9 milioane de euro pentru uimitoarea colecţie Pierre şi Genevieve Hebey, la Artcurial

Casa Artcurial din Franţa a scos la licitaţie, în 22 şi 23 februarie, sub titlul Le regard de Pierre Hebey – Les passions modérées (Privirea lui Pierre Hebey – Pasiuni moderate), colecţia parizianului Pierre Hebey, dispărut în 2015 la vârsta de 89 ani. Licitaţia a fost precedată de o expoziţie europeană care a trecut prin Bruxelles, Milano, München şi Viena.

Jean-Baptiste Carpeaux, Prinţul Imperial şi câinele său Nero

A fost dispersată o colecţie strânsă de-a lungul a 40 de ani de pasiune, mai întâi pentru Art Déco şi apoi pentru arta modernă, cărţile rare, illustrate şi sculptura franceză din secolul al XIX-lea. O colecţie eclectică, elocventă pentru personalitatea, erudiţia, eleganţa, poezia, misterul şi emoţia unui colecţionar care a marcat spiritul modern, după cum afirma vice-preşedintele Casei Artcurial, Fabien Naudan.

Barrie Angelique et Roger

Pierre Hebey s-a născut în 1926 în Algeria. După studii de drept în Franţa, a devenit avocat al Baroului din Paris în 1946. Împreună cu Geneviève, cu care s-a căsătorit în 1973, a format un cuplu de colecţionari foarte important. Împărtăşeau gustul pentru mobilierul Art Déco şi au constituit în timp unul dintre ansamblurile cele mai relevante privind acest curent, alături de cele ale lui Hélène Rochas, Yves Saint Laurent sau Karl Lagerfeld.

Vânzarea a cuprins mai multe piese de mobilier excepţionale, de Eugène Printz sau Jacques-Emile Ruhlmann, dar şi obiecte de René Lalique, ceramici de André Metthey sau lămpi de Edgar Brandt.

Roberto Matta, Morfologia psihologică a angoasei

Printre cele 150 de piese din această secţiune se mai regăsesc nume de artişti ale căror savoir-faire şi creativitate au marcat arta franceză şi internatională: Maurice Jallot, Jean Dunand, Paul Iribe, Paul Dupré-Lafon, Jean-Michel Frank, Louis Süe şi André Mare

Specializat în dreptul asupra proprietăţii intelectuale, Pierre Hebey a apărat şi a sfătuit persoanlităţi ale cinema-ului francez şi artişti de anvergură, ca Max Ernst, Jean Tinguely, Niki de Saint Phalle, Bram Van Velde… Cu aceştia din urmă a legat solide prietenii care sunt reflectate în colecţia lui. Se regăseau pânze semnate de Marc Chagall, Roberto Matta, Pierre Soulages sau Pierre Alechinsky.

Emmanuel Fremiet, Pelicanul gastronom

Începând din anii 1995-2000, Pierre Hebey s-a consacrat literelor. Îndrăgostit de literatură, el a publicat în jur de 15 cărţi romane, eseuri sau culegeri de nuvele -, în special la Gallimard. Şi-a format o bibliotecă umanistă şi artistică în jurul unui nucleu de opere suprarealiste şi dadaiste. În licitaţie a fost propusă o parte a acestui remarcabil ansamblu, conţinând volume editate între sfârşitul secolului al XVIII-lea şi sfârşitul secolului al XX-lea, printre care opere ale unor clasici ai literaturii, ca Louis-Ferdinand Céline, Guillaume Apollinaire, Paul Eluard, dar şi numeroase cărţi illustrate de Jean Arp, Joan Miró, Man Ray, Hans Bellmer

Mobilă de colecţionar, semnată Eugene Printz şi Jean Dunand

Toată viaţa sa, Pierre Hebey a cutreierat anticariatele, talciocurile şi sălile de licitaţie în căutarea obiectului unic, a operei care îi lipsea.

Pot fi citate ediţiile originale pe hârtie de lux, de Louis Aragon, André Breton, Gustave Flaubert, Arthur Rimbaud, Robert Desnos, Alfred Jarry, Tristan Tzara, legături de carte decorate de Rose Adler, Paul Bonet, Pierre-Lucien Martin, Marius Michel

Chagall, Iacob şi Moise

Ca întotdeauna în cazul marilor colecţionari, se vorbeşte despre “ochiul lui Hebey”, expresie ce desemnează modalitatea inexplicabilă de a combina, dincolo de calitatea unui obiect sau a unei opere, istoria cu majuscule, istoria artei, geniul omenesc, îndrăzneala artistică, misterul şi emoţia.

Aceste caracteristici pot fi descoperite în colecţia sa de bronzuri franţuzeşti din secolul al XIX-lea. Printre artiştii acestui domeniu merită citaţi Antoine-Louis Barye, Emmanuel Fremiet, Jean-Baptiste Carpeaux sau Christophe Fratin.

