Teatrul German din Timişoara şi proiectul „(Re)Discovering Europe”

Prima lectură la Uriaşii munţilor

Se iau cinci teatre ale unor minorități naționale, 12 actori, un regizor de talia lui Paolo Magelli, textul Uriaşii munţilor de Luigi Pirandello şi se obţine un spectacol unic, susţinut în toate cele cinci ţări participante.

Teatrul German de Stat Timișoara (TGST) participă la proiectul teatral european (Re)Discovering Europe, care a fost iniţiat de către secţia italiană a Teatrului Naţional Croat din Rijeka (Croația), proiect care explorează Europa prin prisma provocărilor cu care se confruntă astăzi. Continentul este privit dintr-o perspectivă minoritară, evocându-se felul în participă diferitele minorități la crearea identității Europei contemporane.

Alături de secţia italiană a Teatrului Naţional Croat din Rijeka (Croația) și TGST, la proiect participă Teatrul Sloven de Repertoriu din Trieste (Italia), Teatrul „Kosztolányi Dezső“ din Subotica (Serbia) și Teatrul Albanez din Skopje (Macedonia). TGST este reprezentat în acest proiect de către actorii Silvia Török şi Richard Hladik. Împreună cu celelalte patru teatre partenere se realizează coproducția internațională Uriaşii munţilor de Luigi Pirandello, în regia artistică a lui Paolo Magelli. Proiectul se desfășoară în toate cele cinci țări, pe parcursul mai multor luni.

La Timișoara, activităţile au loc în perioada 12-18 aprilie 2018, cuprinzând ateliere dedicate actorilor și studenților la actorie, precum și premiera timișoreană a acestui spectacol, programată pentru 15 aprilie 2018 în sala TGST. Ea va fi urmată de alte două reprezentații la Timișoara, în 16 și 17 aprilie 2018.

Regizorul italian Paolo Magelli este, începând cu anii ’80, una dintre cele mai controversate şi cunoscute personalități artistice ale Balcanilor și ale teatrului internațional. Născut în 1947 la Prato (Italia), a studiat teatrologia și slavistica. Face teatru și operă din 1966, colaborând printre altele cu scene de prim rang, precum Théâtre de la Colline din Paris, Teatrul Dramatic Gavella din Zagreb, Teatrul Schiller din Wuppertal, Teatrul de Stat din Dresda, Teatrul din Dortmund. A fost director artistic la renumitul Teatru de Tineret din Zagreb (ZKM) și la Teatrul Dramatic din Belgrad. Din 2010 este director general la Teatro Metastasio Stabile della Toscana din Prato (Italia). A fost asistent al lui Giorgio Strehler, iar la mijlocul anilor ’70 a activat în cadrul Festivalului Internațional de Teatru BITEF de la Belgrad, unde a întâlnit artiști încă nu foarte renumiți în Occident la vremea aceea, precum Robert Wilson, Pina Bausch ori Lucian Pintilie, dar și cunoștințe mai vechi ca Peter Zadek sau Benno Besson.

Paolo Magelli a montat în numeroase țări, din Italia, Franța, România, Bulgaria, Belgia, Elveția, Germania, Ungaria până în Turcia, Finlanda, Venezuela, Columbia, Israel, Palestina, precum și în state ale fostei Iugoslavii. A primit multiple distincții, printre care de cinci ori Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Internațional MESS de la Sarajevo.

În 2010 a fost numit profesor extraordinar al Academiei de Arte ale Spectacolului din cadrul Universității din Zagreb. Spectacolele lui Magelli au fost prezentate în numeroase turnee internaționale.

Până în prezent, în cadrul proiectului au fost susținute deja primele activităţi, astfel că în 10 ianuarie 2018 au început la Rijeka repetițiile la acest spectacol. Premierele în celelalte orașe participante au loc în lunile martie și aprilie, iar la sfârşitul lunii mai are loc reprezentaţia finală la Rijeka. (Re)Discovering Europe  face parte din  Programul Europa Creativă, gestionat de Comisia Europeană și de Agenția Executivă pentru Educație, Audiovizual și Cultură din Bruxelles.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.