Montări regizorale care depăşesc bariera convenţionalului

Piesă distinsă cu Premiul Laurence Olivier, în anul 2000, Memoria apei (The Memory of Water), de Shelagh Stephenson, este adusă în scenă şi în România, după o serie de montări internaţionale de success (din Londra şi München până la Chicago şi New York), iar premiera (pentru presă) de la Teatrul Naţional din Bucureşti va avea loc în zilele de 6 şi 7 mai 2016, de la ora 20.00, la Sala Pictura, în regia lui Erwin Şimşensohn, scenografia Alinei Herescu şi muzica originală semnată de Vlaicu Golcea.

Memoria apeivă invită la o călătorie, puţin comodă, în universul interior al fiecăruia. Un spectacol pentru suflet, fluid dar şi alunecos, despre relaţiile de familie, despre regăsire şi acceptare din iubire, cu drumuri şerpuite, ocolişuri şi frustrări, un periplu dramatic presărat cu momente de un haz nebun, în care călăuze vă vor actorii: Cecilia Bârbora, Medeea Marinescu/Natalia Călin, Raluca Aprodu, Diana Dumbravă, Marius Manole, Andrei Finţi. Memoria vieţii şi memoria apei par să se unească în acest spectacol, în micul univers ameninţat să fie, într-o bună zi, înghiţit de ape…

„Nu mi-am imaginat vreodată, declară autoarea, că oamenii vor să râdă şi n-am ştiut câtă nevoie au să râdă! Chiar şi într-o piesă care vorbeşte despre pierdere, durere, tristeţe, supărări. Am înţeles, în cele din urmă, că oamenii vor să experimenteze stări extreme. Vor să plângă, să râdă. Şi, în special, vor să le experimenteze pe amândouă în acelaşi… show. Doar aşa îmi explic succesul imens, neaşteptat, din Finlanda până în SUA, din Japonia în Israel şi oriunde în lume”.

Memoria apei a fost montată pentru prima dată în 1997 la Hampstead Theatre din Londra, a cunoscut o versiune cinematografică, în anul 2002, cu titlul Before You Go, cu Julie Walters în distribuţie, şi este cea dintâi dintre piesele autoarei. Shelagh Stephensoneste la fel de apreciată şi pentru dramaturgia dedicată teatrului radiofonic. La BBC a avut o serie de realizări notabile, dintre care Five Kinds of Silence (1996) a fost răsplătită cu Premiul Writer’s Guild pentru cea mai originală piesă radiofonică şi cu Sony Award pentru „cea mai bună piesă de teatru”.

Natalia Călin, Marius Manole și Raluca Aprodu în ”Memoria apei

Memoria apei. Cecilia Barbora și Andrei Finti

Dintre precedentele realizări ale lui Erwin Şimşensohn, discipol al regizorilor Cătălina Buzoianu şi Felix Alexa, cursuri absolvite în 2003 la UNATC, urmate de un Workshop de antropologie teatrală, cu Eugenio Barba, în Danemarca, amintim câteva spectacole realizate în Bucureşti şi în ţară: Francesca a fost răpită de Dario Fo,2002, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, Născut vinovat de Ari Roth, 2003, Teatrul Luni de la Green Hours, Yentl de Isaac Bahevis Singer, 2013 şi În vizită la domnul Green de Jeff Baron, 2014, la Teatrul Evreiesc de Stat, Steaua fără nume de Mihail Sebastian, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, Jocul de-a vacanţa de Mihail Sebastian, Teatrul “Maria Filotti”, Brăila şi Trilogia belgrădeană de Biljana Srbljanovic, Teatrul Dramatic “Fani Tardini”, Galaţi – ultimele trei fiind realizate în 2015, precum şi recenta premieră cu Aniversarea de Jeroen van den Berg, de la Teatrul “Mihai Eminescu” din Botoşani.

România regală în La Belle Epoque”

Istoricul Georgeta Filitti

Duminică 8 mai, de la ora 11.00, la Sala Atelier, în cadrul programului Conferinţele Teatrului Naţional,Georgeta Filitti prezintă conferinţa cu tema România regală în La Belle Epoque.

Răstimpul dintre ultimele decenii ale secolului al XIX-lea şi Primul Război Mondial a însemnat o perioadă de efervescenţă, de creativitate şi inovaţie resimţită benefic în spaţiul românesc.

Pasiunea pentru teatru îşi găseşte o inegalabilă confirmare în producţiile Teatrului Naţional şi ale teatrelor particulare.Repertoriul autohton, la concurenţă cu cel străin, ţine în alertă spectatorii din zonele urbane.

Cursele de cai, animate de Jockey Club, raliurile auto, demonstraţiile aviatice adună un public uriaş. Acolo se etalează ultimele creaţii ale modei, adusă din străinătate ori confecţionată în ţară.

