Meseria în care o duci împărătește pe banii statului român

O persoană de la o anume ambasadă a României din străinătate se lăfăie singură pe 619 metri pătrați, alte două stau pe 500 metri pătrați, iar o alta pe 400 metri pătrați. Sunt câteva reprezentanțe unde suprafața misiunii diplomatice este egală sau mai mică decât reședința închiriată pentru diplomații români. Aceste sunt câteva dintre excesele descoperite de Curtea de Conturi în urma efectuării unui audit al performanței privind economicitatea, eficiența și eficacitatea utilizării fondurilor publice pentru închirierea spațiilor de cazare necesare personalului diplomatic în perioada 2012-2014.

Există situații în care s-a procedat la închirierea de pe piața locală a unor imobile/spații cu destinație de locuit pentru personalul misiunilor diplomatice, în condițiile în care spațiul de locuit disponibil în imobilele proprietate publică și privată a statului a rămas neutilizat. Conform auditului, spațiile disponibile în sediul reprezentanțelor diplomatice ale României în străinătate nu sunt valorificate în vederea generării de venituri (din vânzare/chirii) ci mai mult, ca urmare a necesității de întreținere a lor, generează cheltuieli pe seama fondurilor publice. Totodată, s-a evidențiat o diferență majoră între spațiul dedicat cazării/desfășurării activității pe număr de persoane aflate în misiunile diplomatice, în funcție de continent. Inspectorii Curții susțin că spațiile aferente imobilelor deținute de statul român în străinătate nu sunt gestionate cu respectarea principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate întrucât nu există o corelare a suprafețelor libere aflate în imobilele proprietatea statului cu necesarul real de spații de închiriat. De asemenea, se procedează la închirierea de imobile cu suprafețe ce exced numărului de persoane aferent familiilor membrilor misiunilor diplomatice. Mai mult, evaluarea modului de administrare a clădirilor și terenurilor aflate în domeniul public și privat al statului de către MAE, a evidențiat faptul că imobilele aflate în străinătate nu sunt evidențiată în contabilitate la valoarea justă, rezultată ca urmare a reevaluării, precum și faptul că acestea nu sunt utilizate în condiții de eficacitate și eficiență economic. Totodată, din evaluarea modului în care se realizează dotarea cu bunuri a spațiilor cu destinația de locuit sau de lucru, a rezultat faptul că în ani succesivi în cadrul acelorași misiuni diplomatice au fost efectuate achiziții pentru același tip de dotări, respectiv mobilier.

S-au constatat excese în cazul suprafețele închiriate în raport cu numărul persoanelor care le utilizează, deși au existat prevederi și recomandări prin care s-a stabilit un barem al suprafețelor închiriate în concordanță cu numărul persoanelor trimise la post și aparținătorilor acestora precum și în concordanță cu activitatea desfășurată în cadrul misiunii diplomatice conform mandatului și atribuțiilor. Suprafața închiriată cu destinația de reședință excede necesarului recomandat în textul Circularelor din cadrul MAE, sens în care inspectorii Curții de Conturi exemplifică:

 Reședința ambasadei de la Astana cu 401 mp pentru 2 persoane (4.704 euro/lună);

 Reședința ambasadei de la Bangkok cu 316 mp pentru 1 persoană (2.368 euro/lună);

 Reședința ambasadei de la Nairobi cu 300 mp pentru 1 persoană (1.786 euro/lună);

Reședința ambasadei de la Praga cu 420 mp pentru 3 persoane (3.510 euro/lună);

 Reședința ambasadei de la Rabat cu 619 mp pentru 1 persoană (3.887 euro/lună);

Reședința ambasadei de la Tunis cu 400 mp pentru 1 persoană (3.126 euro/lună);

 Reședința ambasadei de la Varșovia cu 560 mp pentru 2 persoane (4.000 euro/lună);

 Reședința Consulatului General de la Barcelona cu 300 mp pentru 1 persoană (3.000 euro/lună);

 Reședința Misiunii Permanente UE la Bruxelles cu 700 mp pentru 3 persoane (5.547 euro/lună).

