Un exemplu elocvent de cheltuire frauduloasă a banului public

Un raport al Curţii de Conturi dezvăluie modul cum o instituţie a statului român, în speţă Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), a cheltuit banul public într-un mod fraudulos, cu încălcări flagrante ale legii, aducând în felul acesta prejudicii bugetului de milioane de lei.

Inspectorii au descoperit că s-au plătit indeminizaţii de şomaj către persoane care nu aveau drept de şomaj, au fost acordate necuvenit unor angajatori subvenții de la bugetul asigurărilor pentru șomaj, au fost efectuate plăți nelegale către angajatorii care au încasat subvenții din bugetul asigurărilor pentru șomaj etc.

Este instituţia unde un şef, Silviu Bian, a fost prins de către DNA că a luat mită de 80 mii de lei de la angajaţii de la AJOMF Braşov ameninţaţi cu disponibilizarea. De asemenea, este instituţia unde directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a fost reţinut de procurorii DNA pentru luare de mită şi fals în declaraţii într-un dosar privind fapte de corupţie comise în perioada 2010-2015.

Inspectorii Curţii de Conturi au verificat calitatea gestiunii economico-financiare şi au descoperit că plățile efectuate s-au făcut cu încălcarea cadrului legal, unele dintre acestea generatoare de prejudicii. Ei au constatat următoarele: – Plăți nelegale în sumă totală de 2.139 mii lei, reprezentând indemnizații de șomaj (acordate persoanelor ca urmare a pierderii locului de munca și absolvenților din învățământ care nu s-au putut angaja) și venituri de completare (acordate persoanelor disponibilizate prin concedieri colective) efectuate/acordate către beneficiari cu încălcarea cadrului legal în vigoare. Sumele au fost încasate necuvenit de către beneficiarii de drepturi din bugetul asigurărilor pentru șomaj, deoarece au realizat concomitent și venituri (salarii, activități independente, pensii, indemnizații pentru creșterea copilului), contrar cadrului legal, sau au fost admise într-o formă de învățământ, situații în care drepturile de șomaj trebuiau suspendate/încetate.

Prin nerealizarea încetării/suspendării plăților pentru indemnizații de șomaj s-au majorat nejustificat cheltuielile și plățile din bugetului asigurărilor pentru şomaj cu suma totală de 2.139 mii lei, reprezentând plăți pentru indemnizații de șomaj necuvenite, inclusiv contribuțiile datorate bugetului general consolidat aferente drepturilor necuvenite.

Abateri similare în sumă de 4.122 mii lei s-au identificat și de către camerele de conturi teritoriale la nivelul unor agenții județene pentru ocuparea forței de muncă.

– Deficiențe în monitorizarea, de către direcțiile de specialitate din cadrul ANOFM, a activității de informare și consiliere profesională, activitate care este destinată persoanelor în căutarea unui loc de muncă, fapt ce a condus la efectuarea de plăți nejustificate în sumă de 795 mii lei către furnizorul serviciilor de informare și consiliere profesional.

– Plata nelegală din bugetul asigurărilor pentru șomaj a sumei de 163 mii lei, reprezentând amenzi aplicate de către autorități publice și penalități facturate de furnizor. Sumele plătite nelegal au rezultat din derularea unor contracte de achiziții în cadrul proiectelor cu finanțare externă, fără ca la nivelul ANOFM să se ia măsurile legale de recuperare și reîntregire a creditelor bugetare utilizate nelegal pentru plata acestor sume.

– Plăți nelegale în sumă de 153 mii lei efectuate din bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru stimularea angajatorilor care au încadrat șomeri și au încetat raporturile de muncă ale acestora, înainte de termenul legal, precum și pentru persoane încadrate în muncă din rândul șomerilor în condițiile în care acestea beneficiau în același timp de drepturi de pensii.

