Departamentul de Stat al SUA, raport negativ pentru România

Guvernul României nu îndeplineşte în totalitate standardele minime în vederea eliminării traficului de fiinţe umane, lipsa oferirii de fonduri suficiente ONG-urilor pentru servicii de asistenţă şi protecţie a continuat să fie o problemă, lăsând majoritatea victimelor neprotejate, iar procedurile birocratice au continuat să blocheze accesul victimelor la îngrijire medicală. Sunt câteva dintre concluziile  Raportului Departamentului de Stat al SUA pentru România privind situaţia traficului de persoane pentru anul 2018.

Departamentul de Stat american mai noteză că autorităţile au anchetat mai puţine cazuri de trafic de persoane, instanţele au condamnat un număr semnificativ mai mic de traficanţi, iar autorităţile au identificat un număr mai mic de victime. În continuare, judecătorii nu au beneficiat de pregătire specializată pentru cazurile de trafic de persoane şi lucrul cu victimele, ceea ce a avut efecte negative asupra protecţiei martorilor, returnării victimelor şi condamnării traficanţilor.

Guvernul României nu îndeplineşte în totalitate standardele minime…

Raportul Departamentului de Stat al SUA arată că Guvernul României nu îndeplineşte în totalitate standardele minime în vederea eliminării traficului de fiinţe umane, însă depune eforturi semnificative în acest sens, şi, drept urmare, România a rămas la Nivelul 2: „Autorităţile au demonstrat eforturi sporite prin utilizarea în creştere de către procurori a legii împotriva traficului de persoane, inclusiv prin participarea în echipe comune de anchetatori cu omologii europeni, punerea în aplicare de noi campanii de prevenţie şi elaborarea unui proiect de plan naţional de acţiune. Cu toate acestea, autorităţile nu au îndeplinit standardele minime în mai multe domenii cheie”.

Documentul menţionează că lipsa oferirii de fonduri suficiente ONG-urilor pentru servicii de asistenţă şi protecţie a continuat să fie o problemă, lăsând majoritatea victimelor neprotejate, în pericol de a suferi o nouă traumă sau fără servicii şi vulnerabile la noi acte de trafic de persoane, iar procedurile birocratice au continua să blocheze accesul victimelor la îngrijire medicală.

Autorităţile au anchetat mai puţine cazuri de trafic de persoane, instanţele au condamnat un număr semnificativ mai mic de traficanţi, iar autorităţile au identificat un număr mai mic de victime. În continuare, judecătorii nu au beneficiat de pregătire specializată pentru cazurile de trafic de persoane şi lucrul cu victimele, ceea ce a avut efecte negative asupra protecţiei martorilor, returnării victimelor şi condamnării traficanţilor.

Autorităţile au diminuat per total eforturile de aplicare a legii

Raportul Departamentului de stat american notează că autorităţile din România au diminuat per total eforturile de aplicare a legii. Articolele 210, 211 şi 367 din Codul Penal incriminează traficul de persoane în scopuri de exploatare sexuală şi muncă forţată şi prevedeau pedepse cu închisoarea între 3 şi 10 ani, suficient de severe şi, în ce priveşte traficul de persoane în scopuri de exploatare sexuală, proporţionale cu pedepsele prevăzute pentru alte infracţiuni grave, cum este violul.

Autorităţile române au anchetat 675 noi cazuri de trafic de fiinţe umane în 2017, număr în scădere faţă de 864 şi 858 în 2016 şi respectiv 2015. Sistemul scindat de semnalare a cazurilor a afectat eficienţa poiliţiei şi coordonarea cu anchetele şi urmărirea penală. De asemenea, numărul mic de anchetatori financiari dedicaţi a împiedicat efectuarea de anchete financiare şi indisponibilizarea bunurilor, blocând culegerea de dovezi în cazurile de trafic de persoane şi forţându-i pe anchetatori şi pe procurori să se bazeze în principal pe declaraţiile martorilor.