Această pulsaţie a societăţii în ritm european e oglindită şi de viaţa de societate. Animatoare sunt în primul rând femeile. Cultivate, inteligente, multe remarcabil de frumoase, ele reuşesc să se impună deopotrivă în ţară şi, de pildă, la Paris, unde ţin saloane prin excelenţă de factură intelectuală.

La belle époque a privit, fără îndoială, precumpănitor, elita socială. În acelaşi timp, formarea clasei de mijloc, ambiţia de a avansa pe scara socială ca şi grija autorităţilor pentru variate programe sociale au însemnat un efort statornic de utilizare a energiilor, de solidarizare a comunităţilor, de desăvârşire a individului.

O epocă apusă, parte din tradiţia noastră europeană, spre care merită să ne întoarcem adeseori ca exemplu de reuşită a unei lumi arbitrate de instituţia monarhică”, explică Georgeta Filitti.

Un Tango Mas: 10 ani de la premieră şi peste 150 de reprezentaţii

Teatrul Odeon are bucuria să vă anunţe că spectacolul Un Tango Mas sărbătoreşte în luna mai 10 ani de la premieră.

Cu această ocazie sunteţi aşteptaţi duminică, 8 mai, de la ora 19.00, să vedeţi sau să revedeţi unul dintre cele mai longevive spectacole de dans din România, care a avut deja mai mult de 150 de reprezentaţii.

Spectacolul va fi urmat de o Milonga Publică, susţinută în aer liber, în faţa teatrului, de dansatorii Clubului TangotangenT.

Întreaga seară este un omagiu adus Zilei Internaţionale a Dansului (29 aprilie).

Unul dintre cele mai de succes spectacole de dans din repertoriu, a fost aplaudat şi în ţară şi peste hotare, în Spania, Ungaria, Italia şi Israel.

Într-o cafenea din suburbia unui oraş, un grup de dansatori de tango participă la o milonga. În mijlocul petrecerii, îşi face apariţia un cuplu de dansatori excentrici. Amestec de balet contemporan şi tango argentinian, dansul celor doi spune o poveste despre dragoste şi ură, despărţire şi regăsire.

Un spectacol de Răzvan Mazilu.

Direcţia de scenă: Alexandru Dabija

Cu: Răzvan Mazilu, Monica Petrică şi Clubul TangotangenT (coordonator Daniel Măndiţă)

Milonga, Toata lumea dansează tango

Premieră cu “Hamlet” la Teatrul Național din Timișoara

Shakespeare ne este veșnic contemporan, peste secole, peste generații. E o realitate pe care Teatrul Național din Timișoara o afirmă deschis prin noua sa montare cu Hamlet, în traducerea și adaptarea „remix” a lui Peca Ștefan, și în direcția de scenă a Adei Lupu Hausvater.

Spectacolul Naționalului timișorean, ale cărui repetiții sunt în plină desfășurare în această perioadă, cercetează în interiorul binecunoscutei povești destinul unui om neintoxicat de mizantropie, compromisuri și meschinării, într-un context șocant de asemănător cu cel al cotidianului imediat. Acestui Hamlet al anului 2016 îi răspunde live muzica trupei Subcarpați, într-o întâlnire în care ritmurile ultracontemporane și liniile melodice autentice românești traduc sensurile profunde ale unui text esențial pentru cultura universală.

Spectacolul Naționalului timișorean calibrează în spațiul Sălii Mari dilemele unei generații pentru care firescul a devenit un obstacol de netrecut în aproape toate aspectele existenței. Hamlet însuși este doar un om tânăr, solar, inteligent, firesc și cu simțul umorului, pus într-o serie de situații strâmbe, de mari compromisuri, iar noua realitate în care se trezește constrâns să trăiască este ca o cutie a Pandorei pe care el o refuză, dar care totuși este deschisă de minciunile, lașitățile, oportunismul, comoditatea și mai cu seamă de refuzul celor din jurul său de a-și asuma responsabilitatea pentru acțiunile pe care le fac.

Scenă din Hamlet în timpul repetițiilor la Teatrul Național din Timișoara

Hamlet este un manifest pentru dreptul neîngrădit al oamenilor de a fi autentici, pentru dreptul de a rămâne ei înșiși, pentru dreptul de a-și păstra vocea distinctă în societate. Cred că generațiile care vin au nevoie să-și descopere echilibrul și că societatea, de asemenea, trebuie să restabilească un adevăr fundamental – acela că putem exista doar în firescul, în naturalețea unei vieți curățate de teamă, de jumătăți de măsură, de minciună și de amoralitate”, declară Ada Lupu Hausvater, directorul de scenă al spectacolului.

Echipa care lucrează la acest spectacol îi reunește pe actorii Matei Chioariu, Ion Rizea, Claudia Ieremia, Marius Andrei Alexe, Doru Iosif, Victor Manovici, Ramona Dumitrean / Cristina König, Flavius Retea, Cătălin Ursu, Bogdan Spiridon, Adrian Jivan, Florin Ruicu, Costel Tovarnițki, Raul Bastean, Benone Viziteu, Romeo Ioan, Claudiu Dogaru, Ionuț Iova și Marius Lupoian. De asemenea, este important de menționat că în distribuția spectacolului îl regăsim pe Marius Andrei Alexe, cunoscut publicului și ca MC Bean, căruia i se alătură Valentin Popescu (Vali Umbră).

