Cât de mult au scăzut preţurile alimentelor după reducerea TVA la 1 iunie

Măsura de reducere a TVA la alimente de la 1 iunie 2015 a dus la o scădere cu aproape 12% a valorii unui coş de consum în marile magazine în timp ce micii comercianţi au operat ieftiniri mai mici, este concluzia ce se desprinde într-o analiză efectuată de Consiliul Concurenţei.

“Odată cu implementarea măsurii de reducere a cotei TVA la începutul lunii iunie, se poate observa o reducere a prețului mediu lunar al coșului de 11,9%, de la 308,5 lei la 271,9 lei. Acest lucru este echivalent cu o transmitere aproape integrală a reducerii TVA de la retaileri mai departe către consumatorii finali (reducerea TVA de la 24% la 9% s-ar traduce într-o reducere a prețurilor cu 12,1%).

Cu toate acestea, trebuie reținut faptul că evoluția costului total al coșului este posibil să fi fost afectată și de fluctuațiile prețurilor anumitor produse datorate fie unei componente sezoniere, fie unor activități promoționale.

Cele mai mari fluctuații de preț observate au fost înregistrate la categoriile fructelor și legumelor, urmate de produsele lactate, cel mai probabil, datorită efectelor sezoniere”, se spune în documentul Evoluţia concurenţei în sectoarele cheie, 2015, realizat de autoritatea de concurenţă.

Oficialii Consiliului spun că înainte de datele folosite pentru comerțul modern au o frecvență săptămânală și sunt puse la dispoziție de către marile lanțuri de retail care activează pe piața din România. Acestea reprezintă prețul mediu de vânzare și cantitatea vândută la nivel de săptămână pentru 36 categorii de produse alimentare considerate relevante.

Categoriile de produse vizate de această analiză sunt produse alimentare de bază, care au o incidență crescută în consum și un volum ridicat de vânzări, comercializate de majoritatea rețelelor din comerțul modern. Conform raportului, analiza la nivel lunar a datelor puse la dispoziție de marii retaileri nu a indicat o creștere semnificativă a prețurilor produselor alimentare după anunțarea măsurii de reducere a TVA. Valoarea coșului de bunuri format din 36 de produse nu a înregistrat fluctuații semnificative, crescând în medie cu 0,24% în luna aprilie față de martie 2015.

În ceea ce priveşte comerţul tradiţional, datele prelucrate arată diminuarea prețurilor medii de vânzare în primele zile după reducerea TVA, pentru toate produsele alimentare cuprinse în analiză.

Cu toate acestea, impactul asupra prețurilor este doar parțial, diminuarea costului total al coșului de produse fiind de aproximativ 9,1% (față de un maxim posibil de 12,1%). În plus, s-a observat o ușoară creștere a prețului mediu în a doua săptămână a lunii iunie, urmată de o relativă stabilizare a acestuia, ceea ce face ca nivelul valorii totale a coșului de produse la 1 iulie să fie inferior valorii de la finele lunii mai cu aproximativ 8%.

Reducerea parțială a prețului de vânzare după data de 1 iunie poate fi rezultatul faptului că unele unități din comerțul tradițional se bucură de o putere de piață sporită la nivel local (de exemplu, magazinele de cartier au avantajul proximității), astfel de unități încercând să beneficieze de pe urma acestei poziții favorabile pe piață.

O altă posibilă explicație vine din ipoteza că prețurile în comerțul tradițional sunt mai rigide decât cele din comerțul modern, ajustările fine ale prețurilor fiind mai greu de implementat (de exemplu, modificări de câțiva bani, dificil de implementat în zona comerțului tradițional, au valoare redusă în termeni absoluți, dar pot reprezenta modificări importante în termeni procentuali, mai ales pentru produsele cu preț mic).

Scăderea prețurilor la marii reataileri a fost mai pronunțată decât în cazul comerțului tradițional, reducerea de TVA fiind transmisă aproape integral către consumatori. Datorită unei oarecare omogenități a produselor comercializate (aceleași produse fiind disponibile în mai multe lanțuri de magazine din comerțul modern și chiar și în comerțul tradițional), în special în cazul comerțului modern, această scădere sugerează posibilitatea existenței unei presiuni concurențiale mai mari, ceea ce ar stimula o concurență prin preț.

Chiar dacă reducerea prețurilor în comerțul tradițional a fost mai puțin pronunțată, mai mult de jumătate din reducerea posibilă a fost transmisă către consumatori (9,1% față de un maxim posibil de 12,1%), ceea ce sugerează că nu există o independență totală între cele două forme de comercializare, existând interdependențe, mai ales cauzate, cel mai probabil, de suprapunerile ariilor de captare.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.