Băncile vor raporta darea în plată ca informaţie negativă la Biroul de Credit

Băncile vor raporta închiderea unui cont de credit prin darea în plată ca informaţie negativă la Biroul de Credit, după cum reiese dintr-un răspuns pe care ni l-au dat reprezentanţii Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDC), scrie Bursa.

Aceştia ne-au precizat că informaţia de dare în plată ar fi fost oricum raportată la Biroul de Credit, unde ajung toate detaliile legate de credite, fie că sunt negative sau pozitive.
Potrivit surselor citate, în 2007, Autoritatea a emis o decizie prin care a obligat băncile să notifice clienţii cu 15 zile înainte să raporteze la Biroul de Credit date cu caracter negativ.
În acest context, ANSPDC a transmis Asociaţiei Române a Băncilor (ARB) că singura posibilitate ca entităţile bancare să-i poată anunţa pe clienţi că darea în plată va fi raportată Biroului de Credit este ca informaţia să fie negativă, pentru că cele pozitive nu se notifică.
Reprezentanţii Autorităţii ne-au explicat: „Asociaţia Română a Băncilor a informat Autoritatea de Supraveghere asupra faptului că, împreună cu Biroul de Credit, a analizat şi stabilit o procedură de raportare şi notificare a persoanelor fizice care vor beneficia de drepturile izvorâte din legea dării în plată, inclusiv asupra notificării băncii de către consumatori.

Astfel, ARB ne-a informat că a stabilit următoarele: «Clientul va fi raportat la Biroul de Credit cu starea contului înregistrată la data notificării şi cu menţiunea „notificare dare în plată”».
Faţă de decizia de mai sus, Autoritatea de Supraveghere a apreciat că informaţiile care rezultă din operaţiunea de închidere cont reprezintă date negative, prin raportare la prevederile Deciziei nr. 105/2007, dispoziţiile Legii nr. 77/2016 şi luând în considerare necesitatea asigurării unei protecţii eficiente a drepturilor persoanelor ale căror date cu caracter personal sunt supuse prelucrării în cadrul sistemelor de evidenţă de tipul birourilor de credit, datorită naturii datelor prelucrate şi scopului prelucrării acestor date. (…)

Subliniem faptul că informarea persoanei vizate înainte de raportare cu date negative la Biroul de Credit este deosebit de importantă raportat la consecinţele prejudiciabile pe care persoana fizică în cauză le poate suferi, ţinând cont că evidenţele Biroului de Credit reprezintă, în realitate, o «listă neagră» a debitorilor, persoane fizice. (…) După transmiterea datelor de către o instituţie de credit la Biroul de Credit, datele referitoare la un anume debitor rămân stocate pe un termen de 4 ani şi sunt disponibile atât biroului de credit (care realizează o analiză individuală de tip scoring pe baza acestor informaţii), cât şi tuturor celorlalţi participanţi (instituţii financiare şi de credit) care la rândul lor preiau informaţia şi o pot folosi în detrimentul persoanei vizate, cu ocazia analizării gradului de risc şi solvabilitate al acesteia (de pildă, cu ocazia solicitării unui nou credit).

În consecinţă, pentru protecţia eficientă a drepturilor persoanelor raportate, Autoritatea a apreciat ca fiind date negative informaţiile care rezultă din operaţiunea de închidere cont (starea contului) în această modalitate specială”.

Şerban Epure, directorul general al Biroului de Credit, ne-a confirmat că băncile raportează „şi zilnic dacă este nevoie” evenimentele, atât pozitive, cât şi negative, legate de credite, precizând, la unison cu reprezentanţii ANSPDCP, că aprecierea Autorităţii de Supraveghere asupra informaţiilor legate de darea în plată este o interpretare.

Se pare, însă, că băncile vor ţine cont de această interpretare.
BCR a precizat, deja, într-un răspuns trimis unui debitor bun platnic (conform avocatului Adrian Cuculis) faptul că „informaţia cu privire la înregistrarea în Biroul de Credit SA a operaţiunii de închidere cont de credit prin darea în plată reprezintă o informaţie negativă în sensul prevederilor Deciziei ANSPDCP nr. 105/2007 cu privire la prelucrările de date cu caracter personal efectuate în sistemul de evidenţă de tipul birourilor de credit, dar nu reprezintă un criteriu în sine eliminatoriu în vederea accesării unor noi produse de creditare”.

Astfel, cei care îşi dau casa în plată, fie că sunt buni platnici sau că au credite neperformante, vor fi raportaţi la Biroul de Credit cu informaţii negative, în ciuda faptului că Legea 77/2016 privind darea în plată prevede tocmai faptul că după încheierea procedurii clientul nu mai are nicio datorie la bancă.

În cazul în care nu se va ajunge la darea în plată, presupunând că va fi admisă contestaţia băncii, în perioada dintre momentul notificării şi soluţionarea cazului toate plăţile către bancă sunt suspendate în baza aceleiaşi legi, neacumulându-se datorii.
Decizia 105/2007 prevede că datele negative privesc informaţiile referitoare la întârzierile la plată a obligaţiilor decurgând din relaţiile de creditare a persoanelor fizice.

În acest context, raportarea de către bănci a dării în plată ca informaţie negativă la Biroul de Credit este un abuz în serviciu şi este caz penal, consideră avocatul Gheorghe Piperea, care a scris Legea dării în plată.

Sursa: Bursa.ro

Domnul Piperea ne-a precizat: „Dacă omul nu a avut niciun incident de plăţi, atunci e abuz în serviciu împotriva intereselor publice şi personale şi e penal. Legea spune că după darea în plată nu mai există niciun fel de restanţe. Vorbim despre o speculaţie artificială de la un capăt la altul, iar băncile, în baza unei interpretări, raportează darea în plată ca informaţie negativă. Este infracţiune”.

Specialiştii în drept susţin că debitorii care vor fi raportaţi la Biroul de Credit cu menţiunea că darea în plată este informaţie negativă pot acţiona băncile în judecată.

Unii consultanţi apropiaţi sistemului bancar consideră că anumite răspunsuri ale băncilor, care „nu au nicio legătură cu legea”, în momentul în care „lucrurile sunt limpenzi”, nu au nicio relevanţă.
Oficialii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) le transmite consumatorilor să facă sesizări în atenţia instituţiei, pentru ca aceasta să poată analiza situaţia.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.