Muzica este semnată de Subcarpați, un fenomen muzical descris ca „manifest cultural contemporan”, un proiect care mixează muzica electronică, ritmurile hip-hop și dubstep, cu teme din folclorul românesc, într-o suprapunere eclectică, elaborată și, în egală măsură, accesibilă și acroșantă pentru public.

Decorurile și costumele aparțin Iulianei Vâlsan, unul dintre cei mai prolifici și premiați artiști vizuali din noul val, artista reunind în portofoliul său numeroase scenografii, picturi, instalații etc. Nu în ultimul rând, efectele video sunt realizate de KOTKI visuals, un studio creativ preocupat de implementarea tehnologiilor multimedia în artele spectacolului, colaborând cu artiști contemporani și festivaluri din România, Bulgaria, Austria, Elveția, Germania, Olanda, Spania, Marea Britanie etc.

Prima reprezentație, în avanpremieră, a spectacolului Hamlet este programată marți, 10 mai, de la ora 19, la Sala Mare a Teatrului Național, fiind urmată miercuri, 11 mai, de la aceeași oră, de premiera oficială.

Teatrul Toma Caragiu

Menajeria de sticlă

„Piesa este o amintire si prin urmare este nerealistă. Amintirea îşi permite multe licenţe poetice.Ea omite anumite detalii; pe altele le exagerează, în funcţie de valoarea emoţională a subiectului pe care îl atinge, asta pentru că amintirea locuieşte numai şi numai în inimă”, scriaTennessee Williams, autorul piesei.

Tennessee Williamseste dramaturgul pentru care amintirea este motorul întregii sale opere. Aceasta începe cu piesa Menajeria de sticlă scrisă în anul 1944. Caracterul ei pregnant autobiografic ne invită să ne întoarcem într-o Americă a anilor 30′, în plină criză economică, în tinereţea lui Tom Lanier Williams (adevaratul nume al dramaturgului). O tinereţe marcată de revoltă, de nevoia de autocunoaştere, de iubire, de nevoia de libertate şi descoperire a vieţii sub toate aspectele ei.

Regia: Sânziana Stoican

Scenografia: Valentin Vârlan

Cu: Oxana Moravec (Amanda), Florentina Năstase (Laura), Ionuţ Vişan (Tom), Cristian Popa (Jim).

Spăectacolul poate fi vizionat sâmbătă, 7 mai, la ora 18:30.

Florentina Nastase și Oxana Moravec în Menajeria de sticlă Foto Maria Stefanescu

Nevastă-mea se mărită

Comedia-muzicală Nevastă-mea se mărită aduce în scenă o succesiune de încurcături, una mai ilară decât alta, încurcături care dezvăluie mentalităţi şi „dramolete” ce provoacă un haz irezistibil alături de replicile, încărcate de savoare, insinuările şi răsturnările de situaţii care oferă spectatorului motive de relaxare şi de râs.

Un talentat şi experimentat colectiv de actori s-a devotat personajelor şi situaţiilor comice, realizând momente de o mare intensitate comică:Mirel Maneru în Blanchon, un biet farmacist cumsecade, Rodica Alexandru în Monique Blanchon- o perfectă cuconiţă de provincie, geloasă şi suficientă,Ion Radu Burlan în Casimir – un soţ hâtru sastisit de scenele de gelozie ale nevestei, Petty Musa în Angelique Casimir- o nevastă iubitoare şi fermecătoare, George Liviu Frâncu în Justaret – pretendentul înlăturat de la mâna fermecatoarei Angelique, şi Mihaela Duţu– o cameristă trăznită.

Adaptare de Sandu Anastasescu după Eugène Labiche

Regia şi coregrafia: Marcela Timiraş

Scenografia: Ovidiu Pascal. Muzica: Viorel Gavrilă

Texte cuplete musicale: Roxana Popescu

În spectacol evolueazăBaletul Majestic

Duminică, 8 mai, la ora 18:30

Baletul Majestic și Mihaela Dutu în Nevasta-mea se marită la Teatrul din Ploiești

Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte

Othello”

Lumea lui Othello prinde viață prin viziunea regizorului armean, Suren Shahverdyan care, prin montarea sa, înfățișează „cum invidia și gelozia îl pot distruge pe om, cum, atunci când dragostea se transformă în ură, tristețea întunecă mintea și sufletul, care scăpate de sub control, conduc spre un final tragic al ființei.”