Andre Breton, Constelaţii

Sedus de o piesă remarcabilă, Angélique et Roger de Antoine-Louis Barye, realizată în 1860, Ducele de Orléans, cel mai mic dintre cei 5 fii ai lui Louis-Philippe, i-a comandat lui Barye o garniture pentru şemineu în 1840. Angélique et Roger devine piesa centrală a acestei garnituri, subiectul fiind împrumutat de sculptor din Orlando furioso de Aristote. Acest episod romanesc al unui poem liric găseşte un ecou artistic de factură romantică, cu creaturi fantastice, lupta împotriva elementelor, pasiunea îndrăgostitului, relectura textelor vechi…Lucrarea a fost adjudecată la 237.400 de euro.

Antoine-Louis Barye, Cal surprins de un leu

O operă monumentală unică este Pélican gastronome de Emmanuel Fremiet. Ea a fost comandată în 1890 de Stéphane Dervillé, Preşedintele Băncii Franţei, pentru sufrageria reşedinţei sale pariziene. Ansamblul cuprinde 6 piese. Pelicanul gastronom făcea pandant Ursului cu bule de săpun, adăugându-li-se două lustre şi două bronzuri fantastice: Ravachol şi Chauchard, ale căror ghipsuri sunt păstrate la Muzeul Orsay. Pentru această lucrare, vândută cu 76.200 de euro, Petit Palais şi-a exercitat dreptul de preempţiune.

Ernst Max, Festin

Să amintim şi Prinţul Imperial şi câinele său Nero de Jean-Baptiste Carpeaux, bronz reprezentându-l pe Louis-Eugène, ful lui Napoleon al III-lea. Simplitatea pozei, surâsul jovial al copilului au cucerit-o pe împărăteasă, iar lucrarea i-a adus lui Carpeaux titlul de Cavaler al Legiunii de Onoare.

Jean-Baptiste Carpeaux, Chinezul

Colecţia de artă modernă, post belică şi contemporană reflectă afinităţile prieteneşti şi gustul artistic ale celor doi soţi. Ansamblul s-a mărit în anii 1990-2000, după ce ei s-au despărţit de o parte a colecţiei lor Art déco pentru a se dedica artei secolului al XX-lea. Interesul lui Pierre Hebey pentru suprarealism a fost accentuat de prietenia lui cu Max Ernst şi s-a tradus prin prezenţa în colecţie a operei lui Roberto Matta, Morphologie psychologique de l’angoisse (Mitologia psihologică a angoasei) din 1938. Ea are un loc important în opera artistului, pentru că este una dintre primele lucrări suprarealiste. În acest capitol trebuie amintită şi pânza L’écuyère (Scutierul), de Marc Chagall, de asemenea un apropiat al lui Pierre Hebey, dar şi o sculptură în piatră a acestui artist.

Wifredo Lam

Pentru arta postbelică şi contemporană, trebuie amintiţi alţi artişti-prieteni: Pierre Alechinsky, Pierre Soulages, Jean Tinguely, Wifredo Lam, Jean-Pierre Pincemin, Jean-Paul Riopelle, Bram van Velde

În total, Artcurial a propus 60 de opere în această secţiune.

Emmanuel Fremiet Ravachol

Dintre ele s-au detaşat Morphologie psychologique de l’angoisse, de Roberto Matta, achiziţionată cu 845 000 de euro de către un colecţionar european, L’écuyère (1976) de Marc Chagall, pentru care un colecţionar din Africa de Nord a oferit 770.600 de euro. Dipticul Peinture (1984) de Pierre Soulages a plecat la un colecţionar asiatic pentru 448.200 de euro, depăşind limita superioară a estimării. Şi tot un diptic, de data aceasta în piatră, Iacob si Moise, de Marc Chagall, a revenit unui colecţionar european la suma de 163.000 de euro. Succesul lui Chagall a fost desăvârşit de laviul Cal în galop, vândut cu 163.000 de euro, în timp ce o lucrare de Jean Tinguely, din fier, plastic, lemn, curele de piele şi motor electric, a fost cumpărată cu 144.400 de euro.

Picabia, Drill, omul maimuţă

Au urmat, în ordine, Fără titlu de Jean-Paul Riopelle (144.400 de euro), Drill, omul maimuţă de Francis Picabia (125.800 de euro), A la trace de Pierre Alechinsky (119.600 de euro).

Catalogul expoziţiei care a precedat licitaţia aduce un omagiu lui Pierre Hebey prin numeroase colaborări literare ale prietenilor săi, David McNeil, Michel Guérard, Bernard Pivot, Serge Lemoine.

Jules Dalou, Mască de Silen

Se dispersează unele piese care provin din una sau două peşteri demne de Ali Baba, oamenii vor cumpăra un tablou, un desen, un bronz sau o piesă de mobilier pe care însă le vor îndrăgi cu atât mai mult cu cât tu le-ai găsit cu o fervoare fără egal şi apoi ai pus asupra lor privirea ta pasionată de atâtea şi atâtea lucruri, ochii strălucind de inteligenţă, mereu în mişcare, ca şi cu te-ai teme să nu pierzi Dumnezeu ştie ce…”, îşi aminteşte David McNeil, un prieten apropiat al colecţionarului.

Vânzările din 22 şi 23 februarie au fost un succes. Au fost vândute 85,5% din piese, încasându-se 8.935.392 de euro, mult peste estimarea de 6 milioane.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.