Procurorii au prelucrat 481 de cazuri de acuzaţii de trafic de persoane în 2017 faţă de 552 în 2016; în 51 (12%) dintre acestea s-a început următirea penală pentru proxenetism, viol, acte sexuale cu minori şi fraudă, comparativ cu 416 (75%) în 2016, ceea ce indică o creştere semnificativă a utilizării legii împotriva traficului de persoane versus infracţiuni mai puţin grave soldate cu pedepse mai blânde. Procurorii au pus sub urmărire penală 362 de suspecţi de trafic de persoane în 2017, comparativ cu 358 în 2016 şi 480 în 2015. Instanţele au condamnat 222 de traficanţi în 2017, număr în scădere faţă de 472 în 2016 şi 331 în 2015. 55 de traficanţi (25%) au primit pedepse cu suspendare, faţă de 22% în 2016. Restul traficanţilor au primit pedepse cu închisoarea între 1 şi 10 ani. Autorităţile nu au raportat valoarea amenzilor oferite traficanţilor condamnaţi în 2017, comparativ cu cei circa 200.000 lei (51.550 de dolari) în 2016.

De asemenea, Departamentul de stat notează că, în general, judecătorii tratează prostituţia şi traficul în scop de exploatare sexuală ca infracţiuni diferite, ceea ce a avut efecte negative asupra pedepselor aplicate infractorilor şi a compensaţiilor acordate victimelor. Observatorii au criticat frecvent poliţia pentru neconştientizarea potenţialului de exploatare prin prostituţie, ceea ce a dus la neidentificarea semnalelor de utilizare a forţei, fraudei şi coerciţiei asupra persoanelor care practică prostituţia.

Recomandări pentru România 

Departamentul de stat al SUA recomandă sporirea semnificativă a eforturilor de anchetare, punere sub urmărire penală şi condamnare a traficanţilor, inclusiv a funcţionarilor publici complici la acte de trafic de persoane şi obţinerea de sentinţe suficient de severe şi corespunzătoare gravităţii infracţiunii comise şi identificarea preventivă a potenţialelor victime, în special din rândul populaţiei vulnerabile precum migranţi şi solicitanţi de azil, copii din centrele de plasament, copii implicaţi în activităţi de cerşetorie şi persoane implicate în activităţi de prostituţie, printr-o mai bună pregătire a poliţiştilor şi a inspectorilor muncii pentru a recunoaşte indiciile explotării.

De asemenea, autorităţilor române li se recomandă oferirea de sprijin financiar ONG-urilor pentru servicii pentru victime şi crearea unui mecanism formal de administrare a fondurilor, modificarea legislaţiei pentru a permite autorităţilor să sancţioneze agenţiile de recrutare pentru infracţiuni legate de traficul de persoane, creşterea calităţii consilierii psihologice şi îmbunătăţirea accesului victimelor la asistenţă medicală, nepublicarea numelor tuturor victimelor care depun mărturie la procese pentru protejarea martorilor de represalii şi stigmatizare şi pentru a încuraja mai multe victime să se implice în urmărirea în justiţie.

De asemenea, autorităţilor din România li se recomandă extinderea eforturilor de pregătire a funcţionarilor implicaţi în procedurile judiciare, în special a judecătorilor, în vederea sensibilizării în privinţa traficului de persoane, a unei mai bune înţelegeri a tuturor formelor de trafic şi a aplicării legislaţiei împotriva traficului de persoane, creşterea semnificativă a pregătirii poliţiei pentru a lucrul cu victimele, strângerea de dovezi ale traficului de persoane şi înţelegerea constrângerii psihologice; creşterea numărului de anchetatori financiari specializaţi în cazuri de trafic de persoane, finalizarea, adoptarea şi aplicarea planului naţional de acţiune 2018-2022 şi revizuirea mecanismului de retrocedare pentru a include taxe o scădere la minimum a taxelor judiciare şi o creştere a eforturilor de asigurare de compensaţii pentru victime.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

10 Comentarii

  1. Rugam Departamentul de Stat al SUA sa ne sarute cand om fi cu capu-n soba. Totodata, recomandăm sporirea semnificativă a eforturilor de anchetare, punere sub urmărire penală şi condamnare a traficantilor, criminalilor si a coruptilor din ” tara tuturor posibilitatilor „. Nu va e de ajuns ca v-am dat 4 miliarde de dolari pe fiare vechi?! Nu va e de ajuns ca trimitem soldatii nostri sa lupte in razboaiele voastre?! Nu va e de ajuns ca ne jefuiti bogatiile?! Siktir!

