Aventurile unui feisbuducist

Cea mai uluitoare prevestire confirmată deja din cele (multe) pe care le-a făcut Rudolf Steiner privește ceea ce numim azi internet. În 1921, antroposoful prevestea că are să apară un păianjen al inteligențelor care, în calitatea lui de rețea globală, are să fie mult mai inteligent decât tot ce fusese vreodată intelectul oamenilor individual geniali.

Steiner descrie în conferința din 1921 ce semnificație spirituală are a avea acest eveniment și prezintă pericolele ce stăteau să vină pentru intelectele ce vor încremeni în materialism, refuzând să creadă în autonomia spiritului.

Poate că, sub influența descrierii acestor pericole, am tot amânat să devin feisbucist. Dintr-un joc de cuvinte, acum câteva zile, am devin feisbuducist. Am decis că voi ieși din rețeaua Facebook îndată ce mă voi fi convins că nu pot să o asum în chip ironic, rămânând liber în spirit, adică. Acum sunt convins că nu pot. Ce am descoperit? Trei pericole: 1. Dependență psihologică acută; 2. O nouă masificare socială, mai gravă decât aceea adusă de era ideologiilor; 3. Un fenomen nou de contaminare, asemănător contaminărilor din pandemii, care nu are loc însă în trupul de carne, ci în metamemoria omenirii; această metamemorie le cuprinde pe cele individuale ca pe niște celule biologice și le pune sub semnul unui calcul algoritmic de nedescifrat pentru non-experți. Am să spun mai la vale o poveste reală despre această contaminare.

1. Dependența psihologică e ușor de recunoscut și de înfruntat dacă ai îngerul tare. Cei slabi de înger nici măcar nu o recunosc.

2. Noua masificare are loc prin însumarea unor însingurați care nu au cunoscut încă viața socială nevirtuală: tinerii. A lor e lumea viitorului, iar lumea aceasta nu e înfricoșătoare: e cum e (cum va fi) pentru că nu poate fi pusă într-o comparație cu aia care a fost cum a fost (pentru că a fost și nu mai e).

3. Aici voiam să ajung. Algoritmul care face profilurile internauților nu poate distinge între unul care se duce în rețelele murdare sau întunecate (sex, crime etc.) ca să se documenteze pentru o carte, un eseu sau un articol de ziar (site), ci acela care se duce în rețelele deocheate pentru că viciile sale sunt deocheate. Așa că unul ca mine, care a fost acolo în condițiile în care în viața reală e impotent deja, este profilat (îndosariat ca la Securitate, adică) fără precizarea că a fost acolo cum s-a dus cutare la Polul Nord, dar nu s-a dus pentru că era obsedat de frig.

Ei, și? Și acum, toți cei care pe Facebook sunt înregistrați ca prieteni ai mei (amici în lumea virtuală) au în abisul metamemoriei virtuale „virusul Buduca”. Poate fi scos din abis și pus să infecteze alte profiluri dacă apare un interes. Ce interes? De pildă, șantajul.

Ce nu înțeleg este de ce în meniul meu Vodafone au apărut trei iconuri prin care pot intra în noile bordeluri printr-un singur click. Ce are a face Vodafone cu profilul meu deja deocheat în memoria acestui Babilon? E bine că Vodafone are legături cu noul Babilon?

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Ioan Buduca 1112 Articole
Author

10 Comentarii

  1. Dincolo de toate intepretarile referitoare la impactul asupra psihicului si intelectului, posibil corecte, facebook ramane o retea de MONITORIZARE a indivizilor. Ca si alte retele, de fapt.

  2. EU NU INTRU IN CATEGORIA SUPRAVEGHIATILOR PE BUC. NU AM SI NU AM AVUT NICIODATA BUC. SI NICI IN VIITOR NU O SA AM BUC. LA FEL SI CU VAXINU. NEVER SI NICIODATA.

  3. Facebook (dar si celelalte „retele sociale”), locul ideal de intilnire a exhibitionistilor cu voyeuristii ! Doar un imbecil se poate arata interesat ca un alt imbecil pune in vazul tuturor chilotii nevestei (sigur o imbecila, la rindul sau), rahatul pe care l-a facut catelul familiei in bucatarie (da, exista si catei imbecili in familiile imbecile !) sau pozele din vacanta de asta vara din Dubai, alaturi de micutii imbecili ai familiei.

  4. Comparația cu un păianjen este plastică dar departe totuşi de realitate. Dacă ne referim la păianjeni ca forme „materiale” de viață sau ca forme de viață inteligentă, atunci ar trebui să înțelegem că facem trimitere la două realități diferite, distincte iar explicațiile trebuiec nuanțate. În primul caz, o ființă vie, minusculă şi nevinovată, având un trup firav cu membre, cap, ochi şi urechi, îşi croieşte o rețea de fire în care, ființe mai mici decât ea se încâlcesc, găsindu-şi sfârşitul. Aceasta este metoda de supraviețuire pe care inteligența specifică speciei lui a creat-o în milioane de ani.
    Privind din celălalt unghi şi comparând acea rețea de fire cu o rețea de gânduri sau ideei, am observa că, la rândul ei, umanitatea , la fel ca şi comunitatea păianjenilor, şi-a construit o rețea de gânduri şi idei, teorii, credințe religioase, convingeri, ideologii pe baza cărora „indivizii ei materiali” să poată supraviețui. La fel ca şi păianjenul, cu sau fără voie, omul viu prin prisma stării de prezență – continuă conştientă, căreia i s-a atribuit şi o caracteristică din sfera materialității – acum explic puțin ghilimelele de mai sus – poate trăi cu ajutorul acestei rețele sau poate pica victima ei, dată fiind dimensiunea şi forma extrem de vastă şi de complexă pe care o are şi căreia nu-i putem atribui un sens sau o caracteristică specifică materialității căci nu poți da formă materială inteligenței absolute. Ajuns cu voie sau fără voie în „păienjeniş” cunoscut sau necunoscut, un om – fără să mă refer neapărat sau doar la starea de prunc – poate pica uşor victima celor care l-au construit şi îl utilizează deja, spre propriul lor beneficiu sau, cu ajutorul celor apropiați, poate învăța cum să se folosescă de el, spre propria supraviețuire.

