Andrei Marga: Despre sensul istoriei

 Sunt rare încercările de a lămuri sensul evenimentelor istorice, pe care mulți îl consideră o temă dintre cele mai complexe. Profesorul Andrei Marga se încumetă să facă, la rândul său, o astfel de încercare, luând în atenție istoria pe care o trăim. În aceste zile, sub semnătura sa a apărut volumul The Sense of Our-Days History (Editura Academiei Române, București, 2019, 214 p.). În cuprinsul cărții cititorul găsește studii precum Reluarea întrebării privind destinul; Consecințe ale Marelui Război; Revenirea la triunghiul Ierusalim-Atena-Roma; Cultura europeană și evreii; Sensul istoriei actuale; Reafirmarea identităților; Alternativele Europei; Contururi ale societății nesigure; Universitatea și relativismul; Criza educației. Indicatori și soluții; Universitatea post-Bologna. Redăm în cele ce urmează coperta volumului și Prefața autorului. (Reporter)

    “Istoria nu s-a sfârșit, cum au dedus unii dintr-o lectură discutabilă a lui Hegel. Ca fapt, ne confruntăm din nou cu lupte, dificultăți, alternative istorice profunde și dileme.

Europa a înregistrat multe schimbări și înnoiri, dar vechi demoni (segregare socială, autoritarism, misticism) reapar acum – pe fondul unei uriașe dezvoltări tehnice, al democratizării și al revoluțiilor științifice – iar noi impulsuri sunt indispensabile. Ca urmare, se pune întrebarea dacă fundamentele Europei nu ar trebui revizitate. Sub impactul globalizării și al digitalizării, continuă integrarea lumii, dar ce se întâmplă cu identitățile, de la cele personale la cele naționale? Ce se petrece cu democrațiile existente în societăți ale creșterii complexității? Dependența oamenilor de contextele de viață este mai mare, dar, în asemenea împrejurări,  trebuie să abandonăm valorile universale? Cum se poate concepe un rol conducător într-o lume a unei noi complexități? Spre ce se îndreaptă lumea actuală? Care este sensul istoriei zilelor noastre?

Pragmatismul reflexiv, filosofia pe care caut să o articulez – bazată pe asumția emergenței realității din rațiune ca voință de rațiune și  pe distincția între diferite tipuri de raționalitate, ce corespund acțiunilor ce asigură reproducerea culturală a vieții – are capacitatea de a răspunde acestor întrebări și a fost confirmată de evoluțiile recente. După o conceptualizare aparținând filosofiei sistematice (Andrei Marga, Rațiune și voință de rațiune, Editura Academiei Române, București, 2018) și un demers pentru a elucida ceea ce se petrece (Andrei Marga, Philosophy in a Changing Europe, Editura Academiei Române, București, 2017), în volumul de față examinez procese istorice caracteristice timpului nostru din punctul de vedere al sensului.

Aduc în atenția cititorului analize recente pe care le-am elaborat la propunerea unor centre de reflecție (din Roma, Coimbra, Viena, Montpellier, Maribor, Chișinău etc.), le-am prezentat cu diferite ocazii și tipărit, în care concepția mea a fost exprimată mai direct. Înăuntrul lor, au luat formă contribuții personale –  precum reluarea dezbaterii asupra destinului culturii noastre, restabilirea triunghiului Ierusalim-Atena-Roma în abordările culturii europene, teoria geometriei variabile a supraputerilor ca miez al istoriei contemporane, teoria reafirmării identităților, diagnoza societății nesigure, delimitarea alternativelor Europei actuale, reconfigurarea universității ca  motor al dezvoltărilor istorice actuale – care fac să se vadă un angajament sistematic.