  2. Da de ce nu le dau americanii din buzunarele lor fonduri ONG-urilor si vor se le dam din buzunarele noastre? Ca sa aiba ei cu ce sa faca mitinguri interminabile si sa le asigure hrana gratuit mitingistilor?

  3. Tuna si fulgera Dragnea, Tariceanu si Vasilica Veorica Dancila, furiosi ca SUA ii atentioneaza zi de zi!
    Azi, la Ambasada SUA a avut loc in avans, Receptia cu ocazia Zilei Nationale a SUA(4 Iulie!)!
    Bomba!
    Dragnea, Vasilica si Tariceanu au REFUZAT sa mearga, practic NU au Confirmat invitatia Ambasadei SUA!
    Desi, Invitatia a fost pentru Premierul Romaniei, NU pentru Sluga lui Dragnea, Vasilica Veorica Dancila!
    La fel, in cazul lui Dragnea, Invitatia a fost pentru Presedintele Camerei Deputatilor din Romania, NU pentru baronul penal, L. Dragnea!
    La fel, in cazul lui Tariceanu, invitatia a fost pentru Presedintele Senatului Romaniei, NU pentru penalul Taricenau!
    Rusine!
    Acesti indivizi cred ca Romania e mosia lor, ei NU inteleg nici azi ca ei REPREZINTA Romania, NU sunt pe Persoana Fizica pe acele functii!
    PRACTIC, Dragnea, Vasilica si Taricenau au CONFIRMAT acuzatiile SUA: niste indivizi care NU au ce cauta pe acele INALTE Functii in STATUL ROMAN, practic niste NEFRECVENTABILI in Lumea democratica!!
    Neam de traista de la Teleorman!

    Cotidianul, va rog sa dati postarea!

  4. Lasati, ca s-or gasi slugoi romani care sa-i pupe pe americani in fund. Nici rusii nu ne-au vorbit de rau in asemenea hal cum o fac americanii si „europenii”.

    • Rusii au deportat romani in Siberia. Au luat o parte din teritoriul tarii. Tezaurul e inca la Moscova. Si se gasesc romani sa-i pupe in fund…

  5. Ce ma????…deci cand procurorii nu-si fac treaba e vina guvernului dar cand e vorba ca ministrul justitiei sa schimbe balenele incompetente din fruntea parchetelor, toti, dar toti acesti imbecili tristi, de la klemmbosi pana la extraterestrii, sar ca muscati de bas pe motiv ca ministrul justitiei, recte guvernul, ataca independenta „justitiei”. Ca om normal ce ma consider nu pot decat sa spun: siktir!
    P.S. Cum adica guvernul nu finanteaza suficient ONG-urile? Nu mai cotizeaza Soros? Au ramas ONG-isti fara parnos? Nasol.

  6. Sanchi … ! Despre tragediile lor ar trebui suspine Departamentul SUA , nu pentru mizeriile generate în societatea noastră și de către ,,onegheurile ” desantate de către … banii plasați prin intermediul lui Soroș de către guvernanții lumii . Mizerii care ar fi simplu eradicate printr-o simplă reglementare legislativă legată de finanțarea acestor grupări paramilitare …

  7. Si austriecii au tras pe roata romani in Ardeal vreo 300 de ani, acum 6-7 ani nu stiu ce stra-stra-stranepot al habsburgilor a venit cu tupeu sa-si revendice un castel construit pe spinarea taranilor romani in Ardeal, si l-a obtinut in instanta. Nemtii ne datoreaza vreo 18 miliarde de euro despagubiri de razboi. Dar tu te legi numai de rusi. Pentru „ieuropeni”, noi suntem in stare sa spalam WC-uri si cu limba, nu-i asa?

  8. ONG nu inseamna Organizatie Non Guvernamentala? si atunci cum sa le finanteze si guvernul( oricare ar fi acela)?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.