Apar probleme în Portul Constanța din cauza inundării cu cereale ucrainene

Un acord volatil la Marea Neagră pentru exportul de cereale ucrainene a transformat Portul Constanța într-o alternativă cheie, care urmează să dubleze volumele din anii record și luni de întârzieri la export pe măsură ce se apropie recolta locală, a raportat Reuters, citând experți din industrie.

Ucraina, unul dintre principalii exportatori mondiali de cereale și semințe oleaginoase, s-a trezit cu porturile la Marea Neagră blocate după invadarea Rusiei în februarie anul trecut. A recâștigat accesul la trei dintre porturi în conformitate cu termenii unui acord intermediat în iulie anul trecut de către Națiunile Unite și Turcia, care a fost prelungit de trei ori, dar expiră luna aceasta.

Neavând nave noi înregistrate în cadrul acordului din 26 iunie și o posibilă prelungire suplimentară a acordului este incertă, Ucraina spune că tranzitul prin portul Constanța va fi crucial.

De la începutul războiului în 2022, portul românesc s-a ocupat de o treime din totalul exporturilor de cereale ale Ucrainei, ceea ce echivalează cu puțin sub 49 de milioane de tone.

Operatorii portuari români au livrat anul trecut 8,6 milioane de tone și 6,3 milioane de tone în primele cinci luni ale anului 2023, a declarat Autoritatea Portuară Constanța pentru Reuters. Portul a manipulat un total de 12,17 milioane de tone de cereale în primele cinci luni, în creștere cu 21% față de anul precedent.

„Există premise pentru ca portul Constanţa să realizeze un nou record de trafic”, spun autorităţile.

La începutul războiului, aproximativ 700 de vagoane ruginite au blocat şinele în portul Constanţa, iar activitatea feroviară era în impas. Numai în ultimul an, România a redeschis 47 de legături feroviare de marfă și pasageri cu Ucraina și Moldova vecine pentru a restabili operațiunile.

Având în vedere primele uriașe de asigurare pentru navele care părăsesc Odesa și cele care rămân în Istanbul, Costanța devine o opțiune de export mult mai convenabilă și mai prietenoasă cu bugetul. Ca urmare, portul poate deveni aglomerat.

Cezar Gheorghe de la compania română de consultanță AGRIColumn estimează că în sezonul 2023/2024, prin Constanța ar putea fi trimise până la 27 de milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase ucrainene, chiar dacă se prelungește tranzacția cu cereale, concurând cu 20-21 de milioane de tone din recolta românească.

Combinarea celor două fluxuri aproape va dubla cele 25 de milioane de tone de cereale manipulate anual de Constanța la vârf, provocând aglomerație și întârzieri.

„Exportatorii nu mai semnează contracte cu Constanţa pentru livrarea iulie-august, nu mai este loc, se aşteaptă să sosească multe cereale. Contractele de livrare se semnează abia în septembrie”, a declarat Gheorghe, care are decenii de experiență în comerț.

Portul are o capacitate de stocare de 2 milioane de tone, dar fluxurile trebuie strict separate datorită certificării originii.

Totodată, Bucureștiul are în vedere măsuri pentru a oferi fermierilor români un acces mai mare la Constanța, ceea ce ar limita fluxul de cereale ucrainene.

România este una dintre cele cinci țări ale Uniunii Europene de Est care au salutat un aflux de cereale ucrainene de când invazia Rusiei a determinat Uniunea Europeană să impună restricții comerciale temporare.

Cu toate acestea, un analist al pieței de mărfuri ucrainene consideră că problema va avea o soluție anul acesta, mai ales din cauza faptului că recolta va fi mai mică ca urmare a războiului.

„Din moment ce avem o recoltă mult mai mică anul acesta, cred că putem evita o problemă de aprovizionare”, spune analistul ucrainean. „Unii dintre ei vor trece prin Constanța, Dunăre și culoar, iar unii vor merge cu calea ferată sau cu camionul direct în Europa”.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4595 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Probabil totul pe gratis pentru minunatii ucraineni si in dauna exportatorilor romani. Suntem celebrii ca fraierii mapamondului pentru toate tepele luate de la datoria Iraqului la cea a Libiei. Inca o datorie neplatita in veci si inca o teapa de data asta de la vecinii ucraineni care detin si o gramada de teritorii romanesti. Fraierii isi merita soarta de fraieri pentru ca au fete si comportament de fraieri.

  2. Mijloacele de transport din Ucraina n-ar trebui lasate sa intre in Romania daca n-au rezervata capacitatea de descarcare in oricare port. In plus, produsele romanesti ar trebui sa aiba prioritate la descarcare/incarcare iar silozurile sa poata fi folosite doar de care fermierii autohtoni.

  3. Bună! Nu aveti ce face , adică să micșorati drastic tranzihtul de cereale din Ucraina,un mare dusman al României . Americanii va ordona sa dustrugeti șoselele cu tirurile ucrainiene si sa blocați portul Constanța. Nu puteti spune NU?
    AJUNGE! AMERICANII S-AU INSTALAT BINE IN ROMANIA, CA LA EI ACASĂ.
    De ce facem noi asta? Suntem solidari? Europa s-a cam săturat de solidaritatea cu America si Ucraina.
    Aici in nord si nord-est se dezvolta un puțon foarte periculos pt România.
    SUA POATE CONTINUA CU RAZBOIUL PT CA RUINEAZA EUROPA , AMERICA E BINE MERCI! ARE MILIOANE SI MILIOANE DE HECTARE DE PAMANT IN Ucraina.
    SUA își apăra pământul din Ucraina.
    Noi o sa rămânem în pantaloni scurți sau in fundul gol.
    Haraso tovarasie!
    Decidentii noștri obedienți implica România in mod periculos.
    PS. Canalul BASTROIE adâncit mult pt ca vasele de mare tonaj să transporte recolta de cereale a americanilor din Ucraina !
    Acum se vor antrena si pilotii ucrainieni pe F16 in Romania.
    Pt ce si de ce? Ce face Ungaria lui VICTOR ORBAN? Face bine.
    Orban a zis cam asa; nu e razboiul nostru. A zis corect.

  4. ucraina = cel mai toxic vecin pe care l-a avut Romania de la Burebista incoace.
    Rusine politicienilor cu picioare de guma si coloana vertebrala sub forma unui tub umplut cu c..ac..at

  5. „…direct în Europa”-zice anslistul ucrainian citat,enumerând modalitătile prin care cerealele ucrainiene destinate înfometatei Africa(că așa era vorba,nu?) ajung…unde trebuie;nici măcar nu se mai obosesc să arunce praf în ochi…apropo,prin Polonia nu e voie-și ei au legături(maritime ßi terestre cu Af…pardon,Europa

  6. Si cum s-a folosit Romania de aceasta oportunitate? S-a folosit asa de bine, incat am ramas pe dinafara Schengen-ului.
    Cata relevanta au acum Polonia, Ungaria si Turcia, si cat de prosti suntem noi.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.