Cum ar fi fost delapidată CFR Marfă de către propriii angajați

Polițiștii și procurorii DIICOT Timișoara fac miercuri 63 de percheziții într-un dosar vizând delapidarea CFR Marfă prin vânzarea, la un preţ subevaluat, de vagoane destinate casării. Descinderile au loc în București, Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinți, Călărași, Arad, Teleorman, Dâmboviţa

Întreaga conducere executivă a ”CFR MARFĂ” S.A este vizată de anchetă, în frunte cu fostul director Mihuț Constantin Crăciun.

În dosar sunt cercetate în total 40 de persoane, acuzate de delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.

UPDATE Grup infracțional pe „niveluri”

Procurorii DIICOT susțin că în cursul anului 2016, la nivelul societății de transporturi feroviare, s-a constituit un grup infracțional organizat, „implicând factori de decizie de la nivelul central și teritorial al societății de transport”.

„S-a reţinut că membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate.
Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria “deșeu fier vechi greu” și “deșeu fier vechi special” (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară. Manopera frauduloasă a fost premeditată de către factorii de decizie din cadrul societăţii de transporturi feroviare în conivență cu reprezentanții firmei de colectare a deşeurilor. S-a constatat că, deși oferta de vânzare inițiată de către reprezentanţii societăţii de transporturi feroviare pe Bursa de Mărfuri viza cantitatea generică de 49.000 tone fier vechi, ulterior contractul de vânzare-cumpărare încheiat cu ofertantul firmei de colectare a menționat vânzarea fierului vechi provenit din casarea a 2450 de vagoane. Prețul de achiziție a fost de 120 euro/tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru “deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro/tonă, iar pentru “deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro/ tonă. A rezultat că prin această manoperă s-a realizat practic o subevaluarea a bunurilor cu 82,42% în cazul “deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul “deșeurilor fier vechi greu.” arată DIICOT într-un comunicat.

Conform anchetatorilor, primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societății de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de către funcționari din cadrul sucursalelor aparţinând societăţii de transport din Timișoara, Brașov, Iași, Galați, Craiova, Cluj, Constanța, iar al al treilea palier al grupului a fost constituit din reprezentanții firmei de colectare, beneficiara contractului.

„În vederea preluării deșeurilor rezultate din casare, societatea a desemnat la nivelul fiecărei comisii de casare constituite la nivelul sucursalelor societăţii de transport, câte un reprezentant care conform ”Convenției comune de lucru” au întocmit împreună cu reprezentanții comisiilor de casare documentele aferente procesului de casare, respectiv procese verbale de predare-primire, procese verbale de tăiere, note de cântar etc, documente în care, cu știință, s-a omis menționarea cantităților de deșeuri de oțel și de fier greu. De asemenea, unii dintre reprezentații firmei de colectare a deşeurilor au exercitat, la nivel local, constrângeri asupra membrilor comisiilor de casare, amenințând intervenția pe lângă conducerea unității în vederea destituirii din funcție, în cazul în care nu se conformau planului infracțional”, mai menționează DIICOT.

Cele 2450 de vagoane supuse casării însumează cantitățile de 35.002,12 tone de oțel și 16.584,50 tone de fier vechi greu, cantități care au fost menționate în documentele încheiate ca fier vechi, spun procurorii.

Prejudiciul cauzat este estimat la 6.313.748,52 euro.

Compania Remat SA Călăraşi, care a cumpărat vagoanele casate de la CFR Marfă, este controlată de grupul libanezului Tawil Abbas Compania a fost implicată într-un scandal în 2015, când politiştii descoperise indicii că firma s-ar fi aprovizionat cu fier de la mai multe persoane fizice şi firme fără documente legale şi ar fi înregistrat achiziţii fictive în valoare de 59 milioane euro.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8519 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.