Detaliat, situația se prezintă după cum urmează:

a) au fost acordate necuvenit unor angajatori subvenții de la bugetul asigurărilor pentru șomaj în sumă de 55 mii lei pentru persoanele încadrate din rândul șomerilor de către aceștia întrucât aceste persoane beneficiau în același timp de diverse categorii de pensii (anticipate, anticipate parțiale sau limită de vârstă);

b) efectuarea de plăți nelegale în sumă de 98 mii lei către angajatorii care au încasat subvenții din bugetul asigurărilor pentru șomaj și nu au respectat obligativitatea de a menține, în termenul legal, raporturile de muncă ale șomerilor pentru care, lunar, au beneficiat de subvenții.

Potrivit cadrului legal, agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă încheie convenții cu diverși angajatori, care încadrează șomeri și, în baza acestora, angajatorii încasează lunar, pentru fiecare șomer în parte, o sumă fixă din bugetul asigurărilor pentru șomaj.

În situația în care angajatorii care au încasat subvenții de la bugetul asigurărilor pentru șomaj încetează raporturile de muncă ale șomerilor din motive imputabile angajatorului, aceștia sunt obligați să restituie sumele încasate cu titlu de subvenții.

Pentru a nu restitui aceste sume cu titlu de subvenții, angajatorii mențin relațiile de muncă cu șomerii doar pe o perioadă de 12 luni, perioadă în care încasează subvenția, deși cadrul legal prevede menținerea șomerilor în activitate la acești angajatori încă 6 luni după data încetării convenției.

Ulterior termenului de 12 luni, șomerii au încetat relațiile de muncă, prin demisie, din motive neimputabile angajatorului, dar au continuat activitatea la numai câteva zile la un alt angajator care, de asemenea, a încasat subvenții de la bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru încadrarea în muncă a unor persoane din rândul șomerilor.

În aceste cazuri, scopul prevăzut de lege și anume stimularea ocupării locurilor de muncă prin acordarea acestor subvenții, deci suportarea din partea statului a unui efort bugetar, nu a fost atins. Abaterea a fost identificată de către echipa de audit de la nivel central, urmare verificărilor efectuate la 22 agenții teritoriale. Abateri similare în sumă de 123 mii lei s-au identificat de către camerele de conturi teritoriale la nivelul unor agenții județene pentru ocuparea forței de muncă.

– Plăţi nelegale în sumă de 93 mii lei efectuate de la bugetul asigurărilor pentru șomaj cu titlu de subvenție acordate unor angajatori care au încadrat tineri cu risc de marginalizare socială, dar, angajatorii au încetat raporturile de muncă cu aceștia, înainte de termenul legal

– Plăți nelegale în sumă de 55 mii lei, reprezentând cheltuieli cu telefonia mobilă peste limita stabilită prin ordinele emise de către ordonatorul principal de credite, respectiv președintele ANOFM.

– Plăţi nelegale în valoare de 48 mii lei, reprezentând servicii de pază şi protecţie pentru sediul central al ANOFM, fără ca furnizorul acestor servicii să dețină licenţă de funcționare emisă de organele în drept.

ANOFM a plătit servicii de pază şi protecţie furnizorului, pentru o parte din anul 2014, în situația în care licența de funcționare a acestuia expira la câteva zile de la data încheierii contractului de prestări servicii pentru anul 2014.

– Plăți nelegale în sumă estimată de 43 mii lei, către furnizorul de lucrări la obiectivul de investiții „Amenajare curte interioară sediu”, urmare neexecutării de către furnizor a tuturor lucrărilor prevăzute în contract, cât și supraestimării valorii contractului. O agenție teritorială a contractat efectuarea unor lucrări de amenajare a sediului dar, din verificarea pe teren a realității lucrărilor, s-a constatat că, în fapt, nu s-au executat toate lucrările de către furnizor.

