De ce nu sunt eficiente companiile românești

Mai puțin de 20% dintre companiile mari și medii active în România folosesc instrumente de Business Intelligence, care le ajută să fie eficiente și profitabile, și mai ales să se adapteaze rapid modificărilor din piață. Ar putea fi una dintre explicațiile problemelor de eficiență ale companiilor românești. 

 

Raportat la un număr de aproximativ 11.000 de companii cu performanțe notabile în economie, înregistrate ca mari și medii, potrivit datelor oficiale, numai una din cinci folosește, în prezent, instrumente de Business intelligence. Așa arată o statistică a Cyberpro Consulting, companie care oferă consultanță pentru automatizarea și integrarea sistemelor informatice.

În lipsa investițiilor în soluții informatice adecvate, companiile folosesc excesiv resursa umană și materială pentru a analiza un volum imens de date despre activitatea lor, generat de raportările clasice, care le răspund la întrebarea “ce s-a întâmplat”, dar nu le arată și “de ce”. Astfel de rapoarte nu îi susțin pe manageri să ia decizii documentate, rapide și corecte pentru businessul lor, existând de multe ori riscul ca instinctul și presupunerea să îi ghideze în luarea unor măsuri.

Soluțiile moderne de Business Intelligence, un set de aplicatii software și tehnologii destinate colectării, gestionării și analizării informatiilor provenite din diferite sisteme de gestiune a afacerii sau din alte baze de date, ajută companiile să facă afaceri în mod inteligent. Se pot conecta la aproape orice sursă de date din companie, inclusiv la sisteme simple de contabilitate sau fișiere excel. Pot arăta direcția unui business, îndeplinirea KPI-urilor, permit depistarea trendurilor și problemelor imediat ce apar. Principalul beneficiu comercial pe care îl furnizează este viteza de reacție atunci când este identificată o schimbare în piață.

Primele companii care au implementat unelte de Business Intelligence în România au fost cele din domeniul financiar, urmate rapid de marile companii din retail și distribuție. Este însă îngrijorător faptul ca marea majoritate a companiilor medii și mari, în special cele cu capital românesc, folosesc puțin sau deloc unelte de Business Intelligence, iar asta se vede în rezultatele raportate”, declară Cristian Udrescu, managing director Cyberpro Consulting.

Companiile care folosesc Business Intelligence sunt reprezentanțe ale unora din străinătate (peste 60% dintre cazuri), ori managerii lor au aflat despre instrumente din presa străină (10% dintre cazuri), de la alți antreprenori (10% dintre cazuri), ori din prezentările furnizorilor de solutii IT (20% dintre cazuri). Cei mai mulți au luat pe loc decizia implementării Business Intelligence, ca o decizie absolut necesară îndeplinirii obiectivelor de business.

Am decis să investim într-un nou sistem informatic ERP (software general de gestiune și contabilitate integrate), precum și în upgradarea tool-urilor globale de Business Intelligence existente pentru a eficientiza o serie de procese interne și pentru a putea lua decizii de management mult mai rapid. Dacă înainte puteam face analiza în detaliu a afacerii doar la sfârșitul lunii, acum putem lua decizii în timp real, ceea ce ne oferă un major avantaj competitiv în piață,” a declarat Lucia Costea, cofondator și CEO SECOM, companie românească, lider de autoritate în soluții de medicină integrativă: suplimente alimentare, cosmetice, ceaiuri premium și consultanță naturopată, care susțin un stil de viață sănătos.

Practica arată că marile companii alocă anual 2-5% din cifra de afaceri pentru investiții în instrumente de Business Intelligence și 10-15%, o dată la 5-7 ani, în schimări majore de aplicații. Rezultatele, potrivit unor studii internaționale, se concretizează în creșterea veniturilor cu o treime, a eficienței operaționale cu 25% și a avantajului competitiv cu 10% în următorul an.

Companiile românesti ar trebui să își propună și să aloce resurse pentru automatizarea proceselor, integrarea sistemelor, digitizare și unelte BI, care pot începe de la câteva mii de euro pe an, în funcție de prioritățile de business. Folosind inteligent resursele financiare, pot produce schimbări majore în activitatea lor și își pot îndeplini obiectivele de business”, precizează Cristian Udrescu.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

3 Comentarii

  1. Poti vorbi o zi intreaga fara sa spui nimic sau banalitati ,vorbe goale.Azi orce analiza se chiama audit tehnic si se face pe bani multi ,iar solutiile sunt si mai scumpe si presupun investitii majore.
    Companiile romanesti nu-s eficiente deoarece : 1) nu-s capitalizate si pentru a-si asigura capitalul de lucru se imprumutala banci ,banci care percep alte dobinzi mai mari decat in orcare alta tara din UE, bancile SMANTANESC OALA CU LAPTE !!.
    2)Upgradarea tehnologica a companiilor costa foarte mult si aici tot bancile sunt cele care detin FRAUL ,ele coordoneaza
    finantarea ele pot sa te falimenteze in orce moment daca treci linia rosie si ataci concurenta !.
    3)Lipsa tot mai acuta de personal inalt calificat ,din scolile romanesti ceea ce iese nu-i compatibil cu ceea ce se cere ,nivelul mult prea slab al absolventilor in domeniul tehnic.
    4)Performante din domeniul financiar n-ai sa vezi in Romania cat timp 88% din banci sunt cu capital strain ,iar repatrierea castigului se face automat.Vaca traieste in Romania dar e mulsa din afara,aici doar se balega !!.

  2. Gargara lu’ nenea asta ar merge intr-o tara in care exista concurenta. La noi singurul capital e cel strain si acesta face legea. Daca vreo firma romaneasca ridica capul, „beciul domnesc” ii asteapta pe patronii romani cu bratele deschise!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.