Gabriela Firea continuă joaca de-a primărița pe bani publici

Transparența deciziilor, a contractelor și a cheltuielilor municipalității a fost cea mai comentată promisiune electorală a Gabrielei Firea, după cele șapte luni de administrare liberală a Primăriei Capitalei. Încă din primele luni ale mandatului, transparența a devenit opacă pentru primarul general, prin câteva măsuri. Mai întâi, Firea a impus procedura simplificată a achizițiilor publice. Apoi, ea s-a prevalat de o decizie a lui Sorin Oprescu, care a interzis orice comunicare directă a funcționarilor cu jurnaliștii sau cu aleșii locali. „Decalogul pentru București“, propus de Firea în campania electorală contracandidaților săi, a fost încălcat chiar de ea.

În campania electorală pentru alegerile locale, Gabriela Firea descoperise zece soluții punctuale, „cu mare potențial de a întruni consensul“, pe care le-a propus și contracandidaților săi. Apoi, ea a recurs la campania televizată, unde a vorbit mult, a promis și mai mult, iar după un an constatăm că nu a făcut nimic. Mai grav este că Firea continuă să facă alte promisiuni fără nicio acoperire, care sunt veritabile pomeni electorale.

Decalogul pentru București

  • Pe primul loc al angajamentelor s-a aflat transformarea RATB în societate comercială, care să presteze servicii de transport public în baza unui contract ferm al managerului, și introducerea biletului unic pentru transportul subteran și suprateran.
  • Menţinerea gratuităţilor pe transportul public de suprafață pentru pensionari a fost a doua prioritate a actualului primar general.
  • Demararea unui program amplu de construire de parcări la toate intrările în Bucureşti, pentru cei care fac naveta, precum şi în cartiere, care să decongestioneze străzile și trotuarele, a fost și a rămas un deziderat.
  • Introducerea obligativității pentru toți dezvoltatorii imobiliari de a planta un copac sau de a amenaja un metru pătrat de spațiu verde pentru fiecare metru pătrat construit de clădire pe raza Capitalei.
  • Modernizarea cabinetelor medicale din grădiniţe, şcoli şi licee şi asigurarea lor cu personal calificat, inclusiv a cel puțin unui medic în fiecare cabinet.
  • Creșterea siguranţei în toate unitățile de învățământ, prin instalarea de camere video de supraveghere şi limitatoare de viteză în apropierea acestora.
  • Modernizarea sistemului de distribuție a agentului termic prin accesarea de urgență a celor 186 milioane euro, bani europeni alocați pentru reabilitarea reţelelor tehnice.
  • Asigurarea deplinei transparenţe în primărie – documentele privind activităţile, deciziile, contractele și cheltuielile municipalității vor fi prezentate în timp real pe site-ul primăriei, într-un format accesibil publicului larg.
  • Demararea oricărui proiect public major se va face numai după consultarea populației prin referendum.
  • Asumarea de către municipalitate a obiectivului de a obține pentru Bucureşti statutul de Capitală Culturală Europeană în 2021 și demararea tuturor proiectelor necesare în acest sens.

În loc de fapte, Gabriela Firea continuă să facă promisiuni fără aprobări legale şi studii de impact

Revoluția în trafic

Pentru primul an de mandat al primarului Gabriela Firea, am avut promisiunea descongestionării traficului bucureștean în primele șase luni. Ea s-a angajat față de electorat că va face investiții masive în transportul public, iar „autobuzele stricate să intre în trafic“. Mai mult, ea promitea un sistem de semaforizare inteligent, după ce municipalitatea nu a încetat parteneriatul cu UTI pentru mentenanță. O altă dorință a viitorului primar general a fost urgentarea lucrărilor la metroul din Drumul Taberei. „Sunt soluții identificate. M-am consultat cu mulți specialiști în domeniul traficului, transportului și toți mi-au spus că, deși avem un plan de mobilitate urbană, multe lucruri nu se respectă“, a spus Gabriela Firea în iunie 2016.

Transportul public

După trei luni de la preluarea mandatului de primar general, Gabriela Firea a promis că va cumpăra 400 de autobuze, 100 de tramvaie și 100 de troleibuze. Promisiunea a fost lansată fără un studiu financiar de impact și fără o etapizare a achizițiilor. După un an, edilul nu a reușit nici măcar să lanseze licitația, deși anunța încă din toamna trecută că a finalizat caietul de sarcini. Firea a promis și extinderea rețelei de benzi unice pentru RATB, care ar conduce la fluidizarea traficului. „Studiile de mobilitate arată clar că implementarea benzilor unice generează o creștere cu 20% a vitezei de deplasare a autobuzelor și o diminuare cu până la 25% a timpilor de așteptare în stații, iar costurile de operare ale RATB se diminuează semnificativ“, declara primarul general la sfârșitul lunii mai 2017.