De asemenea, s-a mai reținut că unele dintre lucrările efectuate au fost supraevaluate, în condițiile în care prețul de achiziție al unor lucrări similare utilizat de alți ofertanți era mai mic, majorând în acest fel cheltuielile suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Raportarea eronată prin bilanțul centralizat încheiat la finele anului 2014 a bunurilor din domeniul public al statului, în sumă totală de 1.607 mii lei, aflate în administrarea unora dintre agențiile teritoriale din subordinea ANOFM la care s-au constatat nereguli cu privire la:

a) Neînregistrarea în evidența financiar-contabilă a unor imobile compuse din teren și construcții, a unor terenuri pe care se află amplasate construcții aparținând domeniului public al statului, precum și nereevaluarea unora dintre aceste imobile. b) Necuprinderea unor imobile în fondul bunurilor din domeniul public al statului sau al unităților administrativ teritoriale, întrucât în cazul a 31 de entități subordonate ANOFM, s-a constatat că, între valoarea cumulată a terenurilor și construcțiilor în sumă de 104.828 mii lei și valoarea de 103.370 mii lei din contul Fondul bunurilor din domeniul public al statului , există o diferență în minus în sumă de 1.458 mii lei provenind din: imobile primite în folosință gratuită sau în administrare de la unități administrativ teritoriale, în baza unor hotărâri ale consiliilor locale, fără ca aceste imobile să fie înregistrate în patrimoniul entității; reparații capitale efectuate și înregistrate doar în contul Construcții, fără a fi reflectate și în Fondul bunurilor aparținând domeniului public al statului.

Raportarea eronată, prin situațiile financiare, la finele anului 2014 a unor debite în sumă de 1.988 mii lei, pentru care, la unele agenții teritoriale,s-au identificat următoarele deficiențe: a) debite în sumă de 1.182 mii lei înregistrate pe numele unor societăți comerciale radiate de la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), din care: debite în sumă de 981 mii lei care nu mai pot fi recuperate de către agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă, deoarece, debitorii care datorau aceste sume erau societăți pentru care s-a închis procedura de faliment, acestea fiind radiate urmare sentințelor pronunțate de către instanțele de judecată; debite nerecuperate în sumă de 201 mii lei datorate de către persoane juridice radiate de la ONRC și pentru care, unele agenții teritoriale pentru ocuparea forței de muncă nu au întreprins demersuri în vederea recuperării debitelor. b) debite în sumă de 776 mii lei, pentru care nu s-au efectuat toate demersurile legale în vederea recuperării acestora, deoarece unele agenții județene au demarat acţiuni de recuperare a debitelor în termenul de prescripţie legal, dar, urmare acestora, sumele datorate nu s-au recuperat.

Agenţiile teritoriale au emis doar somaţii şi au înfiinţat popriri, însă, nu au continuat procedurile legale în vederea recuperării sumelor datorate, limitându-se doar la a transmite debitorilor adrese de ”continuare” a executării silite, astfel că debitele au rămas nerecuperate la finele anului 2014. Abaterea a fost identificată de către echipa de audit de la nivel central, urmare verificărilor efectuate la unele agenții teritoriale.

Abateri similare în sumă de 678 mii lei s-au identificat de către Camerele de Conturi teritoriale la nivelul unor agenții județene pentru ocuparea forței de muncă. Referitor la modul de stabilire, evidențiere şi urmărire a încasării veniturilor bugetului general consolidat, în cuantumul şi la termenele prevăzute de lege, precum și identificarea cauzelor care au determinat nerealizarea acestora, s-au identificat abateri după cum urmează: – Nerespectarea prevederilor legale privind urmărirea încasării veniturilor bugetului asigurărilor pentru șomaj în anul 2014, provenind din contribuții ale angajatorilor și angajaților în sumă totală de 2.049.468 mii lei, pentru care nu se cunoaște componența analitică a acestora pe plătitori și pe vechimi, conform prevederilor legale.

