Un caz de onestitate a minţii

Wittgenstein îl considera pe Kierkegaard un sfânt. Pentru că a putut recunoaşte faţă de sine că nu este capabil să-şi asume responsabilitatea căsătoriei, dar a rămas fidel toată viaţa iubirii pentru fosta sa logodnică. Wittgenstein a fost onest în gândirea sa, dar în plan moral nu a avut tăria lui Kierkegaard: şi-a trăit orientarea homosexuală cu o luciditate nedramatizată în paginile scrise.

Dimpotrivă, ce a scris danezul a fost ca o explicaţie: iată de ce nu pot să-mi asum căsătoria. Ce a scris Wittgenstein nu are nicio legătură cu subiectivitatea sa particulară.

Au mai folosit persoana I în naraţiuni confesive şi alţii, Augustin şi Montaigne, de pildă. Dar nimeni înainte de Kierkegaard nu a gândit persoana I în concretul unicităţii ei individuale.

Constantin Noica a elaborat un tablou critic al maladiilor de natură spirituală, uzând de trei criterii: individual, determinaţii, general (I-D-G). Gândirea lui Hegel, de pildă, suferă de lipsa individualizării. Cea a lui Kierkegaard, de lipsa accesului la general.

Cea mai interesantă maladie rezultând din acest joc logic ar trebui să fie aceea în care lipsesc determinaţiile. Ce gândire ar putea fi formatată numai din individual şi general? Ar trebui să fie una la limita de sus a umanului, la graniţa cu îngerescul? În orice caz, ar trebui să fie una în care trupul nu mai contribuie cu determinaţii. Ar fi formatată doar în chip sufletesc-spiritual.

Or, ce avem aici? Exact ceea ce le spune creştinilor promisiunea mântuirii: trup duhovnicesc, suflet spiritualizat. Cel mântuit (ca şi îngerul) are a fi gândit ca fiind simultan, în egală măsură şi armonios, şi persoană, şi ceată.

Noica este, în etapa elaborării logicii sale, un filosof de o importanţă ce nu poate fi exagerată. Reprezintă unul din cazurile în care treimicul I-D-G îşi găseşte un echilibru fără carenţe majore. Ucenicii săi erau cazuri de preponderenţă grea a determinaţiilor, carenţi de individual şi cu prea puţin acces la general. Ei au ajuns acum, la vârsta lui Noica-cel-de-atunci, fără să fie impresionaţi, estimp, de noutatea logicii dezvoltate de maestrul lor. Topirea determinaţiilor în lumea I ori în lumea G… Acest fapt e numit de Noica „şenilă” şi e descris ca preluare a drumului din exterior spre a fi transformat, în interior, într-o cale.

Calea lui Noica s-a dovedit a fi logico-filosofică. Cea a lui Kierkegaard, una religioasă. Hamlet făcea pe nebunul. Asta nu era ceva din registrul patologicului, ci din cel al umorului. Kierkegaard şi-a iscălit cărţile de filosofie cu pseudonime, iar pe cele cu conţinut religios le-a semnat cu numele său real. Vedeţi? Unde nu pot avea credinţă îmi dau diverse nume şi ţin discursuri. Unde e vorba de credinţă, tac în nume propriu şi cât pot de elocvent. Şi hamletizez cât cuprinde. E vreo lecţie aici? Doar aceea că nu există lecţii în domeniul credinţei.

Dacă toate acestea ar trebui să poarte un nume, ironie este acela. Dintre toţi gânditorii de după Socrate, Kierkegaard a avut cea mai puţină pasiune pentru dogmatizare. Ceea ce înseamnă că a reuşit să fie liber chiar şi faţă de sine.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Constantin Noica? Hm. Un destin tragic. Nu al trupului, chinuit în închisori, ci al spiritului. Un Noica imaginând destinul României victorios, prin elite, cei 22 de tineri geniali, de căutat printre poporani, ideea lui care a enervat, concret, regimul odios comunist. Rupt de realitatea tragică, urmărit, sechestrat în ființa lui, având spre sfârșitul vieții doi gardieni culturali lipsiți de scrupule, Constantin Noica merită citit, aprofundat, înțeles. Nu are nici pe departe deschiderea și măreția lui Lucian Blaga. Nu e certăreț precum Cioran, nu e plin de anvergură așa cum este Eliade. Dar are un tragism atât de cumplit încât merită aprofundat și înțeles. Oricum ar fi, e unul dintre filozofii noștri care nu poate fi urmat nu din pricina rupturii lui de real ci din pricina modernității care reclamă astăzi o nouă gândire filozofică, ruptă cu totul de orice gândire filozofică ce ar fi fost până acum. Cosmogonia se prăbușește prin experiment spațial iar caricatura asta de pandemie anulează metafizica de sorginte… Practic, avem o mare provocare în față, noi toți ăștia de pe planeta asta, fix în acest moment.

  2. Cind traia Stefan Ioan Davidescu mi-a fost vecin.Ma pune naiba si iau de undeva metafizica lui Aristotel ca sa citesc si eu ceva deosebit.Dupa citeva pagini imi dau seama ca nu prea inteleg.Reiau.Mai atent de data asta.M-am dus citeva pagini mai mult,dar tot nimic.Intimplator ma intilnesc pe strada cu cel care l-a inspirat pe Paul Goma.Mai nea Fanica,uite ce mi se intimpla,Aristotel m-a pus pe chituci cu metafizica lui.Pai ca s-o intelegi p-aia trebuie sa citesti inainte cel putin un metru cub de carti din diferite domenii si dupa ai mai trebuie sa ai si plecaciune pentru filozofie,ca nu toti o avem.Dle. Ioan Buduca,pentru cine ai scris domnule articolul asta ciufulit?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.