Cum să fii hoţ cinstit

Din oferta cinematografică nu foarte diversificată a acestui început de vară caniculară, „Jaful perfect” (Now You See Me) e cu siguranţă una dintre tentaţii. Producţia Franţa-Statele Unite care a avut încă de la debutul pe ecrane din mai 2013 o bună poziţie în box-office, 29.254.674 de dolari în primul weekend şi 94.450.976 de dolari până la 21 iunie, se bucură de succes şi în cinematografele româneşti. Şi ar putea să rămână un punct de referinţă în filmografia încă tânărului regizor francez Louis Leterrier, născut în 1973. Chiar dacă a cochetat la început cu muzica, încercând o carieră de baterist, pare că el avea în sânge meseria pe care şi-a ales-o, fiind fiul unui alt regizor, François Leterrier, şi bucurându-se de o educaţie atentă pe care i-a oferit-o mama sa. După studii de cinematografie la Şcoala de Arte “Tisch” a Universităţii New York, a fost asistent de regie al lui Jean-Pierre Jeunet, la “Alien: Resurrection”. Întors în Franţa, a colaborat cu Luc Besson la filmul “Ioana d’Arc”, apoi cu Alain Chabat la producţia “Asterix şi Obelix: Misiunea Cleopatra” (2002). A regizat apoi “Transporter 2” (2005), “Unleashed” (2005), “Incredibilul Hulk” (2008) şi “Înfruntarea Titanilor” (2010).

Louis Leterrier are deja o carte de vizită în ceea ce priveşte realizarea de blockbuster-uri cu priză la public, în care acţiunea, ritmul trepidant în succesiunea secvenţelor şi efectele speciale fac publicul să rezoneze cu aventura de pe ecran. Nici umorul, mai degrabă englezesc, nici accentele de film noir sau policier şi nici atributele divertismentului de calitate nu-i sunt străine acestui regizor care nu consideră filmul popular un gen minor. Şi ştie să-şi facă bine meseria.

Morgan Freeman şi Michael Caine

„Jaful perfect” este un film cu magicieni şi despre magia care trasformă irealitatea, visul, imposibilul în realitate. Dar show-ul de magie, unul „di granda”, al secolului sau al tuturor timpurilor, cum se şi spune în film, e construit în aşa fel încât tema secundă, care poate merge până la ciclul arthurian al „Cavalerilor Mesei Rotunde” sau până la filmele haiduceşti de tip Robin Hood, să iasă în momentele-cheie ale filmului în prim-plan. Pe lângă pasionanta evoluţie a celor patru scamatori păguboşi, dublaţi de patru hoţi de buzunare la fel de păguboşi, spre condiţia de magicieni care fac din show-ul lor un spectacol ce taie respiraţia privitorilor, tema supereroilor răzbunători e la ea acasă în filmul lui Leterrier. Iar poliţia americană, FBI, Interpolul, cu bunele şi cu relele lor devenite locuri comune în filme de gen de serie B, îşi găsesc locul adecvat în acest blockbuster care aspiră să fie şi film de artă. Fără redundanţe şi fără să cadă în schematism.

Escroci şi cavaleri, esoterism şi răzbunare

Isla Fisher, Jesse Eisenberg, Woody Harrelson şi Dave Franco, Cei Patru Cavaleri

Merrit Osbourne (Woody Harrelson), Henley (Isla Fisher), Atlas (Jesse Eisenberg) şi Jack (Dave Franco) îşi fac scamatoriile cu cărţi de joc, hipnoză şi cutii magice în locuri aglomerate din New York, încercând să-i păcălească pe inocenţi, să fie remuneraţi cu câţiva dolari şi, dacă se poate, să le sustragă câteva bunuri din buzunare şi poşete. Încercând mereu să se ţină departe de reprezentanţii legii. Până într-o zi, când cei patru, care se ştiu după “renumele” nu prea glorios şi s-au aflat doar de câteva ori faţă în faţă, primesc fiecare câte o cartolină sub forma unei cărţi de joc, având inscripţionate pe ea un ochi şi semnătura morţii. Patru invitaţii în aceeaşi zi şi la aceeaşi oră, într-o casă veche şi aprope în ruină care, în interior, seamănă cu un mare cabinet de curiozităţi. Şi, dintr-odată, existenţa scamatorilor de doi bani se schimbă şi ei devin mari magicieni, autonumiţi “Cei Patru Cavaleri”. Prima lor nouă apariţie în lume, ca un fel de primă treaptă într-o posibilă iniţiere esoterică, este un show de magie cum n-a mai văzut nimeni, care se va desfăşura într-o arenă supradimensionată din Las Vegas, unde publicul îşi va avea rolul său bine definit, de participant activ la eveniment. Un eveniment susţinut de miliardarul Arthur Tressler (Michael Caine), magnat internaţional al Asigurărilor. Obiectul show-ului este, nici mai mult nici mai puţin, jefuirea de la distanţă a unei bănci importante pe care, sub directa îndrumare a celor patru magicieni, o va realiza unul dintre spectatori, desemnat aleatoriu prin tragere la sorţi. Bun prilej pentru “teleportatul” personaj să se răzbune pe instituţia bancară care i-a adus pejudicii. Oricât ar părea de incredibil, jaful se realizează şi trei milioane de euro sunt sustrase în câteva secunde din seiful bine închis al unei Bănci de la Paris de către un francez, spectator la Las Vegas.