ANOFM a raportat drepturi constatate de încasat în sumă de 2.099.217 mii lei, din care cea mai mare parte o reprezintă contribuțiile care au fost în sumă de 2.049.468 mii lei. Aceste drepturi au fost înregistrate de către agențiile teritoriale în baza datelor transmise lunar de către unitățile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), începând cu data de 1 ianuarie 2004, odată cu preluarea activității privind declararea, constatarea, controlul, colectarea şi soluţionarea contestaţiilor pentru contribuţia de asigurări pentru șomaj şi a contribuţiei la fondul de garantare a plății creanțelor salariale, precum şi alte contribuţii datorate de persoanele juridice şi persoanele fizice care au calitatea de angajator sau entitățile asimilate angajatorului, conform OG nr.86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar. – Contribuţiile de asigurări pentru șomaj se cuvin în continuare bugetului derulat prin ANOFM şi sunt reglementate prin dispoziţiile legale specifice, iar unitățile teritoriale din subordinea ANOFM efectuează înregistrarea în evidența contabilă a creanțelor de încasat, conform clasificației bugetare funcționale, în baza comunicărilor lunare transmise de către unitățile teritoriale ANAF.

– Din raportările efectuate de către agențiile teritoriale, la data de 31.12.2014, între drepturile constatate de încasat raportate de ANOFM prin contul de execuție și sumele confirmate de unitățile teritoriale ale ANAF (la solicitarea agențiilor teritoriale), se menține o diferență între cele două evidențe, în sumă de 1.011.702 mii lei, care provine în cea mai mare parte de la un număr de 8 agenții teritoriale.

La celelalte 34 agenții teritoriale, la care s-au efectuat punctaje la finele anului 2014, nu s-au înregistrat diferențe, însă numai pentru 30 agenții teritoriale datele au fost confirmate în scris. – În plus, din punctajele efectuate între unitățile teritoriale ale ANOFM și cele ale ANAF, la finele anului 2014, la un număr de 2 județe, a rezultat că acestea au în evidență creanțe cu vechimi de circa 10 ani, din care sume importante au vechime de peste 5 ani, depășind termenul legal de prescripție.

Practic, ANOFM raportează, prin contul de execuție centralizat, contribuții duble față de datele aflate în evidența autorităților fiscale. Pe parcursul anului 2014, ANOFM a iniţiat demersuri către ANAF în vederea identificării unor soluții în ceea ce privește drepturile constatate de încasat provenind din contribuțiile datorate bugetului asigurărilor pentru șomaj care nu corespund cu sumele aflate în evidența structurilor ANAF, nefiind finalizate la data misiunii de audit.

Aceste aspecte similare au fost identificate și în anii precedenți.

– Nevirarea la bugetul de stat a sumei de 187 mii lei, reprezentând drepturi neridicate de către beneficiari, întrucât aceștia nu și-au solicitat drepturile în termenul legal de prescripție de 3 ani. – Nestabilirea, neevidenţierea în contabilitate şi neurmărirea încasării unor sume suplimentare cu titlu de accesorii, în cuantum de 47 mii lei, datorate de către angajatori la bugetul asigurărilor pentru șomaj pentru neplata de către aceștia a debitelor datorate acestui buget. Angajatorii care nu au respectat prevederile legale aplicabile și au încasat necuvenit anumite sume de la bugetul asigurărilor pentru șomaj trebuie să restituie sumele, inclusiv cu accesoriile aferente acestora. Cu privire la exactitatea şi realitatea datelor reflectate în situaţiile financiare s-au identificat abateri care se concretizează, în principal, în:

– Nereguli în efectuarea unor operațiuni economice referitoare la ieșiri de bunuri, prin transmiterea fără plată a unor bunuri aflate în patrimoniul instituției, fără întocmirea documentelor justificative și fără obținerea aprobărilor legale, pentru bunuri în valoare estimată de 47.292 mii lei. Bunurile la care s-au identificat nereguli,provin de la proiecte cu finanțare nerambursabilă finalizate, sunt înregistrate scriptic la nivelul aparatului central al ANOFM, dar faptic acestea se regăsesc la nivelul agențiilor județene pentru ocuparea forței de muncă.

În anul 2014, ANOFM nu a întocmit documente de predare/transfer prin care ordonatorul de credite, conform prevederilor legale, să aprobe ieșirea din evidențele contabile ale ordonatorului principal și intrarea în patrimoniul ordonatorilor terțiari de credite, a bunurilor achiziționate în implementarea unor proiecte a căror perioadă de implementare s-a încheiat.