Drama shakesperiană ni-l prezintă pe Othello, o legendă vie, un om nobil, viteaz și mereu victorios. Acest erou se întoarce din bătălie pentru a înfrunta cea mai dificilă provocare: Iago, stegarul său, are un plan machiavelic de a-i distruge viața, cunoscându-i punctul sensibil și anume dragostea pe care o poartă Desdemonei. „Pentru mine a fost mai important să înțeleg de ce oamenii, în lumea asta, se pot transforma într-un Iago, distrugând totul în jurul lor. Nici Iago nu s-a născut așa, dar minciuna l-a făcut să-și piardă încrederea în oameni”, explică regizorul spectacolului, care a încercat să nu își împartă eroii în „buni sau răi, albi sau negri”, pentru ca fiecare personaj să poată trezi compasiune.

Pătrunzător, intens, sfâșietor, Othelloexplorează fără milă fiecare parte a condiției umane, iar Shahverdyan spune că „Othello modern ne ajută să aruncăm o privire în interiorul nostru, să facem ordine în sentimentele noastre și să ne recunoaștem propriile neajunsuri. Noi toți ar trebui să ne gândim la păcatele noastre și să încercăm să nu murim pentru dragoste, ci să trăim pentru ea. Important este să nu ne pierdem încrederea în cei de lângă noi!”

Suren Shahverdyan este unul dintre cei mai apreciați regizori armeni din Europa și un prieten vechi al Teatrului Tony Bulandra, unde a mai regizat spectacolele Hitler in love și Un tramvai numit dorință. Reîntoarcerea sa la teatrul din Târgoviște pentru montarea spectacolului Othelloeste un eveniment îmbucurător atât pentru colectivul teatrului, cât și pentru publicul ce i-a aplaudat și regiile anterioare.

Scenografie: Mc Ranin și Raluca Frăţiloiu

În distribuție:

Othello: Livu Cheloiu

Desdemona: Andrada Fuscaş

Iago: Mircea Silaghi

Emilia: Ela Ionescu

Cassio: Daniel Nuţă

Bianca: Camelia Pintilie

Roderigo: Radu Câmpean

Othello, la Teatrul Tony Bulandra din Targoviste

Dorothy, Harap Alb și Rapunzel își dau întâlnire la Sibiu

Agenda lunii mai îi aduce pe scena Teatrului Gong pe unii dintre cei mai îndrăgiți eroi de poveste din literatura clasică românească și universală. Cei mici se vor putea reîntâlni cu Dorothy și noii ei prieteni, Sperie Ciori, Leul și Omul de Tinichea într-o călătorie pe ritmuri muzicale spre Țara lui Oz. Totodată, Harap Alb deschide cortina spre ținuturi miraculoase alături de simpaticii Gerilă, Setilă, Flămânzilă, Ochilă, Păsări-Lăți-Lungilă, calul, furnicile, Sfânta Duminică și Crăiasa albinelor. Distracția continuă cu Povestea celor trei purceluși, care sunt patru, într-un spectacol cu păpuși și actori la vedere în care Ginger, Edgar, Bruno și Candid învață despre prietenie și responsabilitate. Ca un inedit, Rapunzel, frumoasa prințesă cu părul magic coboară din turnul castelului, în premieră, pe scena Teatrului Gong într-o montare în limba germană după o traducere de Beatrice Ungar, în regia lui Gavriil Pinte. Luna mai continuă, de asemenea, seria atelierelor coordonate de Aurelia Călinescu, Alina Moldovan și Diana Ribana.

Sâmbătă, 7 mai, la orele 10:00 și 12:00, se desfăşoară Atelierul de creat poveşti, coordonat de Diana Ribana.

La ora 18:00, este programat spectacolul Vrăjitorul din Oz,după Lyman Frank Baum

Regia: Simona Vintilă;

Scenografia: Roua Vasilescu. Muzică şi texte: Florin Grigoraș.

Coregrafia: Adriana Bârză.

În distribuţie: Monica Baldea, Lucia Barbu, Leo-Nora Băcanu/Barbara Crișan, Mircea Corcoveanu, Mihaela Grigoraș/Daniela Dragomir, Andrei Hansel/Horațiu Dancu, Jenö Major, Gabriela Mitrea, Adrian Prohaska, Nicolae Suciu.

Spectacolul este programat şi duminică, la ora 11:00.

Vrajitorul din OZ, la Teatrul Gong din Sibiu (Foto Catalina Draghici)


Obsesii” la ARCUB

Sâmbătă, 7 mai, la ora 19:00, la Sala Mare de la sediul ARCUB, puteţi viziona spectacolul Obsesii, în montarea regizorului grec Yannis Paraskevopoulos. Este un one woman show cu actrița Cerasela Iosifescu, ce interpretează rolul unei scriitoare cu tulburări maniaco-depresive.

Inima în Gaz. Dada Sex – De spălat mintea şchioapă”

Inima în Gaz (Credit -Razvan Dima)

Spectacolul de teatru neconvențional Inima în Gaz. Dada Sex – De spălat mintea schioapă, în regia lui Dan Victor și produs de ARCUB, se va juca duminică, 8 mai, la ora 19:00, în cadrul expoziției ART SAFARI, care se desfășoară în perioada 5 -15 mai 2016, la Palatul Dacia – România, din strada Lipscani, nr 18-20.