Melanie Laurent, agentul Interpol

Şi acum intră în scenă poliţia americană, cu detectivul Dylan (Mark Ruffalo), ca protagonist care, de voie, de nevoie, trebuie să facă echipă cu o frumoasă, elegantă şi, se va dovedi, bună cunoscătoare a tradiţiilor esoterice ale Mafiei, reprezentanta Interpolului, carismatica franţuzoaică Alma (Melanie Laurent). În succesiunea rapidă a evenimentelor, privitorul abia reuşeşte să reţină faptul că oriunde se află cei patru, ca scamatori şi hoţi de buznare sau ca magicieni-vedetă în capitala jocurilor de noroc, ei sunt supravegheaţi de un personaj filmat din spate şi cu figura ascunsă de gluga unui hanorac gri. Dar acelaşi privitor nu poate să nu se lase cucerit de un alt personaj, cu zâmbet misterios, care filmează show-ul “di granda” şi chiar intră în dialog cu magnatul plin de emfază, Arthur Tressler. E vorba despre Thaddeus Bradley (Morgan Freeman), un fost magician de elită care, devenit producătorul unei emisiuni de televiziune cu rating mare, se ambiţionează să-i coboare de pe piedestal pe colegii de breaslă, dezvăluind în faţa telespectatorilor toate trucurile meseriei. Ancheta poliţiei, aparentul ego supradimensionat al celor patru magicieni, obstinaţia lui Bradley intră în coliziune, reorientând acţiunea filmului pe o pistă policier noir care va conduce la un deznodământ neaşteptat. De nedezvăluit celor care intenţionează să vadă acest film.

Melanie Laurent şi Mark Ruffalo

“Jaful perfect”, cu o echipă profesionistă de cinci scenarişti, dintre care greul îl duc Ed Solomon şi Boaz Yakin, beneficiază de locuri de filmare ofertante pe care regizorul încearcă, şi nu de puţine ori reuşeşte, să le “privească” altfel decât predecesorii săi într-ale genului, fapt destul de dificil de realizat când e vorba despre Las Vegas, Paris, Los Angeles şi, mai ales, New Orleans de Mardi Gras, atât de prezent în peliculele în care, de pildă, evoluează Nicholas Cage. Jocul aparenţelor şi efectele speciale sunt foarte bine conduse de Louis Leterrier, ale cărui curse spectaculoase cu automobile, coliziuni pe autostradă şi pe poduri, imagini din elicopter îl ţin pe spectator cu sufletul la gură. Schimbările bruşte de situaţii sunt în general bine potenţate şi de muzica originală semnată de Brian Tyler. Cei Patru Cavaleri intră foarte bine în pielea magicienilor, de la băiatul rău cu zâmbet coroziv şi umor în doi peri, Woody Harrelson, la tânărul subţiratic şi imberb care îşi aiureşte interlocutorul cu un debit verbal accelerat, Jesse Eisenberg, de la băiatul de cartier care îşi doreşte să fie acceptat în elita magicienilor, Dave Franco, la spectaculos frumoasa Isla Fisher, cu elegantele ei costume negre cu fustă mini şi pantofi cu tocuri ameţitoare pe care nu-i abandonează nici în cele mai dificile cascade.

Morgan Freeman, fostul magician devenit jurnalist

Cu un aer exotic, de bătrân continent, cu rafinament şi date de intelectuală, Melanie Laurent aduce Parisul într-un blockbuster în care bărbaţii fac legea.

Cei doi seniori invitaţi în distribuţie, aristocraticul ticălos, într-un rol foarte reuşit, Michael Caine, şi diabolic de inteligentul păcălit când nu se aştepta Morgan Freeman, sunt două prezenţe de forţă în această peliculă. O poveste despre răzbunătorii de azi care preiau ştafeta de la răzbunătorii de demult, despre legi cavalereşti care mai funcţionează încă în lumea contemporană, despre esoterism şi magie, pe care publicul cinefil n-ar trebui s-o rateze.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Victoria Anghelescu 1046 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.