Am rămas continuu în legătură cu faptele și preluarea lor în conștiința culturală. Cu toate acestea, nu am considerat niciodată cunoașterea profundă a istoriei filosofiei ca scop în sine, ci ca set de mijloace pentru a înțelege ceea ce este din perspectiva posibilităților sale mai bune. De aceea, istoria filosofiei și teoria în general îmi par legitimate în măsura în care se prelungesc cu analiza stărilor de lucruri. În fapt, aceasta este abordarea și, mai ales, practica marii filosofii dintotdeauna. Ca rezultat, analizele mele, ancorate în dilemele timpului, rămân filosofice. Sau, în alte cuvinte, ele își asumă problemele trăite de oameni astăzi pentru a le da un răspuns mai adânc, care este filosofic. În concepția mea, confruntarea cu faptele istoriei este oarbă fără filosofie, iar filosofia care nu este capabilă să facă față acestei lupte este goală și rămâne la marginea culturii”. (Prefața volumului Andrei Marga, The Sense of our History, Editura Academiei Române, București, 2019).

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Marga 587 Articole
Author

23 de Comentarii

  1. Ce să comentezi? Ca sa comentezi despre scrierile prof.Marga trebuie să ai very high level in philosophy.

  2. „Revenirea la triunghiul Ierusalim-Atena-Roma”chiar ne framnta!
    Daca era buyet distept,o baga si el cu fenicienii,cu inventarea alfabetului,cu colonizarea feniciana a bazinului Mediteranei Angliei,cu aparitia oraselor-state,cu tablitele de la Ebla si Mari,cu Sumer,cate si mai cate…
    Tot placile cu „Ierusalim”,cu „evreii si cultura europeană”,arata ca tovarasul Honorius Pauza bate pasul pe loc si unde nu e progres,nimic nu e!

  3. „Revenirea la triunghiul Ierusalim-Atena-Roma”chiar ne framanta!
    Daca era buyet distept,o baga si el cu fenicienii,cu inventarea alfabetului,cu colonizarea feniciana a bazinului Mediteranei Angliei,cu aparitia oraselor-state,cu tablitele de la Ebla si Mari,cu Sumer,cate si mai cate…
    Tot placile cu „Ierusalim”,cu „evreii si cultura europeană”,arata ca tovarasul Honorius Pauza bate pasul pe loc si unde nu e progres,nimic nu e!

    • Speram că macar cetitul de texte nu e dificil pentru tine, Gülü.dar vă că trebuie să te ajutăm. Rupi cuvinte din context și apoi te dai mare. Mic poți să fii, nene! Ba Tovarășe! Gollu tot gol rămâne, cum s-a zis de la început. Așa că dă-i înainte, numai că iei aerul degeaba.

  4. ORBUL DUCE ALTI ORBI IN PRAPASTIA IADULUI !
    Istoria pe care o traim reprezinta timpul mantuirii !
    De 2000 de ani, istoria inseamna o continu confruntare dintre Biserica ui Hristos si fortele antihristice, care lucreaza la „taina faradelegii”.
    „Renasterea”, „reforma”, „revolutiile” din 1789, 1948, 1917 si de pe aiurea in lume, reprezinta triumfuri ale apostaziei: triumful pt o perioada limitata da raului in lume.
    Globalismul reprezintsa etapa in care raul a devenit un cancer generalizat.
    Raspunsul lui Dumnezeu va veni prin ingaduirea ww3, si a evenimentelor inspaimantatoare ce-i vor urma.

  5. Te pomenești cum că și libidinosu ăsta de marga e istoric,. Poate a apucat la vre-o carte de istorie a lui Lucian Boia,. măcar, dar sunt incă alții și mai cinstiți, clari, insă nu printre români. Ceea ce este de remarcat mai nou, e orientarea BOR inspre o altă direcție, de recunoaștere a adevăratelor origini a valahilor migratori din balcanii albanezi, spre a deveni români,.. nu forțarea cu teoria continuității daco-romane, al lui daicoviciu,..de fapt o inepție.

  6. @marele Urs:romanii nu au facut 15.000 km din Altai in Europa,ca baschirii,erau,cum e si normal,pe ambele maluri ale fluviului Dac!Si astazi sunt sate „in oglinda”cu acelasi nume pe malurile Dunarii,exemplu in romana Ostrovul Corbului,vis a vis in slavona sarba, tot Ostrovul Corbului!
    Nu mai veniti cu basme,nu mai are sens!In anul 1962 presedintele Academiei Maghiare de stiinte,il instiita pe omonimul baschir al Academiei din RSSBaschira astazi Baschortostan, ca ungurii si baschirii sunt frati si vorbesc aceiasi limba!Deci, Ufa scrie pe tine…Voi sunteti frati cu Mansi,cu Khanty (vorbiti aceiasi limba dupa 1000 de ani de Europa) iar in Europa v-au impins de la spate pecenegii

  7. De ar fi ceva sare, mă Gollume, dar nici idei nu ai, nici umor, nici altceva ce trebuie unui om care vorbește. Trist! Tot ce este bine este că ții evidența titlurilor lui Marga. Că restul îți scapă. Cam de tot!

