Cu fascinanta Florina Cercel în rolul titular

Casa de producţie a TVR a propus, pe tot parcursul acestui an, reîntâlniri cu spectacolele premiate şi răsplătite de UNITER – Uniunea Teatrală din România. Înfiinţată foarte repede după Decembrie 1989, chiar la începutul lui 1990, UNITER a continuat tradiţia Premiilor ATM, prin Premiile UNITER, care răsplăteau cel mai bun actor, actriţă, regizor spectacol, decor etc. Casa de producţie marchează 25 de ani de la crearea acestei Uniuni prin spectacole reper. Vassa Jeleznova de Maxim Gorki, preluare în platou a spectacolului Teatrului Naţional Bucureşti, propus spre difuzare mâine seară, a încasat patru astfel de premii: George Constantin pentru rolul Hrapov, Florina Cercel pentru eroina principală – Vassa Jeleznova, scenografia versatilă – Dan Jitianu şi regie – Ion Cojar.

Vassa, personajul principal interpretat de Florina Cercel, mătură tot ce îi stă în cale pentru bani, dar şi pentru a-şi ocroti familia de oprobriul public. Este chiar capabilă de crimă. Adevăratul duşman se dovedeşte, însă, a fi strălucitorul şi fermecătorul Hrapov, fratele Vassei, interpretat de George Constantin. Instinctul mână personajele într-o înlănţuire de trădări şi patimi distructive.

George Constantin era, tradiţional, actor al Tearului Nottara, dar Ion Cojar şi l-a dorit în spectacolul Naţionalului: „Dincolo de detalii caracteriologice aparente, George are de jucat un bufon. Şi acest bufon e fratele Vassei care, în momentele cheie ale destinului ce guvernează familia Jeleznovilor, va şti să pună mâna pe averea fabuloasă adunată de Vassa. Deci un bufon sub care se ascunde un uzurpator de cea mai joasă speţă. /…/ George nu s-a lăsat convins de la început de acest scenariu. I se părea prea voit, prea speculativ. De-abia după ce a descoperit în experimentarea direct de la repetiţii că întreaga structură a piesei nu este altceva decât un sistem care funcţionează pe interese şi pe puterea banului, când a înţeles că spectacolul urma să dezvăluie duplicitatea tuturor subiecţilor implicaţi într-un mecanism care funcţionează după reguli proprii şi că nici el nu se poate sustrage consecinţelor acestor legi, George a început nu numai să-şi desăvârşească imaginea rolului său, ci a început să-l intereseze tot spectacolul”, scria Florica Ichim în George Constantin şi Comedia sa umană, Editura Gramar 1999.

Florina Cercel povesteşte cu multă implicare, relevând latura sa fragilă şi importanţa unui partener precum George Constantin: „De la prima repetiţie la ultimul spectacol, George ni s-a dăruit total, nouă, celor din Vassa, într-un fel cu totul special, cu o infinită dragoste, delicateţe, tandreţe, respect şi rigoare profesională. Am repetat un an de zile, timp în care n-a lipsit niciodată, n-a întârziat niciodată, nu s-a «menajat» niciodată! Când îşi termina scenele lui, trecea în sală, urmărea extrem de atent tot ce descopeream în evoluţia personajelor, ne ajuta să găsim nuanţele cele mai adevărate. Generos, ne dăruia mereu din uriaşul lui talent şi din imensa lui ştiinţă profesională. /…/ Avea un fel special de a mi se adresa «Florino!» – o intonaţie şi caldă şi dură – «Ştii (îmi spunea), Vassa e Lear feminin…»./…/ George ştia să îşi ajute partenerii de scenă ca nimeni altul, atât la repetiţii, cât şi la spectacol – dăruia mereu, mereu tuturor celor din jurul lui, risipea cu generozitate din preplinul fiinţei lui fascinante… «Eu sunt din altă lume… Sunt artist!» – spunea în Vassa şi mă gândeam că domnul Gorki l-a cunoscut bine pe George când i-a scris replica asta, el era din altă lume – era Artist. Venea la spectacol printre primii – avea un pas uşor, delicat, nemaiauzit. Dacă uşa cabinei mele era întredeschisă, îmi făcea un semn graţios din mână, dacă uşa era închisă ciocănea uşor şi trecea mai departe spre cabina lui fără niciun cuvânt.” (Florica Ichim – George Constantin şi Comedia sa umană).

Îl puteţi reîntâlni pe acest actor unic, George Constantin, alături de Florina Cercel şi inimitabilul Gheorghe Cozorici în Vassa Jeleznova, spectacolul care i-a adus recunoaşterea breslei – Premiul UNITER pentru cel mai bun actor – luni, la TVR 2, la ora 20.00.

Regia artistică: Ion Cojar

Scenografia: Dan Jitianu. Coregrafia : Rose Marie Bot.

Muzica: Fragmente din Liturghia de Rahmaninov şi cântecul Păsărica Domnului de Vanea Lescenco. Corul condus de Emil Iuraşcu

În distrbuţie: Florina Cercel, Gheorghe Cozorici, George Constantin, Tamara Creţulescu, Magdalena Cernat, Olga Delia Mateescu, Rodica Mureşan, Gheorghe Cristescu, Andrei Duban, Daniela Nane, Delia Narta, Vasile Filipescu.

Echipa de realizare TV:

Regia tehnică: ing.Adriana Varlam

Sunetul: Ştefan Boceanu

Lumini: Ion Hornea, Mihaela Sârbu

Regia de studiou: Rafira Vlădăşel

Ilustraţia muzicală: Lidia Danciu

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.