Spectacolul de teatru, scris după textul lui Tristan Tzara pune în valoare concepția mișcării dadaiste bazată pe revoltă, provocare și incoerență. Regizorul Dan Victor, împreună cu actorii Mihai Baranga, Andreea Duţă, Cristi Toma, Meda Victor, Pavel Ulici, Nicolae Nastasia și Mihai Căpăţână, dau viață unui text dramatic, supus unei declarate incoerențe, care sparge bariera convenționalului, punând astfel publicul în fața lumii contemporane caracterizată de viziuni eclectice. Participanții la acest spectacol de teatru neconvențional vor avea ocazia să ia contact cu textele lui Tristan Tzara și ale lui G. Ribemont-Dessaignes, care au avut o puternică influență asupra artelor în secolul XX până în prezent, și de asemenea, să interacționeze direct sau indirect cu actorii, implicându-se în jocul lor.

Folosindu-ne de mijloacele comediei mute, de pantomimă, de elemente clovnerești, de dans-mișcări forțat ilustrative prin repetiții automate, de parodierea unor clișee teatrale, de parodierea falselor trăiri afective și falsei implicații în înalte poziții politice, niște figuri proeminent machiate, costumate în niste saci de polietilenă, îi primesc pe spectatori de la intrare, după care vor provoca publicul, conform coordonatelor Mişcării Dada, pe un traseu itinerant- sala Gabroveni, sala Lipscani și sala Coloanelor, unde este și finalul, vreme de 50 de minute – la un dialog, segmentat, din când în când, de un homeless care impinge un căruț pentru alimente, incantând bizar, Cântecul Dada, al lui Tzara, ori emițând diverse opinii, desigur, dadaiste. Oamenii-tablouri, care după primele posturi vor veni în sala 1, «agățându-se» pe perete, vor interacționa cu spectatorii implicându-i în jocul lor, în diverse acțiuni, cu texte și cuvinte emise într-un fel anume, de exemplu, repetate până la desființarea sensului inițial, străbătând, figurativ, distanţa de la obsesiile incoerenţelor începutului de secol XX la obsesiile incoerenţelor începutului de secol XXI, «mutate în saci de plastic», răsfrậnte din cioburile unei oglinzi imaginare, fără nici o pretenţie de corupţie şi nici chiar de iluminare a mulţimilor.

Orice asemănare cu imediata realitate, impusă inconştientului tuturor, sugerată discret ori plasată neruşinat, prin diverse forme, mai mult sau mai puţin artistice, în numele iubirii aproapelui şi a fireştii evoluţii fiinţei umane, este cu totul întâmplătoare”, declară regizorul Dan Victor.

Spectacolul este o adaptare după textul Le Coeur à Gaz, cu texte de Tristan Tzara, şi cu fragmente din Împăratul Chinei al lui G. Ribemont-Dessaignes.

DADAnoNON” deschide Festivalul Culturii Române la Cracovia

Ilinca Stihi și DADAnoNONON, la Cracovia

Cea mai recentă producţie a Teatrului Nottara, DADAnoNON,deschide Festivalului Culturii Române la Cracovia, la invitaţia ICR Varşovia, organizatorul celei de-a IX-a ediţii a evenimentului. Spectacolul va avea loc pe 12 mai, la Cricoteka – legendarul spaţiu teatral din Cracovia, înfiinţat de regizorul Tadeusz Kantor. Prin această participare, onorantă pentru Nottara, teatrul românesc se va afla în prim-planul vieţii artistice din Cracovia.

Scenariul pentru DADAnoNON îi aparţine Ilincăi Stihi – care a semnat şi regia spectacolului – şi are în construcţia sa texte de Tristan Tzara, Antonin Artaud, V.I. Lenin. Din distribuţie fac parte îndrăgiţii actori Cristina Florea, Cristian Nicolaie, Dan Bordeianu.

Scenografia a fost concepută de Imelda Manu, iar muzica şi sound design-ul au fost create de Tom Brânduş. Vlad Ioachimescua imaginat componenta video a spectacolului şi George Jipa light design-ul.

Proiectul, realizat în parteneriat cu Institutul Cultural Român, celebrează cei o sută de ani de la lansarea primului manifest poetic DADA, de către Tristan Tzara, Hugo Ball, Hans Arp, Marcel Iancu și alți artiști înnoitori din epocă, la Zürich (5 februarie 2016), în Cabaret Voltaire, spațiu ce va rămâne definitiv atașat, istoric și cultural, dadaismului.