  8. Dovada ca securistul de esenta fascista „Gollum” e iubitul cenzorului: pentru a doua oara in cateva zile aceasta canalie
    bolsevica a putut posta in dublu exemplar, in timp ce noua, ROBOTUL ne respinge postarile duble, ba chiar si pe cele postate o singura data!!! Contra promisiunii ca mai sta o data…

  9. Ceea ce ii reprosez in continuare Profesorului e obstinatia de a trata istoria, indiferent de palierele semnificative ale societatilor umane, politica, ideologica, filosofica, a ideilor si a cunoasterii prin punerea intre paranteze, respectiv prin stabilirea unei ierarhii, fara sa aprofundeze intrepatrunderile conditionante! Historia cuprinde toate istoriile si da atat sensul cat si directiile componentelor sale. Nu intamplator se spune ca „istoria se repeta”, chiar daca pe alte planuri/niveluri, fapt care goleste de continut interpretarea data unor sustineri hegeliene referitoare la „sfarsitul istoriei”. Faptul ca Marx si-a inceput ucenicia la „scoala hegeliana” ar putea explica ideologia sa care postuleaza sfarsitul istoriei, „dictatura proletariatului”, care sa pregateasca disparitia familiei si a statului si revenirea la „comuna…primitiva”!? Si ii mai reprosez ceva, inapetenta pentru descifrarea „sensurilor” istoriei, cu accent pe cele aproape doua secole a genocidurilor, toate promovate de elite si mai ales de oamenii de cultura, adica aceia care au „scris”/”scriu” istoriile subsecvente… Ce semnificatii ne pot ilustra dezbaterile filosofice? Pot ele explica cele doua Maceluri Bolsevice Mondiale? Angajarea unor ilustri oameni de cultura in miscarile extremiste care au canalizat istoria catre DISTRUGEREA TRECUTULUI, CULTURAL, DE TRADITII,DE ORGANIZARI SOCIALE ALE OMENIRII cred ca merita o abordare la fel de complexa din partea Profesorului Marga, precum sumedenia lucrarilor de o certa valoare, dar numai intre parantezele pe care si le-a impus! Oricum, aparitiile Domniei Sale sunt provocari necesare si benefice aruncate
    contemporanilor buimaciti de propaganda neobolsevica, securist-capitalista…

  10. Sensul istoriei este sensul pe care omenirea, de cand exista, s-a angajat prin tot ce a facut, gandit si pus in miscare in mod ireversibil. Fiinta umana, creatura indicibila si inefabila (Stie apa ca este apa? Evident,nu.),a fost si este in continuare preocupata de explorarea si supunerea „pragmatica” a lumii exterioare, dar neglijeaza in continuare, cu consecinte tragice, explorarea sa interioara, adica a modului operandi proprio centric ce caracterizeaza ceea ce numim gandire; aceasta functie hipertrofiata, incapabila sa raspunda, in timp real, provocarilor multidimensionale ale realitatii ne condamna la un statut de fiinte de mana a doua conditionate de o stiinta a acumularilor, mereu imperfecta si limitata,generatoare de teama si de violenta. Sensul istoriei este sensul pe care il parcurge ireversibil continutul constiintei fiecaruia dintre noi pe parcursul acestui spatiu timp.

  11. Ursache, doar știi că ursul are puțină minte. Îmi placi. Confunzi pe șleau. marga istoric? Nu este. Poate citește mult, dar asta nu-i ă scădere, neamule. În rest ce spui nu merită luat în seamă. Așa că odihnește-te bine. Ai nevoie.