Există țări în care suprafața închiriată cu destinație de sediu pentru reprezentanța diplomatică este similară cu suprafața închiriată cu destinația de reședință, precum::

 Ambasada de la Bangkok, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 285 mp (2.904 euro/lună) în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 316 mp (cu 2.368 euro/lună);

 Ambasada de la Dakar, spațiul închiriat pentru sediu de misiune de 430 mp (4370 euro/lună) în timp ce spațiul pentru reședință este de 400 mp (cu 4.100 euro/lună);

 Ambasada de la Erevan are un spațiu închiriat pentru sediu de misiune de 300 mp (3528 euro/lună) în timp ce spațiul pentru reședință este de 289 mp (cu 3.920 euro/lună);

 Ambasada de la Kuwait, spațiul închiriat pentru sediu de misiune de 358 mp (7.569 euro/lună) în timp ce pentru reședință spațiul închiriat este de 395 mp (cu 5.947 euro/lună);

 Ambasada de la Madrid, spațiul închiriat pentru sediu consular este de 500 mp (8.500 euro/lună) în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 400 mp (cu 4.750 euro/lună);

 Ambasada de la Manila, spațiul închiriat pentru sediu de misiune de 685 mp (2.227 euro/lună) în timp ce pentru reședință spațiul închiriat este de 395 mp (cu 3.450 euro/lună);

 Ambasada de la Seoul, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 279 mp în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 314 mp (cu 7.000 euro/lună);

 Ambasada de la Tel Aviv, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 250 mp (6.497 euro/lună), în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 350 mp (cu 7.840 euro/lună);

 Ambasada de la Zagreb, spațiul închiriat pentru sediu de misiune este de 350 mp (9.800 euro/lună) în timp ce spațiul închiriat pentru reședință este de 300 mp (cu 3.000 euro/lună).

Există situații în care s-a procedat la închirierea de pe piața locală a unor imobile/spații cu destinație de locuit pentru personalul misiunilor diplomatice, în condițiile în care spațiul de locuit disponibil în imobilele proprietate publică și privată a statului a rămas neutilizat. S-au identificat situații în care, în perioada auditată, în imobilele proprietate publică a statului român, existau spații de locuit disponibile/neutilizate în aceeași perioadă calendaristică în care s-a apelat la închirierea de spații cu destinație pentru reședință sau locuințe de serviciu, precum:

 Ambasada din Helsinki – unde un imobil în suprafață de 149 mp, proprietatea publică a statului român, a fost neutilizat în timp ce pentru închirierea unui spațiu de locuit în suprafață de 181 mp în cei trei ani au fost plătiți 168.348 euro;

 Ambasada din Praga – unde imobilul aparținând domeniul public al statului a fost neutilizat (suprafață de 648 mp, neutilizată în anul 2012, 675 mp, suprafață neutilizată în anul 2013 și respective 745 mp neutilizați în anul 2014), în timp ce pentru închirierea unui imobil de 420 mp cu destinația de locuință a fost plătită suma de 127.440 euro;

 Ambasada din Stockholm – unde imobilul aparținând domeniului public al statului (în suprafață de 194 mp a fost neutilizat, în timp ce pentru închirierea unui spațiu de locuit în suprafață de 83 mp au fost plătiți 61.920 euro;

 Ambasada din Paris – unde în anul 2012 s-a procedat la închirierea unui spațiu de locuit în suprafață de 193 mp, pentru suma anuală de 72.300 de euro în timp ce în imobilele aparținând domeniului public al statului existau spații de locuit neutilizate în suprafață de 334 mp și respectiv 116 mp;

 Ambasada din Varșovia – unde în anul 2012, s-a menținut un spațiu închiriat în suprafață de 560 mp cu destinație de locuit și cu o chirie lunară de 4.000 euro în condițiile în care în imobilele aparținând domeniului public exista neutilizată o suprafață de 402 mp cu destinație de locuit;

 Ambasada din Mexico – un imobil aparținând statului român cu o suprafață de 604 mp din care spațiu de locuit neutilizat: 306 mp în anul 2012 și 90 mp în anii 2013 și 2014 procedându-se la închirierea unui apartament cu destinație de locuit, pentru care au fost achitați 151.488 euro în cei trei ani de referință;

 Ambasada din Oslo – cu spațiu de locuit neutilizat din imobilul proprietate publică (128 mp în anii 2012 și 2013 și 76 mp în anul 2014) și cu un contract de închiriere pentru un spațiu de 112 mp care a generat în cei trei ani plăți în sumă de 206.124 euro.

