Directoarea Centrului European Cultural și de Tineret pentru UNESCO "Nicolae Bălcescu“

Alexandra Dobre: „Instituțiile de cultură mor în absența unei culturi organizaționale“

Fosta consilieră a controversatului general Gabriel Oprea încearcă să arate care sunt valorile care au propulsat-o din politică în cultură

Într-un dialog cu Alexandra Dobre, cel mai tânăr director de instituție publică de cultură din România, am încercat să definim managerul modern și rolul lui în crearea unei culturi și a unui climat organizațional în cadrul unei instituții de cultură.

Cotidianul: Ești mulțumită de felul în care se dezvoltă această instituție?

Alexandra Dobre: Gândiți-vă că noi suntem afiliați UNESCO, există Comisia Națională pentru UNESCO – finanțată direct de UNESCO Paris –, iar această Comisie finanțează la rândul ei cele 23 de cluburi UNESCO din România, noi fiind unul dintre cele 23 și singurul din București.

Am reușit, ca instituție de sine stătătoare, să ajungem la conferința generală UNESCO de la Paris, care are loc din doi în doi ani. Noi am ajuns independent de delegația Comisiei române.

Patrimoniu la Paris

Am realizat, în premieră națională, o expoziție de patrimoniu la Institutul Cultural Român de la Paris. A fost și pentru ei o premieră să aibă o expoziție de patrimoniu. La ce mă refer când spun patrimoniu: peste 100 de pictori din peste 100 de țări au participat la tabere tematice educative de cultură și pictură în siturile UNESCO din România, iar lucrările rezultate în urma acestui efort creativ au fost expuse la ICR Paris. Acest lucru nu s-a mai întâmplat până acum.

Sunt foarte multe mănăstiri înscrise în patrimoniul UNESCO, mai ales în zona Moldovei, care nu sunt explorate artistic de către statul român. Noi am reușit să compensăm această insuficiență aducând pictori străini care să stea efectiv în siturile UNESCO de la noi și să picteze în timp real minunățiile din fața ochilor lor.

Am reușit să organizăm tabere tematice de educație și cultură pentru copii din centrele de plasament, dar și pentru copii merituoși ai Sectorului 4. Copiii care se află în centrele de plasament au nevoie de tot ajutorul și atenția noastră pentru a fi integrați în societate. Pentru a veni în sprijinul acestei idei, ne-am gândit să realizăm grupuri mixte, în care să-i aducem alături de copii merituoși. Fiecare are de învățat de la celălalt. Peste 600 de copii au participat la astfel de tabere tematice gratuite.

„Să-i bucurăm pe copii“

Copiii au beneficiat de ateliere creative unde au luat contact, de exemplu, cu regizori și actori (cu ceea ce înseamnă regia de film, de teatru). Am avut ateliere de comunicare, actorie, teatru, film. Am avut sprijinul psihologilor care s-au îngrijit de starea emoțională afectivă a copiilor, ajutându-i să se deschidă.  În final, scopul nostru a fost să-i bucurăm pe copii, iar acestea sunt doar câteva dintre proiectele pe care le-am realizat în ultimul an și jumătate. Avem și colaborări cu artiști consacrați, avem spectacole de teatru care se joacă lunar aici, cu Cezara Dafinescu… un spectacol în regia lui Tom Enache.

Teatrul independent are porțile deschise?

Avem o colaborare din ce în ce mai bună cu teatrul independent, un fenomen extrem de interesant și din ce în ce mai prezent la noi. Avem o colaborare cu Crina Lință, președinte și actor la Teatrul Arte del Anima, care joacă în două spectacole la noi, respectiv „Letice și leușteanul“ și „Milk on fire“. Din distribuția „Letice și leușteanul“ face parte și Silviu Biriș, care mai joacă la noi și într-o comedie, respectiv „Nimeni nu-i perfect“, care se joacă de ani de zile. Colaborăm și cu actrița Lorena Luchian, care este foarte prezentă și în zona de blogging. Avem și spectacole de teatru pentru copii, cu o actriță extrem de bună în rol principal:  Claudia Negroiu.

Rolul managerului

La ce fel de „reușite“ vă gândiți?

Când spun „am reușit“, acesta este un gând sincer, în care îmbrățișez o întreagă echipă. Noi am reușit împreună, ca o echipă, și am beneficiat de sprijin pentru a atinge nivelul foarte înalt ca ofertă și diversitate artistică pe care îl avem în prezent. Am reorganizat și spațiul expozițional, astfel încât să putem găzdui cât mai mulți pictori și lucrările lor.

Deși am reușit să atingem un anumit nivel, mai sunt multe lucruri de făcut. Rolul managerului, dincolo de cel clasic, este să devină parte a procesului creativ și, mai ales, să creeze o cultură organizațională care, foarte important, să continue să existe chiar și după plecarea acestuia. Două instituții din România care au avut astfel de manageri sunt Teatrul din Piatra Neamț de pe vremuri și Banca Națională condusă de Eugeniu Carada. Cultura organizațională, atmosfera de lucru a unei instituții de cultură reprezintă totul. Atmosfera trebuie să fie fecundă creativității, inspirației.

Legi tot felul de relații

Ce satisfacții aduce managementul în această zonă de tineret?

Îmi place foarte mult, mai ales că eu vin din aceeași sferă și am experiență de peste cinci ani în colaborarea cu diverse fundații și asociații, în calitate de președinte de asociație. Mă regăsesc în această zonă. Cunoști oameni noi, legi tot felul de relații care te pot ajuta să crești profesional și uman. Știu foarte bine cum este să te descurci prin propriile forțe, doar cu contribuțiile celor câțiva membri pe care îi ai, și să nu ai niciodată profit dintr-o astfel de activitate, dar să ai un aport real pentru comunitate.

În ceea ce privește zona culturală, recunosc că nu eram foarte familiarizată cu ea, în sensul în care nu interacționasem la nivel administrativ cu actori, regizori, artiști, cu orgolii de tot felul, ci numai în circumstanțe amicale – artiști cu care îmi făcea plăcere să discut, să merg la un concert în timpul liber. Categoric îmi place ce fac și e cu multă bucurie. ­Număr bucuriile, nu orele ­petrecute aici.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Dumitru Alexandru Filimon 36 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.