Întrebată pe ce pune accent spectacolul, Ilinca Stihi a răspuns: „E greu să definești un element anume, reprezentativ, pentru un demers artistic. Cred că, din punct de vedere stilistic, urmăresc identificarea punctului just de convergență și dialog între diferitele arte. Astfel, teatrul, imaginea grafică și cinematografică, muzica și arta sonoră și-ar da mâna, în mod ideal, pentru a crea un tablou pluristratificat. În perfectă concordanță cu tipul de senzitivitate a omului modern. DADAnoNON își dorește să fie un spectacol cameleonic care, în funcție de atenția selectivă sau interesul intelectual propriu fiecărui spectator, să ofere o altă perspectivă a unui univers.”

DADAnoNONeste cea de-a patra producţie a Teatrului Nottara din acest an, după spectacolul-manifest Familie de artişti de Kado Koszter şi Alfredo Arias, regia: Alexander Hausvater, Tango, monsieur de Aldo Lo Castro, regia: Anca-Maria Colţeanu, şi Efecte colaterale de Alexandru Popa, regia: Vlad Zamfirescu. Următoarea reprezentaţie va avea loc pe 26 mai, când DADAnoNON se opreşte la Paris, în faţa spectatorilor invitaţi la Palatul Béhague, clădirea în care se află sediul Ambasadei României. Bucureştenii vor avea şi ei ocazia să vadă cât de curând acest spectol excepţional.

Start la Festivalul Internaţional de Teatru Nou, Arad

Sâmbătă, 7 mai, la ora 19.00, se dă startul celei de-a patra ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Nou, organizat de Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad! Debutul va avea loc în Sala Mare a Teatrului, cu premiera spectacolului Vârful aisbergului de Antonio Tabares, pus în scenă de Theodor-Cristian Popescu. La eveniment vor participa atât dramaturgul Antonio Tabares cât şi traducătoarea Luminiţa Răuţ.

Un spectacol despre relaţiile interpersonale din lumea competitivă şi ostilă a unei multinaţionale, despre legătura toxică dintre viaţa personală şi viaţa socială de la locul de muncă şi despre cum aceasta ocupă un loc tot mai important în viaţa noastră ca indivizi.

Scenografia este semnată de Cosmin Ardeleanu.

Din distribuţie fac parte actorii: Dorina Darie Peter, Ioan Peter, Bogdan Costea, Cecilia Donat Lucanu, Ştefan Statnic şi Carmelo Luis.

De oriunde apuci firul, dacă tragi de el cu îndemânare, atenție și calm iese la suprafață viață. Iar viața are această calitate, de care uităm mereu: nu e ceea ce te aștepți să fie. Cu cât pare că înțelegem mai bine forțele ce ne determină azi existența, cu atât mai mult viața are felul ei surprinzător de a-și râde de noi. Tonic, amar, negru, ironic. Sau cum vrea ea”, scria regizorul Theodor-Cristian Popescu

Tot în prima zi de Festival, se vor juca şi spectacolele Dancing Graffiti (sâmbătă, 7 mai, ora 21.30, Platoul teatrului) şi Apă de mină de Csaba Székely (sâmbătă, 7 mai, ora 22.00, Sala Studio)

Dancing Graffiti (coregrafia şi interpretarea: Katalin Lengyel, Szabolcs Tóth-Zs, Ungaria) este o creaţie artistică emoţionantă, care te face să simţi şi să meditezi în acelaşi timp. Este un spectacol interdisciplinar, despre rolul limitelor personale, sociale şi interioare pe care le impunem, un spectacol premiat ce combină dansul cu arta graffiti-ului digital în direct, publicul putând vedea etapele de creare ale acestora.

Dancing Graffitieste programat şi în zilele de duminică, 8 mai, ora 21.30 şi luni, 9 mai, ora 21.00.

Dancing Graffiti, la Festivalul de la Arad. credit Mark Loudon

Despre textul său pus în scenă la Teatrul ACT Bucureşti, dramaturgul Csaba Székely scria: „Lumea Apei de minăeste o lume unde mina e închisă, dar oamenii sunt şi mai închişi. Unde iubirea poate ajunge departe, dar universul se termină la satul vecin. Unde băutura e otrăvitoare şi poezia nu are rimă. Este o lume în care tragedia e la ordinea zilei şi fiecare încercare de a evada sau măcar de a găsi un sens în acest întuneric poate provoca un nou dezastru. Şi totuşi merită să încerci”.

Trei spectacole de excepţie şi un început care se vrea a fi unul incitant, pentru publicul arădean şi nu numai, vă aşteaptă la Festivalul Internaţional de Teatru Nou, care se va desfăşura în perioada 7-15 mai 2016.

Teatrul românesc are, în ultima vreme,un reviriment – inspirat şi benefic, zic eu – în privinţa spectacolelor pentru adolescenţi – o categorie de public mult timp ignorată. Apar din ce în ce mai multe producţii care li se adresează, dar nu în montări „pedagogice”, ci proaspete, „pe limba lor”, toate făcute şi jucate de regizori şi actori care au depăşit nu de mult vârsta adolescenţei.