Benzile unice RATB

Firea a promis încă din campania electorală că va face benzi unice. La începutul anului a anunțat că a finalizat studiul privind implementarea acestora, iar în această primăvară a transmis că-l va implementa pe două artere: pe Șoseaua Colentina – pe linia tramvaiului 21 – și din Băneasa până în Dorobanți. În luna mai a început amenajarea benzii din Băneasa, însă s-a blocat toată zona de nord. Firea a declarat că o va da în folosință după începerea vacanței de vară, dar nu și-a ținut promisiunea.

Transparența

Firea a declanșat un imens scandal în luna mai, când a dat ordin ca cetățenii care au solicitat să participe la ședințele de Consiliu General să nu intre în sală. De asemenea, a devenit o practică introducerea pe ordinea de zi a ședințelor de Consiliu General a mai multor proiecte pe o listă suplimentară, fără ca acestea să fi fost postate pe site, în dezbatere publică, altfel că nimeni nu știe despre ce este vorba.

Proiectele sunt votate rapid de majoritatea PSD – ALDE, criticile ulterioare fiind inutile. Mai mult, în luna noiembrie, Firea s-a prevalat de o „Notă de serviciu“ prin care funcționarii Primăriei Capitalei nu au voie să ofere informații aleșilor locali sau presei fără acordul edilului (facsimil).

Spații verzi și parcări

În privința spațiilor verzi din București, primarul general a declarat că va răscumpara/expropria parcurile retrocedate, cum ar fi Parcul „Emil Gârleanu“ din sectorul 3.

În campania electorală, Firea a promis demararea unui amplu program, împreună cu primăriile de sector, de amenajare și construire de locuri de parcare de reședință, astfel încât să fie descongestionate arterele de circulație. De asemenea, ea s-a angajat să continue proiectul care prevede amenajarea parcărilor de tip Park&Ride, amplasate la toate porțile de intrare în oraș, unde cei care fac naveta în București să-și poată lăsa autoturismele pe timpul zilei, având la dispoziție mijloace de transport în comun. La nivel birocratic, se poate menționa aprobarea Planului Integrat de Dezvoltare Urbană, care prevede construirea unor parcări subterane în Piața Constituției, la Sala Palatului, Piața Cantacuzino, Lahovari și în zona Parcul Izvor, pentru care s-au aprobat studiile de fezabilitate. Pentru construirea acestor parcări ar urma să se acceseze fonduri europene.

Alte promisiuni electorale populiste

  • acordarea sumei de 1.500 lei pentru căsătorie și 2.500 de lei pentru fiecare nou-născut;
  • vouchere de câte 500 lei la cumpărarea unei biciclete;
  • premii de 10.000 lei pentru cel mai frumos balcon;
  • bilete gratuite la spectacole, pentru jurnaliști;
  • „Şcoli de Vară tematice“: o săptămână gratuită la mare pentru 14.000 de elevi bucureşteni plus 2.000 de cadre didactice, în Comorova, Neptun, Costineşti, Vama Veche sau în Paralia Katerini din Grecia;
  • locuințe sociale noi în fiecare sector, la următoarele adrese: str. Mexic nr. 19, sect. 1, 34.450 mp, 700 de unități locative + grădiniță; str. Aviator Bănciulescu nr. 5, sect. 2, cca. 1,9 ha, cca. 250 unități locative; Calea Dudești nr. 165, 3.133 mp, 100 unități locative; str. Ion Sahighian nr. 6, sect. 3, 7.470 mp, 300 unități locative; str. Orăștie nr. 12, sect. 4, 7.685 mp, 220 unități locative; str. Aeriană nr. 6, sect. 5, 100.000 mp, 5.000 unități locative + grădiniță + cămin de bătrâni; Bd. Timișoara nr. 108, sect. 6, 32.192 mp, 1.400 unități locative;
  • Festivalul Internațional de Teatru de Stradă, între 1 şi 30 iulie.