În timpul misiunii de audit, s-au emis ordine, în sumă totală de 5.508 mii lei, prin care preşedintele ANOFM a aprobat transmiterea fără plată a unor bunuri din patrimoniul ANOFM în patrimoniul unităţilor din subordinea acestuia. – Virarea eronată a sumei de 3.814 mii lei în contul Disponibil al bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale în curs de distribuire, încasată de către ANOFM de la instituția competentă din statul elvețian. Suma reprezintă o parte din contribuțiile pentru șomaj încasate de la cetățenii români care își desfășoară activitatea în Elveția, fără ca suma virată să fie însoțită de o declarație sau de un alt document emis de organul fiscal.

În contul Disponibil al bugetelor asigurarilor sociale si fondurilor speciale, în curs de distribuire se virează contribuții pentru care lunar există obligații declarative, astfel că, în lipsa unei astfel de declarații fiscale, acest virament efectuat eronat denaturează semnificativ situația obligațiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat pe care le datorează ANOFM. Procedând în acest mod, ANOFM figurează în mod eronat în evidențele autorităților fiscale cu sume achitate în plus, deoarece contul, în care au fost virate eronat sumele, este un cont de ”sume în curs de distribuire”, din care se repartizează, lunar, sume pentru fiecare obligație la bugetul general consolidat cuprinsă în declarațiile fiscale, iar pentru această sumă virată eronat nu există obligația legală de a depune și declarația fiscală.

– Nerespectarea de către ANOFM a principiului contabilității pe bază de angajamente și a independenței exerciţiului pentru operaţiuni economice în sumă de 1.075 mii lei, întrucât, documentele aferente acestor operațiuni au fost primite de entitate până la depunerea situațiilor financiare anuale pe anul 2013 și exista astfel posibilitatea raportării corecte a acestora în anul 2013 și nu în anul 2014, cum a procedat entitatea.

Nu au fost raportate cheltuielile cu serviciile în exercițiul financiar în care au fost prestate, reprezentând facturi de prestări servicii şi livrări bunuri, aferente lunii decembrie 2013. Acestea nu au fost înregistrate în evidența contabilă în anul 2013, așa cum prevede legislația în vigoare, ci în anul 2014.

Înregistrarea eronată a unor investiţii finalizate, în anul 2014, la unele dintre agențiile teritoriale, în sumă de 1.075 mii lei, direct pe cheltuielile instituției ori în alte categorii de active decât cele la care se refereau investițiile, care au constat în: a) includerea eronată în valoarea unei clădiri din domeniul public al statului, a sumei de 27 mii lei, prin cuprinderea unor echipamente şi cheltuieli efectuate cu punerea lor în funcţiune, care trebuiau înregistrate în alte active. b) înregistrarea eronată în evidenţa financiar – contabilă direct pe cheltuieli a lucrărilor de intervenţie asupra clădirilor (reparații), în valoare de 1.048 mii lei, care trebuiau cuprinse în valoarea clădirilor, precum şi nerespectarea prevederilor legale privind constituirea garanţiei de bună execuţie pentru aceste lucrări, contractate de entitate.

În timpul misiunii de audit, entitatea a corectat suma totală de 387 mii lei, înregistrată eronat pe cheltuieli. – Raportarea eronată prin situaţiile financiare întocmite la data de 31.12.2014 pentru activitatea proprie a ANOFM a angajamentelor bugetare și legale, în sumă de 660 mii lei, precum şi neorganizarea evidenţei creditelor bugetare aprobate, a angajamentelor bugetare şi legale aferente bugetului asigurărilor de şomaj în conturi de ordine şi evidenţă, în afara bilanțului. Angajamentele legale s-au întocmit, în mod eronat, la nivelul plăților și nu la nivelul actului juridic din care rezultă o obligație pe seama fondurilor publice, fapt ce nu asigură o imagine de ansamblu reală a creditelor bugetare aprobate şi repartizate ale ANOFM, precum şi a angajamentelor bugetare şi legale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.