Liceenii arădeni sunt printre cei mai entuziaşti şi fideli spectatori ai FTN, mulţi joacă teatru, aşa că ni s-a părut normal ca anul ăsta să avem un Focus TeenAGER, care sunt sigur că o să-i provoace şi o să le priască, cu spectacole diverse stilistic, de la o dezbatere ca Antisocial la un silent disco precum Pisica verde, o poveste fermecătoare despre maturizare ca History boys sau alta, emoţionantă, despre viaţă şi moarte, ca în Columbinus.

Programul FTN 2016 include însă o mulţime de spectacole provocatoare, fie prin text, montare, pariu estetic sau interpretare, fie prin voga publică pe care au dobândit-o – nominalizări, premii etc.

Cred că şi în acest an FTN îşi confirmă renumele de eveniment care zdruncină comodităţi teatrale, curajos, inovator şi… tineresc, de bună seamă. Haideţi la teatru!”, afirmă Claudiu Groza, critic de teatru, selecţionerul Festivalului.

Selecţia Festivalului cuprinde:

Aglaja, după Aglaja Veteranyi. Dramatizarea: Alina Petrică. Conceptul şi coregrafia: Ştefan Lupu. Producător: Centrul Cultural European pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”, Bucureşti

Anul dispărut. 1989 de Peca Ştefan. Regia: Ana Mărgineanu. Scenografia: Anda Pop. Producător: Teatrul Mic Bucureşti

Antisocial.Un spectacol de Bogdan Georgescu. Producători: Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu şi Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu

Apă de mină de Csaba Székely. Scenografia: Vladimir Iuganu. Muzica: Bobo Burlăcianu. Un proiect coordonat de Oana Stoica. Producător: Teatrul ACT Bucureşti

Autopsie (a unor crime nevinovate), după texte de Gerald Gruhn şi Vasile Leac. Regia: Florin Didilescu, Asociația de teatru francofon „Amifran” Arad

Columbinus de Stephan Karam si PJ Paparelli. Regia: Horia Suru. Scenografia: Cristian Marin. Coregrafia: Sophie Duncan. Producător: Teatrul Municipal Baia Mare. Spectacol realizat în parteneriat cu The Dramatic Publishing Company, din Woodstock, Illinois, SUA

Dancing Graffiti. Coregrafia şi interpretarea: Katalin Lengyel, Szabolcs Tóth-Zs. Producător: Bandart, Ungaria. Coproducători: Conflux, Teatrul Golem, Asociaţia L1

(D)efectul Placebo. Creaţie colectivă. Conceptul şi coregrafia: Ştefan Lupu. Producător: Teatrul Naţional „I.L.Caragiale” Bucureşti

Directorul Executiv de Stig Larsson. Regia: Vladimir Anton. Scenografia: Tudor Prodan. Producător: Teatrul de Comedie Bucureşti

De fapt e frumos de Volker Schmidt. Decorul şi regia: Volker Schmidt. Costumele: Nina Kroschinske. Producător: Teatrul German de Stat Timişoara

Femei / Bărbaţi de Willy Russell. Regia: Vlad Massaci. Scenografia & light-design: Andu Dumitrescu. Producător: Teatrul „Anton Pann” Râmnicu-Vâlcea

Family Affairs de Rosa Liksom.Un spectacol de Radu Afrim. Decorul: Tudor Prodan. Costumele: Cosmin Florea. Producător: Teatrul Odeon Bucureşti

Guppi de Vasili Sigariev. Regia: Mucsi Zoltán. Dramaturgia: Gyulay Eszter. Decorul: Albert Alpár. Costumele: Kiss Julcsi. Producător: Teatrul Maghiar de Stat „Csiky Gergely” Timişoara

Identitate. Regia şi coregrafia: Ferenc Fehér. Dramaturgia: Márton Imola. Muzica: Kovácsovics Dávid. Producător: Studio M, Sfântu-Gheorghe

Ibsen Incorporated. Un scenariu de Mihaela Michailov şi Catinca Drăgănescu, după scrierile lui Henrik Ibsen. Regia: Catinca Drăgănescu. Scenografia: Bogdan Costea şi Andrei Morariu.Coproducători: ARPAS – Asociaţia Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului şi Teatrul de Comedie Bucureşti

În inima nopţii – Episodul Lear.Cu inserţii de George Banu şi Monique Borie, după William Shakespeare. Scenariul şi regia: Gavriil Pinte. Scenografia: Roxana Ionescu. Producător: Teatrul „Regina Maria” Oradea

MaRó de Szekely Csaba. Regia: Andi Gherghe. Scenografia: Adrian Ganea. Producător: Yorick Studio Târgu Mureş

Noul locatar de Eugène Ionesco. Regia: Gábor Tompa. Costumele: Corina Grămoşteanu. Decorul & light-design: Helmut Stürmer. Producător: Teatrul „Nottara” Bucureşti