Angajamente deturnate

  • Fondurile europene de 186 milioane euro nu pot fi accesate pentru că nu există un proiect, ci doar alocări europene. „Titlul proiectului este «Modernizarea sistemului de transport al energiei termice în municipiul București». Draftul documentelor-suport (studiu de fezabilitate, analiza cost – beneficiu, analiza instituțională) și cel al cererii de finanțare sunt într-un stadiu avansat de elaborare, dar nu au fost încă înaintate la Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Infrastructură Mare, pentru analiză și verificare de către experții JASPERS. Cifra se stabilește pe baza studiilor de fezabilitate. La termoficare, valoarea precizată este alocarea disponibilă prin POIM (stabilită de Guvern la negocierea alocărilor pe domenii de finanțare la nivelul Acordului de Parteneriat). Valoarea investițiilor este mai mare, iar proiectul va acoperi întreg necesarul investițional stabilit prin Studiul de fezabilitate, diferența urmând să fie acoperită de Primăria Municipiului București din alte surse atrase“, a răspuns Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fonduri Europene la solicitarea Cotidianul. O decizie surprinzătoare a fost intrarea în insolvență a RADET. Nimeni nu poate ști dacă pe termen lung a fost o decizie bună sau ce se va întâmpla după ieșirea din insolvență. Pe termen scurt, Capitala a beneficiat de agent termic în iarna care a trecut, în ciuda amenințărilor venite din partea ELCEN că va opri furnizarea agentului termic. Pe termen lung, RADET are nevoie de investiții masive în modernizarea rețelei. RADET are datorii către ELCEN de circa 3,5 miliarde lei.

  • Un alt angajament deturnat îl reprezintă lucrările de lărgire a străzii Fabrica de Glucoză, promisă de primarul Sorin Oprescu încă din 2010, pentru care există documentația aprobată, dar stagnează.
  • Nici până acum nu se știe cât de poluat este orașul, fiindcă nu avem o rețea funcțională de monitorizare a calității aerului. Rețeaua este în administrarea Ministerului Mediului, dar primăria poate face și ea propriile măsurători. În luna aprilie 2017, Gabriela Firea anunța că „în curând“ va fi funcțional un sistem operațional pentru managementul calității aerului în București și vor fi amplasate 25 de stații fixe de monitorizare a calității aerului, nouă relocabile și alte 20 de echipamente pentru măsurări indicative. Până acum, proiectul nu s-a făcut. Introducerea sistemului de taxare automată pentru parcările publice de suprafață, cu plata online sau prin SMS, a rămas la stadiul de promisiune.
  • Reorganizarea RATB a rămas doar o promisiune, regia funcționează la fel, Firea schimbând doar Consiliul de Administrație numit de fostul Consiliu General, după ce stațiile nu au fost deszăpezite la prima ninsoare mai serioasă. După schimbare, la următoarea zăpadă, stațiile tot pline de zăpadă au fost. În schimb, bucureștenii au primit o altă promisiune: wireless în autobuzele vechi. Licitația pentru achiziționarea a 1.580 de aparate a fost lansată în luna mai, RATB fiind dispusă să dea 1,34 milioane euro pentru a achiziționa acest serviciu pe o perioadă de 17 luni. La sfârșitul lunii martie, Firea a impus Consiliului General înființarea mai multor linii RATB între București și localitățile din județul Ilfov și suplimentarea autobuzelor pe liniile existente. Astfel, de la 18 linii preorășenești ar urma să se ajungă la 52. Până acum RATB a înființat o singură linie nouă, linia 418, care va asigura transportul călătorilor între comuna Berceni și stația Romprim din sudul Capitalei. Subvenția RATB a rămas aceeași, prețul biletelor și al abonamentelor, la fel. În campanie, Firea a promis că transportul public va deveni gratuit, dar acum nu se mai scoate o vorbă.
  • În campania electorală, Firea promitea că vom avea un oraș curat. Contractele pentru dezinsecție și deratizare cu firme specializate nu mai există de vreo doi ani. Primărița a decis ca dezinsecția a orașului să fie realizată de un serviciu al municipalității, iar deratizarea a fost dată la primăriile de sector, până la finalizarea licitației pentru desemnarea unor noi operatori privați. Nu s-a făcut nimic, iar orașul este plin de țânțari și șobolani.
  • Dispozițiile de retrocedări nu se mai publică pe site de șapte ani, pe motiv că ele conțin date cu caracter personal. În schimb, se retrocedează parcuri, curți de școli, spații verzi dintre blocuri.
Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Gabriela Dinescu 208 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.