiuni cu baza realizată chiar de artist care nu se află încă în colecţiile unui muzeu. Apariţia lui pe piaţa de artă va fi unul dintre evenimentele cele mai emoţinante pentru o mare parte a colecţionarilor de artă modernă”.

În toamna acestui an, Christie’s va pune în vânzare şi alte opere, vechi sau impresioniste, dar şi obiecte de artă, într-o licitaţie dedicată acestei colecţii.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.