  12. Ca istoric al filosofiei contemporane – nu ca istoric a altceva – domnul Marga a prezentat studenților, la Cluj și La Munchen, ceea ce s-a petrecut în socialismul răsăritean. Se poate consulta volumul Die kulturelle Wende. Cotitura culturală (2005). Tragediile din Europa le-a examinat în Frații mai mari (2009) și Emancipare, asimilare, disimilare (2016). Volumul The Sense of our History se referă, cum titlul deja arată, la istoria pe care o trăim acum. Nu poți reproșa unui autor că nu tratează mereu toate problemele. Nici că nu se suprapune în opinii cu fiecare cititor.

  13. Camarad Gollul, vezi că te trădează informațiile. tema Ierusalim-Atena-Roma vizează fundamentul Europei și are implicații până și în viața ta. Vezi discuțiile din German ia, Franța, Anglia pe temă. Că nu știi mata nu înseamnă că nu există. Ar trebui să întrebi și să cugeți înainte să pui pe hârtie ceva. Este bine că văzând cum îți îndeplinești misiunea ne dăm seama că are multă dreptate autorul pe care vrei să-l comentezi. Totuși, un tratament cu cunoștințe te-ar ajuta în starea pe care o vedem.

  14. @Michell:nu mai imitati,ca maimutele,gargara filozofica din alte spatii!Filozofia la romani,e bascalie ,atat timp cat marele filozof nu a plantat un copac la viata lui,i-a suflat doar in tuhas lui Jürgen Habermas!
    Ceva nou?Nimic,doar copy-paste si copiute dupa opera altora…
    Triunghiul Roma-Atena -ierusalim e o bascalie azi…Chiar nu intereseaza pe nimeni!Ceva util,in afara de a filozofa zeci de ani in van,pana faceti vechimea sa ajungeti la binecuvanmtata pensie,puteti?Ceva practic..Va faceti singuri siretul la pantofi?

  15. Nici nu trebuie sa ne suprapunem in opinii stiind ca nu poate exista o identitate perfecta a opiniilor, dar nu ne este permis sa giram automat si sub toate aspectele opiniile cuiva numai pentru ca il recomanda cultura si prodigiozitatea.
    De multe ori criticile sunt mai „productive” decat asimilarile necritice, groso-modo, deschizand noi orizonturi si/sau
    creionand directii! Mi-au placut comentariile lui „TOT EL”(tradeaza o gandire profunda si bine structurata!), „Sidonia” si „Michael”! Incerc sa pun alaturi formularile primului si ultimului, respectiv „Apa nu stie ca e apa” si Ca nu stii („mata” fiind expresia tipica a celui care la acest articol se ascunde in spatele pseudonimului „Michael”!) nu inseamna
    ca nu exista”, formulari care definesc curentele filosofice milenare. Altfel formulat, materia nu stie ca e materie, nu e constienta de sine si materia exista indiferent ca cineva o constientizeaza… Principalele curente de gandire care
    in istorie au cunoscut nuantari ce tin mai mult de ambitiile unor ganditori de a oferi ceva „nou”!
    Profesorului i-am reprosat constant ca trateaza societatea omeneasca sub aspectul „normalitatii” evidentiind, uneori, critic evolutii si tendinte, dar oprindu-se de fiecare data la „fotografiere”, ceea ce nu e putin lucru, dar nu e totul
    din partea cuiva capacitat sa descifreze sensurile! Cand te opresti la „tendinte” in analiza „evolutiilor”, fara sa ai
    in vedere „motorul”,induci impresia ca tot ce se intampla e firesc,normal, automat, eventual consecinta unor „legitati”
    atemporale, ca si cum societatile umane s-ar supune legilor fizicii.

  16. Omulețule Golluț, dar nu ai adus vreun argument la ce zice domnul Marga. Mai încearcă, poate avem și noi cei de pe margine ocazia să-ți arătăm încă o dată ce penibilă este ignoranța. Înjurătura ascunsă sub cuvinte pompoase nu-i de luat în seamă. Între oamenii maturi. dar unde nu-i așa ceva nici cel de Sus nu cere.