  5. Acest fenomen se întâmplă deja în viața reală, fie că suntem, fie că nu suntem conştienți ori „alegem” să-l ignorăm în mod voit ca şi cum nu ar fi ori ar fi irelevant.
    Fără îndoială, materialitatea este una dintre stările caracteristice specifice existenței absolute, poate o fi prima, a doua, etc. dar nu şi singura ba chiar, mai mult decât atât, nu şi cea mai importantă, cum avem uneori, în mod involuntar, tendința să credem sau să înțelegem. Despre inteligența materiei s-a scris foarte mult dar nu şi despre originile inteligenței, despre inteligența inteligențelor.
    La fel ca şi păianjenul, omul şi-a construit, şi-a dezvoltat şi şi-a extins plasa ideilor şi convingerilor sale, ca forme naturale ale luptei pentru propria supraviețuire iar unele dintre ele, funcționează ca nişte fire ascunse. Probabil e o necesitate şi asta căci lupta pentru supraviețuire s-a transformat pe neobservate şi nebăgare de seamă, într-o luptă pentru supremație, mai presus sau poate opusă celei dintâi. „Păianjenii” au luat forma unor caracatițe, caracatițele forma unor balauri, balaurii forma unor monştri ai apelor şi văzduhurilor. În felul acesta, oamenii tind a-şi pierde identitatea de altă dată, dobândind caracteristicile unor monştri. Poate că le-am mai avut dar nu am fost întotdeauna conştienți de asta şi încă ar mai putea exista undeva suprimate în trup. Oamenii au ajuns să se extermine între ei, prin mijloace infinit mai feroce decât toate celelalte forme de viață la un loc şi din nefericire, uneori, considerăm asta, semn distinctiv de inteligență. Aşa o fi!?

  6. Cu cât înţelegi mai repede, cu atât mai bine pentru tine ca individ şi pentru omenire. Din păcate majoritatea covârşitoare a oamenilor nu este formată din oameni inteligenţi, de aceea viitorul este unul de degradare spirituală, dar şi fizică. „Normalitatea” viitorului este un individ-robot supravegheat şi care supraveghează. Dar, hei! – Nimeni nu te-a forţat!

  7. Ce spuneți dumneavoastră domnule Buduca este doar cireașa de pe tort a acestei povești (adică informațiile pe care le dați de bună voie și nesilit de nimeni).
    Cercetați mai în adâncime și veți vedea că internetul e infestat de codul acestei aplicații (foarte multe site-uri au api-urile lor care raportează la bază).
    Încercați să cumpărați un telefon inteligent care să nu aibă, din greșeală această aplicație neinstalată. Iar dacă nu o veți dezactiva vă va consuma bateria într-un ritm alert.
    Aflându-mă de cealaltă parte a baricadei, adică ca individ care n-a fost tentat niciodată de FB, vă spun cu amărăciune că tot nu veți scăpa complet de această comedie. De când a apărut, ea a devenit o unealtă de santaj a angajatorilor și a celor apropiați.
    Cum s-ar spune dracu e mai negru decât pare. Așa că bun venit în lumea „sufletelor vii” care vor să-și trăiască viața mai mult prin propriile simțuri și mai puțin prin intermediul unui ecran!

  8. Esentialul este Revolta,Rascoala!
    Ea trebuie mentinuta !
    Propun o lista cu persoane care impreuna pot forma un Consiliul Ad-HOC Reprezentativ al Societatii Civile Romania, avind ca obiect „Vrem Petrom Inapoi-Vrem Tara inapoi”!
    Diana Sosoaca
    Dan Chitic
    Gheorghe Pipera
    Anca Alexandrescu
    MAgda Ursache,Sorin LAvric,George Simion
    Adriana Stoicescu
    Toni Neacsu
    Dana Girbovan
    Mugur Mihaiescu
    Dan Pitic
    Cristian Terhes
    Andrei Marga
    Ion Coja
    Marius Tuca
    Cornel Nistorescu
    Mircea Dogaru
    Bogdan Vasile
    Tudor Gheorghe,
    si altii.

  9. Mesajul de la 16:45,
    l-am postat din eroare,dar multumesc pt.aparitie-

    Ps.Cat despre „experientele”expuse mai sus,
    il credeam pe dl.Buduca om serios,-dat fiind cele descrise-
    oricum nu are decit sa scape de mina „urmaritorilor”
    aruncindu-si telefonul dupa ce renunta la cartela sau abonament
    ,sterge contul de pe facebook etc.

  10. Acest Facebook este un kakatt cu mot mare ,de care ar trebuii sa ne debarasam cit mai rapid.Indiferent din ce unghi il privesti acest program nu este folositor de cit pt. birfe ,comentarii si certuri intre cei care scriu si raspund unul ceiluilalt, poze de prost gust, etc.etc .Inafara de astea mai esti si monitorizat tot timpul .

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.