În concluzie, spun inspectorii Curții de Conturi, pentru un eșantion de numai 7 reprezentanțe diplomatice ale României în străinătate în perioada 2012-2014 s-a constatat utilizarea de fonduri de la bugetul de stat în sumă de 835.620 euro pentru închirierea de pe piața locală a unor imobile cu destinația de locuință, în condițiile în care exista spațiu cu aceeași destinație disponibil și neutilizat în imobilele proprietate publică și privată a statului român.

Spațiile disponibile în sediul reprezentanțelor diplomatice ale României în străinătate nu sunt valorificate în vederea generării de venituri (din vânzare/chirii) ci mai mult, ca urmare a necesității de întreținere a lor, generează cheltuieli pe seama fondurilor publice, spun oficialii Curții.

În vederea valorificării unor spații excedentare din imobilele proprietate publică a statului român din străinătate, prin H.G nr. 926/1999 s-a dispus ca spațiile disponibile la misiunile diplomatice de la Moscova (Federația Rusă), Haga (Olanda) și Beijing (China) să poată fi închiriate de către Ministerul Afacerilor Externe unor persoane fizice sau juridice, urmând ca sumele încasate să rămână în cotă de 50% la dispoziția Ministerului Afacerilor Externe, în regim de venituri extrabugetare, în scopul utilizării pentru lucrări de reparații și întreținere al respectivelor imobile. S-a constatat faptul că, deși există act normativ încă din anul 1999, nici până în prezent nu s-a procedat la valorificarea spațiilor în cauză, acestea generând cheltuieli ineficiente și fiind supuse riscului de degradare

În ceea ce privește închirierea imobilelor din domeniul privat al statului, s-a constatat faptul că în perioada 2012-2014 au fost închiriate un număr de numai 4 imobile din cele 10 rămase, unele dintre acestea din urmă aflându-se în stare de degradare avansată. De asemenea, există spații ocupate abuziv de către diverse persoane fizice sau spații aflate în litigii cu foști chiriași, generate de neachitarea sumelor stabilite pentru închiriere cât și a datoriilor acumulate pentru utilități (Burundi –Bujumbura, Zambia-Lusakapa, Mozambic-Maputo, NamibiaWindhoek) .

S-a evidențiat o diferență majoră între spațiul dedicat cazării/desfășurării activității pe număr de persoane aflate în misiunile diplomatice, în funcție de continent, astfel: În Europa, suprafața medie a spațiului alocat unei persoane este cuprinsă între 26,70 mp în Minsk (Belarus) și 39,57 în Vilnius (Lituania) crescând până la 364 mp în cadrul Consulatului General de la Bonn-Germania și la 316 mp în cadrul ambasadei de la Sofia-Bulgaria. În Asia de Sud– Vest, diferențele de spațiu mediu alocat unei persoane variază de la 14 mp la Ryad (Arabia Saudită) până la 356 mp în cadrul Biroului consular de la Ramallah (Palestina), iar în Asia de Sud-Est diferențele variază de la 27 mp în Seul (Coreea de Sud) și 21 de mp la New Delhi (India) până la 336 mp la Tokio (Japonia) și 216 mp la Hanoi (Vietnam). De asemenea pe continentele americane suprafețele medii pe persoană oscilează între 42 mp în cadrul Consulatului General din Chicago (SUA) și 50 mp la Ambasada din Caracas (Venezuela) până la 708 mp la Consulatul General din Rio de Janeiro (Brazilia) și ajungând la un maxim de 1.026 mp pentru o persoană la ambasada din Buenos Aires (Argentina).

Au fost identificate cazuri când cheltuielile cu chiriile pentru spațiu de locuit sunt semnificativ mai mari decât cele aferente sediilor misiunilor, precum: Erevan, Manila, Tel Aviv.

Potrivit Curții de Conturi, spațiile aferente imobilelor deținute de statul român în străinătate nu sunt gestionate cu respectarea principiilor de economicitate, eficiență și eficacitate întrucât nu există o corelare a suprafețelor libere aflate în imobilele proprietatea statului cu necesarul real de spații de închiriat. De asemenea se procedează la închirierea de imobile cu suprafețe ce exced numărului de persoane aferent familiilor membrilor misiunilor diplomatice.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4606 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.