  17. Prin comentariile la aceasta analiza a Profesorului securistul de „dreapta” „Gollum” se autodemasca, pentru a cata oara, ca fiind de fapt bolsevica superdogmatizata „Ileana Rollason”… Tehnica individului a devenit celebra, evita in orice mod abordarea esentelor si a sensurilor, rezumandu-se strict la atacuri si catalogari inepte…

  18. tot ce este real(exista , se intampla) este rational zise hegel, deci nu noi ii dam sens. istoria reflecta nu da sens. altfel ar insemna ca Romania merge pe sens invers?( gluma). actiunile oamenilor sunt dictate de necesitati, de mediul inconjurator, nu de vointa umana. oare care ar fi sensul istoriei daca ne-ar lovi o cometa maine. hegel spunea ca IN FIECARE MOMENT se sfarseste istoria( ACESTA ESTE SENSUL/ LA FEL CA EXPRESIA POPULARA CA IN FIECARE ZI MURIM”UN PIC”).pentru prezent si viitor avem folozofie nu istorie. deci istoria zilei de azi e un non sens, joc de cuvinte,calambur. In rest… vorbirea in istorie despre axe si nationalitati este rasism…Nu cred ca istoria e bine sa justifice faptele ( asa cum zicea Napoleon cucereste apoi vin istoricii si juristii si gasesc sens…)

  19. Iar te dai de gol Golule! Cu plantarea de pomi, mai întâi. vezi că Andrei Marga vine de la bistrița, iar familiile acolo au mici livezi. Și familia lui trăia din asta și din alte produse. Așa că pomi a plantat, fii sigur.
    Dacă chestia cu ce gândește te frâmântă, dânsul este în lin ia lui Habermas, dar are și scrieri autonome de această linie, originale. De pildă, Argumentarea (2005), Societatea nesigură (2016), Introducere în filosofia contemporană (2014), Universitatea veritabilă (2016). Sunt multe interpretări și teorii ale sale. Nu ar strica să le parcurgi. Nu de altceva, dar te-ar ameliora.

  20. „ateniene”, „glumele” tale confunda „sensul” la care face referire Profesorul, atat sensul istoriei romanesti, cat si,
    ceea ce este mai grav, ca „actiunile oamenilor nu sunt dictate de vointa lor”( o absurditate colosala care o sa faca cu precizie…epoca!)Comportamentul si gandirea oamenilor pot fi influentate de mediu, atat cel natural,cat si cel social,
    deasemenea de „necesitati”, dar toate acestea nu exclud factorul decisiv, vointa oamenilor. Pe de alta parte, Hegel s-a referit la ratiunea umana care recunoaste ceea ce este real prin perceptie fizica si mentala!Istoria reflecta incidenta vointelor dand un sens evenimentelor si indicand sensuri…in sens de directii. Faptul ca ne poate lovi o cometa nu are cum sa stearga sensul Historiei! Gandirea lui Hegel nu si-a gasit egal in…istorie, de aceea nu poti intelege ceea ce a dorit sa transmita prin afirmatia ca in fiecare moment se sfarseste istoria, respectiv ca incepe…o istorie noua!!!
    E vorba de o subtilitate geniala inaccesibila tuturor, mai ales ca, asa cum am spus, istoria se repeta in mereu alte, noi circumstante…de „mediu, de necesitati, de catastrofe etc”… Istoria trebuie sa si EXPLICE FAPTELE…DE VOINTA ale oamenilor, in afara de a le prezenta ca inlantuire de date…Vrei sa spui ca Marx, Lenin, Stalin si Hitler nu si-au impus vointa distrugerii societatii omenesti traditionale? De ce ai simtit nevoia sa te intorci in timp la Napoleon
    care nu a servit o ideologie?

  21. „Gollum!/”lili”/”Smarandache”/”Nastratin”/”Nas’ty”/”Nasti”/”Darius”/”Wolf.Edmond”/”Alina”/”Mihai”/”mda”/”Marele URS”S/…

  22. Bai ,multime vida zis gollum,tu nu ai caderea nici sa-i cari servieta profesorului Marga,dar sa comentezi.Cand te deranjeaza prea tare,incearca un remediu naturist, gen ceai de tei . Daca nu are efect, apeleaza la ceva de sinteza rudotel sau mai puternic….

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.