Operastracci, după o idee de Enzo Toma şi Silvia Ricciardelli. Regia, dramaturgia şi costumele: Enzo Toma. Scenografia: Lucio Diana. Producător: Centrul de Producţie Teatrală Koreja, Lecce, Italia

Operastracci, la Aradpg

Pisica verde de Elise Wilk. Regia: Bobi Pricop. Scenografia: Irina Moscu. Producător: Teatrul pentru Copii şi Tineret „Luceafărul” Iaşi

Respiraţii de Duncan Macmillan. Regia, conceptul scenografic, Light & Sound design: Radu-Alexandru Nica. Producător: Teatrul „Ariel” Târgu-Mureş

The History Boys.Poveşti cu parfum de liceu de Alan Bennett. Traducerea, regia şi scenografia: Vlad Cristache. Producător: Teatrul Excelsior Bucureşti

The Sunset Limited de Cormac McCarthy. Regia: Andrei şi Andreea Grosu. Scenografia: Vladimir Turturică. Producător: Teatrul UNTEATRU Bucureşti

Vârful aisbergului de Antonio Tabares. Regia: Theodor-Cristan Popescu. Scenografia: Cosmin Ardeleanu. Producător: Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

Vertij. Scenariul şi regia: Mihai Măniuţiu. Scenografia: Adrian Damian. Producător: Teatrul „Aureliu Manea” Turda.

Cartea bătrânilor”, în premieră la Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Premieră la Teatrul Maghiar din Cluj

Sâmbătă, 7 mai, la ora 20.00, în Sala Studio a Teatrului Maghiar de Stat Cluj, va avea loc premiera spectacolului Cartea bătrânilor, inspirată de poemul lui Szilágyi Domokos. Următorul spectacol este programat miercuri, 11 mai, la ora 20.00.

Poemul Cartea bătrâniloreste compus din 699 versuri şi a fost inspirat din seria de desene despre bătrâni semnate de graficianul Sándor Plugor. Versurile evocă parcursul interior al unui om aflat în fața ultimei treceri, la sfârșitul unui drum și începutul altuia.

Regizoarea Mihaela Panainte a declarat că în realizarea dramatizării a fost inspirată de grafica lui Plugor şi de poemul lui Szilágyi Domokos. Măștile folosite în spectacol, realizate de Ilona Varga-Járó, au fost gândite pornind de la această grafică.

Am încercat să construim în spectacol atmosfera onirică a poemului. Fazele de dinaintea somnului, hazardul, nebunia sunt doar câteva dintre elemente care se regăsesc în poem şi vor fi prezente în spectacol” – a declarat regizoarea.

Actorul Áron Dimény a precizat că totul s-a format în mod organic, s-a compus din diferite „straturi”; textul, mișcările, spațiul și sunetul sunt cele care alcătuiesc acest spectacol de teatru. De asemenea, actorul Ferenc Sinkóa adăugat că rigurozitatea școlii de mișcare reprezentată de coregraful francez Yves Marc a fost foarte binevenită. El a fost cel care a „curățat” mişcările compuse de actori împreună cu Enikő Györgyjakab.

La realizarea spectacolului, regizoarea Mihaela Panainte a colaborat cu scenografa Carmencita Brojboiu, coregrafii Yves Marc și Enikő Györgyjakab, dramaturgul Nóra Balázs, compozitorul Șerban Ursachi.

De asemenea, cu ocazia premierei, în foaierul Sălii Studio, va avea loc şi lansarea noii ediții a volumului Cartea bătrânilor de Szilágyi Domokos–Plugor Sándor, apărut la Editura Kriterion. Acesta va conține, pe lângă desenele semnate de Plugor, poeziile lui Szilágyi Domokos, în limbile maghiară și română. Traducerea în limba română este semnată de Géza Bánfi. Cartea va fi prezentată sâmbătă, 7 mai, începând cu ora 19.30, de către directorul editurii Kriterion, Gyula H. Szabó La eveniment vor fi prezenți traducătorul Géza Bánfi și regizoarea Mihaela Panainte.

Încurcătură la nivel înalt

Încurcătură la nivel înalt

Duminica, 8 mai Ora 19:00

Încurcătură la nivel înalt este o comedie bulevardieră cu stil, de Ray Cooney, în care intrigile politice se intersectează și se amestecă într-un mod absolut delicios de haotic și ilar cu cele amoroase și dau naștere unor situații comice irezistibile.

Finalul este unul exploziv în care ropotele de aplauze ale spectatorilor sunt acoperite doar de hohotele lor puternice de râs.

Ray Cooney este considerat unul dintre cei mai importanți autori britanici de comedie. În 2005 a fost decorat cu titlul de Ofițer al Ordinului Imperiului Britanic.

Regie: Serban Puiu

Scenograf: Iuliana Gherghescu

Distributie: Aurelian Temişan, Monica Davidescu, Alexandra Velniciuc ș.a.

Spectacolul poate fi vizionat în 8 mai, la ora 19:00, la Teatrul Elisabeta

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.